Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdettu 530i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #31
    On kaksi eri asiaa kysyä "millaiset suuttimet tarvitsen, ovatko nämä tarpeeksi suuret" tai "mitä tarvitsen". Jälkimmäiseen jos antaa vastauksen etsi, ei mielestäni ole täysi kusipää. Jos meinaa jotain ahtimia asentaa on tietty taso mitä pitäisi tietää. Muuten näistä tulee step-by-step asennusohjeita, jokainen voi sitten itse miettiä miksei sellaisten antaminen tällaisissa tapauksissa ole hiukkaakaan järkevää.

    Remmiahtimen valinta onkin hauskaa puuhaa 0-tiedoilla. Kannattaa selvitellä käsitteitä volumetrinen hyötysuhde, iskutilavuus, tuotto, painesuhde jne. jo pelkästään oikean kokoisen ahtimen valintaan, tarvittava ahtopaine lienee jossain 0,5-1bar tuolla tehotavoitteella. Sitten seuraavaksi laskea välitykset, eli sopiva ahtimen kierrosluku. Etsi jostain ahtimen tuottokartta. Turbossa on paljon helpompi kun voit vaikka kysyä mimmonen laitetaan ja ahdot säätyy hukkaportilla. Sitten seuraavana onkin hihnavedon mitoitus. Tarvittava tehonsiirtokyky ja hihnatyypin valinta. Hihnapyörien suunnittelu ja teettäminen, kiristin/ohjainrullan suunnittelu ja teettäminen sekä kaikille kiinnitykset.

    Väitän koko projektin unohtuneen ennen kuin edellä mainituista asioista yksikään on selvinnyt, meinaan epäilen kenenkään ulkopuolisen jaksavan käyttää aiheeseen useita työtunteja. Sen verran menee aikaa vaikka osaisi kaikki laskea ym. jo valmiiksi kun selvittelee vain taustatietoja, mikään yleisluontoinen tieto kun ei oikein päde, vaan kaikki on konekohtaista.

    Jos nyt kuitenkin aiot yrittää, selvitä ja heitä tähän ensimmäisenä koneen volumetrinen hyötysuhde @ max hp (+-10%), max tehon kierrosluku, max teho, iskutilavuus ja tavoiteteho. Laske niistä sitten koneen tarvitsema ilmamäärä huipputehon kierroksilla ja arvioi tarvittava ahtopaine nykyisen huipputehon ja tavoite huipputehon suhteella. Sen jälkeen etsit sopivan ahtimen tutkimalla sen tuottoa, sen vaatiman tehon tuolla ahdolla ja ilmamäärällä ja kokeilet uudestaan paljonko kone vaatiikaan huipputehoa ja ahtopainetta. Iterointia

    Volumetristä hyötysuhdetta voi approksimoida vääntökäyrästä, olettaen että huippuväännön kohdalla VE on about 100% ja sen muutos seuraa suht tarkkaan vääntökäyrää (kitka kasvaa jonka seurauksena todellinen VE on suurempi). Tarpeeksi tarkka.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • os951
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 447
      • Kerava

      #32
      eli mahdollisimman halvalla (max 2000 euroa) ja hakusessa olis 300-350 hv
      Jos on tiukalla budjetilla liikkeellä, on opiskelija tmv ei kannata lähetä ahtaamaan autoaan. Tuolla rahalla et rakenna oikeasti toimivaa ja ennenkaikkea kestävää ahdettua autoa. Mitä iloa koko hommasta on kun joskus pääsee mopo käsistä ja koko systeemi leviää käsiin kun kaikkia osakokonaisuuksia ei ole mitoitettu kovempia tehoja varten. Kun sitten lähdetään korjaamaan vaurioitunutta moottoria on suuri vaara, että kapitaali on loppu ja sitä myöten sinä jalkamies. Ei millään pahalla, mutta kannattaa hankkia alan kirjallisuutta, suunnitella systeemi paperilla mahdollisemman valmiiksi, niinei tule ylläreitä. Lisäkis saat foorumilla ihan eri tavalla positiivisempaa palautetta, kun huomataan, että olet ihan oikeasti jo tehnyt taustatyötä, etkä ole pyytämässä valmiiksi pureskeltua ratkaisua. Suosittelen sinullekkin alkajaisiksi Corky Bellin "maximum boost" kirjaa, jonka pystyy lataamaan netistäkin. Googlella löydät...

      Comment

      • #BMW#
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 488
        • Espoo

        #33
        Originally posted by 928 GTS View Post
        Rotrex taitaa olla hyötysuhteeltaan paras remmi markkinoilla.
        mitä eikö ruotsalainen ruuviahdin keksintö lysholm olekkaan paras hyötysuhteeltaan tällä hetkellä..
        E38 pre 740i 4.4l Manual

        Comment

        • m5 lemans
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 190
          • espoo

          #34
          En ota kantaa "etsi ja löydä vittupää" keskusteluun, vaikkakin siinä on perää. Itse remmitin E39 530 jokunen vuosi sitten ja speksit olivat kutakuinkin seuraavanlaiset:

          - Vortech ahdin (0.55 barin paineella, sisuskaluja ei vaihdettu)

          - IC (suosittelen; ilman n. 315 hp, IC:lla n. 360 hp); air to water mallinen

          - n 6 tuntia penkissä -->ohjelmoitiin uusi ECU

          - bensasuuttimet ja pumppu

          - "sälää" kuten letkut, kiinnikkeet, ilmansuodatin...

          - HUOM: kannattaa jo tässä vaiheessa huomioida että kytkin olisi hyvä vaihtaa, muuten voit olla varma että jossain vaiheessa prakaa. Mulla G-Powerin Evo 2.

          onnea ja menestystä.

          PS budjetti oli n. 10 k€ sis kaiken työn (30-40 h)

          Comment

          • okko
            BTCF Honorary Member
            • Apr 2005
            • 1765
            • Honkajoki

            #35
            Kannattaisi tuo 2000€ sioittaa vaparivititykseen. Tehdä kunnon kansi kireellä nokalla, nostaa puristuksia, peltisatsi ja iso imm. Bensapaineen säädin ja säätö kunnolla penkissä. Ei tuu mitään älyttömiä hevosia, mutta moottorin luonne muuttuu ja saa oikeesti jotain valmista. Saattaa käydä niin, että 2000€ kuluu nuorella miehellä baarissa, kun haaveillaan tuopin ääressä turbo- projekteista, kokemusta on

            Vaparihomma vaan on niin pois muodista, että se ei taho kiinnostaa, kun aina pitäis tehä hirvee rifteri. Todellisuudessa toimivan turbotekniikan kustannukset pyörii ihan eri tonniluvuissa. Tätä saman toistoahan tämä aina on, mutta kun kerran kysytään...
            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7433
              • Oulu

              #36
              Originally posted by okko View Post
              Kannattaisi tuo 2000€ sioittaa vaparivititykseen. Tehdä kunnon kansi kireellä nokalla, nostaa puristuksia, peltisatsi ja iso imm. Bensapaineen säädin ja säätö kunnolla penkissä. Ei tuu mitään älyttömiä hevosia, mutta moottorin luonne muuttuu ja saa oikeesti jotain valmista.
              Ihan mielenkiinnosta, mikähän ois realistinen tehotavoite M54B30:stä? 250-260 hv?
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Matula
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1706

                #37
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Ihan mielenkiinnosta, mikähän ois realistinen tehotavoite M54B30:stä? 250-260 hv?
                270 hv on helposti saavutettavissa pienillä muutoksilla eli pakosarjan vaihdolla sekä ohjelmoinnilla. Pakosarjaksi sopii hienosti vaikka S52 pakosarja, tuo M54B30 pakosarja on kyllä tehtaan jäljiltä niin kuristettu että ei uskoisi.

                Vaikka vapaastihengittävän ohjelmointia moni kyseenalaistaakin niin tästä koneesta sillä saa pakosarjan vaihdon jälkeen toistakymmentä konia lisää, osaavissa käsissä.

                Comment

                • Bouma
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 3108
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by Matula View Post
                  270 hv on helposti saavutettavissa pienillä muutoksilla eli pakosarjan vaihdolla sekä ohjelmoinnilla. Pakosarjaksi sopii hienosti vaikka S52 pakosarja, tuo M54B30 pakosarja on kyllä tehtaan jäljiltä niin kuristettu että ei uskoisi.

                  Vaikka vapaastihengittävän ohjelmointia moni kyseenalaistaakin niin tästä koneesta sillä saa pakosarjan vaihdon jälkeen toistakymmentä konia lisää, osaavissa käsissä.
                  Jep ihan asiaa, tuo S52 pakosarja ja ohjelmointi tuo juurikin tuon n.270hv M54B30 koneesta. Muutamalla tutulla 330i coupe ja sedan ja molemmissa nämä modit.
                  MB CLS-12 350CGI AMG

                  MYSTINEN.FI

                  Comment

                  • Kytölä
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 672
                    • Lohja

                    #39
                    Ja onko tuo S52 pakosarja ihan bolt on, entäpä kuka ohjelmoinut? Vääntökäppyröitä ois kans kiva nähdä.

                    Tässä ois kyllä halvalla 40 lisähummaa tarjolla omaankin coupeen.
                    '88 325i cabrio
                    '90 318is

                    Comment

                    • Matula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1706

                      #40
                      Originally posted by Kytölä View Post
                      Ja onko tuo S52 pakosarja ihan bolt on, entäpä kuka ohjelmoinut? Vääntökäppyröitä ois kans kiva nähdä.

                      Tässä ois kyllä halvalla 40 lisähummaa tarjolla omaankin coupeen.
                      S52 pakosarja ei ole aivan bolt on mutta pienellä työllä se sinne sopii. Lohkosta täytyy viilata hieman metallia pois tai sitten lytätä pakosarjaa. Eiköhän tuohon löydy ihan bolt on sarjojakin, jotka ovat kyllin avaria ja toimivia kuin S52.
                      Ohjelman kanssa suosittelisin kääntymään Karalan puoleen.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎