Announcement

Collapse
No announcement yet.

316i vm. 90 ja muutama kysymys

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joonas_a
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 18
    • Helsinki

    316i vm. 90 ja muutama kysymys

    Olen tuore bemarin omistaja ja olisi muutama kysymys autosta:
    -Onko ok että lisäsin vaihteistoon Neste 80W-90 API GL-4 vaihteistoöljyä? Manuska hyväksyi 80W sitkeyden ja GL-4 luokituksen, mutta korjausopas suositteli mobillube 80W-A öljyä, mutten ole koskaan kuullutkaaan tuosta A:sta? Vetopyörästöön menevä öljy täytyy varmaan valita öljy tosi tarkasti? avasin tarkistuspultin ja öljyä alkoi valua, joten siellä on öljyä, joskin ei enää kovin puhdasta, joten sen voisi vaihtaa.

    -Mikä voisi olla vikana kun vedenlämpömittari nousee ajossa vain hieman sinisen yläpuolelle. Mutta jos on juuri ajanut, sammuttaa ja laittaa virrat takaisin, nousee mittari miltei puoleenväliin, mutta heti käynnistettäessä painuu takaisin sinisen päälle. Sisälle kyllä tulee ihan lämmintä jos vääntää punaselle. Eli onko vika mittarissa/anturissa vai termarissa? Eikös tuossa koneessa pyöri flekti ihan mekaanisesti kokoajan koneen käydessä?

    -Mikä on tasauspyörästön kopassa takana oleva diagnostiikkapistokkeen näköinen liitin? Jokin anturi?

    -Moottorista kantautuu noin 60km/h jälkeen suurilla vaihteilla eräänlaista hyrinää/tärinää, joka kuuluu äänenä ja pienenä tärinänä jaloissa, onko koneen ominasuus vai kieliikö jostain kardaanin laakeriongelmasta, tms? Myös pienillä vaihteilla vaihteisto kuullostaa hieman samalta kuin pakki, eli jurisee, onko tämäkin normaalia?

    -Kummatkaan pakkivalot ei pala. Pitäisi yleismittarilla kokeilla lampunkopan johtimet, mutta jos ne ovat kunnossa, en keksi mistä vikaa pitäisi lähteä hakemaan. Missä sijaitsee pakkianturi joka lähettää tiedon valoille? Jos se olisi sökönä..

    Tässähän oli tällä erää jo hieman kysymyksiä
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Mulla on 320:sessä sama ongelma lämpömittarin kanssa. Viisari myös väpättää ajossa. Joskus neula ei nouse ollenkaan mutta korjaantuu kun napauttaa mittaristoa.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3858
      • Nokia

      #3
      Re: 316i vm. 90 ja muutama kysymys

      Originally posted by Joonas_a
      Vetopyörästöön menevä öljy täytyy varmaan valita öljy tosi tarkasti? avasin tarkistuspultin ja öljyä alkoi valua, joten siellä on öljyä, joskin ei enää kovin puhdasta, joten sen voisi vaihtaa.

      Castrol SAF-XJ. Sopii lukolliseen ja lukottomaan perään.
      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 54*BMW

      Comment

      • MikkoJII
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 1807
        • Lapua

        #4
        Mulla kuului autoon ihan korviin käyvä humina, kun oli vasemman eturattaan laakeri entinen. Käy läpi rahiseeko laakerit. Mulla on tällä hetkellä oikeanki etupyörän laakeri menossa, ihan normaali reaktio kun vaihtaa uuden niin menee vähän ajan sisään se toinenki laakeri. Ääntä ei vielä kuulu :wink:

        Mulla temppuilee kans noi pakkivalot joskus, pieni isku tällä rakkaalla nyrkkikyllikillä takavaloon niin alkaa pelaan Oon myös välillä liikutellu niitä lamppuja siinä mihin ne lamput laitetaan kiinni, meinaa hiukan hapettua.

        Mittaristoa et tunnetusti saa ikinä tässä mallissa kuntoon :wink: Mittaristo sisältää liikaa kylmiä juotoksia, siksi mittari ei pelaa. Mittariston akut vaihtoon kans. Voi ehkä alkaa toimimaan. :juo

        Tämmöstä faktaa tästä autosta :juo
        E32 750i 11/89

        Comment

        • Janne
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2002
          • 389
          • Turku

          #5
          Laatikkoon Mobil ATF niin toimii myös kovemmilla pakkasilla.
          Perään Mobil VS600.
          _________

          Comment

          • Joonas_a
            Newbiemmer
            • Sep 2004
            • 18
            • Helsinki

            #6
            Eli mitä todennäköisimmin lämmöt on ok, mutta mittari vaan vaeltaa miten sattuu? Pyöriikö tuossa siis flekti aina kun kone on käynnissä? Eli ihan mekaanisesti hihnalla. Huomasin myös tyhjäkäynnin vaeltavan hieman. Mistä voisi olla merkkinä?

            Comment

            • MikkoJII
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 1807
              • Lapua

              #7
              Originally posted by Joonas_a
              Eli mitä todennäköisimmin lämmöt on ok, mutta mittari vaan vaeltaa miten sattuu? Pyöriikö tuossa siis flekti aina kun kone on käynnissä? Eli ihan mekaanisesti hihnalla. Huomasin myös tyhjäkäynnin vaeltavan hieman. Mistä voisi olla merkkinä?
              Flekti pyörii koko ajan.

              Tyhjäkäyntii vaeltaa kylmänä vai kuumana vai koko ajan :?:
              E32 750i 11/89

              Comment

              • Joonas_a
                Newbiemmer
                • Sep 2004
                • 18
                • Helsinki

                #8
                Vaeltaa sekä kuumana että kylmänä. Rundimittarin asennettuani varmistuin siitä, sitä ennen olin huomannut sen vain pienenä "vavahteluna".
                Voiko tuohon vaihdelaatikkoon siis laittaa ATF:ää ihan hyvillä mielin? Oon käsittänyt vaan että sekä laatikko- että peräöljyjen kanssa saa olla tarkkana että panee oikeanalaista. Nyt tuntuu aamulla 10 asteessa ihan lähtiessä laatikko vähän jähmeeltä, varsinkin ykköseltä kakkoselle. Lämmettyään notkistuu. Mietin vaan että voi menän talvella aika jumiin noilla öljyillä..

                Comment

                • AjE
                  Bimmer Rookie
                  • May 2004
                  • 104
                  • i3

                  #9
                  Oliskohan siellä perässä nopeusmittarin anturi?

                  Comment

                  • Anselmo H
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 936
                    • Vantaa

                    #10
                    Re: 316i vm. 90 ja muutama kysymys

                    Originally posted by Joonas_a

                    -Moottorista kantautuu noin 60km/h jälkeen suurilla vaihteilla eräänlaista hyrinää/tärinää, joka kuuluu äänenä ja pienenä tärinänä jaloissa, onko koneen ominasuus vai kieliikö jostain kardaanin laakeriongelmasta, tms? Myös pienillä vaihteilla vaihteisto kuullostaa hieman samalta kuin pakki, eli jurisee, onko tämäkin normaalia?
                    "Hyrinää" voi tietysti olla monenlaista mutta itsellä samanoloinen juttu E30:ssä johtui kardaanista: nivelet oli väljät ja kannatinlaakeri sökö. Kannattaa korjata, sillä väljät nivelet vaikuttaa perän kestoon pitemmän päälle.
                    F11 523iA Touring
                    E93 325i cabrio
                    E81 116i
                    Triumph Daytona 955i

                    Comment

                    • MikkoJII
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 1807
                      • Lapua

                      #11
                      Se on nopeusmittarin anturi siellä persiissä
                      E32 750i 11/89

                      Comment

                      • Joonas_a
                        Newbiemmer
                        • Sep 2004
                        • 18
                        • Helsinki

                        #12
                        Jees. Kiitoksia asiallisista vastauksista! Hurina tuntuu paikantuvan kuskin puolen pyöränlaakeriin, sillä vasemmalle käännettäessä ääni lisääntyy huomattavasti kun taas oikealle käännettäessä vaimenee merkittävästi. Laakerin vaihto on vissiin onneks helppo ja suht nopee homma.

                        Comment

                        • DiisseliKiisseli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 550
                          • Uusimaa

                          #13
                          Alilämpöön suosittelen termostaatin vaihtoa... Lämmöt nousee paikaltaan sen takia kun kylmä anturi lämpenee muualta koneesta hohkaavan lämmön takia. Kun pistät käyntiin, neste lähtee kiertoon, anturi viilenee, lämmöt mittarissa takaisin kylmälle. Joten selkeesti sulla mittari toimii, mutta termari ei.

                          Termostaatin vaihto kannattaa hoitaa melkein ensimmäiseksi, kylmällä koneella ajo ei oo koskaan hyväksi. Mulla makso uusi termostaatti motonetissa 11 euroa, joten ei ole edes kallis. Vaihtokin on suht. helppo.

                          Comment

                          • Joonas_a
                            Newbiemmer
                            • Sep 2004
                            • 18
                            • Helsinki

                            #14
                            Nyt se lämpömittari on alkanut viettää aikaa ajossakin lähempänä keskiviivaa, vaikka alle se on silti. tuntuu näyttelevän vähän mitä sattuu. Mutta voishan sen termarin varmuudeksi vaihtaa..
                            Voiko muuten pakkivalojen toimimattomuus johtaa hylsyyn katsastuksessa? Ihan ekana vois tietty tarkistaa sulakkeen..

                            Comment

                            • dunkelblau
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 1151
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Joonas_a
                              Nyt se lämpömittari on alkanut viettää aikaa ajossakin lähempänä keskiviivaa, vaikka alle se on silti. tuntuu näyttelevän vähän mitä sattuu. Mutta voishan sen termarin varmuudeksi vaihtaa..
                              Voiko muuten pakkivalojen toimimattomuus johtaa hylsyyn katsastuksessa? Ihan ekana vois tietty tarkistaa sulakkeen..
                              Laakkosella ainakin 'fiksasivat' mun e30:iin lämpömittarin kuntoon, eli siellä kyllä pitäs tietää miten eräs yleisimmistä tyyppivioista tuossa korissa korjataan. Kait ne pakitki ois hyvä palaa, ehkä voit joskus jopa tarvita niitä?
                              "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎