Tein vakionopeussäätimen autoon. Vakkari on ollut muutaman kuukauden jo autossa kiinni ja hyvin on toiminut. Useimmiten säätimen ohjausyksikkö ostetaan jostain valmiina, mutta tein sen itse. Kuvassa näkyy koko ohjausyksikön tarvitsema elektroniikka.
Toiminnallisuus vastaa vähintään alkuperäistä cruisea. Lisäksi nähdään todellinen nopeus (kuvassa keltaisella 30km), kierrokset (kuvassa 1021rpm) ja asetusarvot digitaalisena. On myös mahdollista yhdellä napinpainalluksella lisätä/vähentää nopeutta 10 km/h. Cruise osuus toimii hyvin ja on mukava ajaa! Tyhjäkäynnin nosto parkkeeratessa ja liikkeelle lähdettäessä on myös mukana. Koska ohjausyksikkö on tehty itse, niin siihen on mahdollista tehdä kaikkia lisäominaisuuksia ja saada nopeuden muutokset toimimaan halutulla tavalla. Koko suunnittelun ajan on otettu huomioon turvallisuus, siten ettei laite vikaantuessaankaan pääse vaarantamaan ajoa.
Auton kaasuläppää ohjataan bemarin alkuperäisellä sähkömoottorilla, joka löytyi romuttamosta. Tosin auton kaasuläppään oli vaikea saada lisävaijeria kiinni, joten sitä varten piti tehdä sovitus (kuvassa). Cruisea ohjataan bemarin ratin alkuperäisillä nappuloilla.
Sitten piti tehdä vielä sähköjohtojen (liitin kuvassa) veto autoon, että ohjausyksikkölle saatiin nopeus, kierrokset, kaikkien polkimien asento ja kaasuläpän asento. Samoin johdot piti vetää sähkömoottorille, numeronäyttölle ja mittariston alkuperäiselle Cruisen merkkivalolle.
Kaiken kaikkiaan tämä on ollut paljon työläämpi projekti kuin osasin kuvitella (johdotusta, selvittelyä, softaa, elektroniikkaa, säätötekniikkaa, kotelointia, mekaniikkaa, käytettävyyttä, turvallisuutta, varmuutta), mutta en viitsinyt jättää kesken.
Nyt pitäisi tehdä vielä toiminto, joka mahdollistaisi ajaessa vaihteiden vaihdon ilman kytkinpoljinta.
Toiminnallisuus vastaa vähintään alkuperäistä cruisea. Lisäksi nähdään todellinen nopeus (kuvassa keltaisella 30km), kierrokset (kuvassa 1021rpm) ja asetusarvot digitaalisena. On myös mahdollista yhdellä napinpainalluksella lisätä/vähentää nopeutta 10 km/h. Cruise osuus toimii hyvin ja on mukava ajaa! Tyhjäkäynnin nosto parkkeeratessa ja liikkeelle lähdettäessä on myös mukana. Koska ohjausyksikkö on tehty itse, niin siihen on mahdollista tehdä kaikkia lisäominaisuuksia ja saada nopeuden muutokset toimimaan halutulla tavalla. Koko suunnittelun ajan on otettu huomioon turvallisuus, siten ettei laite vikaantuessaankaan pääse vaarantamaan ajoa.
Auton kaasuläppää ohjataan bemarin alkuperäisellä sähkömoottorilla, joka löytyi romuttamosta. Tosin auton kaasuläppään oli vaikea saada lisävaijeria kiinni, joten sitä varten piti tehdä sovitus (kuvassa). Cruisea ohjataan bemarin ratin alkuperäisillä nappuloilla.
Sitten piti tehdä vielä sähköjohtojen (liitin kuvassa) veto autoon, että ohjausyksikkölle saatiin nopeus, kierrokset, kaikkien polkimien asento ja kaasuläpän asento. Samoin johdot piti vetää sähkömoottorille, numeronäyttölle ja mittariston alkuperäiselle Cruisen merkkivalolle.
Kaiken kaikkiaan tämä on ollut paljon työläämpi projekti kuin osasin kuvitella (johdotusta, selvittelyä, softaa, elektroniikkaa, säätötekniikkaa, kotelointia, mekaniikkaa, käytettävyyttä, turvallisuutta, varmuutta), mutta en viitsinyt jättää kesken.
Nyt pitäisi tehdä vielä toiminto, joka mahdollistaisi ajaessa vaihteiden vaihdon ilman kytkinpoljinta.
Comment