Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntauksesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BavariaPower
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 233
    • Jyväskylä

    Nelipyöräsuuntauksesta?

    Kannattaako suuntaus tehdä aina uusia vanteita/renkaita hankkiessa...?:think
    Käyttikset:


    E61 525D -06

    E60 530ia M-sport -06

    kesä-auto E21 "316" -82

    ex. E21 315 -81 :drive

    ex. E34 540ia -93

    ex. E34 520i -88

    ex. E34 525ia touring -93

    ex. E28 518i Bavaria -87
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Eipä siitä haittaakaan ole, mutta mikäli renkaan ulkohalkaisija pysyy about samana, on suuntauksesta saatava hyöty hieman kyseenalainen.
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 685

      #3
      Originally posted by BavariaPower View Post
      Kannattaako suuntaus tehdä aina uusia vanteita/renkaita hankkiessa...?:think
      Ei kannata koska vanteitten / renkaitten vaihto ei vaikuta millään lailla pyöränkulmiin. Tietysti jos vaihtaa esim huomattavasti leveämmät renkaat alle niin on ehkä järkevää kääntää camber kulmat siten että rengas on suht pystyssä.

      Comment

      • tumppi$
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 457
        • Päijät-Häme

        #4
        Säädätä ilman muuta...

        Originally posted by Kouris View Post
        Ei kannata koska vanteitten / renkaitten vaihto ei vaikuta millään lailla pyöränkulmiin. Tietysti jos vaihtaa esim huomattavasti leveämmät renkaat alle niin on ehkä järkevää kääntää camber kulmat siten että rengas on suht pystyssä.

        Tuota, olen hieman eri mieltä... Varsinkin jos olet hommannut kalliit renkaat alle, niin pieni raha menee suuntaukseen kuin verrattuna siihen että uusi rengassatsi on loppuunajettu kuukaudessa tai parissa esim. epätasaisen kulumisen vuoksi...

        Ja alustakulmat muuten säädetään eri arvoihin riippuen renkaiden koosta... Halkaisija, profiili ja leveyskin vaikuttavat vähän pirusti säätöarvoihin... Esim. Nimimerkki "Hemi" on jo vuosikausia tolkuttanut tästä aiheesta foorumilla... Ja myös itse olen täysin samaa mieltä, kun rupeaa olemaan rengashommien suhteen aika paljon omakohtaista kokemusta...

        Eli varsinkin silloin kun vaihdetaan orkkiskokoiset renkaat ns. ylikokorenkaisiin niin on todellakin syytä säädättää alustakulmat kohdalleen... Ja omiin kokemuksiini vedoten haluan vielä tarkentaa että kannattaa yrittää löytää kertapieraisulla sellainen paja jossa homma todella osataan/ viitsitään tehdä kunnolla, Juuri alla olevalle rengastukselle ja että todellakin säädetään muutakin kuin pelkkää aurausta... On muuten aika paljon kokemusta "turamaakareistakin".

        Nimittäin miettikääs, mistä tulee tämä surullisen kuuluisa "vanhankansan" valheellinen totuus että; leveän renkaan kuuluukin vedellä ja kulua todella nopeasti....???? (Toki täysin epäonnistuneella rengasvalinnalla auto on paska ajaa vaikka kuinka olisivat säädöt kohdallaan.)

        Mutta jos et halua automaattisesti teetättää suuntausta, niin kokeile sitten ensin... Ja jos auto vetelee hullun tavalla ja arvaamattomasti, niin siinä vaiheessa on todella syytä suuntauttaa vehje. (Sillä jos odottelet ja tutkiskelet vain ja ainoastaan epätasaista kulumista, niin siinä vaiheessa kun sen huomaa jo paljaalla silmällä, alkaa peli olla pelattu niiden renkaiden osalta.)

        Comment

        • tumppi$
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 457
          • Päijät-Häme

          #5
          Originally posted by BavariaPower View Post
          Kannattaako suuntaus tehdä aina uusia vanteita/renkaita hankkiessa...?:think

          Otetaanpas välikysymys tähän väliin:

          Mihin autoon uudet renkaat tulevat?

          Ja mitkä ja minkä kokoiset ovat vanhat renkaat?? Ja millaiset ovat uudet??

          Comment

          • BavariaPower
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 233
            • Jyväskylä

            #6
            E34:seen...vanhat ovat orkkis 15"ja 205 leveät...uudet 17" ja 245/45...
            Käyttikset:


            E61 525D -06

            E60 530ia M-sport -06

            kesä-auto E21 "316" -82

            ex. E21 315 -81 :drive

            ex. E34 540ia -93

            ex. E34 520i -88

            ex. E34 525ia touring -93

            ex. E28 518i Bavaria -87

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16419
              • Asikkala

              #7
              Säätöön vaan, tosin takapäälle ei voi vakio-osilla tehdä mitään. Onko paljon madallettu l. kuinka lintallaan takapyörät on ? Ei taida olla edessäkään kuin aurauksen säätö...

              Comment

              • BavariaPower
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 233
                • Jyväskylä

                #8
                Vakio alusta...ainaki vielä!Keulaa ajattelin madaltaa ehkä...30-40mm?...
                Käyttikset:


                E61 525D -06

                E60 530ia M-sport -06

                kesä-auto E21 "316" -82

                ex. E21 315 -81 :drive

                ex. E34 540ia -93

                ex. E34 520i -88

                ex. E34 525ia touring -93

                ex. E28 518i Bavaria -87

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17508
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by BavariaPower View Post
                  Vakio alusta...ainaki vielä!Keulaa ajattelin madaltaa ehkä...30-40mm?...
                  No, jos oot piakkoin vaihtamassa alustasarjaakin, tuskin kannattaa säädättää sitä ennen. Menee hukkaan käytännössä sekin 100 euroa. Joudut nimittäin säädättämään uudestaan, kun olet alustasarjan asentanut alle.
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • tumppi$
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 457
                    • Päijät-Häme

                    #10
                    Originally posted by Laku View Post
                    No, jos oot piakkoin vaihtamassa alustasarjaakin, tuskin kannattaa säädättää sitä ennen. Menee hukkaan käytännössä sekin 100 euroa. Joudut nimittäin säädättämään uudestaan, kun olet alustasarjan asentanut alle.

                    Toki juuri näin kuten "Laku" sanoi... Ensin se alustasatsi alle jos sellaista meinaat ja sitten suuntaus... Ja tuo tuleva rengastus on jo sellainen että se ei ole enää aivan kaikkein "anteeksiantavin"... Eli jos säädöt ovat pielessä niin varmasti tuolla rengastuksella joutuu kärsimään auton v- mäisestä käytöksestä... Eli karkea nyrkkisääntö olisi; auraukset säätötoleranssejen minimipäähän, samoin kuin camberit; pyörät niin pystyyn kuin mahdollista, kunhan toki säätölaitteen "viisarit" pysyvät vihreällä... Ja casterit pitäisi sitten olla tietenkin mahdollisimman tarkasti samoissa lukemissa oikealla ja vasemmalla puolella, jotta saamme ns. "junamaisen ajokäytöksen"...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎