memebuy23buy

Eagle veiveistä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Dobermann-
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1025
    • Jyväskylä

    #16
    Hmm.. oiskos jollakin heittää noita Eaglen h-profiilin kankien kiristymomenttia tuohon m50 moottoriin? Mukana tuli kyllä lappu jossa annetaan arvoja eri kangille, mutta varmistusta kaipailisin siitä että osaisin valita oikeat kanget tuosta taulukosta .

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Eiköhän ne arvot kuitenkin olleet eri pulteille, ei suinkaan kangille?
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • os951
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 447
        • Kerava

        #18
        Itse luotan kotimaiseen tuotteeseen, eli Ojennuksen veiveihin. Voi tarvittaessa vaikka seisoa itse työstökoneen vieressä, niin voi varmistua, ette ei ole tehty Kiinassa. Hän tekee veivit kaikkiin autoihin mittojen mukaan. Olen tilannut toisen merkkiseen saksalaiseen autoon aika monta settiä ja yhdestäkään setistä en saanut mitattua minkäänlaista painoeroa veivien väliltä, eli laatu kohdallaan.
        Last edited by os951; 16-10-2008, 14:58.

        Comment

        • -Dobermann-
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1025
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by Cell View Post
          Eiköhän ne arvot kuitenkin olleet eri pulteille, ei suinkaan kangille?
          luonnollisesti, tässä kun töissä hässäkässä näitä kirjotelee niin tulee välillä ihan mitä sun sattuu.

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #20
            Originally posted by jouni.325 View Post
            yllättävän vähän valinnan varaa e30 325:seen=/
            onkos supertecin mäntä tuttu?
            -Pankl
            -Carillo
            -Pauter
            -PO-metalli
            -Auto verdi
            -Arrow

            Onhan noita maailma täynnä.
            Yhdistävänä tekijänä se, ettei halvalla saa hyvää.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Onkos ojennuksen suunnittelusta mitään tietoa, kuka sen on tehnyt vai hoitaako mies sen pajahommien ohessa itse?
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • os951
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 447
                • Kerava

                #22
                Ei kai noissa mitään ihmeellistä suunnitelua enää tarvita. Pasi on tehnyt näitä jo yli 20-vuotta. Kaikilla valmistajilla tuo malli on enemmän ja vähemmän samankaltainen. Tuotemerkkihän on PO-Metalli.

                Comment

                • jouni.325
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 2860

                  #23
                  Originally posted by os951 View Post
                  Ei kai noissa mitään ihmeellistä suunnitelua enää tarvita. Pasi on tehnyt näitä jo yli 20-vuotta. Kaikilla valmistajilla tuo malli on enemmän ja vähemmän samankaltainen. Tuotemerkkihän on PO-Metalli.


                  Hyvältä näyttää ainaki mut mitähän lupaalee tehon kestoksi?:think
                  Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                  Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                  https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                  Myös projekti kertomus fasessa

                  Comment

                  • Jaghaath
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1273
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by jouni.325 View Post
                    Hyvältä näyttää ainaki mut mitähän lupaalee tehon kestoksi?:think
                    Jos ei kerta suunnittelua tartte niin tuskin on antaa mitään kestoakaan Vähän tuntuu tuo ongelma olevan suomessa vähän joka hommassa, kukaan ei oikeasti suunnittele mitään, kaikki vetää vaan mutulla ja jonkun kylänmiehen 'totuuksilla'.

                    Varmasti kyllä ihan toimivia kankia.

                    Comment

                    • os951
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 447
                      • Kerava

                      #25
                      PO-Metallin kankia käyttävät ovat varmasti tyytyväisiä laatuun & ominaisuuksiin. Ainakin nuo kuvassa olevien Porsche veivien luvataan kestävän yli 1000hv tehot, joten riittää varmasti meille useimmille. Näitä veivejä on käytetty vuosikausia ralli/rata/drag race koneissa hyvällä menestyksellä. Kuten jo aiemmin mainitsin, en saanut tarkkuusvaallakaan mitattua mitään eroa painoissa. Jos puhutaan pelkästään Porsche koneista noilla veiveillä, niin tiedän itse lähemmäs kymmenen konetta joissa näitä käytetään ja hyvin on kestäneet (kaikki n. 500+hv koneita).
                      Uskoisin PO-Metallin tutkineen asiaa aika paljon kun alkoivat tekemään näitä veivejä. Toisaalta kun näitä eri valmistajien kankia vertailee, niin ei tuossa muodossa ole kovinkaan monta tapaa toetuttaa niitä. Enemmän ratkaisee käytetty materiaali, valmistustapa ja jälkikäsittely tuotteen valmistusprosessin aikana. Esim PO-kankien raakamateriaalin toimittaa Steen Tuusulasta, en nyt muista ulkoa mitä tuo matsku oli, mutta parasta mahdollista (=kallista) kotimaista terästä se joka tapauksessa on. Kankiaihiot PO-metalli valmistaa valmiiksi kangiksi omilla koneillaan. Valmiit kanget toimitetaan sen jälkeen vielä karkaistaviksi ja puhallettaviksi ennen kuin ne toimitetaan asiakkaalle. Karkaisu ja puhallus tuo vielä extra vahvuutta tuotteeseen.

                      PO-kanki verrattuna kahteen erilaiseen Turbo Porsche kankeen:






                      PO-kankia työ alla:





                      Minulla ei ole mitään linkitystä tuohon yritykseen, olen ainoastaan tyytyväinen asiakas.
                      Last edited by os951; 17-10-2008, 10:29.

                      Comment

                      • Jaghaath
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1273
                        • Helsinki

                        #26
                        Jos veivin luvataan kestävän yli 1000hv niin herää kysymys, onko järkeä laittaa johonkin 'perus' vehkeeseen? Kyllähän kuka vaan osaa veivin suunnitella mikä kestää sen 1000hv, mutta onko se nyt sitten hyvää suunnittelua, jos autossa tehoa on alle puolet tuosta? Tehonkesto tuo väkisinkin painoa.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          No siinähän se heti ensimmäinen merkki kylämiehen totuudesta jo tulikin, ilmoitetaan kankien kesto moottorin hevosvoimalukuna. 1000hp on vielä kaunis tasaluku joten semmonen vaan.

                          Miten on, kestääkö nuo kanget vielä 1000hp jos se tuleekin ulos @ 20 000rpm? Tai kestääkö nuo kanget vielä 1000hp jos se tulee ulos @ 1300rpm? Entäs kestääkö ne 1000hp jos onkin 4 cyl kone eikä vaikka 8cyl? On paljon muuttujia eikä "kestää 1000hp" oikein vastaa niistä mihinkään, mutta essolla siitä saa krediittiä.

                          Kuulapuhallus ja pintakarkaisu auttavat toki särönkasvuun ja siten rasitusmurtumiseen, se on totta, mutta ei kummallakaan saa korvattua sitä jos H-profiilin keskiosa onkin valmistettu millin liian kapeaksi, tai neljä milliä liian leveäksi jolloin on vaan turhaa painoa. Vetolujuuteen tai nurjahduspituuteen ne eivät juuri vaikuta. Lisäksi suunnittelulla olisi ehkä voinut pohdiskella olisiko alasilmän liitoksen pinta-alan lisäämisellä saanut jotain konkreettista hyötyä...

                          Äläkä nyt ymmärrä väärin, Pasin kanget ovat taatusti erittäin hyviä ja tunnetusti kestäviä, mutta ei se silti tarkoita sitä etteikö suunnittelua tarvittaisi edes näennäisesti yksinkertaisessa osassa. Kyllä niitä toteutustapoja on enemmän vaikka ulospäin näyttäisi about samalta, ja ennenkaikkea samanlaisia kankia ei kannattaisi laittaa vartilla ajettavaan nitro-kilpuriin ja 100hp/l katuautoon. Ilman suunnittelua ei vain voi tietää mikä riittää ja mikä ei. Ehkä nämäkin ovat suunniteltuja, mistäs minä tiedän, sitä varten kysyinkin.

                          Jaghaathin kanssa samaa mieltä tuosta suomalaisten tyylistä. Kovia tekijöitä on ja kovia moottoreita, mutta lähes kaikki koneet suunnitellaan omalla Black Magic -leimalla. Eräälle suomalaiselle menestyneelle moottorinrakentajallekin jutellessani tuli selväksi kanta, että kaikki tietokonepohjainen suunnittelu on turhaa ja monimutkaista, kyllä sen pakosarjankin taskulaskimella suunnittelee. Just.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • os951
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 447
                            • Kerava

                            #28
                            En nyt tiedä miten suhatutua teidän ammattilaisten kommentteihin, kun en ole kovinkaan kauaa näitä koneita rakentanut, täysi amatööri kun olen. Olen verranut PO kankia toisiin samaan koneeseen suunnitelluihin kankiin, esim Auto Verdi, Pauter ja Carillo ja näiden vertailujen perusteella muodoissa ei ainakaan ole juurikaan eroja, samoin painot ovat hyvin lähellä toisiaan. Mitä tulee noihin tehoihin, niin tuo tasalukema oli vain Pasin heitto. En näe ongelmaa laittaa 500 hv koneeseen kankia, jotka kestävät suurella todennäköisyydellä ennemmän tehoa. Ok, painavammat (PO-kanki painaa n. puolet minun moottorini originaali kangeen verrattuna) saattavat olla, mutta toisaalta koneeni ei ole muutenkaan kevennetty äärimmilleen muiltakaan osin aivan tarkoituksella. Haen tiettyjä ominaisuuksia ja niihin ei loppuun asti viedyt kevennykset sovi.Onneksi teillä kahdella on ilmeisesti tietokoneavusteinen koneen/auton suunnittelu käytössänne, hyvä juttu teille, köyhä kun olen, niin joudun tekemään enemmän mutu-black-magic-kylän miehen jutuilla ja vähän aikaa autojen kanssa tekemisissä olleena täytyy oppia ilmeisesti erehdyksen kautta. Onneksi on teitä enemmän näistä jutuista tietäviä olemassa.

                            Comment

                            • jouni.325
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 2860

                              #29
                              Originally posted by os951 View Post
                              Ei kai noissa mitään ihmeellistä suunnitelua enää tarvita. Pasi on tehnyt näitä jo yli 20-vuotta. Kaikilla valmistajilla tuo malli on enemmän ja vähemmän samankaltainen. Tuotemerkkihän on PO-Metalli.


                              Minkä hintaisia kyseiset kanget on?
                              kiinnostais kyllä=)
                              Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                              Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                              https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                              Myös projekti kertomus fasessa

                              Comment

                              • os951
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 447
                                • Kerava

                                #30
                                En tiedä tarkkaa päivän hintaa, mutta siinä 250€ / kanki lienee lähellä totuutta. Jos niitä ostaa useampi samalla kertaa saa alennusta. Viimeksi ostin kanget kolmeen koneeseen ja sain hyvän alennuksen.

                                Comment

                                Working...
                                X