Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaaleista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by K. Seppä View Post
    Kiitoksia vastauksista, selvisipähän tuokin.

    Sellaista vielä kyselisin että mikä olisi paras keino välttää tuota appelsiinimaista pintaa erityisesti lakassa? Toiset neuvoo että vetää reilun paksun kerroksen niin tasoittuu ja toisaalla painotetaan että ohuita kerroksia ettei tulisi appelsiinia. Mitä tuohon harjoittelu palaan olen nyt kokeillut niin ainakin tuo paksulti kerralla vetäminen meni hieman appelsiinille. Voisiko tuo johtua siitä ettei harsokerros ollut tarpeeksi kuiva? Olisiko parempi vetää pari kertaa sellainen ohut harso mikä jää karkeaksi ja antaa sen haihtua molemmilla kerroilla joku 20min ja sitten vasta "märkä" kerros päälle?

    Tosin ruiskukin on nyt paras mitä bilteemasta on aikoinaan jäänyt, mutta suurin vika taitaa olla siinä ketä sitä pitää kädessä
    Sieltä Nokian väristä saat kullekkin lakkatyypille työohjeenkin kun muistat kysyä.

    Comment

    • K. Seppä
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 35
      • Lounais-suomi

      #17
      Alkoi jo usko loppua koko maalaustoimintaan kun kaikkea kokeiltiin eikä silti hyvä tullut, tällä kertaa kuitenkin koko homma oli kiinni ruiskusta. Haettiin uusi ruisku ja homma alkoi heti luonaamaan selvästi paremmin, onhan pinnassa edelleen pientä "väreilyä", mutta ainakin maaliliikkeestä väittivät ettei tuolla tavalisella lakalla täysin peiliä saakkan vaan siinä tulisi käyttää kalliimpaa kristallilakkaa. Mutta kelpuutetaan tuo nyt tuonne stenan roskalavalle kolaroidun konepellin pintaan

      Ketä tulevaisuudessa pohtii pieniä maalauksia niin kannattaa suosiolla ostaa tuollainen keskitason ruisku, tuo oli reilun satasen ja harjoittelu maaleihin meni tuskaillessa melkein samanverran, eli ei sillä halvalla ainakaan säästöä syntynyt.

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #18
        Kyllä niillä pilteemoillakin saa kohtuullista pintaa...usemmiten
        Sen peilipinnan aikaansaamiseen tarvitaan hionta ja kiillotus
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #19
          Oon jostain lukenu muistaakseni että tuo appelsiinipinta voi johtua siitäkin jos on liian kuuma tai kostea ilma, vaikka näyttäs maalauksen/lakkauksen jälkeen hyvältä niin kuivuttuaan voi olla appelsiinilla, mutta tiiä sitten

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #20
            Olisi jäänyt 3.0-Litraa Liuotinpohjaista Standox Basea Väri: Diamant Schwarz

            Originally posted by MasaTDS View Post
            Lainaan hieman topikkia..

            -Onko tietoa saako pirkanmaalta jostain vielä liuotinpohjaisia automaaleja metalliväreinä??
            Olisi myytävänä sitä yleisintä bemarin mustaa kaksikerros metallihohtomaalia jäänyt 3.0-Litraa
            väriltään Diamant Schwartz ..Merkki Standoz...Tämä on liuotionpohjaista.

            Hinta...180€
            Last edited by 325E; 06-03-2009, 19:43.

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #21
              Originally posted by Make H. View Post
              Oon jostain lukenu muistaakseni että tuo appelsiinipinta voi johtua siitäkin jos on liian kuuma tai kostea ilma, vaikka näyttäs maalauksen/lakkauksen jälkeen hyvältä niin kuivuttuaan voi olla appelsiinilla, mutta tiiä sitten
              Ainakin vanhemmilla maalityypeillä liian korkea ruiskutuslämpötila sai maalin "kananlihalle" eli vielä enemmän epätasaiseksi kuin se appelssiini...kosteus sensiaan vie kiillon...
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • Armas P
                Bimmer Rookie
                • Dec 2008
                • 74

                #22
                Appelsiinipinta johtuu liian korkeasta maalin/lakan viskositeetista (liian vähän ohennettu). Toki ympäristön lämpötila vaikuttaa myös viskositeettiin, mutta kukaanhan ei maalaa ulkona, eihän..

                Värivirheet johtuvat (värisävy ei pidä paikkaansa) usein:
                a) sekoitusvirhe b) väärä suutin (ilma/aine) c) väärä ruiskutustekniikka.

                Metallihohtosävyt ovat hieman ongelmallisia, varsinkin hopeinen metallihohtosävy saattaa aiheuttaa korjausmaalauksessa ongelmia. Metallikiteet asettuvat märkään maalikalvoon väärässä kulmassa, joten värisävy on jotain muuta, kuin toivottu. Siksi ilmasuuttimen valinta on usein kaikkein tärkein osatekijä maaliruiskua valittaessa. Massoille 1.2mm ainesuutin ja lakoille 1.3mm ainesuutin. Hinkkaväreille 1.6mm-1.8mm. Toki mieltymyksiä on erilaisia. Ruiskulle painetta 2bar, ellei ole museoruisku.

                Vesiohenteiset tuotteet kuivuvat ilmavirran vaikutuksen vuoksi (ilma kondensoi tietyn määrän kosteutta ennen kylläisyyspistettä) ja liuotinohenteiset tuotteet taas lämmön vaikutuksen vuoksi (liuottimet haihtuvat nopeammin). Jos maalattu/lakattu pinta kuivuu (sulkeutuu) ennen liuotteiden haihtumista ja pohjalla on märkää, niin tuloksena kalvon kuivuttua on reikäinen kalvo (nuppineulan pään kokoisia reikiä ympäriinsä). Rasva tekee taas kalvoon laikkuja, pohja loistaa läpi.

                Häivytyksessä käytetään erityistä ohenninta maalikalvon rajapinnoilla, silmä ei erota loivia värisävyeroja, vain kontrastit pistävät silmään. Lisäksi häivytyksessä ruiskutetaan tavallaan huiskien maalisumun rajoilla. Tekniikan oppii tekemällä.

                Huonoilla laitteilla menee vain hyvät maalit hukkaan, nimim. kokemusta on.

                Laitteista löytää lisää internetin ihmeellisestä maailmasta, mm. www.tallbergroboma.fi

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #23
                  Ite ainaki maalasin etupuskurin ulkoilmassa autotallis ja hyvä tuli, ainaki omasta mielestä kun ensimmäistä kertaa ruiskua käyttelin

                  Comment

                  • MasaTDS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1606
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by 325E View Post
                    Olisi myytävänä sitä yleisintä bemarin mustaa kaksikerros metallihohtomaalia jäänyt 3.0-Litraa
                    väriltään Diamant Schwartz ..Merkki Standoz...Tämä on liuotionpohjaista.

                    Hinta...180€
                    muuten kiinnostaa mutta kun auto on punainen
                    E24 635csi
                    M-B W140
                    Citroen c4 coupe
                    H-D sportster chopper

                    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                    www.mpanet.fi

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #25
                      Joo väärä väri ..siis minun mieleeni liian tumma...

                      Originally posted by MasaTDS View Post
                      muuten kiinnostaa mutta kun auto on punainen
                      Minun nykyinen mieltymykseni on
                      vaalea baseväri...joka löytyy käyttöautostani E39:tä ja sen väri on gasmirbeige..ja harraste autooni E30:seen tulee zinnoberrotin tilalle..vaalea base bahamabeige väri no:170 joka on myöskin sitä vanhaa liuotinpohjasta Standox base massaa.

                      Ei luulisi tämän keskustelun pohjalta olevan vaikeaa myydä ylimääräiseksi jäänyttä kaksikerros basea ja varsinkin joka ymmärtää hyvän päälle ja kyseessä on Standox base massa väriä ( Diamantschwarz) joka on tosiaan
                      sitä perinteistä liuotinpohjaista väriä ja sitä on 3.0-Litraa ns. ohentamatonta massaa josta tulee ohennettuna 4.5-Litraa ruiskutettavaa tavaraa ja joka tarvii sitten acryl lakan päälle.
                      Last edited by 325E; 06-03-2009, 23:13.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎