Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemu 525 vm89 Nakuttaa!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hertzu
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 1
    • Hyvinkää

    Bemu 525 vm89 Nakuttaa!!

    Joo eli kone on m20 ja nakuttaa.. ääni alkaa kuulua kun kierroksia on noin 1500 ja kovenee kierrosten mukaan .. en enää keksi mikä ois vikana, kiertokangen laakerit on jo vaihdettu, venttiilin välykset katottu ja pistetty uus virranjakajan kansi tulpanjohdot ja tulpat.
    Jos olis jollakin hyviä vinkkejä et mistä saattais johtua? .. kun alkaa omat ideat ja into loppua
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Onko nokka ja keinut kovin kuluneita? Niihin tulee käsittääkseni kuoppa jolloin ei suoraan rakotulkilla saa mukavasti säätöihinsä enään.

    Comment

    • gubbe89
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 315
      • Mouhijärvi

      #3
      Kyllähän venttiilinvälyksen nyt tunteekin jos se on likimainkaan kohdallaan. Mutta jos säätösysteemi on samanlainen kuin M30:ssä ei sen pitäisi kulua juurikaan. Heti, kun käännät epäkeskoa pitäisi kuluman siirtyä sivuun ja välyksen mittaamisen olla jälleen tarkkaa. Vai onko M20:ssä ruuvisäätö?

      Onko tuon kolinan aiheuttajaksi tullut mieleen öljypumppu? Onko kiertokangen laakereiden vaihto tehty varmasti asiallisesti? Voiko ääni tulla laatikosta? Äänen kuuluessa painat kytkimen pohjaan. Häviääkö? Onko jakopäässä kaikki kunnossa? Remmi liian kireällä ja joku laakeri mennyt?
      nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
      nyk. Yamaha XJR 1200 -98
      nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
      ex. E34 525 TDS Touring -93
      ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
      ex. Yamaha YZF 1000R -02
      ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
      ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
      ex. E34 535i -88
      ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
      ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        Originally posted by gubbe89 View Post
        Kyllähän venttiilinvälyksen nyt tunteekin jos se on likimainkaan kohdallaan. Mutta jos säätösysteemi on samanlainen kuin M30:ssä ei sen pitäisi kulua juurikaan. Heti, kun käännät epäkeskoa pitäisi kuluman siirtyä sivuun ja välyksen mittaamisen olla jälleen tarkkaa. Vai onko M20:ssä ruuvisäätö?
        Jos kulumaa on päässyt syntymään niin sitä on varmasti myös venttiilin päässä, tähänhän ei epäkeskon kääntäminen tai vaihtaminen auta. Omassa M20B25:ssä oli epäkeskojen lisäksi myös venttiilien päät kuopilla eikä säätämisestä tullut näin ollen mitään.

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #5
          Suuttimet voi olla myös näissä m20 vehkeissä aika kovaäänisiä, omasta m20b25:sta säädin venttiilinvälykset ja nyt suuttimista kuuluu kauhee raksutus ja sätkätys .

          Comment

          • Purtsi123
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1011
            • Kuopio

            #6
            Lainataampas topikkia.

            Kaikkihan sanoo että m20 koneissa kuuluu vahän jonkun näköstä naputusta, mutta kiinnostais kuinka kovaa tuo m20 "normaali" nakutus on?

            Oma on alkanu pitää jo niin kovaa ääntä että saa musiikkikin olla jo suht kovalla ennen kun loppuu naputuksen kuuluminen. Hiukka noloa. Kuulee jo helposti parin sadan metrin päästä, että muija on tulossa pihaan. Ei tolla oikeesti ilkee kohta ihmisten ilmoilla ajella.

            Tarkotus olis kohtapuoliin säätää venttiilin välykset kohilleen. Ei voi kun rukoilla että auttaa.

            Mikäs muu vois pitää tollasta nakutusta kun venttiilit? Pitää nimittäin olla jo melko päin persettä säädöt jos noin kovasti kuuluu.
            E61 525xda -08

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14349
              • Oulu

              #7
              ^ Yllä mainitut suuttimet.

              Tosin nokan kunto kannattaa katella ekana.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Purtsi123
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1011
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by zener View Post
                ^ Yllä mainitut suuttimet.

                Tosin nokan kunto kannattaa katella ekana.
                No jos ne suuttimet on niin eikun parempi. On nimittäin tosiaan jo kova ääni. Eikös m50 suuttimet mene heittämällä m20?
                Paitsi että eikös jos se suuttimista tulee niin pitäis ääni loppua kun ajat vaihdepäällä alamäkeä painamatta kaasua? En tiiä mutta, eikös suuttimet oo sillon pois pelistä? Kun kuuluu koko ajan kierrosten mukaan tuo naputus.
                Last edited by Purtsi123; 12-05-2009, 23:49.
                E61 525xda -08

                Comment

                • Matti_83
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 491
                  • Korpilahti

                  #9
                  m20 koneen kohdalla kannattaa huolestua vasta sitten kun nakutus loppuu
                  BMW E38 730 manuaali
                  ex E30 318i -91 cabrio

                  Comment

                  • larzu85
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 821
                    • Mustasaari

                    #10
                    Kokemuksesta tiedän,että venttiilikoneiston säksätykseen vaikuttaa yllättävän paljon öljyn laatu :think
                    BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz

                    BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic

                    EX:BMW E30 325i m-tech2 -89 Lachssilber

                    EX:BMW E34 525i touring -92 Titansilber

                    EX:BMW E30 316i bavaria -90 Brilliant Rot

                    EX:BMW E30 320i motronic -87 Diamantschwarz metallic

                    EX:BMW E30 316 -85 mattamusta paholainen

                    Comment

                    • Purtsi123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1011
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Matti_83 View Post
                      m20 koneen kohdalla kannattaa huolestua vasta sitten kun nakutus loppuu
                      Onhan se niinki nii..

                      Originally posted by larzu85 View Post
                      Kokemuksesta tiedän,että venttiilikoneiston säksätykseen vaikuttaa yllättävän paljon öljyn laatu :think
                      No joo, voipi olla, kun ei tuoreilla öljyillä naputtanu ihan noin pahasti. Mutta on niin vähän aikaa kokemusta tästä yksilöstä että ei voi sanoo auttaako enää pelkkä öljynvaihto. Kohtahan tuokin olis ajankohtanen.
                      Edit: Onkos kellään tilastotietoa minkälainen/ minkä merkkinen öljy vähentää eniten naputtelua? Ajattelin laittaa seuraavaks 5w-40 valvolinen maxlifeä.
                      Last edited by Purtsi123; 12-05-2009, 23:58.
                      E61 525xda -08

                      Comment

                      • gubbe89
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 315
                        • Mouhijärvi

                        #12
                        Ei taida tuo Maxlife olla mitenkään erityisen hyvää öljyä, ainakin jos laatuluokituksiin on katsomista. Ilmeisesti Castrolin Magnatec vaimentaa vähän mekaanisia ääniä, tapauskohtaisesti kuitenkin.

                        Itse käytän Teboilin Diamondia, hyvää öljyä kokemuksien mukaan. Tuota Diamondia oma autoni ei syö yhtään, mutta Teboilin Goldia meni puolisen litraa 7tkm matkalla. Nykyjään en muuta laitakaan kuin Diamondia, ja sitäkin 5tkm välein. Diamondia voisin ehdoitta suositella, sillä koneen ääni tällä öljyllä mielestäni on hieman pehmeämpikin, kuin Mobilin vastaavantasoisella. Mutta eipä ne vikaäänet millään öljyllä peity. Suosittelisin tarkistamaan sen nenäkepin, venttiilinvälykset ja keinuvipujen laakeroinnin akseliinsa.
                        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                        ex. E34 525 TDS Touring -93
                        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                        ex. Yamaha YZF 1000R -02
                        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                        ex. E34 535i -88
                        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                        Comment

                        • Purtsi123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1011
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by gubbe89 View Post
                          Ei taida tuo Maxlife olla mitenkään erityisen hyvää öljyä, ainakin jos laatuluokituksiin on katsomista. Ilmeisesti Castrolin Magnatec vaimentaa vähän mekaanisia ääniä, tapauskohtaisesti kuitenkin.

                          Itse käytän Teboilin Diamondia, hyvää öljyä kokemuksien mukaan. Tuota Diamondia oma autoni ei syö yhtään, mutta Teboilin Goldia meni puolisen litraa 7tkm matkalla. Nykyjään en muuta laitakaan kuin Diamondia, ja sitäkin 5tkm välein. Diamondia voisin ehdoitta suositella, sillä koneen ääni tällä öljyllä mielestäni on hieman pehmeämpikin, kuin Mobilin vastaavantasoisella. Mutta eipä ne vikaäänet millään öljyllä peity. Suosittelisin tarkistamaan sen nenäkepin, venttiilinvälykset ja keinuvipujen laakeroinnin akseliinsa.
                          Itekki oon tähän mennessä aina käyttäny teboilin goldia tai diamondia. Nytkin on diamondit koneessa. Siks ajattelin tuota maxlifeä, kun lupailevat että pienet öljyvuodot häviäs sillä.
                          Eipä sillä, jos alkuperänen nokka vielä on, niin ihmekkään jos vähän jo ääntää 315tkm ajettuna.
                          Ne menee tarkastukseen ja säätöön lähiaikoina.
                          E61 525xda -08

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            #14
                            JA kuinka usein nuo venttiilinvälykset on aikaisemmin säädetty? Ne pitäisi säätää 25tkm välein. Omalla m20b25 ajettu n. 240tkm ja kun ostin auton niin venttiilinvälykset oli aika vasta säädetty, ei pitänyt mitään ääntä, mutta kylläpä ne rupes möykkää pitämään kun tuo 25tkm viime säädöstä läheni, säädön jälkeen taas hiljeni kummasti, ei mitään nakutusta lähtenyt venttiilikopasta. Onneksi aikaisempi omistajakin oli säädättänyt venttiilinvälykset heti kun oli ruvennu raksuttaan kone, eli ovat vielä säädettävissä hiljaiseksi kun mitään isompaa kulumaa ei ole päässyt syntymään säätämättömyyden johdosta.

                            Eli jos nää kunnossa on niin ei sieltä pitäisi mitään nakutusta kuulua vaikka vieressä seisoisi, suuttimista tosiaan lähtee melko kova "säksätys".

                            Comment

                            • grandpa-look
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 531
                              • Vaasa/Seinäjoki

                              #15
                              Itsellä myös m20b25 ja nakuttelua on tullu kuunneltua.. Parhaat lääkkeet tähän asti ovat venttiilien säädöt 15 tkm välein ja Castrol Magnatec 5w-40 öljyt. Kerran olen öljynvaihdon yhteydessä "putsannut" koneen Forten litkuilla, vaikutuksesta en tiedä. Kun viimeisen venttiilien säädön jälkeen naputus jatkui ja hakkasin päätä seinään , huomasin tosiaan että suuttimet ne siellä naputtaa. Tähän lääkkeeksi Forten suuttimien puhdistus aine ja omasta mielestä hiljeni huomattavasti (olisko sitte vaan placebo-vaikutus, mene ja tiedä). Mutta kokeilun arvoinen juttu kuitenkin

                              Nakutusta voi yrittää paikantaa esin puisella rimalla tai jollain metallitangolla. Eli korva kiinni toiseen päähän ja siirrellä sitä venttiilikopan päällä ja sitten siirtyä suuttimiin. Omalla kohdalla havaitsin että venttiilikopan alta kuuluu laahaava tasainen jyrina niinkuin pitääkin, mutta taas suuttimista oli havaittavissa terävä naputus
                              Nyt: E39 530d 2002 m-sport
                              ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎