Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylmäaineiden sopivuudet eri vuosimalleihin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sailor
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 369
    • Jyväskylä

    Kylmäaineiden sopivuudet eri vuosimalleihin.

    Ilmastointihuollossa peloteltiin että tämä nykyisin käytössä oleva freonivapaa kylmäaine syö tiivisteet koko ilmastointijärjestelmästä, mikäli se on tarkoitettu käytöstä poistuneelle freonipitoiselle myrkylle.

    Mistä vuosimallista lähtien BMW on käyttänyt tätä uudempaa litkua?

    Kysymys kuuluu, passaako nykyinen ilmastointien kylmäaine autooni (e36
    vm-93). Rupesin miettimään asiaa kun emännän voortista (vm-2001) oli kolmessa vuodessa kadonnut 50% kylmäaineesta :shock: :shock:


    Jani
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4987
    • 013

    #2
    Muuta en osaa sanoo ku ett hyvin nuo nykysen direktiivin mömmöt on kyllä kaverin 1986 mallin M5ssa pysyny eikä mitään tiivistysongelmii oo ollu... eikä kylläkään mun entisessä autossakaan mitään ongelmaa ollu (E36 -92).. En oo kyllä kuullu aikasemmin moista että tiivisteet menis... :roll:

    Comment

    • kalkkuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 864
      • vaajakoski

      #3
      Ei sinne järjestelmään pysty laittamaan mitään muuta kun sinne tarkoitettua ainetta (täyttöventtiilit erilaiset). Nykyinen aine on r143 ja vanha on r12 (muistaakseni) jo käytöstä poistettua jonka tilalle on tullut korvaava myrkytön aine. Ja kyllä ne tiivsteet kestää, ja normaali kylmäaineen häviö on 10-15% vuodessa.
      VW sharan 1,8T
      e30 318i 4d -89 projekti
      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

      Comment

      • sailor
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 369
        • Jyväskylä

        #4
        Täytyy toivoa että kyseessä on ns. Esson baarin juttu
        :roll: :roll:

        Jani

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          kun vanha järjestelmä tyhjennetään ja joudutaan vaihtamaan kokokylmä aine, yleensä tiivisteet ei kestä sitä. Tämän takia on parempi vaihtaa tiivisteet uusiksi, koska järjestelmä joudutaan jokatapauksessa tyhjentämään. Itsellä on E28 tuota vanhempaa litkua ja melkonen ruljanssi eessä kun täytetään järjestelmä koska nykyisin on kuivan olonen järjestelmä.
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • Anselmo H
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 942
            • Vantaa

            #6
            Hear say -juttua mutta aika helposti löytyy noita vanhempiakin "myrkyllisiä" aineita kun kysyy esim tavallisista ilmastointihuoltofirmoista.
            F11 523iA Touring
            E93 325i cabrio
            E81 116i
            Triumph Daytona 955i

            Comment

            • HJP
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1282
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Kadunvaltaaja
              Hear say -juttua mutta aika helposti löytyy noita vanhempiakin "myrkyllisiä" aineita kun kysyy esim tavallisista ilmastointihuoltofirmoista.
              Hyvinkin mahdollista, ja muualtakin kuin ilmastointihuoltofirmoista :wink:

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎