Announcement

Collapse
No announcement yet.

316 Tekniikanvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • agisma
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 104
    • Oulu

    #31
    Uudessa otteessa ei lue että vähäpäästöinen niin miten se silloin tulkitaan? Riittääkö pelkkä katti?

    Uudessa otteessa lukee että Happitunnistin, kolmitoimikatalysaattori, Aktiivihiilisuodatin.
    *Bmw e30 316i Bavaria vm.-91*
    M50B25TU "Pommikone" -R.I.P.-
    - Bmw E92 335D -07

    Comment

    • Tepi83
      Bimmer Rookie
      • Aug 2006
      • 50

      #32
      [QUOTE=agisma;1395693]Uudessa otteessa ei lue että vähäpäästöinen niin miten se silloin tulkitaan? Riittääkö pelkkä katti?

      nykyisissä otteissa ei lue välttämättä vähäpäästöinen mutta kyllä se aken tiedoissa on silti vähäpäästöinen tai ainakin näin olen asian ymmärtänyt itse.. viisaammat korjatkoon jos puhun puutaa heinää...
      -95 e36 323i coupe

      ex: -84 e30 318i, -86 e30 323i, -87 e30 320i
      -91 e36 325i

      Comment

      • Carbonfiber
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 5226
        • Hki 43

        #33
        Originally posted by agisma View Post
        Uudessa otteessa ei lue että vähäpäästöinen niin miten se silloin tulkitaan? Riittääkö pelkkä katti?

        nykyisissä otteissa ei lue välttämättä vähäpäästöinen mutta kyllä se aken tiedoissa on silti vähäpäästöinen tai ainakin näin olen asian ymmärtänyt itse.. viisaammat korjatkoon jos puhun puutaa heinää...
        Oikeassa olet!
        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
        Z3 Roadster 2.8 '98
        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

        Comment

        • agisma
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 104
          • Oulu

          #34
          Eli se vähäpäästöisyys on voimassa ja sen kans pitäs vielä tapella
          *Bmw e30 316i Bavaria vm.-91*
          M50B25TU "Pommikone" -R.I.P.-
          - Bmw E92 335D -07

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #35
            Eikö vaihtoehto ole vähäpäästöinen M50/M52-tekniikkapaketti?
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #36
              Originally posted by muuris View Post
              Eikö vaihtoehto ole vähäpäästöinen M50/M52-tekniikkapaketti?
              Tämähän on ihan varteenotettava vaihtoehto, tekniikka on saman valmistajan autosta ja se on todistetusti vähäpäästöinen. Tällöin tekniikka tulee vaihtaa kaikkine päästöihin vaikuttavine apulaitteineen.

              Originally posted by AKE
              Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
              Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

              Esimerkki 3.

              Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.

              Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

              - selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai

              - valmistajan- tai sen edustajan todistus

              - ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
              Moottorin voi ottaa myös muun valmistajan mallistosta, kunhan valmistajalta on saatavissa todistus kyseisen tekniikan päästönormeista ja niiden täyttymisestä.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #37
                Jep, kysymys olikin topikin aloittajalle. Eihän nykyään kannata tehdä tekniikanvaihtoa, jos vastaava malli on tarjolla ihan tehdastekoisena (325i, 318iS). Uudemman tai muuten erikoisemman tekniikan vaihdossa on jo jotain tolkkua. Tällöinkään homma ei voi olla ainakaan siitä ABS-pakosta kiinni.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #38
                  Minusta näissä 316-tekniikanvaihdoissa ei ole muutenkaan juuri nykypäivänä enään ideaa, kun saat jo orginaalin 320:in/325:sen pikkurahalla. Ennen oli toisin, kun 325:set maksoivat helkkaristi, niin oli pakko värkkäillä 316:sista ja teho-erot tuntuivat päätähuimaavilta. Siinä alkaa olemaan vasta sitä jujua, kun siitä aidosta 325:sesta aletaan jalostamaan jotain muuta.

                  Itselläkin oli nuorempana monesti jäätävä innostus vaihtaa lukuisiin alla käymiini 316:siin M20:iä - onneksi tulin järkiini, jätin tekemättä ja myin kaikki eteenpäin. Samalla rahalla saa kuitenkin ostettua aidon.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • os951
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 447
                    • Kerava

                    #39
                    Kaikki on suhteellista. Toisen halpa on toiselle kallis. Otetaan vaikkapa esimerkki Nettiautosta. halvin 325I sedan/coupe (facelift) on hintapyynniltään 2500€, aika pommi, jonka "siistiminen" maksaa jonkin verran.
                    Jos minulla on tallissa facelift 318I, ruosteeton ja perussiisti auto, joka maksoi 100€ ja pihalla elintenluovuottaja 325 Touring, siisti ja vähän ajettu, mutta kylkikolari vaurioitunut, josta maksoin 200€, niin alkaa kiinnostamaan tekemään tekniikan vaihto, kun elintenluovuttaja on samaa vuosimallia ja siinä on kaikki tarvittavat osat tarjottimella. Eli yhteishinta näillä on 300€. Työkalut pysyvät hyvin käsissä ja tekniikan vaihtoja on tehty ennenkin, niin miksi ei? Aika paljon saan ostaa uutta osaa tuon 300€ päälle, jotta olen edes lähellä tuota halvinta 2500€ maksavaa yksilöä.
                    Tästä syystä ymmärän hyvin tämän viestiketjun aloittajan aatoksia, varsinkin jos tuo hänen autonsa on muuten hyvässä kunnossa.

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      #40
                      Originally posted by os951 View Post
                      Kaikki on suhteellista. Toisen halpa on toiselle kallis. Otetaan vaikkapa esimerkki Nettiautosta. halvin 325I sedan/coupe (facelift) on hintapyynniltään 2500€, aika pommi, jonka "siistiminen" maksaa jonkin verran.
                      Jos minulla on tallissa facelift 318I, ruosteeton ja perussiisti auto, joka maksoi 100€ ja pihalla elintenluovuottaja 325 Touring, siisti ja vähän ajettu, mutta kylkikolari vaurioitunut, josta maksoin 200€, niin alkaa kiinnostamaan tekemään tekniikan vaihto, kun elintenluovuttaja on samaa vuosimallia ja siinä on kaikki tarvittavat osat tarjottimella. Eli yhteishinta näillä on 300€. Työkalut pysyvät hyvin käsissä ja tekniikan vaihtoja on tehty ennenkin, niin miksi ei? Aika paljon saan ostaa uutta osaa tuon 300€ päälle, jotta olen edes lähellä tuota halvinta 2500€ maksavaa yksilöä.
                      Tästä syystä ymmärän hyvin tämän viestiketjun aloittajan aatoksia, varsinkin jos tuo hänen autonsa on muuten hyvässä kunnossa.
                      Totta tuokin. Pointti vaan olikin, että tuleeko tuolla metodilla aito 325:nen varusteilla, jota voi jatko-jalostaa täysin huoletta - ei.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #41
                        Originally posted by Rockford View Post
                        aito
                        Ei.
                        Originally posted by Rockford View Post
                        jota voi jatko-jalostaa täysin huoletta
                        Miksei?

                        P.s. 200e maksavat teknisesti ehjät kolari e30 325i:t saa tuoda minulle, maksan kaikista.
                        Olli.

                        Comment

                        • Make H.
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1278
                          • Kokkola

                          #42
                          Originally posted by Rockford View Post
                          Totta tuokin. Pointti vaan olikin, että tuleeko tuolla metodilla aito 325:nen varusteilla, jota voi jatko-jalostaa täysin huoletta - ei.
                          Ei aitoa, mutta mitä väliä, voihan sen varustella yhtä hyvin tai paremmin kuin monet aidot mallit ja jatkojalostukseen mitä mainioimpia

                          Comment

                          • os951
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 447
                            • Kerava

                            #43
                            Pointti vaan olikin, että tuleeko tuolla metodilla aito 325:nen varusteilla, jota voi jatko-jalostaa täysin huoletta - ei.
                            Ei varmasti tule, mutta itsellä ei ole hirveästi tarvettakaan jatkojalostaa. Aitohan tämmöinen palapeli ei ole milloinkaan. Itsellä vain on käynyt sinänsä hyvä tuuri, että on tämä 4-koneinen koriltaan hyvä ja onnistuin ostamaan sopivan elintenluovuttajan sopivalla hinnalla. Mitään varusteita en autoon haluakkaan, vaan sen pitää olla juuri niin spartalainen varusteiltaan kuin ne olivat Suomessa 80-luvulla.

                            Comment

                            • jumbo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 6603
                              • Lappeenranta

                              #44
                              No hyvä jos 300 eurolla olet saanut 2 autoa, toinen ruosteeton e30 ja toinen hyvätekniikkainen 325.
                              M550d

                              Comment

                              • os951
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 447
                                • Kerava

                                #45
                                Auton kori on todellakin ruosteeton, syynä lienee se että ensimmäinen omistaja on ruostesuojannut auton säännöllisesti. Ainoastaan ovissa on sanomista, kolhuja ja lievää kukintaa apumiehen oven alaosassa. Korvaavat ovet ovat tulossa, joten pienistäkin ruostevaurioista päästään eroon. Minulla ei ole ollut kokemusta mädistä E30 malleista, koska olen omistanut niitä viimeksi uutena. Olen käytännössä nykyisen auton toinen omistaja, kun minua edeltänyt omistaja piti autoa vain muutaman kuukauden eikä ajanut sillä lainkaan. Mällätty 325 elintenluovuottaja on tekniikaltaan OK kunnossa ainakin pikaisella tutkimuksella, mutta kone menee tsekattavaksi joka tapuksessa. Loppupeleissä tähän asti sijoitettu niin vähän projektiin, että voi hyvin pistää rahaa osiin ja vaihtaa kuluneet osat samalla uusiin, tarkoitus tehdä käyttöauto vuosiksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎