Mutta toi HS:n vikatilastot pitää kyllä kutinsa
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Yleisimmät hylkäyssyyt katsastuksessa
Collapse
X
-
Taas on tilastoja tarjolla ...
¨
~* Tin Can Tuners *~
Käyttis: E46 316Ti - Ex: E39 523i -96 - Ex: E30 316 -84 'Elviira' - Ex: E30 325 -87
Comment
-
-
Originally posted by Camo View PostAika ylläri et BMW:n yleisimpiä vikoja on käsijarru. Ikinä ole tavannut muissa merkeissä yhtä paskaa kässäriä ku bemarissa. No, samapa tuo, helppohan se on kiristää ja tuleekin tsekattua aina ennen katsastusta
Tuo yleisin vika:obd on aika monessa, kannattaisi diagnostiikka / obd testi tehdä ehkä jo ennen katsastusta, kun ei ole sen kalliimpaakaan välttämättä...
Comment
-
-
Jarrut ovat aika yleinen hylkäyksen syy keskimäärin autoissa, joka sinällään ei ole kyllä yllätys. Useimmiten kaupunkipyörityksessä ja suolan keskellä ajaessa jarrut kerkiävät mennä jumiin moneen kertaan huoltojen välissä. Sinälläänhän tuo olisi aika helppo välttää, kun muistaisi putsata ja voidella jarruja säännöllisesti.
Käsijarru onkin sitten joissakin autoissa tosi vittumaisesti toteutettu. Esimerkiksi tässä minun käyttis P10 Primerassa on ehkä typerin käsijarrusysteemi, eikä yhtä hankalaa ole toistaiseksi minun eteeni tullut. Jarrusatulat tulevat tuon käsijarrumekanismin vuoksi aikanaan entisiksi, käsijarru säädetään vaijeria kiristämällä ja käsijarrua nykimällä, molemmat puolet on säädettävä samaan aikaan ja käsijarru on todella herkkä jäätymään. Lisäksi vaijerit tekevät aika jyrkkiä mutkia, jonka vuoksi eriste tuppaa niistä kohdista aikanaan murtumaan, josta pääsee sitten vesi ja kura sisään, joko jumittaen tai jäädyttäen vaijerin. Isoimmat ongelmat yleensä ennen katsastusta on tuon käsijarrun kanssa. Juuri alkukeväästä kun piti viedä auto katsastukseen, piti kaikki takajarruosat uusia. Jos muissakin autoissa on yhtä hankalia käsijarruja, niin en yhtään ihmettele niiden korkeaa hylkäysprosenttia.
Niveletkin yleensä ovat sellainen paikka, mikä olisi kanssa aika helppo välttää joutumasta niiden osalta hylätyksi. Yleensä hallitunkin avulla ja pyöriä kunnolla vääntelemällä eri suuntiin saa jonkinlaisen käsityksen alustan kunnosta. Jos välystä sitten on, niin vie joko korjaamolle tai korjaa itse.
Ainoat hankalat jutut, mitä ei oikein ennen katsastusta saa tutkittua, ellei käy korjaamolla, ovat päästöt, jousitus joissakin tapauksissa ja tuo OBD, jos ei satu olemaan itsellä tai kaverilla tarvittavia diagnostiikkavehkeitä. Noiden kunto tulee useimmiten todettua vasta konttorilla.
Comment
-
Comment