Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jakopään ketjun venyminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kuuno
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 43

    Jakopään ketjun venyminen

    Kone on M51, auto E34 touring 525td, kilometrejä n. 300k ja oireet yhdistettynä tämän foorumin tarkkaan lukemiseen saavat epäilemään jakoketjun venymistä.
    Ensiapuna olen ajastanut ruiskutuspumpun uudelleen vuosi sitten. Käynnistyvyys parani, nyt ajan kanssa uusina oireina tullut tärinä tyhjäkäynnillä ja auton yleinen laiskistuminen. Kulutuskin on pikku hiljaa kasvamassa.

    Jakoketjun venymistä on käsitelty tällä foorumilla, mutta aiheesta ei saa keskustelujen perusteella selkeää kokonaiskuvaa. Vaikuttaisi, että jonkinlainen paljon ajetun M51:n tyypillinen vika se on. Toisaalta esimerkiksi Hartikaisen huolto Kajaanissa vakuutti, ettei heille ole ollut eteen yhtään venynyttä jakoketjua näissä moottoreissa.

    Joka aiheesta jotakin tietää, voisi vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin:

    1) oireet
    2) jakoketjuremontin hinta
    3) helpottiko vai pitikö tehdä muutakin
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 685

    #2
    Jos ketju on venynyt niin eikö tällöin nokkien ajoitus muutu..? Eli ajoitus kannattaa tarkastaa myös niistä ellet sitten jo tehnytkin tätä aiemmin.

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Oireet on huonommat vedot(ajoitukset ei kohdallaan. toki ne voi säätää niin pumpulta kuin nokka-akselilta). Lisäksi ainakin itsellä sellainen rynkyttely, eli esim. kaasua löysätessä heilauttaa moottoria, johtuen että ketjujen välykset lyö aina toiseen reunaan(ajoitus muuttuu ja pumppu joutuu korjaamaan sähköisesti)

      Remontti on varmasti kallis liikkeessä, koska vaatii mielestäni sylinterikannen irrotuksen(ainakin itse jouduin sen irrottamaan). Osat maksoi tarvikkeena ehkä 150€, mutta tuollaisen remontin yhteyteen kannattaa vaihtaa jo muutakin. Bemarin ollessa kyseessä vaihtaisin samalla vesipumpun, termostaatin ja termostaattikotelon(100€ ja pitää olla alkup. termostaatti), mikäli ko. osia ei ole vaihdettu viimeisien 50tkm aikana. Liikkeessä teetettynä varmasti töiden määrä ainakin 500€. Lisäksi en ole ollenkaan varma kannattaako TDS:n kantta mennä irrottamaan mikäli auto toimii sen puolesta hyvin(aika iso vaara että bemareihin perehtymätön asentaja sössii joko kannen kiristyksen tai järjestelmän ilmauksen). Ja ne ketjut todellakin kuluu. Omassa autossa 350tkm. kohdalla oli kumpikin ketju pari senttiä uutta pidempiä ja varsinkin alaketjun kiristin oli ns. tapissa eli kiristysvara aika lailla lopussa.

      Liikkeiden ammattitaidosta on itsellä sellainen kuva, että merkkiliikkeellä eivät joko osaa tai halua tehdä mitään kunnon(isompia remontteja) korjauksia, mikäli auto ei ole lähes uusi. Piuhan nokassa osataan autoja pitää, mutta osaaminen tuntuu loppuvan aikalailla siihen(tuskin asentajilla, mutta huoltoneuvojilla ym. kyllä) Esim. Oulussa(merkkiliikkeellä) on itselleni sanottu ko. TDS koneen jakopääremonttiin ohjeita kysyessäni, että Me ei olla koskaan TDS:n jakopäätä aukastu. Enpä sitten saanu ohjeita. No onneksi ne ohjeet löyty täältä foorumilta.

      Eli ohjeena.Mikäli remontti ei aivan pakolliselta tunnu niin ehkä sitä kannattaa lykätä.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Kuuno
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 43

        #4
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Eli ohjeena.Mikäli remontti ei aivan pakolliselta tunnu niin ehkä sitä kannattaa lykätä.
        Kiitos neuvoista.

        Olisiko sitten noin, että ajellaan minkä tuo kone kohtuudella kulkee. Sitten kun sitä ei enää jaksa katsella ja kuunnella, niin laitetaan keulalle alle 200k ajettu purkumoottori Saksasta?

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Ei nyt varmaan noinkaan kannata tehdä, mutta remontin lykkäämiseen voisi olla syinä seuraavia asioita.
          a) Remontti on kallis, mikäli sitä ei tee itse
          b) Remontti on vielä kalliimpi mikäli se ei kunnolla onnistu
          c) Vika voi olla myös esim. syöttöpumpussa(määränsäätimessä), jotka näissä taitavat temppuilla monilla oireilla(ainakin se vanhan mallinen säädin, olikohan -94 asti sillä säätimellä jos oikein muistan)
          d) Ensin säädättäisin vielä kerran nokka-akselin ajoituksen ja pumpun ajoituksen+määränsäätimen asennon(pumpun kannen asento-->oikea syöttömäärä)
          e) jos autoa on tarkoitus pitää vielä pitkään niin kannattaa harkita jopa uuden (kunnostetun tai oikeasti vähänajetun) syöttöpumpun vaihtamista jakopääremontin yhteydessä, koska siinä yhteydessä vaihtaminen on jo todella helppoa. Yleensä se pumppu sitten jossain vaiheessa alkaa kuitenkin renaamaan ja taas on kallis remontti edessä. Toki itse pumppu on kallis, mutta mikäli sitä esim. Saksan suunnalta jaksaisi valmiiksi metsästää niin hommassa voisi olla järkeä.
          Lisähuomatuksena tosin sellainen että ne pumpun toimintaoireet ilmeisesti johtuvat lähes aina vain sen määränsäätimen kuluneisuudesta(joka olisi helppo vaihtaa pumppu paikallaankin) mutta valitettavasti sitä ei vain taida mistään saada ilman että ostaa koko pumpun.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • K.S.
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 649
            • Espoo

            #6
            Toimiva vähän ajettu takuumotti keulalle kun vanha sanoo kaputt, tämä on ainakin helpoin edullisin ja järkevin vaihtoehto jos nykyisellä on rullattu jo 300tkm.

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Joo luultavasti on edullisin korjaus tämän ikäisissä. Jos vain jostain löytää kohtuu kilsoilla olevan moottorin
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • Kuuno
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 43

                #8
                Onko ehdotuksia mistä lähteä hakemaan vaihtomoottoria?

                Pidän sitä tosiaan järkevämpänä vaihtoehtona: ketju- ja jakopäärempan ja siihen pumpun hinta on jo melkein vaihtomoottorin hinta.
                Remontin vaikutus ja tuleva remontin tarve epävarmaa, vaihtomoottorilla monta huoletonta vuotta edessä.

                Comment

                • jms-btcf
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 696
                  • Tampere

                  #9
                  Yksi vaihtoehto on ebay, esim tuollainen. Väitetyt kilometrit vain 109tkm, tosin myyjällä helvetisti postiivista palautetta (ja paljon tehtyjä kauppoja).
                  Toinen paikka voisi olla bildelsbasen.se
                  e61 535d

                  Comment

                  • Kuuno
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2008
                    • 43

                    #10
                    Mielenkiintoista.

                    Mites tekniikan puolesta: sopiiko uudempi M51 heittämällä paikoilleen tuohon vuoden -93 malliseen välijäähdyttimettömään td-versioon? Syöttöpumppu niissä ainakin on muutunut eri malliseksi (kestävämmäksi) jo -94, passaako putket paikoilleen muuta kuin ruuvaa?

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 923
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      Mun mielestä se moottorinohjaus on erilainen siinä TD:ssä kuin TDS koneessa. En tiedä mitä eroa niissä käytännössä on , mutta eikös joku vasta kirjoitellut täällä kun oli vaihtamassa TDS:n lastua TD koneeseen ja ei suoraan sopinut/toiminut.
                      Eli saattaa olla että tuollaisessa vaihdossa joutuisi sitten vaihtamaan myös sen ohjausboksin. Ja varmaan sitten Cooleri laittaa jos moottorinohjaus suunniteltu semmoiselle.

                      Toki joku viisaampi vois sanoa käykö se johdot heittämällä kiinni jne. Eli toimiiko TD:n lastulla suoraan.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎