Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulppien vaihdossa pultti poikki :/

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LowFlyer
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 95
    • Lappeenranta

    Tulppien vaihdossa pultti poikki :/

    Vähäsen kaivattaisiin apuja nytten kun eihän toi tulppien vaihto taas ihan putkeen menny
    Auto siis E39 523i M52B25.

    Elikkä niin kauan meni kaikki hyvin kunnes tuli viimesen pultin kiristyksen aika... Katkesi siis kiristysvaiheessa toinen niistä pulteista millä kiristetään puola paikoilleen ja tähän samaan tulee myös maajohto. Kantaa jäi vähäsen näkyviin, mutta eipä siitä ainakaan minun kotikonsteilla saa millään otetta (kulunut pyöreäksi) että saisi hyvin väännettyä...Yhden pytyn puola on nyt siis vain yhdellä pultilla kiinni ja tuon maajohdon sain viriteltyä siihen muuten ja kone käy kyllä hyvin eli ei sen puoleen ole niin hätää.

    Mitähän tuon kanssa oikein tekisi, itsellä ei ole paljoa mahdollisuutta eikä välineitä alkaa kummoisia tekemään niin onkohan tuon pultinjämän irroittaminen tai uusien kierteiden tekeminen tuohon kohtaan normi korjaamolta isokin homma?

    Tuossa vielä kuva selvennykseksi:
  • Veltsu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 886
    • Varkaus

    #2
    Onhan tuossa nyt jonkin verran tuota pulttia vielä näkyvissä.
    Hyvillä pihdeillä voisi koittaa ja jos ei lähde niin hitsaa tuohon jatkeeksi lyhyen pultin ja sitten pääsee lenkillä vääntämään...

    Comment

    • -weikko
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 305
      • Kalajoki

      #3
      Originally posted by Veltsu View Post
      Onhan tuossa nyt jonkin verran tuota pulttia vielä näkyvissä.
      Hyvillä pihdeillä voisi koittaa ja jos ei lähde niin hitsaa tuohon jatkeeksi lyhyen pultin ja sitten pääsee lenkillä vääntämään...
      Ennemmin tuohon kyllä mutterin hitsaisin kiinni.

      Comment

      • veltsu84
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 258
        • kajaani

        #4
        Originally posted by -weikko View Post
        Ennemmin tuohon kyllä mutterin hitsaisin kiinni.
        ^Tämän ne korjaamolla varmaan tekisivät jos viet sen sinne, pikku homma mahtaa normi korjaamolle olla. Hyvillä lukkopihdeillä saatais lähtee, jos on vaan tilaa vääntää.

        Comment

        • -Tepe-
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 149
          • Liperi

          #5
          Originally posted by -weikko View Post
          Ennemmin tuohon kyllä mutterin hitsaisin kiinni.
          Juurikin näin, mutterin saa paljon paremmin hitsattua tuohon kiinni. Katsoo vaan sopivan kokoisen että saa kunnon "sauman" siihen. Ja samalla tulee myös lämpöä siihen pultin jämään joka auttaa irtoamista.

          Vaikka eipähän se ole kovin tiukassa, kun kiristäessä on katkennut.
          Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
          Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #6
            Esim. dremelillä hiot vastakkaiset kyljet suoriksi niin lähtee nätisti pihdeillä.
            Monesti testattu, aina toimii
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #7
              Originally posted by LowFlyer View Post
              Vähäsen kaivattaisiin apuja nytten kun eihän toi tulppien vaihto taas ihan putkeen menny
              Auto siis E39 523i M52B25.

              Elikkä niin kauan meni kaikki hyvin kunnes tuli viimesen pultin kiristyksen aika... Katkesi siis kiristysvaiheessa toinen niistä pulteista millä kiristetään puola paikoilleen ja tähän samaan tulee myös maajohto. Kantaa jäi vähäsen näkyviin, mutta eipä siitä ainakaan minun kotikonsteilla saa millään otetta (kulunut pyöreäksi) että saisi hyvin väännettyä...Yhden pytyn puola on nyt siis vain yhdellä pultilla kiinni ja tuon maajohdon sain viriteltyä siihen muuten ja kone käy kyllä hyvin eli ei sen puoleen ole niin hätää.

              Mitähän tuon kanssa oikein tekisi, itsellä ei ole paljoa mahdollisuutta eikä välineitä alkaa kummoisia tekemään niin onkohan tuon pultinjämän irroittaminen tai uusien kierteiden tekeminen tuohon kohtaan normi korjaamolta isokin homma?

              Tuossa vielä kuva selvennykseksi:
              Kannattaisi sijoittaa momenttiavaimeen, jos omat ranteet on tunnottomat.
              Ei maksa maltaita ja jatkossa välttyy turhalta pulttien katkeilulta ja jenkojen monoilta.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • peltomäki
                Bimmer Rookie
                • Aug 2005
                • 30

                #8
                Originally posted by LowFlyer View Post
                Vähäsen kaivattaisiin apuja nytten kun eihän toi tulppien vaihto taas ihan putkeen menny
                Auto siis E39 523i M52B25.

                Elikkä niin kauan meni kaikki hyvin kunnes tuli viimesen pultin kiristyksen aika... Katkesi siis kiristysvaiheessa toinen niistä pulteista millä kiristetään puola paikoilleen ja tähän samaan tulee myös maajohto. Kantaa jäi vähäsen näkyviin, mutta eipä siitä ainakaan minun kotikonsteilla saa millään otetta (kulunut pyöreäksi) että saisi hyvin väännettyä...Yhden pytyn puola on nyt siis vain yhdellä pultilla kiinni ja tuon maajohdon sain viriteltyä siihen muuten ja kone käy kyllä hyvin eli ei sen puoleen ole niin hätää.

                Mitähän tuon kanssa oikein tekisi, itsellä ei ole paljoa mahdollisuutta eikä välineitä alkaa kummoisia tekemään niin onkohan tuon pultinjämän irroittaminen tai uusien kierteiden tekeminen tuohon kohtaan normi korjaamolta isokin homma?

                Tuossa vielä kuva selvennykseksi:
                ei välttämättä kannata paljo hitsailla ku näyttääs olevan muovia toi vanakoppa saa pian hommata senkin uuden ku sulaa

                Comment

                • aaronp
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 908
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by peltomäki View Post
                  ei välttämättä kannata paljo hitsailla ku näyttääs olevan muovia toi vanakoppa saa pian hommata senkin uuden ku sulaa
                  Jopa mun hitsitaidoilla toi kyllä olis 5min. homma ilman venakopan vaurioitumista joten ei kai toi ny niin paha oo...

                  Comment

                  • LowFlyer
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 95
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Kiitoksia vaan neuvoista

                    Originally posted by Dani View Post
                    Esim. dremelillä hiot vastakkaiset kyljet suoriksi niin lähtee nätisti pihdeillä.
                    Monesti testattu, aina toimii
                    Ja toimi muuten tälläkin kertaa

                    Tosin hioin ihan vain metalliviilalla kun ei mitään dremeleitä ole ja sitten sai kuin saikin pihdeillä tarpeeksi hyvän otteen ja pääsi heittään pultinjämän hevonhelvettiin ja uutta tilalle. Vaihdoinkin samalla kaikki puolien pultit uusiin kun tuntuivat olevan sen verta pehmeetä tavaraa jo.

                    Onneksi lähti tuolla tavalla niin ei tarvinnu alkaa mitään hitsaileen, toki varmasti olisi silläkin tavalla onnistunut jos olisi itsellä vehkeet ja edes jonkin verran taitoa.

                    No eipä siinä jatketaan harjoituksia

                    Comment

                    • enyce
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 381
                      • LTI

                      #11
                      hei yks konsti on jos on sivulla yhtään tilaa ni terävä pistepuikko ja sillä lyöt sitä viistosti aukipäin, tai sitte on semmosia tappeja joille porataan reikä ja ne lyödään sisään ja väänetää jakarilla
                      Mjaa...
                      E70 3.0sd
                      EX:e36M3individual cäbi
                      EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
                      EX: 523iSUOMIAUTO

                      Comment

                      • LiLHezz
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 647
                        • Pilpala / Riihimäki

                        #12
                        Originally posted by enyce View Post
                        hei yks konsti on jos on sivulla yhtään tilaa ni terävä pistepuikko ja sillä lyöt sitä viistosti aukipäin, tai sitte on semmosia tappeja joille porataan reikä ja ne lyödään sisään ja väänetää jakarilla
                        AKA. vastakierretappi
                        Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                        E30 325iXA Touring
                        Lizzy - '82
                        Jättiprojekti

                        Comment

                        • enyce
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 381
                          • LTI

                          #13
                          Originally posted by LiLHezz View Post
                          AKA. vastakierretappi
                          tiedän, mut mun mielestä siitä tulee äkkiä mieleen vasenkätinen kierretappi
                          Mjaa...
                          E70 3.0sd
                          EX:e36M3individual cäbi
                          EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
                          EX: 523iSUOMIAUTO

                          Comment

                          • LiLHezz
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 647
                            • Pilpala / Riihimäki

                            #14
                            Originally posted by enyce View Post
                            tiedän, mut mun mielestä siitä tulee äkkiä mieleen vasenkätinen kierretappi
                            joo mutta ilman niitä pitkittäis uria mitä kierretapissa on.
                            Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                            E30 325iXA Touring
                            Lizzy - '82
                            Jättiprojekti

                            Comment

                            • Bemu500
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 2992
                              • INvaLA

                              #15
                              dremelillä(tai jollaki muulla) laki tasaseksi ja poraat reiän vastaporalle ja ei muutako pyörität auki niin ei tartte etes uusia kierteitä
                              -Official member of BTCF-Sauna team-


                              e91 325i -06

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎