Tässä varmaan tarkoitettiin sitä että jos käyttää vertailumoottorina tuota b20:stä ja siinä tehot pysyy ahdettuna 20% nousun (vai oliko 25%?) sisällä niin ei tartte abseja. Mutta ei onnistu ilman pussitestiä turbottaa kuitenkaan tuota jos on vähäpäästöinen.
Jos verrataan b20 niin tehot saa olla max b20 verran. Prosenttisääntö pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan. Eli periaatteessa turbota b16 b20 tehoihin ja ole tyytyväinen (ja läpäise pussitestit )
Ja vähäpäästöisyydestä pääsee katalysäättorilla mut ei senkään tarvi olla paikallaan ku konttorilla.
Näin minä ainakin olen käsittänyt asian.
Väärin olet käsittänyt.
Itse ahdetun(tai rakennetun) moottorin vähäpäästöisyyden todistamiseen ei katalysaattori riitä(lienet lukenut lukuisat "ahdettu e36" ja "ahdettu e46" topikit, miksi niitä ei vain leimata katalysaattorilla?).
Vanhemman päästönormin katsotaan yleensä täyttyvän, mikäli autossa on katalysaattori.
Miksi Katalysaattorin ei tarvitse olla paikoillaan kuin konttorilla?
Miten katsastaja reakoi IS moottoriin:think IS alusta on ainakin sama kuin 325, taisi IS malleissa olla kuitenkin ABS vakiona ?
Itse ahdetun(tai rakennetun) moottorin vähäpäästöisyyden todistamiseen ei katalysaattori riitä(lienet lukenut lukuisat "ahdettu e36" ja "ahdettu e46" topikit, miksi niitä ei vain leimata katalysaattorilla?).
Tässä taisi olla vuosimalliraja. Jostain muistan lukeneeni, että jos on rekisteröity ennen 31.12.1991, niin katalysaattori riittäisi.
Miksi Katalysaattorin ei tarvitse olla paikoillaan kuin konttorilla?
Aiheellinen kysymys. Miksi autoa ei voi rakentaa lailliseksi. Nyky katalysaattorit eivät juurikaan vähennä tehoa ja maailmakin pelastuu.
Eli minulla pitäisi riittää todistuksena vähäpäästöisyydestä pelkkä katti?? Koska auto on ennen 31.12.1991 rekisteröity?
Ei, koska auto on merkitty vähäpäästöiseksi. Vähäpäästöisyyspakko tuli voimaan 1.1.1992 alkaen. Tätä ennen se on jokotai. Jos en väärin muista/ymmärrä, niin jonkin näköinen autoverohelpotus taisi olla vapaaehtoisesti vähäpäästösillä. Tai sitten vaan valmistaja ei tehnyt ei-vähäpäästöisenä autoa.
Vähäpäästöiseksi merkattua autoa ei voi muuttaa ei-vähäpäästöiseksi, yhtä pientä poikkeusta lukuunottamatta, joka on joskus tälläkin foorumilla sanottu, mutta se ei tässä tapauksessa auta.
Ei, koska auto on merkitty vähäpäästöiseksi. Vähäpäästöisyyspakko tuli voimaan 1.1.1992 alkaen. Tätä ennen se on jokotai. Jos en väärin muista/ymmärrä, niin jonkin näköinen autoverohelpotus taisi olla vapaaehtoisesti vähäpäästösillä. Tai sitten vaan valmistaja ei tehnyt ei-vähäpäästöisenä autoa.
Vähäpäästöiseksi merkattua autoa ei voi muuttaa ei-vähäpäästöiseksi, yhtä pientä poikkeusta lukuunottamatta, joka on joskus tälläkin foorumilla sanottu, mutta se ei tässä tapauksessa auta.
Eli jos on vähäpäästöinen kori niin siihen tarvitaan todistetusti vähäpäästöinen tekniikka.:think
Järjellä aateltuna ei kannata etes alkaa vaihtaan tekniikkaa vähäpäästöiseen koriin.
Kyllä se prosenttisäädös pätee kaikkiin vertailumoottoreihin, mihin sitten päätätkään verrata uutta moottoriasi ja vertailumoottorilla varustetun automallin mukaan sitten jarrut yms. Varmaan aika konttorikohtaista miten inssit sen tulkitsee, mutta noin sen itse ainakin tulkitsen.
Kyllä se prosenttisäädös pätee kaikkiin vertailumoottoreihin, mihin sitten päätätkään verrata uutta moottoriasi ja vertailumoottorilla varustetun automallin mukaan sitten jarrut yms. Varmaan aika konttorikohtaista miten inssit sen tulkitsee, mutta noin sen itse ainakin tulkitsen.
Jaa +20%? Ei päde.
Moottorinvaihdon edellytyksiä
Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään. Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna. Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus. Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorillavarustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.
[QUOTE=os951;1394595]Miten katsastaja reakoi IS moottoriin:think IS alusta on ainakin sama kuin 325, taisi IS malleissa olla kuitenkin ABS vakiona ?
[QUOTE]
20min sitten katselin 318is:ää jossa ei ollut abseja, takana oli kuitenkin levyt. joten sitä voisi vertailussa käyttää.
en tiedä miten vaikuttaa että kyseessä oli ruotsin tuonti avo mutta eiköhän se tehtaalta ole tuollaisena lähtenyt, ainakin oli poppeja ja vanteita lukuun ottamatta orkkis
sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella [email protected]
Comment