Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 td ei vastaa kaasuun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • salsal
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 38
    • Lahti

    #16
    Kyllä kulutus varmasti tippuu, kun moottori saadaan toimimaan normaalissa lämpötilassaan. Omassa kulutus väheni termarin vaihdon jälkeen 0,5 - 1 l/100km.

    Comment

    • Kuuno
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 43

      #17
      Kolme viikkoa sitten kävi selvästi voimakkaammassa suojaustilassa, kylmänä ei tahtonut päästä pitkää mäkeä ylös. Palautui lämmetessä. Olisiko tuossa sitten miedompi suojaustila päällä? Boschin karvalakkimallin testeri ei löytänyt vikailmoituksia. Saako tuosta ulos livedataa ollenkaan? Ja missä saa jos saa?

      Comment

      • RiteCo
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 97
        • Harjamäki

        #18
        m51 moottorin ohjaus

        Kyseisen moottorin ohjauksessa on se inhottava piirre, että esim. ahtopaineet voivat olla ihan kohdallaan, mutta anturin rikkoontuessa, moottorin ohjaus DDE saa virheellistä tietoa ja suojatakseen moottoria, laskee syötön määrää ja meno hyytyy.

        Vastaava vika voi koitua mistä tahaansa lämpötila-anturista sekä niiden johdotuksesta. Jos johto ottaa maihin eristeen rikkoonnuttua luulee DDE, että kone keittää. Tilanteen havaitsemista vaikeuttaa se että ainakin uudemmissa e39 m51 koneissa on ns dobbel lämpötila-anturi, joista toinen piiri antaa tiedon DDE:lle ja toinen mittaristolle.

        Itse väitän, että tässä maassa on lukuisia diisseli bemareita, joiden omistaja ajaa sujuvasti lievemmässä vikatilassa (stage1). Sitten vain sanotaan ettei se tds kulje mihinkään. :think

        No mitä pitäisi tehdä:
        Moottorin vikatilaa ei tietääkseni havaitse suoraan testerillä, vaan se on tulkittava. Jos kuormitettaessa syottö ei kasva teityn rajan yli, on vikatila päällä. Vaikka kone on rankemmassa (stage2) vikatilassa, kiertää kone vapaalla sujuvasti 5250 r/min, mutta liikeelle lähdettäessä meno hyytyy jo kakkosella ja mummot polkee ohi. Live-dataa en tds koneesta ole onnistunut saamaan kotikonstein (=CS) ulos, jos joku saa niin olen mielenkiinnolla kuulolla.

        Itse kokeilisin ensiksi ahtopaine- ja lämpötila-antureita. Toinen helppo paikka on ERG ohjausyksiköstä alipainepumpulle päin oleva takaiskuventtiili. Se on nähty ollen väärin päin. Uudemmassa koneessa ehdoton ykkönen on ilmamassamittari. Jos nämä ei auta niin koneen johtosarjan läpikäynti yleismittarilla ja Autodatan ohjeilla on yksi mahdollisuus.

        Referenssinä viallisena oma e39 tds manuaalillla kulutti viallisena 8-9 l/100km ja nyt ehyenä 6-6.5l/100km. Kun ajaa vuodessa 50-70 tkm säästö on merkittävä ja meno miellyttävää.
        -x-x-x-x-x-x-x-x-

        MFG RiteCo


        W211 and 944

        ex E21, ex E30, ex E39

        Comment

        • Kuuno
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 43

          #19
          Originally posted by RiteCo View Post
          Kyseisen moottorin ohjauksessa on se inhottava piirre, että esim. ahtopaineet voivat olla ihan kohdallaan, mutta anturin rikkoontuessa, moottorin ohjaus DDE saa virheellistä tietoa ja suojatakseen moottoria, laskee syötön määrää ja meno hyytyy.

          Vastaava vika voi koitua mistä tahaansa lämpötila-anturista sekä niiden johdotuksesta. Jos johto ottaa maihin eristeen rikkoonnuttua luulee DDE, että kone keittää. Tilanteen havaitsemista vaikeuttaa se että ainakin uudemmissa e39 m51 koneissa on ns dobbel lämpötila-anturi, joista toinen piiri antaa tiedon DDE:lle ja toinen mittaristolle.

          Itse väitän, että tässä maassa on lukuisia diisseli bemareita, joiden omistaja ajaa sujuvasti lievemmässä vikatilassa (stage1). Sitten vain sanotaan ettei se tds kulje mihinkään. :think

          No mitä pitäisi tehdä:
          Moottorin vikatilaa ei tietääkseni havaitse suoraan testerillä, vaan se on tulkittava. Jos kuormitettaessa syottö ei kasva teityn rajan yli, on vikatila päällä. Vaikka kone on rankemmassa (stage2) vikatilassa, kiertää kone vapaalla sujuvasti 5250 r/min, mutta liikeelle lähdettäessä meno hyytyy jo kakkosella ja mummot polkee ohi. Live-dataa en tds koneesta ole onnistunut saamaan kotikonstein (=CS) ulos, jos joku saa niin olen mielenkiinnolla kuulolla.

          Itse kokeilisin ensiksi ahtopaine- ja lämpötila-antureita. Toinen helppo paikka on ERG ohjausyksiköstä alipainepumpulle päin oleva takaiskuventtiili. Se on nähty ollen väärin päin. Uudemmassa koneessa ehdoton ykkönen on ilmamassamittari. Jos nämä ei auta niin koneen johtosarjan läpikäynti yleismittarilla ja Autodatan ohjeilla on yksi mahdollisuus.

          Referenssinä viallisena oma e39 tds manuaalillla kulutti viallisena 8-9 l/100km ja nyt ehyenä 6-6.5l/100km. Kun ajaa vuodessa 50-70 tkm säästö on merkittävä ja meno miellyttävää.

          Siis nyt on äänessä mies eikä marjanpoimija. Järkevintä puhetta mitä on aikoihin kuultu. Kiitoksia näistä, pysytään kanavalla.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎