Originally posted by Erh4be
View Post
Tein vakionopeussäätimen autoon
Collapse
X
-
Auton nopeus, kierros, poljin ja ym. tietoja ei ole otettu suoraan bemarin väylästä. Nopeudet ja kierrokset tulevat suoraan pulsseina, kun ne sattuivat löytymään mittariston ja DMEn liittimiltä suoraan. Piti vain maahantuojalta kysellä oikeita liitäntänastoja. Samoja nastoja käytetään myös tarvike vakkarien asennuksessa. Polkimia varten piti asentaa erilliset kytkimet. koekytkentälevyllä oleva elektroiikka laskee, sitten oikeat arvot.
Tässä mielessä, tekemäni vakkari ei ole sidottu kyseiseen automalliin tai edes pelkästään bemariin. Hankala tällä on silti alkaa bisnestä tekemään (korkeintaan ehkä rakennussarjana).
En laittanut valmista vakkaria, koska ne olivat aika kalliita hintoja kysellessä. Rahassa projektille tuli hintaa alle 100e (sis. myös ne 2 pakettia pähkinäjäätelöä). Tämän lisäksi piti vaihtaa cruise/radio-nappulat sisältävä ratti.
Comment
-
-
Originally posted by dsl Bimmer View PostTässä mielessä, tekemäni vakkari ei ole sidottu kyseiseen automalliin tai edes pelkästään bemariin. Hankala tällä on silti alkaa bisnestä tekemään (korkeintaan ehkä rakennussarjana).
Vielä jos inputit saa hyväksymään useimpien merkkien anturitiedot niin markkinaa voisi olla ihan hyvinkin. Kyllä meitä kaikenlaisia nikkareita on jotka haluaa askarrella tuollaisten kanssa, mutta harvalla riittää taito tehdä sitä ihan pohjalta asti kuten sinä. Eikä kannata rajoittua kotimaan markkinoihin.
Comment
-
-
Originally posted by dsl Bimmer View PostAuton nopeus, kierros, poljin ja ym. tietoja ei ole otettu suoraan bemarin väylästä. Nopeudet ja kierrokset tulevat suoraan pulsseina, kun ne sattuivat löytymään mittariston ja DMEn liittimiltä suoraan. Piti vain maahantuojalta kysellä oikeita liitäntänastoja. Samoja nastoja käytetään myös tarvike vakkarien asennuksessa. Polkimia varten piti asentaa erilliset kytkimet. koekytkentälevyllä oleva elektroiikka laskee, sitten oikeat arvot.
Tässä mielessä, tekemäni vakkari ei ole sidottu kyseiseen automalliin tai edes pelkästään bemariin. Hankala tällä on silti alkaa bisnestä tekemään (korkeintaan ehkä rakennussarjana).
En laittanut valmista vakkaria, koska ne olivat aika kalliita hintoja kysellessä. Rahassa projektille tuli hintaa alle 100e (sis. myös ne 2 pakettia pähkinäjäätelöä). Tämän lisäksi piti vaihtaa cruise/radio-nappulat sisältävä ratti.
Kuvasta päätellen Atmelin kontrolleri, mutta mikä malli? Mitä kääntäjää olet käyttänyt?E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
Kyllä tuntuisi äijällä tietoa ja taitoa olevan. Noista toiminnoista voisin laittaa pelkästään tuon digitaalisen nopeusmittarinkinRange Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by MakeJ View PostMielenkiintoinen projekti. Itse olisin käyttänyt auton väylää ehdottomasti hyväksi, vaikka laite ei olisikaan tämän jälkeen sopinut muihin autoihin. Sieltä väylältä saisi kaikki tarvittavat tiedot kuten nopeus, polkimien asennot yms. Väylän lukeminen on hyvin helppoa mikrokontrollerin UART:lla. Kirjoittaminen on vähän haastavampi juttu ettei sotke muuta liikennettä. Itellä käytössä purkki joka lukee väylältä ratin radion nappulat ja lähettelee IR komentoja niiden mukaan soittimelle.
K-ja L-väylistä saa myös tiedot, tosin silloin pitää aina kirjoittaa ensin väylälle pyyntö. Toi olisi aika suuritöinen toteuttaa ja testata, ettei sotke muuta yhteisen väylän liikennettä koskaan.
Helpoiten se kävi, kun otti signaalit suoraan antureilta raakadatana. Taajuusmittareina/-laskureita varten löytyy netistä hyvin valmista koodia, jotka oli helppo skaalata näyttämään nopeutta ja kierroksia. Kaiken lisäksi nopeus tieto tulee tarkemmin (000,0) kuin valmiisi väylältä otettaessa (000). Väyliä varten kaikki olisi pitänyt tehdä itse.
Ps. Mullakin on tehtynä erityinen kontrolleri, joka lukee I-Bus väylältä ratista radion nappuloiden painallukset ja lähettää IR:ää radiolle. Eli se matkii radion oman kaukosäätimen painalluksia (volume, selaus, puhelin ja lähteenvalinta).
Comment
-
-
Millä hintaa tekisit 24volttiseen sellasen, että kun kierrokset laskee 900rpm/n.50kmh rele ei vedä ja sitten kun nousee 1250rpm/n.70kmh niin alkaa vetää ja vetäis sitten taas tuohon ala rajaan. Anturi tieto on mahollista ottaa kierroslukumittarista (diesel) tai karttaanista, hihnapyörästä ja hihnoilta, jos laittaa sellasen rullan juoksee niille niinku polkupyörän mittareissa. Nopeus mittariin ei varmaan uskalla koskee jos piirturi menee sekasin...Sotkamo Connection
Comment
-
-
Ohjausyksikössä on kaksi kontrolleria. Varsinainen toiminta tapahtuu ATMEGA32-mikrokontrollerissa, 4MHz, jtag. Se näkyy ihan ekassa kuvassa oikealla isona mustana lutikkana. Siinä on käytetty valmistajan omaa ilmaista AVR Studio 4:sta.
Samaisessa kuvassa vasemman puoleisessa koekytkentälevyssä on myös mikrokontrolleri, PIC16F84 4MHz. Sen tehtävänä on pelkästään muuttaa ratilta tuleva nappien painamisesta aiheutuva koodisekvenssi io-muotoon. Eli toinen kontrolleri näkee suoraan mitä cruisen kytkintä milloinkin on painettu. Ihan samoin kuin se näkee jarru- ja kytkinpolkimen painalluksetkin. (Joistakin toisista rateista ei lähde koodisekvenssiä vaan ihan pelkkä muuttuva resistanssi tieto.) Tähän toiseen kontrolleriin koodi on tehty kyseisen kontrolleri valmistajan omalla ilmaisella studio ympäristöllä ASM-kielellä. Oli pakko, koska koodisekvenssi oli sen verran nopea.
Comment
-
-
Originally posted by dsl Bimmer View PostTässä mielessä, tekemäni vakkari ei ole sidottu kyseiseen automalliin tai edes pelkästään bemariin. Hankala tällä on silti alkaa bisnestä tekemään (korkeintaan ehkä rakennussarjana).
Käy varmaankin E36:seen?Z3BMW3
Comment
-
-
Voin tehdä vakionopeussäätimestä rakennsusarjan, mikäli kiinnostusta on riittävästi. Säädin on toiminut hyvin ja toimi myös hyvin kovilla pakkasilla viime talvena. Samalla on mahdollista tehdä myös rakennussarja digitaalisesta nopeus/kierrosmittarista ja vaihteen vaihto valoista. Liitteenä on kuva intergroidusta näytöstä, mikä näytää 61 km/h ja vihreä Led-kertoo vakionopeussäätimen olevan päällä.
Jos olet kiinnostunut rakennussarjasta, niin laita privaa.
Comment
-
-
Nostan hattua viitsimisestä..
Originally posted by dsl Bimmer View PostTulokseen nähden ei työmäärä kuitenkaan ollut aivan kohtuuton. Muuten en olisi tehnyt. Kotelointikin sujui muutamassa minutissa pariin tyhjään pähkinäjäätelö rasiaan (kuvassa). Itseasiassa toi on aika hyvä kotelo. Se suojaa tärinältä, toimii eristeenä ja teipin alla on rauta vahvisteet. Koekytkentälevy lepää hyvin rasiassa ja kestää pitkään. Itse koekytkentälevyllä ei ole lämpeneviä osia.
Olisi ollut helppoa, jos tähän olisi saanut vakkarin vain rattiin napit lisäämällä. Aika moni uusi auto on sähköisellä kaasupolkimella, jossa on siten jo valmiina moottorin ohjauselektroniikassa vakionopeussäädin. Tosin usein ne myydään riisuttuna mopomallina, joloin cruisen nappulat on jätetty pois. Tähän autoon olisi jokatapauksessa pitänyt asentaan erikseen kaikki vakionopeussäätimen tarvitsemat osat.
Sitä voi ihmetellä, että onnistuin alkuperäiseen mittaristoon lisäämään ylimääräisen näytön (kuvassa). Mittaristosta löytyi juuri näytön kokoinen tyhjä kohta.
Nyt on kiva, kun näkee saman lukeman digitaalisena sekä omasta mittarista että tienposkessa olevasta nopeudenmittaustolpasta. Samoin haluttu nopeus on helppo asettaa digitaalisesti.
Itse olen joskus harrastanut samantyyppisiä juttuja, mutta ne oli lähinnä sähkökitaran lisälaitteita ja HiFiä.. Erityisesti se että jaksaa vaivautua perehtymään tuon tekemiseksi vaadittuihin asioihin, on arvostettavaa.sigpic
ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment
-
-
Kiitos myönteisestä palautteesta! Säädin on toiminut moitteetta tähän asti ja se on ollut kovassa käytössä.
Onko kellään haluja puhtaaksi piirtää kytkentää ja suunnitella sille piirilevyä? Projektissa on hyötyä aikaisemmasta piirilevyjen teon kokemuksesta. Samalla voisi vähän modata kytkentää/softaa, että sen saisi käymään useampaan automalliin. Mitään bisnestä näin monimutkaisesta tuotteesta on vaikea saada. Vai onko jolloin ideoita?Last edited by dsl Bimmer; 16-04-2011, 22:03.
Comment
-
-
Minä olisin enemmänkin kiinnostunut tuosta iBus -väylään liitettävästä IR-palikasta. Vois sitten vihdoinkin laittaa jonkun digiboksin autoon.
Jos tähän pystyisit antamaan vähän käytännön vinkkejä, olisin erittäin tyytyväinen. Valmiista boksista olen tietysti valmis myös maksamaan asiaan kuuluvan korvauksen. Uskon, että tällaiselle boksille on paljon kysyntää.
Comment
-
-
Originally posted by TKGL View PostMinä olisin enemmänkin kiinnostunut tuosta iBus -väylään liitettävästä IR-palikasta. Vois sitten vihdoinkin laittaa jonkun digiboksin autoon.
Jos tähän pystyisit antamaan vähän käytännön vinkkejä, olisin erittäin tyytyväinen. Valmiista boksista olen tietysti valmis myös maksamaan asiaan kuuluvan korvauksen. Uskon, että tällaiselle boksille on paljon kysyntää.
Eli laitteeen alkuperäistä kaukosäädintä pitää tutkia ja katsoa millaista sekvenssiä se vilkuttaa.
Comment
-
Comment