Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjelmoitava ruisku kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    Ohjelmoitava ruisku kysymys

    no niin.. huomenta taas..
    normaalistihan auton lambdasäätö tasakaasulla heliluttaa seosmittaria laiha/rikas välillä joka on tietysti normaalia jotta katti voi toimia oikein (hapetu /pelkistys)

    mutta kun olen tuossa hommaamassa P8PRO DTA ruiskua niin sinne annetaan "kohde arvo" jossa kone yrittää seoksia pitää esin a/f 12
    niin näkyykö näissä ohjelmoitavissa ruiskuiss samanlailla tasakaasulla tai joutokäynnillä tuo lamda "heiluminen" vai olisiko se tahty niin että tietokoen pitää seokset juuri siinnä mihin ne on säädetty ilman heiluntaa?

    eli onko jollain tietoo :juo
  • Wangel436
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1029
    • Ylöjärvi

    #2
    Hyvä kysymys! :roll: Omassa kulkimessa missä on kanssa Dta niin siinä lambdamittari ainakin pysyy ihan heilumatta,tyhjäkäynnillä ja myös tasakaasulla.
    Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

    E61 530D ///M-sport




    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17837
      • PKS

      #3
      Siirsin tekniikka-puolelle, voisi tulla vähän enemmän vastauksia 8)
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        #4
        Re: Ohjelmoitava ruisku kysymys

        Originally posted by larmatin
        no niin.. huomenta taas..
        normaalistihan auton lambdasäätö tasakaasulla heliluttaa seosmittaria laiha/rikas välillä joka on tietysti normaalia jotta katti voi toimia oikein (hapetu /pelkistys)

        mutta kun olen tuossa hommaamassa P8PRO DTA ruiskua niin sinne annetaan "kohde arvo" jossa kone yrittää seoksia pitää esin a/f 12
        niin näkyykö näissä ohjelmoitavissa ruiskuiss samanlailla tasakaasulla tai joutokäynnillä tuo lamda "heiluminen" vai olisiko se tahty niin että tietokoen pitää seokset juuri siinnä mihin ne on säädetty ilman heiluntaa?

        eli onko jollain tietoo :juo
        Niin siis ECU nimenomaan yrittää pitää seoksen stoikiometrisenä (14.7:1), jotta palotapahtuma olisi mahdollisimman likellä täydellistä ja katalysaattori toimisi mahdollisimman tehokkaasti. Tämä heiluminen kai johtuu nimenomaan tästä suljetussa silmukassa tapahtuvasta jatkuvasta säädöstä. Heilumista saattaa tehostaa myös lambdan jännitevaste hapen määrälle, varsinkin kapeakaistaisissa antureissa, sillä niiden ulostulojännite muuttuu merkittävästi kun seos ei ole täydellisesti stoikiometrinen.

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3059
          • Suomi

          #5
          Originally posted by Wangel436
          Hyvä kysymys! :roll: Omassa kulkimessa missä on kanssa Dta niin siinä lambdamittari ainakin pysyy ihan heilumatta,tyhjäkäynnillä ja myös tasakaasulla.
          Ootko kattonu oskiloskoopilla lambdan käyrää...ei taija ihan vakiona pysyä tai laittanut laajakaistaa putkeen..
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • Tykki
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 197
            • Ii

            #6
            eikös niissä ole sumeatekniikka käytössä. ei se edes reagoi pieniin lambda muutoksiin, vaan laskee keskiarvoa tietyssä haarukassa. ja prossukin on jo senverran rivakka, että senkin puolesta reagoi ihan raja-arvoilla ennenkuin muuttaa seosta suuntaan tai toiseen.
            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
            -Andy McCoy

            Comment

            • 327 2*t+ic
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 209

              #7
              Re: Ohjelmoitava ruisku kysymys

              Originally posted by larmatin
              no niin.. huomenta taas..
              normaalistihan auton lambdasäätö tasakaasulla heliluttaa seosmittaria laiha/rikas välillä joka on tietysti normaalia jotta katti voi toimia oikein (hapetu /pelkistys)

              mutta kun olen tuossa hommaamassa P8PRO DTA ruiskua niin sinne annetaan "kohde arvo" jossa kone yrittää seoksia pitää esin a/f 12
              niin näkyykö näissä ohjelmoitavissa ruiskuiss samanlailla tasakaasulla tai joutokäynnillä tuo lamda "heiluminen" vai olisiko se tahty niin että tietokoen pitää seokset juuri siinnä mihin ne on säädetty ilman heiluntaa?

              eli onko jollain tietoo :juo
              Mulla on just tuo P8PRO ja laajakaista lambda, seos pysyy tasakaasulla 13,2-13,4 eli ei paljon heilu.

              Comment

              • Tom1s
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 669
                • .

                #8
                Luulisin että tuossa DTA-prossa on jonkinmoinen hardware-puolen optio laajakaista-lambdalle. Siksi se tuskin heiluu puoleen tai toiseen. Silloinhan voidaan käyttää ns. wb-targetteja eri alueille ja siksi tuollainen wb-lamda kyllä kiinnostaisi. Ainoa että siinä pitää olla se anturin ohjaus-elektroniikka joka pitää anturin oikean lämpöisenä jne.
                Esim .http://wbo2.com/

                Normaali lambda taasen heiluu edes takas tasakaasulla ajettaessa kun boksi yrittää "säätää" seosta sen avulla. Keskiarvoahan ainakin megaruutassa katsotaan ja sitten säädetään rikastusta suuntaan tai toiseen.
                Sen verran tuosta normaali-lambdasta on hyötyä että näkee meneekö laihalle kiihdytyksissä, mutta varsinaiseen säätämiseenhän siitä ei oikein ole.
                F31 328i M-Sport

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎