Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 dA ei vaihda isompaa vaihdetta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KATKU
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 230
    • Vaasa

    530 dA ei vaihda isompaa vaihdetta

    Moi
    Eli ongelma vaihteiden vaihdossa. Normaalissa nopeassa kiihdytyksessä
    vaihtaa normaalisti yhden vaihteen alemmaksi ja kaasua nostettaessa vaihtaa takaisin ylemmäksi. Kick down kiihdytyksessä vaihtaa normaalisti niin alas kuin mahdollista, mutta kaasua nostettaessa ei vaihdakkaan enää suurempaa vaihdetta vaan pysyy samalla vaihteella kunnes kierrokset laskevat noin 2700 antaa isomman vaihteen. Jos tua kick down kiihdytys päästetään punarajalle asti vaihtaa taas normaalisti isomman vaihteen.
    Kulutusmittari näyttää koko ajan normaaleja arvoja vedot kutakuinkin tallella ehkä pientä alaväännön hiipumista. Vaihteiden vaihto muuten normaalia.
    Olisiko tähän kenelläkään mitään vinkkejä. Auto 530 dA/99
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #2
    Ensimmäisenä kannattaisi varmaan öljyt vaihdella. Tuli myöskin mieleen että kuormantunnistin temppuilee. Eikös näissä sellainen ole? Ja sitten asian vierestä: onko tuossa sun autossa läpät imusarjassa? Jos on niin ota pois ja nopeasti, elleivät ole jo...
    Last edited by gubbe89; 13-11-2008, 21:31.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • KATKU
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 230
      • Vaasa

      #3
      Ei ole läppiä ja öljyt on vaihdettu aikaisemmin.
      Mitenkäs ilmamassamittari, eikös se periaatteessa anna juurikin kuormitus tiedon moottorin ohjaukselle ja laatikolle.

      Comment

      • gubbe89
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 315
        • Mouhijärvi

        #4
        Sekin todennäköisesti on vaikuttavana tietona sekä kaasuläpän asentotunnistimen signaali. Taitaa tuo vaihteenvaihdon ohjauskin mennä jo kierroslukutiedon mukaan. Käypä ensinnä nyt luetuttamassa vikakoodit ja tarkista että kickdown ei jumita, mikäli se tuossa vielä on vaijerilla?
        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
        ex. E34 525 TDS Touring -93
        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
        ex. Yamaha YZF 1000R -02
        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
        ex. E34 535i -88
        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #5
          Ominaisuus. Luulee, että tarvitaan moottorijarrutusta. Ihan kätevä toiminto esim. silloin kun tuikit jonossa ohi yhtä/kahta autoa kerrallaan ja änkeät takaisin väliin. Jos jatkat kikin jälkeen vähän tasaisemmalla vedolla latoo pian isommat numerot sisään.
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • KATKU
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 230
            • Vaasa

            #6
            Originally posted by TFV View Post
            Ominaisuus. Luulee, että tarvitaan moottorijarrutusta. Ihan kätevä toiminto esim. silloin kun tuikit jonossa ohi yhtä/kahta autoa kerrallaan ja änkeät takaisin väliin. Jos jatkat kikin jälkeen vähän tasaisemmalla vedolla latoo pian isommat numerot sisään.
            Sehän se onkin se vika ettei lado niitä isompia vaihteita kikkarin jälkeen, ennen kuin kierrokset tippuu siihen 2700.

            Gubbe: Dieselissä ei ilmeisesti ole kaasuläpän asentotunnistinta.

            Comment

            • Rale
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 1482
              • Porvoo

              #7
              Terve

              Tuliko ongelma talvirenkaiden vaihdon jälkeen vai onko ongelma pidempiaikaista? Jos on kovin löysärunkoiset talvikumit tekee juuri tuota kuvailemaasi vikaa, ei vaihda ylöspäin. Yleensä ei vaihda kolmosta isompaa vaihdetta. Tässä oma veikkaus.

              Comment

              • 316 E30
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 43

                #8
                Originally posted by KATKU View Post
                Sehän se onkin se vika ettei lado niitä isompia vaihteita kikkarin jälkeen, ennen kuin kierrokset tippuu siihen 2700.

                Gubbe: Dieselissä ei ilmeisesti ole kaasuläpän asentotunnistinta.

                Mulla 528iA -97 ja 530dA -00 tekivät molemmat tuota samaa. Ja tulin siihen tulokseen, että se kuuluu asiaan. Siinä isommalle vaihdossa kestää muutama sekuntti, sen jälkeen kun jatkat ajoa tasakaasulla.

                Comment

                • KATKU
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 230
                  • Vaasa

                  #9
                  Originally posted by 316 E30 View Post
                  Mulla 528iA -97 ja 530dA -00 tekivät molemmat tuota samaa. Ja tulin siihen tulokseen, että se kuuluu asiaan. Siinä isommalle vaihdossa kestää muutama sekuntti, sen jälkeen kun jatkat ajoa tasakaasulla.
                  Niin noinhan sen pitää jurikin toimia, eli kikkarin jälkeen odottaa hetkisen jatkuuko hektinen ajo, jos ei jatku ja jatketaan tasakaasulla annetaan isompia pykäliä alle.
                  Eli mun autohan teki niin ettei antanut tasakaasulla niitä isompia pykäliä kikkarin jälkeen, eli olisin voinut ajella Vaasasta Helsinkiin kolmosella tasakaasulla kierrokset 4000.
                  Rale: Talvirenkaat vaihdettu hiljan 225/55/16 misukan X-icet. Ei mielestäni ole älyttömän löysärunkoiset, eikä ole tehnyt noilla renkailla aikaisempina talvina noita temppujansa.
                  Anyvei auto toimi taas tänään normaalisti joskin tuntui tehokkaammalta, kuin eilen. Luetutan vikakoodit lähiaikoina öljynvaihdon yhteydessä.

                  Comment

                  • Rale
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 1482
                    • Porvoo

                    #10
                    Ok

                    Juu tätä ongelmaa on on ainakin kahdella E39 Touringilla ollut ja niissä on ollut Nokian Q-kitkat molemmissa alla kun kyseinen vika on ilmennyt. Toisessa pystyi vielä stepillä vaihtamaan isompaa sisälle ja toisessa ei edes sillä. Ja kyseisestä viasta ei tullut vikakoodeja tai muutakaan näkyvää vikaa. Molemmissa vika poistui kumien vaihdolla.
                    Laakkosella olivat jo lattikkoa vaihdattamassa ensimmäisellä kerralla, vaikkei latikossa mitään vikaa ole ollut ennen renkaiden vaihtoa tai renkaiden vaihdon jälkeen.

                    Hyvä jos pelittää normaalisti.

                    Tästä on kuitenkin jokunen vuosi kun tuo ongelma oli ajankohtainen, niin varmaan kumitkin on kehittyneet. Itsellä on edessä Nokian WR-kitkat ja takana Nokian RSI-kitkat 225/16 kokoisena ja ei ole ongelmia ollut.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎