Announcement

Collapse
No announcement yet.

525i -92 / yleistä korjausta (paluu hifeihin)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2553
    • Kirkkonummi

    525i -92 / yleistä korjausta (paluu hifeihin)

    Nyt on päästy taas ohjastamaan bemua, E34 525i -92 siirtyi omistukseen aamulla ja tietenkin täällä ollaan lukemassa nykimisvioista. Autolla on ajettu 178tkm ja ainakin oheiskirjallisuuden mukaan se pitää paikkansa. Lambda on vaihdettu 2005 (maksoi silloin 170€), tulpat parisen viikkoa sitten. Auto on seissyt jonkin verran ja kokenut ed. omistajan asevelvollisuuden ajan lähinnä pätkäajoa -> arvaus kondenssivedestä, nykiminen on vähentynyt.

    Mutta, nykimis-FAQ:sta ei aivan vastaavaa löytynyt.

    - Auto käy joutokäyntiä kohtuutasaisesti, n. 600 rpm mutta kun antaa reippaammin kaasua aivan paikallaan seisten, tulee empistä. Samaa tulee kun antaa pienillä kierroksilla kovasti kaasua, esim. 1000 kierroksesta eteenpäin 3-vaihteella. Eli nykimistä tulee silloin kun kierrokset ovat alhaalla ja kuorma/kaasu hiukan kovempi, ei pitkään. Kun kierrokset nousevat, ei mitään ongelmia. Kulutusmittari seilaa normaalin 9-10 litran välillä. Kylmäkäynnistyksessä hiukan seilausta, jää sitten paikalleen käymään.

    Jos oletetaan, että lambda on OK (auto katsastettu 03/2008), niin ei kai se puolakaan voi olla, koska tällöin auto ei kävisi kautta linjan kaikilla sylintereillään, kuormasta riippumatta?

    - Ex-M5:en moottorin lämpötila oli aina karvan verran keskikohdan kylmemmällä puolella, tässä hiukan lämpimämmällä. Lämpötila ei aaltoile lainkaan, käyntilämmön saavutettuaan neula pysyy siinä koko ajan (jäähdytin vaihdettu 2007). Termostaatti vaihtoon vai..?

    - Ohjauskulmia on säädetty, mutta ilmeisesti camber tökkii. Voiko tätäkin säätää?

    - Varusteluettelon mukaan autossa pitäisi olla 302 Theft Alarm with Remote Control. Mukaan tuli tietenkin vain yksi avain, mutta katossa on pieni musta muovilaatikko ja kojelaudan isossa ritilässä joku punainen valo, niin pitäisikö tuossa olla kauko-ohjattava hälytin, ehkä jopa keskuslukitus? Saako valtuutetulta avaimia tai edes lisätietoa..? Mitä 303 innenraumschutz/neigungsalamrg tarkoittaa?

    - Alkup. radio on jäänyt matkasta, niinpä ei kuulu mikään lähetys. Pystyikö sen BMW:n alkuperäisen antenniviritelmän hyödyntämään jotenkin? Alkuperäisyys olisi POP, mutta tuossa on joku Pioneerin Bluetooth-systeemi, jonka pitäisi toimia myös hands-free -puhelimen jatkeena.

    - Autossa on lisäksi 140A laturi (571 Boosted power supply). Miksi ihmeessä tälläinen on tilattu, jos autossa ei ole mitään Webastoa viemässä sähköä, vain Hifi-paketti? Eihän siinä ole edes OBC:tä..

    Auto on melko karvalakki, mitä muutakaan tänne olisi tuotu silloin -03. Ilmastoinnin ainakin pitäisi toimia, mutta mitään muuta ei ole - cruise olisi kiva. Mukana tulleet M5-vanteet vaihtuvat ensi tilassa BBS Style 5:iin ja laatukumeihin, ei pappa-bemua nyt moisilla rengasprofiileilla voi rankaista
    Last edited by Petteri75; 21-02-2009, 20:11.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Originally posted by Petteri75 View Post
    - Auto käy joutokäyntiä kohtuutasaisesti, n. 600 rpm mutta kun antaa reippaammin kaasua aivan paikallaan seisten, tulee empistä. Samaa tulee kun antaa pienillä kierroksilla kovasti kaasua, esim. 1000 kierroksesta eteenpäin 3-vaihteella. Eli nykimistä tulee silloin kun kierrokset ovat alhaalla ja kuorma/kaasu hiukan kovempi, ei pitkään. Kun kierrokset nousevat, ei mitään ongelmia.
    Kuullostaa kyllä siltä ettei kävisi kaikilla, mutta paha sanoa kun tulpatkin on näköjään vaihdettu. Oliko vaikutusta? Nykiikö ihan kunnolla on-off vai putoaako vain pyttyjä pois?

    Originally posted by Petteri75 View Post
    - Alkup. radio on jäänyt matkasta, niinpä ei kuulu mikään lähetys. Pystyikö sen BMW:n alkuperäisen antenniviritelmän hyödyntämään jotenkin? Alkuperäisyys olisi POP, mutta tuossa on joku Pioneerin Bluetooth-systeemi, jonka pitäisi toimia myös hands-free -puhelimen jatkeena.
    Antennivahvistimelle virta (heräte) niin toimii alkuperäinen antenni

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2553
      • Kirkkonummi

      #3
      Originally posted by Haukkis View Post
      Kuullostaa kyllä siltä ettei kävisi kaikilla, mutta paha sanoa kun tulpatkin on näköjään vaihdettu. Oliko vaikutusta? Nykiikö ihan kunnolla on-off vai putoaako vain pyttyjä pois?

      Antennivahvistimelle virta (heräte) niin toimii alkuperäinen antenni
      Tulpanvaihdon teki ed. omistaja, ei vaikutusta. Enemmän vaikutusta oli kuulemma sillä, että autolla ajettiin enemmän kuin pätkäajoa - siitä arvelu kondenssivedestä.

      Ei onneksi nyi hammaskalustoa ravisuttaen, huomaa kuitenkin. Nykiminen lakkaa aika nopeasti 1500 kierrosta lähestyttäessä ja kuten sanottu, silloin kun annetaan reilusti kaasua / "polkaistaan" tyhjäkäynnillä. Täytyy kokeilla vielä puolat läpi, mutta nyt ei jaksa uskoa niihin.

      Millaista nykimistä nokka-akseli(en?) asentoanturi(t?) ja kampiakselin asentoanturin toimimattomuudet aiheuttaisivat?

      Täytyy etsiä heräte antennivahvistimelle, eiköhän täällä jossain ole täydelliset kuvat ihan pistokkeista, mihin olisi hyvä laittaa virtaa tulemaan..
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Petteri75 View Post
        - Varusteluettelon mukaan autossa pitäisi olla 302 Theft Alarm with Remote Control. Mukaan tuli tietenkin vain yksi avain, mutta katossa on pieni musta muovilaatikko ja kojelaudan isossa ritilässä joku punainen valo, niin pitäisikö tuossa olla kauko-ohjattava hälytin, ehkä jopa keskuslukitus? Saako valtuutetulta avaimia tai edes lisätietoa..?
        Pitäisi olla kauko-ohjain hälylle+keskuslukolle (kai se keskuslukko avaimella toimii?). Ainakin marmoritiskiltä alustanumeroa vastaan saa tilattua uuden avaimen, maksaa ~200e + koodaus (joka muistaakseni kotikonsteinkin onnistuu, tsekkaas FAQ tästä aiheesta. Ainakin täällä ollut aiheesta puhetta).
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • bimmerE34
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 6209
          • Gotham

          #5
          Lämpötila on normaali, jos se neulanverran on keskiviivan lämpimämmällä puolella.

          140A laturi viittaisi taas scandinavian pakettiin, mikä on vain hyvä asia.

          Tulpat kun vaihto, oliko siellä öljyä tulpilla? M50 moottorissa hyvin tyypillistä, että venttiilikopan tiivisteiltä tulee öljyä väärälle puolelle. http://www.realoem.com/bmw/showparts...83&hg=11&fg=15

          Tiivistesarja maksaa sen 30-35e ja helppo vaihtaa.

          Viallisella lambdalla ei ole käynnin kanssa itsellä ollut merkittävää merkitystä, joten en jaksa uskoa että se olisi sökö.

          ///Pumppu Pojat Racing Team
          Metaline sport #40

          Comment

          • Anselmo H
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 942
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Petteri75 View Post
            - Auto käy joutokäyntiä kohtuutasaisesti, n. 600 rpm mutta kun antaa reippaammin kaasua aivan paikallaan seisten, tulee empistä. Samaa tulee kun antaa pienillä kierroksilla kovasti kaasua, esim. 1000 kierroksesta eteenpäin 3-vaihteella. Eli nykimistä tulee silloin kun kierrokset ovat alhaalla ja kuorma/kaasu hiukan kovempi, ei pitkään. Kun kierrokset nousevat, ei mitään ongelmia. Kulutusmittari seilaa normaalin 9-10 litran välillä. Kylmäkäynnistyksessä hiukan seilausta, jää sitten paikalleen käymään.
            Itellä tuollaiset oireet johtuivat moottoripesun jälkeisestä kosteudesta & tukkeutuneista poistokanavista - siis tulpat/puolat ui. Tarkista ihmeessä tuo ennen kuin ostat repullisen uusia osia
            F11 523iA Touring
            E93 325i cabrio
            E81 116i
            Triumph Daytona 955i

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4330
              • Turku

              #7
              Ei viallinen puolakaan koko aikaa anna merkkejä itsestään. Mulla ne oireili pahiten valoista lähdettäessä ja nykiminen oli todella voimakasta, tasakaasulla se meni taas nätisti. Vaihdoin suoraan neljä puolaa, koska niissä näkyi olevan pieniä hiushalkeamia ja ongelma korjaantui sillä. Halvemmalla toki pääsisi kuin ostaisi yhden puolan ja sitä vaihtelemalla etsisi viallisen puolan.

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2553
                • Kirkkonummi

                #8
                Originally posted by jani73 View Post
                Ei viallinen puolakaan koko aikaa anna merkkejä itsestään. Mulla ne oireili pahiten valoista lähdettäessä ja nykiminen oli todella voimakasta, tasakaasulla se meni taas nätisti. Vaihdoin suoraan neljä puolaa, koska niissä näkyi olevan pieniä hiushalkeamia ja ongelma korjaantui sillä. Halvemmalla toki pääsisi kuin ostaisi yhden puolan ja sitä vaihtelemalla etsisi viallisen puolan.
                Jee. Jotenkin arvelin, että ei bemarin suoraa kutosta ilman puolanvaihtoa. Pitäisiköhän uhrautua ja hankkia marmoritiskiltä kaikki kuusi kerralla. Onko viimeaikaista kokemusta, ovatko puolat samoja Motonetista ja valtuutetulta? Tai onko laatueroa sen verran, että kannattaa maksaa ~tuplat?

                Ex-M5:ssa ne kyllä ensin varoittivat, mutta saattoivat jo parin kilometrin jälkeen rikkoutuivat kokonaan - tällä on ajettu kuitenkin jo jkn verran. Pintakaasulla mennään kyllä nätisti, mutta heti kun on ns. kuormaa, esim. kävelyvauhdista kolmosella (1000 rpm ->) antaa kunnolla kaasua, auto nykii. Jos taas pienemmillä vaihteilla kiihdytetään nätisti, ei mitään ihmeellistä.

                Kieltämättä tuntuu tehottomalta, mutta auto painaa 1.5t ilman kuljettajaa, niin eihän 192hv niin kovin hyvin vie. Älyttömän tiheät välitykset, samat kuin vuokra-Volvossa lähestulkoon..

                Jos jollain sattuisi olemaan M50B25-moottorille täydellinen vakionopeudensäädin-askartelusarja (boksi, vaijerit, johtosarjat, poljinkytkimet jne) niin kiinnostusta löytyy.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • nut
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1613
                  • Vaasa/Kauhajoki

                  #9
                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Ex-M5:ssa ne kyllä ensin varoittivat, mutta saattoivat jo parin kilometrin jälkeen rikkoutuivat kokonaan - tällä on ajettu kuitenkin jo jkn verran. Pintakaasulla mennään kyllä nätisti, mutta heti kun on ns. kuormaa, esim. kävelyvauhdista kolmosella (1000 rpm ->) antaa kunnolla kaasua, auto nykii. Jos taas pienemmillä vaihteilla kiihdytetään nätisti, ei mitään ihmeellistä.
                  Ei ne tosiaan välttämättä laakista hajoa, hae alkuun yks puola ja käy pytyt läpi jos sattus vaan yks olemaan hajalla, kyllä sen pitäis heti käynnistä huomata kun kohdalle osuu. Oireet kuulostaa kyllä samoilta kun omassa kun oli puola hajalla.
                  BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                  Comment

                  • HC91
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 999
                    • 29100/310053

                    #10
                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    - Varusteluettelon mukaan autossa pitäisi olla 302 Theft Alarm with Remote Control. Mukaan tuli tietenkin vain yksi avain, mutta katossa on pieni musta muovilaatikko ja kojelaudan isossa ritilässä joku punainen valo, niin pitäisikö tuossa olla kauko-ohjattava hälytin, ehkä jopa keskuslukitus? Saako valtuutetulta avaimia tai edes lisätietoa..? Mitä 303 innenraumschutz/neigungsalamrg tarkoittaa?
                    302 on häly ja 303 sisätutkaoptio sen päälle, tuohon saa IR-tekniikalla toimivan kauko-ohjain avaimen (stiletti), siihen sitten avainrunko erikseen alustanumerolla. Muista tilata myös se törkeän pieni ruuvi millä se avain kiinnitetään stilettiin - sillekin on oma varaosanumeronsa
                    92' ///M5 3.8 individual
                    09' 320d xDrive
                    16' NIU N1 Sport
                    19' NIU U+ Sport

                    Comment

                    • insp
                      BTCF Member
                      • Sep 2002
                      • 827
                      • Iittala

                      #11
                      Alkup antennivahvistimesta faq. Omaa ihmettelyä aiheesta täällä.
                      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                      Comment

                      • mailman
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 8003
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by HC91 View Post
                        302 on häly ja 303 sisätutkaoptio sen päälle, tuohon saa IR-tekniikalla toimivan kauko-ohjain avaimen (stiletti), siihen sitten avainrunko erikseen alustanumerolla. Muista tilata myös se törkeän pieni ruuvi millä se avain kiinnitetään stilettiin - sillekin on oma varaosanumeronsa
                        Nusnus.
                        Itseasiassa ei kyllä ole stiletti, tai ainakaan vuosimallissa 11/94 ei ollut...
                        G01 ///M40i '19
                        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                        E39 ///M5 '00

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2553
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          Onko Motonetista saatava puola ~50€ hintaan sama kuin valtuutetulta (86€ / Laakkonen) tippuva? Jos eri merkki, niin se laatu..?

                          Soitto Laakkoselle selvitti asioita avaimen suhteen, lopulta.

                          Kauko-ohjain, # 66101390263, 193€, toimitusaika 1-2vk
                          Ruuvi, # 51211388909, löytynee hyllystä
                          Avain, # 51211956925, 38€, toimitusaika ~1vk

                          Eli, parin viikon kuluttua katu-uskottavuus voi nousta huimaavasti! On muuten ohjaimella hintaa..tuolla melkein ostaisi uudet puolat. Miksiköhän sitä ei oltu hankittu aiemmin Suomessa?
                          Last edited by Petteri75; 07-01-2009, 12:01.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 999
                            • 29100/310053

                            #14
                            Originally posted by mailman View Post
                            Nusnus.
                            Itseasiassa ei kyllä ole stiletti, tai ainakaan vuosimallissa 11/94 ei ollut...
                            se onkin vain 10/92 saakka, IR-stilettirunko: 66 10 1 390 263, ruuvi: 51 21 1 388 909 ja itse avain: 51 21 1 956 925


                            -94 avain muistuttaa ulkoisesti alkupään E39:ien avainta ja toimii eri taajuudella?
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • M-Lead
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2007
                              • 1500
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Petteri75 View Post
                              Onko Motonetista saatava puola ~50€ hintaan sama kuin valtuutetulta tippuva? Jos eri merkki, niin se laatu..?
                              Samanlainen murikka kuin mitä marmoritiskiltä saa, ainoastaan motonetin puolista on viilattu numerot ja merkinnät pois. Bosch on toinen valmistaja ja toinen on joku mitä en nyt muista.

                              Tarkistahan, ettei ne sytytyspuolienhatut ole vuotaneet kipinää kanteen. Motonetin puolien mukana tuli aika hepposesta tavarasta tehdyt hatut ja itsellä oli vuotanut yksi tarvike hattu selkeästi kanteen, joka aiheutti nykimistä. Suosittelen alkuperäisiä jotka on järeämmäksi tehty ja maksavat n. 11€/kpl.

                              Originally posted by Petteri75 View Post
                              - Ohjauskulmia on säädetty, mutta ilmeisesti camber tökkii. Voiko tätäkin säätää?
                              Madalletussa E34:ssa ei voi ainakaan takaata säätää camber kulmia. Pitäisi olla takana M5:n taka-akselisto jossa on epäkesko säädöt.
                              Last edited by M-Lead; 07-01-2009, 12:07.

                              Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎