Announcement

Collapse
No announcement yet.

ojaus simpukan kiristys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 9313juha
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 1272
    • Ratissa vuodesta 1968

    #16
    Re: Ohjaus simpukan kiristys

    Originally posted by 325tds
    Vehon huollossa kiristivät tehostimella varustetun ohjaus simpukan näin. Renkaat suoraan, kiristysmutterin lukitus auki,kiristys pulttia (se meisselikantanen) kierros auki, auto käyntiin ja SORMIN kiristyspulttia kiini niin pitkästi kun vastusta alkaa tuntua ja lukitus kiini. Johan oli kuin eri auto. On todella v.........n ajettava jos säätö pielessä. Auto oli E28 M535i -85 . Tätä oli joku ti mutulla säätäny. Että ajamisen iloa, joka helposti pilataan.
    Kuulostaa järkevältä. Korjaamokäsikirjan mukaan homman nimi on "pressure point adjustment", jolla taidetaan viitata ohjauksen keskikohdalle keskittämisen säätämiseen. Oppaan mukaan homma tehdään rattiin kiinnitettävällä kitkaa/vastusta mittaavalla herkällä mittarilla, jolla keskipisteen arvo mitataan ja säätö tehdään tuosta ruuvista. Proseduurissa veivataan ohjausta molemmin puolin yli keskipisteen ja luetaan arvoja ja välillä säädetään ruuvista.

    Siten sormituntumalla tehtävä säätö saattaisi olla oikean suuntainen. Toki ruuvin kierteiden pitää olla herkässä kunnossa. Käsittääkseni tässä on merkittävä käsitteellinen ero kun säädetään siis keskipisteen herkkyyttä eikä "simpukan väljyyttä". Vaikutuksiltaan samansuuntainen asia, mutta väärä hoito taitaa johtaa vaan enempiin hankaluuksiin.

    Käytettyjä osia kannattaa kysyä myös Oili Jaloselta.
    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

    Comment

    • LoudPipe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1434

      #17
      Re: Ohjaus simpukan kiristys

      Originally posted by 9313juha
      Käytettyjä osia kannattaa kysyä myös Oili Jaloselta.
      ...missä niistä saa maksaa itsensä kipeäksi :roll:

      Comment

      • 325tds
        BTCF Member
        • Aug 2004
        • 293

        #18
        Re: Ohjaus simpukan kiristys

        Originally posted by 9313juha
        Originally posted by 325tds
        Vehon huollossa kiristivät tehostimella varustetun ohjaus simpukan näin. Renkaat suoraan, kiristysmutterin lukitus auki,kiristys pulttia (se meisselikantanen) kierros auki, auto käyntiin ja SORMIN kiristyspulttia kiini niin pitkästi kun vastusta alkaa tuntua ja lukitus kiini. Johan oli kuin eri auto. On todella v.........n ajettava jos säätö pielessä. Auto oli E28 M535i -85 . Tätä oli joku ti mutulla säätäny. Että ajamisen iloa, joka helposti pilataan.
        Kuulostaa järkevältä. Korjaamokäsikirjan mukaan homman nimi on "pressure point adjustment", jolla taidetaan viitata ohjauksen keskikohdalle keskittämisen säätämiseen. Oppaan mukaan homma tehdään rattiin kiinnitettävällä kitkaa/vastusta mittaavalla herkällä mittarilla, jolla keskipisteen arvo mitataan ja säätö tehdään tuosta ruuvista. Proseduurissa veivataan ohjausta molemmin puolin yli keskipisteen ja luetaan arvoja ja välillä säädetään ruuvista.

        Siten sormituntumalla tehtävä säätö saattaisi olla oikean suuntainen. Toki ruuvin kierteiden pitää olla herkässä kunnossa. Käsittääkseni tässä on merkittävä käsitteellinen ero kun säädetään siis keskipisteen herkkyyttä eikä "simpukan väljyyttä". Vaikutuksiltaan samansuuntainen asia, mutta väärä hoito taitaa johtaa vaan enempiin hankaluuksiin.

        Käytettyjä osia kannattaa kysyä myös Oili Jaloselta.
        E28 tehostetussa ohjauksessa mun mielestä ei ole muuta säätöä kuin tuo meisselikantanen pultti. Jos sen kiristää liikaa auto alkaa vaeltelemaaan ja on tosi surkea ajettava,eikä ohjaus mene jäykäksi. Vastaavasti jos liian löysällä ohjauksessa on lappia. Vehon huoltomies selitti että ohjaus hydraulikka jotenkin keskittä simpukan kun tuo säätö on oikein. Autoissa joissa on ratin korkeus säätö,kannattaa tarkistaa onko väljää siinä liuku osassa joka on kuin tavallaan poran istukka. Se löytyy kun ottaa sen pahvin jalkotilasta pois joka peittää ratin putken. Sen voi kiristää muistaakseni 32 listalla,pitää listasta kiini ja vääntää ratista myötäpäivään.
        E93 vaimon
        ex
        E70 3.0 SD
        E46x2
        M5 E39
        325tds E36
        M535i E28
        323i E30
        323 E21




        BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

        Comment

        • Tapani K.
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 423
          • Tampere

          #19
          Pystyykö noita simpukoita korjaamaan mitenkään?Ei niihin sais mitään korjaus/osasarjaa vai tarviiko hommata kylmästi uusi kun vanha on väljä?

          Vois kyllä eka kokeilla kiristää sitä.

          Comment

          • O-K
            Bimmer Rookie
            • May 2004
            • 77
            • Espoo

            #20
            Mitähän tollai kiristys maksaa merkkiliikkeessä ?
            MB C32 AMG

            Comment

            • saM5
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 496
              • Pori

              #21
              Olisin myös erittäin kiinnostunut kyseisestä säädöstä tai simpukan korjauksesta..Itse olen yrittänyt säätää tuota väljää pois,mutta huonoin tuloksin.Ohjaus vaan menee jäykemmäksi ja siinä kaikki.Ajattelin nyt kun auto menee seisontaan, purkaa tuon hel..tin simpukan.Näkis vähän mitä on syönyt,jos mahdollisesti sais itse korjattua.Uusi maksaa ilmeisesti jotain ihan tähtitieeteellistä?Pakko saada tuo vaeltelu ens ajokaudeksi pois :?
              E91 335i xDrive
              -----------------------------------------------
              ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #22
                Uusi simpukka maksaa muistaakseni jotain 1800€ kun tästä joskus oli puhetta (+ mahdollinen M-lisä), ei tuo simpukka ole mikään ihmeellinen laitos kun sen purkaa, siihen ei vaan saa mitään korjaussarjaa :(

                Originally posted by O-K
                Mitähän tollai kiristys maksaa merkkiliikkeessä ?
                DIY :wink: Eiköhän se femmassa ole samoin.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • jakusa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 515
                  • Lempäälä

                  #23
                  Tuli kesärenkaiden vaihdon yhteydessä tänään säädettyä tuota simpukkaa kun pahasti oli klappia (autona e34 525iA -90). Klappi hävis, palauttaa paremmin, ohjaus on hieman jäykempi (saattaa selittyä kesärenkailla, talvirenkailla nastojen päällä ->väehmmän "pitoa"?).

                  Mutta yhden oudon asian huomasin: auto käynnissä paikoillaan kun pyörittää rattia ja sitten päästää kädet ratista niin ratti palaa vähän(ehkä 10-15 astetta) takaisin kohti keskiasentoa. Meniköhän simpukka liian kireälle?Vai mistähän tuo "ratin kääntyminen takaisin" voisi johtua? Aikaisemmin en ainakaan ole kiinnittänyt huomiota moiseen, voi toki olla että tehnyt sitä aiemmin. Ohjaustehostajan neste on varsin paskaisen näköistä...

                  edit: Pieni tarkennus tuohon eli kun paikoillaan pyörittää rattia vasemmalle ja päästää kädet irti->ratti kääntyy vähän oikealle. pyörittää rattia oikealle ja päästää kädet irti->ratti kääntyy vähän vasemmalle.
                  Yleisesti auton ajettavuus/ohjaus parani huomattavasti simpukan kiristyksen myötä.
                  Last edited by jakusa; 28-04-2005, 21:29.
                  -after all is said and done more is said than done-


                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #24
                    Ääriasennosta ainakin ottaa vähän takaisin. Vaihda ne tehostajan öljyt, ei ole kummoinen homma. Ennenkuin rupeaa tuota simpukkaa säätelemään kannattaa tarkistaa ohjausakselissa oleva 32mm:n av:llä oleva mutteri ettei se ole löystynyt.

                    Samaa asiaa myös kuvin oli jo aiemmin.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • jakusa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 515
                      • Lempäälä

                      #25
                      32mm mutterin kireys tuli katsottua aiemmin ja totesin sen olevan aika stanan tiukalla(etäisyyssäätö toimii kun kunnolla kiskoo rattia:p). Kaippa tuo simpukka on sitten ihan sopivalla kireydellä. Pitää nuo öljyt vaihtaa joo, searchilla varmaan löytyy ohjeet
                      -after all is said and done more is said than done-


                      Comment

                      • nut
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1613
                        • Vaasa/Kauhajoki

                        #26
                        Kyllä mulla ainakin teki tuota palauttelua jo ennen simpukan kiristystä myös ei-ääriasennosta juurikin tuommoiset 10-15 astetta. Itsekin tuli tuo simpukka kiristettyä, vaikutus ajo-ominaisuuksiin valtava (positiiviseen suuntaan )
                        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #27
                          Originally posted by jakusa
                          searchilla varmaan löytyy ohjeet
                          Kyllä löytyy...
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4328
                            • Turku

                            #28
                            Miten kireälle tuo simpukka pitäisi tiukata?

                            Nyt se on sellainen "löysä", eli siinä ei ole käytännössä mitään vastusta, joten se on luonnollisesti jonkin verran herkkä myös joillekin tienpinnan epätasaisuuksille.

                            Mutta jos sitä kiristää vielä pikkuisen tästä, ohjaus tulee aavistuksen jämäkämmäksi ja pitää suunnankin hieman paremmin.
                            Mutta saako simpukka olla "tiukka", vai alkaako se kuluttamaan simpukkaa nopeammin?

                            Ohjaus palautti vielä tuolla jämäkämmälläkin asetuksella aika hyvin keskelle.

                            Comment

                            • nut
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1613
                              • Vaasa/Kauhajoki

                              #29
                              Itse ainakin vedin legendaarisesti perstuntumalla eli sen verran mitä sain väännettyä käsin semmosella meisselikahvalla. Aika hyvältä tuntuu ja jäipähän siihen vielä vähän klappia keskiasentoon. Tosin tuo mun simpukka oli siinä kunnossa että nothing to lose kun rattia pysty ajossa heiluttelemaan suoraan mentäes semmoset 30 astetta edestakasi...
                              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                              Comment

                              • jani73
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 4328
                                • Turku

                                #30
                                After each adjustment you should go for a test drive. The steering should feel firm but still return to the center position on it's own after the adjustment. If it's still not firm or if the wheel won't center on it's own readjust the box.
                                Lekan linkki kertoo asian aika selvästi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎