Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylmäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • only BMW
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 67

    Kylmäkäynti

    Auto on BMW 316i -89. Kylmänä moottori ei pelaa kunnolla ja nykii rankasti ajaessa. Auto starttaa ihan hyvin ja tyhjäkäynti on 1000 kieppeillä,
    Kierrosluvussa on hyvin pientä hakemista kylmänä. Kun kaasuun vähänkin koskee niin käynti menee ihan sekaisin ja jos auto on liikkeessä niin nykii rankasti jos kierroksia ei pidä kaasulla riittävän korkealla. Lämpimänä pelaa erinomaisesti. Moottori on M40 ja ilmeisesti Motronic ruiskulla. Mikä on vialla?
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Eli sama virsi, tarkista ensin onko ilma/alipainevuotoja. Monesti nämä johtuvat juuri niistä, moottori kiskoo liikaa ilmaa ja kone käy kuin "vessanpönttö".

    Toinen mahdollisuus on tulpat, jotka eivät toimi kylmänä mutta lämmetessään alkavat vasta toimia. Onko "lämpöarvo" suositusten mukainen eli oletko muuttanut tulpat erilaiseksi kuin ohjekirja sanoo?

    t: Timo

    Comment

    • MikkoJII
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 1807
      • Lapua

      #3
      Mulla tekee just tuota samaa. Lämpimänä toimii ku junan vessa. Tulpat on NGK kaks kärkiset tulpat :?: Pitäs kyllä tarkistaa kärkiväli :juo
      E32 750i 11/89

      Comment

      • only BMW
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 67

        #4
        Tulpat on kyllä ohjekirjan mukaiset ja kunnossa. Kuinkas ilmavuodon sitten havaitsee? Kuuntelemalla vai suihkimalla jotain vettä ympäriinsä.

        Comment

        • only BMW
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 67

          #5
          Jos vika nyt olisi ilmavuoto, niin mikä selittää sen että se pelittää kumminkin lämpöisenä hyvin? Eikös sitä ilmaa vuoda lämpöisenä samalla tavalla kuin kylmänä.

          Comment

          • only BMW
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 67

            #6
            Purkasin tänään koko imupuolen. Tarkastin joka paikan, puhdistin tiivisteet ja tiivistyspinnat ja kasasin vanhoilla tiivisteillä tiivisteliimaa käyttäen. Kaikki kumiputket on kunnossa ja mistään ei voi enää ilmaa vuotaa. Kone vörkkii kumminkin ihan samalla tavalla. Meneeköhän vika ihan vaan kylmän moottorin piikkiin. Kuinkas M40 moottorin tulisi käydä kylmänä? kertokaa kellä semmoinen mylly konepellin alta löytyy.

            Comment

            • Masinol
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 988
              • "Turku"

              #7
              Joku lämpöanturivika vois myös aiheutta tollasta jos ruisku ei tajua että kone on kylmä ja pitää seosta liian laihalla.. :roll:
              Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

              Comment

              • Sickness
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 1923
                • Helsinki

                #8
                Tarkista ilmamäärämittarin, kaasuläpän ja lisäilmaluistin liittimet ja kunnollinen kontakti. Ja nykäise vaikka kone käynnissä kukin vuorollaan irti ja kaasuttele hieman niin selviää toimiiko kyseiset laitteet oikein.

                Ja m40 konetta en ole koskaan edes nähnyt, mutta kuitenkin...
                E39 520iA -02

                Comment

                • MikkoJII
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 1807
                  • Lapua

                  #9
                  Jepsis. M40 koneen kans oon kyllä tapellu :wink:

                  Nytkin selvittelen, että mikä on kylmänä kusee käynti. Yks mahollinen ilmavuoto ainaki löyty. Ilmamäärä mittarin putkesta lähtee lisäilmaluistille/tyhjäkäyntimoottorille letku, joka ei ollu kunnolla kiinni ja siinä on murtumia. CRC:tä on suihkinu liittimiin.

                  Kohta repäsen ton lisäilmaluistin irti ja putsailen sen. Jos tämäkään ei auta niin, mennään helpompaan paikkaan ja tsekataan tulpat :wink: Veikkaan, että saattavat olla väärät tulpat tai sitte on oikeet tulpat, mutta kärkiväliä en oo tsekannu noista ollenkaan En usko, että noita NGK:n tuplakärkitulppia on ollu vielä -89 vuonna. En tiiä sitte.

                  Ilmottelen tähän jos saa kylmäkäynti ongelman korjattua. :juo
                  E32 750i 11/89

                  Comment

                  • only BMW
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 67

                    #10
                    Lämpötila-anturi vika tuntuisi aika loogiselta. Voiko niiden toimintaa tarkastaa mitenkään vai ruuvataanko uusi tilalle ja testataan? M40 moottorissa on 2 lämpöanturia, molemmat kannessa. Toinen on keskellä kantta ja on sininen ja toinen taaempana ja on mustan värinen. Miksi 2 anturia ja mihin niiden tieto menee?

                    M40 moottorista vielä että onko ominaisuus vai vika, että kaasua nopeasti painettaessa tuntuu ettei moottori saisi bensaa, nopeaan kaasun painallukseen moottori reagoi hitaasti. Ei tästä mitään ongelmaa ole, eikä sitä ajossa huomaa.

                    Comment

                    • bemari320mies
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 787
                      • Suodenniemi

                      #11
                      Lämpötila-antureita on ruiskulle ja mittarille omansa. Siksi niitä on kaksi. 320:sessä on sininen ruiskun lämpötila-anturi. Lämpötila-anturi on kaksi napainen ja mittarin anturi yksi napainen. Mittarin anturi on mulla ruskean värinen.
                      Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                      EX: BMW E34 525i -90
                      EX: BMW E28 528iA -85
                      EX: BMW 320i Taxi -86

                      Comment

                      • MikkoJII
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 1807
                        • Lapua

                        #12
                        Originally posted by only BMW
                        Lämpötila-anturi vika tuntuisi aika loogiselta. Voiko niiden toimintaa tarkastaa mitenkään vai ruuvataanko uusi tilalle ja testataan? M40 moottorissa on 2 lämpöanturia, molemmat kannessa. Toinen on keskellä kantta ja on sininen ja toinen taaempana ja on mustan värinen. Miksi 2 anturia ja mihin niiden tieto menee?

                        M40 moottorista vielä että onko ominaisuus vai vika, että kaasua nopeasti painettaessa tuntuu ettei moottori saisi bensaa, nopeaan kaasun painallukseen moottori reagoi hitaasti. Ei tästä mitään ongelmaa ole, eikä sitä ajossa huomaa.
                        Pitääköhän repiä imusarja irti :?: Jos pitää niin antaa olla, vihti mennä koskemaan
                        E32 750i 11/89

                        Comment

                        • only BMW
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 67

                          #13
                          Pitääköhän repiä imusarja irti Jos pitää niin antaa olla, vihti mennä koskemaan
                          Eihän tuo imusarjan irroitus kova homma ole. sähköliittimet ja letkut vaan irti ja sitten vaan muttereita avaamaan. Aikaa itseltä meni puoli tuntia ja takaisin laittoon toinen mokoma.

                          Comment

                          • MikkoJII
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 1807
                            • Lapua

                            #14
                            Näkeekö siitä jo suuttimia kun ottaa imusarjan pois :?: :juo
                            E32 750i 11/89

                            Comment

                            • only BMW
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 67

                              #15
                              näkee. Ensin pitää irrottaa ylempi imusarjan puolikas ja sen jälkeen pääsee käsiksi vasta alempaan joka kiinnittyy kanteen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎