Minulla on siis siellä muistaakseni 4 relettä tai viisi, mutta mikä niistä ohjaa mitäkin? Olisi mukava saada hieman selvyyttä niihin :sekasin: .
Kiitos jo etukäteen!
Kävin tosiaan tänään kyselemässä releitä mega-autosta,vastaus oli:jossain varaosa materiaalissa sen on oltava mutta meiltä ei sitä tietoa löydy.
Mut ehkä etm ratkaisee ongelman..
Jos ne näyttävät "tavallisilta" releiltä (koko ja muoto), ne muistini mukaan ovat ihan tavallisia releitä (ei diodeja sun muita ihme kotöstyksiä sisuksissa). Jos pinnijärjestys on sama, jos virrankesto on sama, siihen voi nakata paikalleen "yleisreleen".
Yksi niistä on takuuvarmasti "starter interlock relay", eli se joka estää startauksen jos automaattiaskin vaihteenvalitsin ei ole asennossa P tai N. Loput onkin itsellenikin hämärää ja olisi hyvä itsekin saada niistä varmuus.
Mutta tuo pitää aika hyvin kutinsa myös E23:n kanssa, kaikki mikä on sulakerasian SISÄLLÄ. Ne ulkopuoliset (main relay, oxugen...) on "tuubaa" E23:n osalta.
Releitä on siis neljä siellä ja tuo kuva ei minua paljoa auttanut kun vika on jossakin niistä releestä.Se ei tunnista milloin on ovi auki ja milloin kiinni.Esim.sisävalot eivät syty,ei edes napista.Ja ikkunat eivät tosiaan liiku suuntaan eikä toiseen.Ne viat jos saisi kuntoon olisin erittäin iloinen.
Sain sen E23 ETM:n eilen (maanantaina). Pitää alkaa tutkailemaan siitä, josko löytyisi merkitykset releille. Tosin ne ETM:t oli "ameriikan malleille", mutta ei ne niin paljoa poikkea eurooppaversioista.
Eikös homma selviäisi testaamalla releet, sekä niiden liittimet auton puolella ja tai vaihtamalla vastaavat releet tilalle.
Tuleeko releille virtaa?
Onko navat puhtaat hapettumista?
Onko releen käämi kunnossa?
Yleismittarista on paljon apua noissa hommissa.
Releet saa yleensä helposti auki, kun noudattaa varovaisuutta ja sitten niitä voikin testata manuaalisesti liikuttamalla kontaktia käsin.
Eikös homma selviäisi testaamalla releet, sekä niiden liittimet auton puolella ja tai vaihtamalla vastaavat releet tilalle.
Tuleeko releille virtaa?
Onko navat puhtaat hapettumista?
Onko releen käämi kunnossa?
Yleismittarista on paljon apua noissa hommissa.
Releet saa yleensä helposti auki, kun noudattaa varovaisuutta ja sitten niitä voikin testata manuaalisesti liikuttamalla kontaktia käsin.
Olisikin noin helppoa. Yhdestä releestä ei ole kuin kanta jäljellä. Mutta pitää koittaa mittailla. Jos löydän oikean releen niin pystyykö sitä ohittamaan mitenkään? Tässä olisi kaavio jos joku auttaisi sen tulkinnassa.EDIT:Ongelma taitaa olla ympyrän osoittamalla alueella..
Comment