Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puslien vaikutus ajomeluun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    Puslien vaikutus ajomeluun

    Tuli mieleen tossa, että vaikuttaako puslien väljyys/huonokuntoisuus melutasoon? Jos ei niinkään melun kovuuteen, niin ainakin sävyyn? Itselläni on puslaa ja muuta vaihtokunnossa ja tuntuu että auto vaan jyrisee kokoajan enemmän vaikka alla on todella hiljaiset kitkat.

    Äkkiseltäänhän tuo vaikuttaa tyhmältä. Mutta tapahtuuko tässä sama efekti kun esim itse tietokoneen kovalevyn eristin rungosta, niin kovalevyn ruksutus katosi ~kokonaan.
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • LiLHezz
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 647
    • Pilpala / Riihimäki

    #2
    Originally posted by Alfredson View Post
    Tuli mieleen tossa, että vaikuttaako puslien väljyys/huonokuntoisuus melutasoon?
    Kyllä vaikuttaa. Puslathan on nimenomaan eristämässä tiestä/voimansiirrosta jne. johtuvia tärinöitä.

    Äkkiseltäänhän tuo vaikuttaa tyhmältä. Mutta tapahtuuko tässä sama efekti kun esim itse tietokoneen kovalevyn eristin rungosta, niin kovalevyn ruksutus katosi ~kokonaan.
    Jep.
    Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

    E30 325iXA Touring
    Lizzy - '82
    Jättiprojekti

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by LiLHezz View Post
      Kyllä vaikuttaa. Puslathan on nimenomaan eristämässä tiestä/voimansiirrosta jne. johtuvia tärinöitä.
      Jep.
      Lisää motivaatiota pusla/tukivarsiralliin. Osaisiko joku sanoa mitkä puslat e39:ssä vaikuttaa eniten meluun käytännössä, yleensä. Onko jotkut puslat käytännös merkityksettömiä jne?

      EDIT: Itselläni on ainakin narinahelat ilmeisesti takaa vaihtokunnossa, nitisee perä ja varmaan etualatukivarret vaihtokunnossa, ratti täristää hieman tietyssä vauhdissa, jarrutuksissa ja auto on sivutuulelle herkkä jne. (reaktiotangot ok ja puslat uudet). Voiko näillä jo olla merkittävä ero ihan jo äänentasoakin ajatellen?
      Last edited by Alfredson; 25-10-2008, 23:43.
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7452
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Alfredson View Post
        Itselläni on ainakin narinahelat ilmeisesti takaa vaihtokunnossa ...
        Eikös tuo narinahela ole enemmänkin pallonivelen kaltainen kuin mikään kumipusla? En ainakaan muista että noitten vaihdolla olisi ollut mitään merkitystä muihin ääniin kuin narinaan.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Alfredson View Post
          Lisää motivaatiota pusla/tukivarsiralliin. Osaisiko joku sanoa mitkä puslat e39:ssä vaikuttaa eniten meluun käytännössä, yleensä. Onko jotkut puslat käytännös merkityksettömiä jne?

          EDIT: Itselläni on ainakin narinahelat ilmeisesti takaa vaihtokunnossa, nitisee perä ja varmaan etualatukivarret vaihtokunnossa, ratti täristää hieman tietyssä vauhdissa, jarrutuksissa ja auto on sivutuulelle herkkä jne. (reaktiotangot ok ja puslat uudet). Voiko näillä jo olla merkittävä ero ihan jo äänentasoakin ajatellen?
          Edessä reaktiotankojen ja alatukivarsien puslat vaikuttaa jyrinään. Mutta turha odottaa mitään kovin suurta eroa ellei puslat ole ihan lopussa. Onko reaktiotangoissa alkuperäiset puslat vai tarvike? Tarvikeosat kannattaa unohtaa.

          Kerrot, että alla on todella hiljaiset kitkarenkaat ja kuitenkin valitat jyrinää joka yleensä johtuu renkaista, se on hiukan ristiriitaista... Rengaspaineetkin vaikuttaa selvästi jyrinään, joten vetelien kitkarenkaiden "parantaminen" paineita nostamalla nostaa myös melua. Tietysti se jyrisijä voi olla myös pyörän laakeri tai kardaani.
          E39 528iA

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1638

            #6
            Kyllä vaikuttaa.

            Vaihdatin eilen E61:een reaktiotangot (Lemförderit) ja ero on huima. Kolahtelu, sekä yleinen äänitaso aleni jopa yllättävän selvästi. Ero ajotuntumaan on mykistävä, loppu lähes kokonaan ennen niin kova vetely.Alla kuluneet runflatit koossa 245/40/18.

            Niin E39:n kuin E61:ssä reaktiotankojen puslien kulumisesta ilmoittaa vetely, erityisesti jarrutuksissa urateillä. Sekä kolahtelu katukivetyksissä esim. pihoille ajettaessa.

            Käsipelillä ei välttämättä tunnu yhtään väljää eikä puslissa ole mitään jälkiä - silti ne ovat tiensä päässä jos em. vetelyä ilmenee.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎