memebuy23buy

525i -92 / yleistä korjausta (paluu hifeihin)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    #31
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Autossa on Hifi-paketti, Blaupunktin vahvistin oli siellä missä pitikin. Jos se ei saa virtaa tai ole asianmukaisesti kytketty, tulee kaiuttimista tällöin mitään ääntä? Nimittäin mökää tulee, mutta ei mitenkään ns. runsaasti..
    Eipä kai sieltä kuulu mitään tulla jos vahvistin ei saa virtaa. Tietenkin kun signaali sille tulee kaiutintasoisena voi ehkä olla mahdollista että vahvistimen ollessa kiinni, menee kaiutintasoinen signaali läpi jonkintasoisena...ehkä?? :think
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2571
      • Kirkkonummi

      #32
      Originally posted by jsa014 View Post
      Eipä kai sieltä kuulu mitään tulla jos vahvistin ei saa virtaa. Tietenkin kun signaali sille tulee kaiutintasoisena voi ehkä olla mahdollista että vahvistimen ollessa kiinni, menee kaiutintasoinen signaali läpi jonkintasoisena...ehkä?? :think
      Mökää tulee läpi ihan OK, mutta ainakin sellainen mielikuva on, että kun ex-M5:sta käänsi nuppia hiukan enemmän, alkoi poppi soimaan dynaamisemmin. Tässä saa kääntää ruuvia parikin kierrosta ennen kuin alkaa koskemaan korviin..mikä on ehkä hyväkin asia.

      Tyhmä kysymys: miten sen sitten voisi tarkistaa? Pitääkö radiosta valita jotenkin linjalähtö (vahvistimen kanssa/ilman; subwooferin kanssa/ilman?). Eilen tuli istuttua pari tuntia autossa radio sylissä ja kuten sanottu, se pieni valkoinen AUT. LAUTSTÄRKE -johto jäi ilman kytkentää mutta jos otti herätteestä (aut. antenna) tai jatkuvasta 12V -johdosta syötteen, niin ei mitään muutosta.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • nut
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1613
        • Vaasa/Kauhajoki

        #33
        Kaipa se on automaattinen voluuminsäätö sitten se valkoinen piuha jos siinä niin lukee. Toiminnasta ei sen kummempaa tietoa, mitä mistä ja milloin se signaalia saa.
        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

        Comment

        • anza(kla)
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 969
          • kokkola

          #34
          Originally posted by nut View Post
          Kaipa se on automaattinen voluuminsäätö sitten se valkoinen piuha jos siinä niin lukee. Toiminnasta ei sen kummempaa tietoa, mitä mistä ja milloin se signaalia saa.
          juurikin näin. omassani tuo valkoinen johto oli ainakin jonkin kaavion perusteella ajonopeuden mukaan säätyvä volume. (tai joku vastaava) tai siltä se ainakin vaikutti. jätin sen suosiolla pois. on nuo e34 sen verran hiljaisia,ettei sitä nuppia koko ajan tarvitse vääntää vaikka satkua ajeliskin. ja en itseasiassa saanut edes mitään selvyyttä etät mihin tuo pitäisi kytkeäkkään.

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8975
            • Kellokoski

            #35
            Originally posted by Petteri75 View Post
            Mökää tulee läpi ihan OK, mutta ainakin sellainen mielikuva on, että kun ex-M5:sta käänsi nuppia hiukan enemmän, alkoi poppi soimaan dynaamisemmin. Tässä saa kääntää ruuvia parikin kierrosta ennen kuin alkaa koskemaan korviin..mikä on ehkä hyväkin asia.

            Kannattaa tarkistaa että kaikki kaiuttimet on pelissä. Omasta oli edestä toinen diskantti ja molemmat keskiäänet rikki.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2571
              • Kirkkonummi

              #36
              Originally posted by anza(kla) View Post
              juurikin näin. omassani tuo valkoinen johto oli ainakin jonkin kaavion perusteella ajonopeuden mukaan säätyvä volume. (tai joku vastaava) tai siltä se ainakin vaikutti. jätin sen suosiolla pois. on nuo e34 sen verran hiljaisia,ettei sitä nuppia koko ajan tarvitse vääntää vaikka satkua ajeliskin. ja en itseasiassa saanut edes mitään selvyyttä etät mihin tuo pitäisi kytkeäkkään.
              Hiukan hinnakkaamissa radioissa on ollut tuo taustamelun mukaan säätyvä äänensäätö ainakin jo 80-luvun lopusta, ehkä jolla OEM-übersoittimella sama on mahdollista. Yhdessä Saabissa ko. keksintö oli käytössä, toimiessaan itse asiassa ihan hyvä mutta joskus se otti kipinää varsinkin huonommalla tiestöllä ja volyymi saattoi lisääntyä vähän liikaakin. No, se oli Alpina.

              Täytyy vielä koittaa nuo kaiuttimet läpi, Peltorit päähän ja "testausta". Omalla kohdalla vain kerran on kaiutin itse hajonnut, sekin oli -85 Saab 900 jossa oli vielä alkuperäiset kaiuttimet. Äänenlaatu kohosi todella paljon kuin vaihdettiin Pioneerin 2-tiekaiuttimet tilalle, pitäisiköhän nytkin harkita..

              Sääli että alkup. johtosarja oli osittain teurastettu. Kyllä se toimi, mutta aivan tarpeettomasti sitäkin oli pilkottu. Blaupunkt-vahvistimen Toimivuus pitäisi vielä tarkistaa, mutta jos laatikossa ei ole minkäänlaista on/off -valoa, niin sitten vain mittaamaan?
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4339
                • Turku

                #37
                Näissä bemuissa tuo voimakkuudensäätö on tosiaan ajonopeuden mukaan säätyvä ja toimii ihan nätisti, itseasiassa niin hyvin/eleettömästi, ettei sen toimintaa oikein tahdo huomatakaan.

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2571
                  • Kirkkonummi

                  #38
                  Kaikki kaiuttimet taitavat toimia, radiossa ei ole nyt päällä Loudnessia tai muutakaan korostusta, joten mökä ei soi niin "täyteläiseltä". Hyvältä se kyllä kuullostaa, jälleen kerran täytyy kehua Hifi-pakettia ja radiokin vastaanottaa kohtuullisesti. Eräs mittari on Metro FM (95.2), joka ei kuulu enää Espoo-Kirkkonummi -rajan jälkeen kunnolla kuin hyvissä olosuhteissa ja hyvällä erillisantennilla. Pieniä ongelmia on tuon Pioneerin päätteen kanssa, HF-toimii kohtuullisesti mutta E71:n navigaattori ei kuulu enää mitenkään ja kun tuli kerran hiukan sössittyä yhteyksien kanssa, puhelin sekosi jkn verran, sähköpostien luku luurista ei enää onnistunut.

                  Tähänastiset kulut ovat olleet:

                  - Sytytyspuola 49€
                  - Ohjauskulmien säätö + uudelleensäätö Konalan Shellillä 69€
                  - Tarpeettomia huoltotarvikkeita (esim. ilmanpuhdistin on aika hiljattain vaihdettu) ~100€

                  Sitten lambdanvaihtotalkoisiin (€€€, nami nami). Auto on valmistunut 03/92, joten varmasti tämän tiedon kanssa löytyy Motonetin tiskiltä suoraan oikea lambda-anturi..
                  Last edited by Petteri75; 31-01-2009, 20:34.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2571
                    • Kirkkonummi

                    #39
                    Lambda vaihdettu. Ei havaittavia muutoksia, ehkä pa-kulutusmittari heiluu hiukan herkemmin tai sekin on vain lumevaikutusta. Auton joutokäynti kyllä saattoi alkaa hakemaan aika voimakkaastikin, viimeinen kerta oli kun lastu vaihdettiin - sen jälkeen ei mitään kahteen viikkoon.

                    Vaihto-osa oli Boschin vaihto-osa, made in U.S.A. En tiedä mistä johtui, mutta autossa kiinni ollut omasi laadukkaamman kumieristeen liittimessä, sähköjohtojen päällä ollut eriste oli täysimittainen jne. Tämä Motonet-osa oli eristeeltään 10cm liian lyhyt, piti laittaa teippiä loppuosa - ärsyttävää kun "merkkiosakin" on huonompi kuin 2007 vaihdettu. Kyllä, muistin väärin - ed. lambdanvaihdosta on alle 2 vuotta joten hukkainvestoinniksi meni, olisi vain pitänyt käydä palauttamassa osa eikä odotella asennusaikaa (20€). Auto oli yön yli akkukaapelit irti, ehkä se vikamuistikin nollautui.

                    Nyt olisi oikeastaan jäljellä valoviestien lopettaminen, valittaa TAIL LIGHT, REC.PLATE LIGHT jne. Takakontin johdot on käyty läpi, pitäisiköhän tehdä harjoitus uudestaan vai alkaa kolvaamaan ohjausyksikön releitä? LOW BEAM -ilmoituksia ei ole tullut ja ajovaloissa ei ole mitään vikaa. Ehkä joka kymmenes käynnistys ei tule mitään ilmoituksia.
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2571
                      • Kirkkonummi

                      #40
                      Tuli otettua tasonsäätömoottoreista johdot irti ja samalla hetkellä päättyivät kaikki TAIL LIGHT etc varoitukset, joita kaikenmaailman BONG-äänillä tehostettiin. Rentouttavaa, kaiken kaikkiaan.

                      Kysymys kuuluukin, että onko noita valoja saanut korjattua jotenkin niin, että valokorkeutta on saanut käytettyä ja turhia varoitusilmoituksia ei ole tullut?

                      Lambdanvaihdosta sen verran, että ehkä se ei aivan pelkkää plaseboa ollut. Kulutusmittari tuntui ainakin alussa liikkuvan paljon herkemmin ja etsiytyen kohti sitä normaalia 9l/100km -tasoa. Nyt tosin pakkasilla kaikki on tahmeaa, kulutusmittarin liikekin.

                      Lisäkysymys Hifi-paketista. BMW-hifisysteemi pitäisi olla, erillinen vahvistin jne löytyvät. Taka-kaiuttimissa ei näemmä ollut erillisdiskantteja, vaikka paikat niitä varten löytyivätkin. Diskantit takana vain E32:ssa?
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8975
                        • Kellokoski

                        #41
                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Lisäkysymys Hifi-paketista. BMW-hifisysteemi pitäisi olla, erillinen vahvistin jne löytyvät. Taka-kaiuttimissa ei näemmä ollut erillisdiskantteja, vaikka paikat niitä varten löytyivätkin. Diskantit takana vain E32:ssa?
                        Ainakin ex-Alpinassa(e34) oli myös takana diskantit. Jos ne on joku poistanut sieltä?
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2571
                          • Kirkkonummi

                          #42
                          No, autolla on jo neljäs suomalainen omistaja, varmasti sieltä on kaikkea kadonnut kuten plyyshimatot, työkalut jne. En muista tarkasti, mutta olettaisin että johtosarjassa on valmiit viennit takadiskanteillekin? Ei muuten, mutta tuli huomattua takakontissa maatessaan, että siinähän on pelkkä reikä..
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2571
                            • Kirkkonummi

                            #43
                            Tänään tuli sananmukaisesti nysvättyä autoa, eli vaihdettua konepellin ja takaluukun kaasupumput, sekä pistettyä (ikävän vajaa) työkalulaatikko paikalleen. Kun tavaratilan verhoiluja purin tieltä, niin kävi ilmi että alkup. vahvistimen molemmat isot liittimet olivat irti -> Hifi-paketti ei käytössä. Jossain vaiheessa vekottimessa on ilmeisesti ollut joku tarvikevahvistin tms, löytyi taas joku yksinäinen RCA-johto ja kun siitä hiukan veti, niin kas - sehän oli napsaistu poikki toisesta päästä. Näitä autoon tai autoradioon kiinni jätettyjä irtonaisia hifistelykaapeleita on muutama tullut jo noukittua.

                            Älytöntä amatöörimenoa, nyt on ilmeisesti kaiuttimet laitettu menemään suoraan mankasta, eikä mitään hajuakaan ole siitä, mitä kohtia johtosarjasta on silvottu. Pahuksen ICE-ääliöt. Pitäisiköhän soittaa auton suomalaiset ex-omistajat läpi, jos vaikka joku tunnustaisi syntinsä.

                            - Oikealta puolelta takaa löytyi joku laatikko, mihin meni johtoja, yksi näytti ihan antennijohdolta. En jaksa uskoa erilliseen autosarjaan, mutta eikös jakosuotimen pitäisi olla pieni laatikko kiinni vahvistimessa? Ohessa kuva.

                            - Vasemmalla takana oli Blaupunktin vahvistin paikallaan, mutta sen edessä oli valkoinen rasia mihin meni johto BMW-tekstein. Kuvaa nyt ei tietenkään siitä tullut otettua, mutta mikä ihme se voisi olla?

                            Last edited by Petteri75; 23-02-2009, 10:07.
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2571
                              • Kirkkonummi

                              #44
                              Jatketaan hifistelyllä. Paha pelko on takamuksessa, että nyt on jotain "oikein siistiä" menty tekemään ed. omistajien toimesta. Taakse on ilmeisesti päivitetty kaiuttimet (Audiodesign) tweeterit mukaanluettuna, mutta vieläkään ei päässyt näkemään, että ovatko ne samassa johdossa vai miten kiinnitetty. Edessä oli kojelaudan päällä olevat keskitiet irroitettu kaapeleistaan ja johtojen päät teipattu irti. MIKSI IHMEESSÄ?

                              Takana olevat johdot (punainen ja vihreä) on jotenkin haaroitettu ja eteen kun pitäisi olla menossa harmaa/musta/valkoinen -yhdistelmät, niin nehän makaavat päät katkottuina enkä löydä kaapelinipuista enää mistä kohtaa ne on vedetty poikki.

                              - Onko jotain syytä, että etupään keskitiet olisi otettu pois? Siis järjellistä? Kuinka todennäköistä on, että ne molemmat ovat rikki (alkup. Nokialaiset)?

                              - Ääntä tulee siis ainakin edestä jalkatilan kaiuttimesta sekä ovien peilikolmioiden diskanteista. Miten pystyisi helpoiten mittaamaan / huomaamaan, että onko se auton oma alkuperäisvahvistin jakosuotimineen mukana vai onko kaikki johdotukset vedetty niin, että vain mankasta lähtee ääntä? Miten tällöin tweeterikin on mukana - se oli alkup. johdoissaan kiinni?

                              Joo-o. Kyllä joku on ollut ah-niin-kätevä..
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • wtr
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2007
                                • 112
                                • Turku

                                #45
                                En ole koko ketjua lukenut läpi, mutta onko lisävarustelistassa mainintaa -662 BMW BAVARIA C PROFESSIONAL RDS?

                                Pisti silmään tuo takaluukussa oikealla oleva boksi, joka muistuttaa erehdyttävästi kyseisen orkkismankan vastaanotinta (empfänger). Tässä systeemissä eteen ei tule ollenkaan kaiutinpiuhoja, vaan ne menevät tolle vastaanottimelle, joka on yhdistetty jonkilaisella datakaapelilla edessä olevaan käyttöosaan.
                                Tämä tarjoaisi selityksen, miksi autoa on nykyaikasemman soittimen vaihdon yhteydessä niin innokkaasti johdotettu uudelleen...

                                En tiedä, onko apua mutta ainakin tarjoaa yhden teorian noista virityksistä...

                                myydään:
                                - E34 M5 putkiston osia

                                Comment

                                Working...
                                X