On kaksi eri asiaa kysyä "millaiset suuttimet tarvitsen, ovatko nämä tarpeeksi suuret" tai "mitä tarvitsen". Jälkimmäiseen jos antaa vastauksen etsi, ei mielestäni ole täysi kusipää. Jos meinaa jotain ahtimia asentaa on tietty taso mitä pitäisi tietää. Muuten näistä tulee step-by-step asennusohjeita, jokainen voi sitten itse miettiä miksei sellaisten antaminen tällaisissa tapauksissa ole hiukkaakaan järkevää.
Remmiahtimen valinta onkin hauskaa puuhaa 0-tiedoilla. Kannattaa selvitellä käsitteitä volumetrinen hyötysuhde, iskutilavuus, tuotto, painesuhde jne. jo pelkästään oikean kokoisen ahtimen valintaan, tarvittava ahtopaine lienee jossain 0,5-1bar tuolla tehotavoitteella. Sitten seuraavaksi laskea välitykset, eli sopiva ahtimen kierrosluku. Etsi jostain ahtimen tuottokartta. Turbossa on paljon helpompi kun voit vaikka kysyä mimmonen laitetaan ja ahdot säätyy hukkaportilla. Sitten seuraavana onkin hihnavedon mitoitus. Tarvittava tehonsiirtokyky ja hihnatyypin valinta. Hihnapyörien suunnittelu ja teettäminen, kiristin/ohjainrullan suunnittelu ja teettäminen sekä kaikille kiinnitykset.
Väitän koko projektin unohtuneen ennen kuin edellä mainituista asioista yksikään on selvinnyt, meinaan epäilen kenenkään ulkopuolisen jaksavan käyttää aiheeseen useita työtunteja. Sen verran menee aikaa vaikka osaisi kaikki laskea ym. jo valmiiksi kun selvittelee vain taustatietoja, mikään yleisluontoinen tieto kun ei oikein päde, vaan kaikki on konekohtaista.
Jos nyt kuitenkin aiot yrittää, selvitä ja heitä tähän ensimmäisenä koneen volumetrinen hyötysuhde @ max hp (+-10%), max tehon kierrosluku, max teho, iskutilavuus ja tavoiteteho. Laske niistä sitten koneen tarvitsema ilmamäärä huipputehon kierroksilla ja arvioi tarvittava ahtopaine nykyisen huipputehon ja tavoite huipputehon suhteella. Sen jälkeen etsit sopivan ahtimen tutkimalla sen tuottoa, sen vaatiman tehon tuolla ahdolla ja ilmamäärällä ja kokeilet uudestaan paljonko kone vaatiikaan huipputehoa ja ahtopainetta. Iterointia![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
Volumetristä hyötysuhdetta voi approksimoida vääntökäyrästä, olettaen että huippuväännön kohdalla VE on about 100% ja sen muutos seuraa suht tarkkaan vääntökäyrää (kitka kasvaa jonka seurauksena todellinen VE on suurempi). Tarpeeksi tarkka.
Remmiahtimen valinta onkin hauskaa puuhaa 0-tiedoilla. Kannattaa selvitellä käsitteitä volumetrinen hyötysuhde, iskutilavuus, tuotto, painesuhde jne. jo pelkästään oikean kokoisen ahtimen valintaan, tarvittava ahtopaine lienee jossain 0,5-1bar tuolla tehotavoitteella. Sitten seuraavaksi laskea välitykset, eli sopiva ahtimen kierrosluku. Etsi jostain ahtimen tuottokartta. Turbossa on paljon helpompi kun voit vaikka kysyä mimmonen laitetaan ja ahdot säätyy hukkaportilla. Sitten seuraavana onkin hihnavedon mitoitus. Tarvittava tehonsiirtokyky ja hihnatyypin valinta. Hihnapyörien suunnittelu ja teettäminen, kiristin/ohjainrullan suunnittelu ja teettäminen sekä kaikille kiinnitykset.
Väitän koko projektin unohtuneen ennen kuin edellä mainituista asioista yksikään on selvinnyt, meinaan epäilen kenenkään ulkopuolisen jaksavan käyttää aiheeseen useita työtunteja. Sen verran menee aikaa vaikka osaisi kaikki laskea ym. jo valmiiksi kun selvittelee vain taustatietoja, mikään yleisluontoinen tieto kun ei oikein päde, vaan kaikki on konekohtaista.
Jos nyt kuitenkin aiot yrittää, selvitä ja heitä tähän ensimmäisenä koneen volumetrinen hyötysuhde @ max hp (+-10%), max tehon kierrosluku, max teho, iskutilavuus ja tavoiteteho. Laske niistä sitten koneen tarvitsema ilmamäärä huipputehon kierroksilla ja arvioi tarvittava ahtopaine nykyisen huipputehon ja tavoite huipputehon suhteella. Sen jälkeen etsit sopivan ahtimen tutkimalla sen tuottoa, sen vaatiman tehon tuolla ahdolla ja ilmamäärällä ja kokeilet uudestaan paljonko kone vaatiikaan huipputehoa ja ahtopainetta. Iterointia
![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
Volumetristä hyötysuhdetta voi approksimoida vääntökäyrästä, olettaen että huippuväännön kohdalla VE on about 100% ja sen muutos seuraa suht tarkkaan vääntökäyrää (kitka kasvaa jonka seurauksena todellinen VE on suurempi). Tarpeeksi tarkka.
Comment