Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäynti seilaa 2.3 -89

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mml
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 3

    Tyhjäkäynti seilaa 2.3 -89

    Tuli tällainen ongelma huollon jälkeen eli kylmänä tyhjäkäynti nousee 2000 kierrokseen ja hetken kuluttua laskee, mutta seilaaminen on tosi pahaa siihen asti, että kone lämpenee. Missä vika? Kun en virtuoosi ole näissä autohommissa, ihmettelen myös sitä, että ilmansuodatinkotelosta lähtee "pyöreä" reikä etuvaloihin päin - käsin tunnusteltaessa tuntee suodattimen ritilöitä. Pitäisikö tässä kohtaa olla jokin letku tai muu osa? Nimittäin tuota reikää kädellä peittäessä tyhjäkäynti alkaa toimimaan oikein ja aiemmin tällaista seilaamista ei ole ollut. Onko huollossa lähtenyt jokin osa omille teilleen vai kuuluuko todellakin olla noin avoin suodattimelle? Kyseessä 2.3 l -89 . Tyhmä kysymys, mutta näin naisena joutuu monia asioita opettelemaan...
  • Vertigo
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 806
    • Paska Kaupunni

    #2
    omassa autossa se kans nostaa kierrokset sinne vajuun 2000 kun kylmänä lyö käyntiin mutta kun lämpenee ne laskee kiltisti sinne alle tonniin minne kuuluukin.
    Onko se sitten joku automaattinen kylmärikastus systeemi vähän niin ku ryyppy kaasarissa?
    En ole varma että vaikuttaako mutta kokeile muuttaa imm:n säätöä parilla hampaalla itsellä ainakin auttoi käyntiä paremmaksi kun vähän löi pari hammasta löysemmälle.
    I Don't Know! I Don't Like It!
    Nykyiset:
    E36 328i cöype
    Exät:
    Fiat Uno 60ies '93
    E30 316i
    E28 520ia
    Autot jotka hävettää myöntää omistaneensa:
    Fiat 127
    Saab 900

    Comment

    • mml
      Newbiemmer
      • Sep 2008
      • 3

      #3
      Originally posted by Vertigo View Post
      En ole varma että vaikuttaako mutta kokeile muuttaa imm:n säätöä parilla hampaalla itsellä ainakin auttoi käyntiä paremmaksi kun vähän löi pari hammasta löysemmälle.
      Eli ilmamassamittarin ruuvia löysemmälle? Nähtävästi saa ilmaa liikaa, koska tuo kädellä peittäminen lopettaa tyhjäkäynnin seilaamisen. Lämpöjen noustessa tuonne vajaaseen normaaliin, loppuu tuo seilaaminenkin ja kierrokset tonnissa.

      Comment

      • insp
        BTCF Member
        • Sep 2002
        • 827
        • Iittala

        #4
        Jotenki semmoinen tunne että saa liikaa ilmaa juurikin tuon letkun kautta, tarkalleen en tiedä minne sen kuuluisi mennä, mutta katso räjäytyskuvia www.realoem.com/bmw josko löytäisit oikean kohdan.

        Muita vaihtoehtoja on joku muu imuvuoto, tyhjäkäyntimoottori, esim kaasuläpän asentotunnustin hajalla/väärin säädetty. Mutta tuntuu että vika olisi juuri tuossa ensiksi mainitussa letkussa, kerta toimi ennen huoltoa.
        ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

        Comment

        • mml
          Newbiemmer
          • Sep 2008
          • 3

          #5
          Originally posted by insp View Post
          Jotenki semmoinen tunne että saa liikaa ilmaa juurikin tuon letkun kautta, tarkalleen en tiedä minne sen kuuluisi mennä, mutta katso räjäytyskuvia www.realoem.com/bmw josko löytäisit oikean kohdan.
          Muita vaihtoehtoja on joku muu imuvuoto, tyhjäkäyntimoottori, esim kaasuläpän asentotunnustin hajalla/väärin säädetty. Mutta tuntuu että vika olisi juuri tuossa ensiksi mainitussa letkussa, kerta toimi ennen huoltoa.
          Ok, kiitos linkistä. Eniten tässä ihmetyttää, ettei ole koko letkua, vaan pelkkä pyöreä reikä, josta tuntuu suodattimen "haitari". Siksi epäilin, että jotain huollossa tipahtanut, koska en usko, että on tarkotus kaiken roskan yms. mennä suoraan suodatin osaan ilman mitään välikappaletta?

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Kerroppa mikäs auto se nyt onkaan, 2,3l moottori vuodelta 1989 on suht harvinainen, onko vaihdettu jälkeen päin vai alkuperäinen ja mikä se auto on missä tuo kone on.

            Kierrokset eivät nouse noin ylös "säädön puutteen" takia, etsi ensin oikea vika ennekuin rupeat pyörittelemään imm kiekkoa.

            Purista lisäilmaluistin/tyhjäkäyntimoottorin jälkeinen letku ruttuun, laskevatko kierrokset?

            Originally posted by mml View Post
            Ok, kiitos linkistä. Eniten tässä ihmetyttää, ettei ole koko letkua, vaan pelkkä pyöreä reikä, josta tuntuu suodattimen "haitari". Siksi epäilin, että jotain huollossa tipahtanut, koska en usko, että on tarkotus kaiken roskan yms. mennä suoraan suodatin osaan ilman mitään välikappaletta?
            Ei siinä ole yleensä aluperin kuin semmoinen "torvi", kaikki pääskystä pienemmät pääsevät koteloon, jos vai keulasta läpi tulevat.
            Olli.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎