Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdettu 530i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530TIC
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 41
    • Espoo

    Remmiahdettu 530i

    Eli tarkotus oli tässä talven aikana turbottaa oma m30b30 (e34) maakone. mutta tuli mutkia matkaa kun eräs kaveri heitti: `miks et mielummin ahtais remmillä tota sun autoos ?´. Ja siitä se sitten lähti, eli tarkotuksena olisi nyt remmiahtaa kyseinen auto. Mutta ensinäkin minullaei ole tietoa remmiahtimista muuta kuin että ne saavat voiman moottorista. Eniten kiinnostaisi tietää että, mitä pitäisi vaihtaa/lisätä koneeseen, ja mikä olisi hyvä/luotettava (ei hirveän kallis) remmiahdin merkki/malli ? esim eaton m45, tai muuta vastaavia ???
    ja oman käsityksen mukaan remmiahtimelle ei tarvitse erillisiä pakosarjoja, välijäähdytintä.. jne.. eli jos joku voisi valaista minua hieman asiassa
    Ja missä teho-lukumäärissää pyöritään ?
    T: Marcus
  • tomippa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 656
    • pk-seutu

    #2
    Ensinnäkin onko tarkoitus lähteä hakemaan runsaastikin tehoja?
    Jos pienillä paineilla ajelee (max. 0,5Bar), niin uskaltaisin mennä sanomaan, että sisuskalut kestää hyvin, tietenkin auto on aina hyvä säätää.

    Eaton remmiahtimia on täällä foorumilla käyttänyt muutamat kaverit, hakukoneella löytyy. Itse kuitenkin suosin keskipakoremmejä, esim Rotrex kompaktin koon takia ja helpon asennettavuudenkin puolesta.

    Cooleri on aina hyvä olla, vaikka pienillä paineilla ajeltaisiinkin.

    Ja mitä tehoista puhutaan, niin itsestä se on kiinni, paljonko haluaa lähteä ottamaan, sen mukaan hintaakin alkaa tulemaan... Tehot eivät ole ilmaisia. Esim. 3.0l V8 keskipakoermmilläkin saa vaikka yli 500Hv, mutta vaatii sen jälkeen jo sisuskaluihinkin muutoksia, erillisen moottorinohjauksen jne jne...
    Last edited by tomippa; 27-11-2008, 16:57.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      ...ja kun vielä muistaa että ahdin tuottaa vain pelkkää lisäilmaa....joka ei tuota yhtäkään lisähevosvoimaa.

      Comment

      • tomippa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 656
        • pk-seutu

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        ...ja kun vielä muistaa että ahdin tuottaa vain pelkkää lisäilmaa....joka ei tuota yhtäkään lisähevosvoimaa.
        Mihin tämä perustuu? Mitä tapahtuu, kun koneeseen menee enemmän ilmaa, millaisen reaktion se aiheuttaa palamisessa ja moottorinohjauksessa?

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by tomippa View Post
          Mihin tämä perustuu? Mitä tapahtuu, kun koneeseen menee enemmän ilmaa, millaisen reaktion se aiheuttaa palamisessa ja moottorinohjauksessa?
          M30 koneisen moottorinohjauksessa ei muuten aiheuta yhtään mitään kun on kiinteä kartta kierrosluvun suhteen täyskaasulla, eli kyllä se hemin juttu ihan paikkansa pitää.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by tomippa View Post
            Mihin tämä perustuu? Mitä tapahtuu, kun koneeseen menee enemmän ilmaa, millaisen reaktion se aiheuttaa palamisessa ja moottorinohjauksessa?
            No valaise minua kuinka käynee?

            Comment

            • tomippa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 656
              • pk-seutu

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              M30 koneisen moottorinohjauksessa ei muuten aiheuta yhtään mitään kun on kiinteä kartta kierrosluvun suhteen täyskaasulla, eli kyllä se hemin juttu ihan paikkansa pitää.
              Asia kunnossa, enpä tiennyt, että M30 tekniikassa on tälläinen "ominaisuus", eli ei ole nakutuksen tunnistinta ja ECU ei keskustele lambdan/ilmamassa mittarin kanssa.... Eli toisinsanoen alkaisi vain nakuttamaan sen jälkeen täyskaasulla/kävisi laihalla... Eli säädön siis vaatisi. Tai sitten kikkailisi suuttiminilla ja lisärikastuksella, niin saisi ilman tarkkoja säätöjäkin pienillä paineilla tehoja lisää.

              M60 koneessa hevosvoimat on täysin eriasia tuon lisääntyvän ilman suhteen, kuin M30 koneessa.
              Last edited by tomippa; 27-11-2008, 21:15.

              Comment

              • Hammu
                Moderator
                • Nov 2006
                • 3971
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by tomippa View Post
                Asia kunnossa, enpä tiennyt, että M30 tekniikassa on tälläinen "ominaisuus", eli ei ole nakutuksen tunnistinta ja ECU ei keskustele lambdan/ilmamassa mittarin kanssa....

                M60 koneessa hevosvoimat on täysin eriasia tuon lisääntyvän ilman suhteen, kuin M30 koneessa.

                M30B30 koneet on kuitenkin jostain 70 luvun puolesta välin, ettei se oo ehkä niin "high-tech" kun m60.
                M30 moottoriperheen ensiesiintyminen tais olla joskus ´68

                Comment

                • Mystinen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1206
                  • Kehä3

                  #9
                  Originally posted by Hammu View Post
                  M30B30 koneet on kuitenkin jostain 70 luvun puolesta välin, ettei se oo ehkä niin "high-tech" kun m60.
                  M30 moottoriperheen ensiesiintyminen tais olla joskus ´68
                  Näin on, eikä siellä mikään keskustele toistensa kanssa Ei todellakaan nakuantureita yms. hifejä. Pitää vaan topicin alottajalta kysyä että paljonko on budjetti? Hevosvoimat on melkein verrannolliset siihen..

                  Vaparien virittäminen on säälittävää
                  350hp/480Nm@0,666bar
                  xxxhp/670Nm@1,6bar
                  - Mystinen.Fi -
                  -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by tomippa View Post
                    Asia kunnossa, enpä tiennyt, että M30 tekniikassa on tälläinen "ominaisuus", eli ei ole nakutuksen tunnistinta ja ECU ei keskustele lambdan/ilmamassa mittarin kanssa.... Eli toisinsanoen alkaisi vain nakuttamaan sen jälkeen täyskaasulla/kävisi laihalla... Eli säädön siis vaatisi. Tai sitten kikkailisi suuttiminilla ja lisärikastuksella, niin saisi ilman tarkkoja säätöjäkin pienillä paineilla tehoja lisää.

                    M60 koneessa hevosvoimat on täysin eriasia tuon lisääntyvän ilman suhteen, kuin M30 koneessa.
                    ...M60 koneenkin kanssa tulee orggis polttoainejärjestelmän rajat ahdettaessa melko pian kyllä vastaan.

                    Comment

                    • Maza
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 4319
                      • Kannus/Kokkola

                      #11
                      Eikai se nakuantureiden tehtävä ole huolehtia tarpeellisesta polttoaineannoksesta / oikeasta sytytysennakosta. Eikös sillon jotain ole jo pielessä, jos nakuanturi joutuu "toimimaan".

                      Comment

                      • tomippa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 656
                        • pk-seutu

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        ...M60 koneenkin kanssa tulee orggis polttoainejärjestelmän rajat ahdettaessa melko pian kyllä vastaan.
                        M60 koneessa orkkis osat riittävät sinne +60-70Hv tienoille, sen jälkeen tulee suuttimet vastaan, sen jälkeen riittää noin 175Hv, jonka jälkeen tulee bensapumppu vastaan.

                        Comment

                        • os951
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 447
                          • Kerava

                          #13
                          Originally posted by tomippa View Post
                          Asia kunnossa, enpä tiennyt, että M30 tekniikassa on tälläinen "ominaisuus", eli ei ole nakutuksen tunnistinta ja ECU ei keskustele lambdan/ilmamassa mittarin kanssa.... Eli toisinsanoen alkaisi vain nakuttamaan sen jälkeen täyskaasulla/kävisi laihalla... Eli säädön siis vaatisi. Tai sitten kikkailisi suuttiminilla ja lisärikastuksella, niin saisi ilman tarkkoja säätöjäkin pienillä paineilla tehoja lisää.

                          M60 koneessa hevosvoimat on täysin eriasia tuon lisääntyvän ilman suhteen, kuin M30 koneessa.
                          No ei tuo nyt ole mikään M30 ominaisuus enkä ymmärrä miten M60 olisi jotenkin erilainen. Motronic järjestelmä toimii juuri tuolla tavalla, että kun se saa signaalin kaasuläpän TPS kytimeltä, että nyt on läppä täysin auki, mennään bensa/sytkä kartastossa ns. WOT alueelle joka on siis kiinteästi koodattu. Tämä tapahtuu vaikka autossa olisikin lambda anturi kytkettynä. Kun ollaan WOT alueella, ei Motronic välitä ilmamäärämittarin signaalista yhtään mitään, vasta kun TPS kytkin kertoo, että ollaan osakaasulla, välitetään taas ilmamäärämittarin signaali Motronicille. Jos ei ole lambda kytkettynä Motronic hakee tarvittavan solun kartastosta ilmamäärämittarin, TPS anturin ja kierrosluku signaalien perusteella. Jos käytetään vielä lambdaa, Motronic voi hienosäätää itseään (valita solun tarkemmin) lambdalta saatavan lisäinformaation mukaisesti.
                          Jos autoa ahdetaan, tarvittavan lisä bensan/sytkän arvoihin voidaan Motronic ympäristössä vaikuttaa muutamalla eritavalla; eli tehdään rautakonfiguraatioon sopiva lastu tai käytetään jotain piggyback tyyppistä laitetta, jolla Motronicia voidaan "huijata". Tämmöisiä laitteita on markkinoilla lukuisia, esim. Perfect Powerin SMT6, Link Electromotiven Intecept Link jne.jne. Lisäksi tarvittaessa isompaa suutinta, polttoaineenpaineensäädintä, pumppua jne.

                          Tehot eivät ole ilmaisia. Esim. 3.0l V8 keskipakoermmilläkin saa vaikka yli 500Hv, mutta vaatii sen jälkeen jo sisuskaluihinkin muutoksia, erillisen moottorinohjauksen
                          En ymmärrä miksi vaatisi automaattisesti erillisen moottorinohjauksen. Motronic selviytyy tehtävästä aivan yhtä hyvin, tarvittaessa sitä voi modata myös ilmamäärämittauksen osalta MAF tai MAP anturilla toimivaksi, jos ilmamäärämittauksena on perinteinen fläpperi tyyppinen.

                          Itse olen korvannut muutamassa installaatiossa fläpperin tällä tuotteella:



                          Järjestelmää säädetään tämän näköisellä laitteella:



                          Omia osia jonkun vuoden takaa, kuvassa myös tuo AFM Link





                          Eikai se nakuantureiden tehtävä ole huolehtia tarpeellisesta polttoaineannoksesta / oikeasta sytytysennakosta. Eikös sillon jotain ole jo pielessä, jos nakuanturi joutuu "toimimaan".
                          Joo ja ei, naktusantureilta tulevan signaalin perusteella muutetaan systytysennakkoa siten, että päästäisiin eroon naktuksesta, jotkin Motronic versiot heittävät myös ns. safty moden päälle jos nakutus on jatkuvaa. Tämä siksi, että pyritään ennalta ehkäisemään mahdollinen moottorivaurio
                          Last edited by os951; 28-11-2008, 10:55.

                          Comment

                          • 530TIC
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 41
                            • Espoo

                            #14
                            Nonniii ! kiitos vastauksista! eli joku tuossa kyseli budjetista .. eli mahdollisimman halvalla (max 2000 euroa) ja hakusessa olis 300-350 hv
                            ja päsrjääko vakio moottorin ohjauksella vai onko megasqurt tai vastaava tarpeellinen ? Olisin erittäin kiitollinen jos joku voisi listata minulle suunnilleen kaikki osat mitkä tarvirsisin tuolle kokoonpanolle
                            T: Marcus

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by tomippa View Post
                              M60 koneessa orkkis osat riittävät sinne +60-70Hv tienoille, sen jälkeen tulee suuttimet vastaan, sen jälkeen riittää noin 175Hv, jonka jälkeen tulee bensapumppu vastaan.
                              Tuskin kuitenkaan orggis suuttimilla seos on enään noilla tehoilla stoikiometrinen, vaan varsin laihalla mennään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎