Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen poisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///saMi
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1198
    • 52300

    Vanoksen poisto

    Ajattelin tuosta vanoksen poistamisesta täältä kysellä, kun näkyy välillä tulevan vastaan tuollaisia vanoksen blockoff-sarjoja. Onko tuo vanoksen poisto loppujenlopuksi kannattavaa? Hyödyt/Haitat? Jostain jenkkifoorumilta luin, että hävittäisi tehoja joltain kierrosalueelta tjms.. Ja mihinköhän koneisiin näitä olisi saatavilla? Näkyy näissä joissain ratakäyttöön tehdyissä ämmäläisissä olevan vähän yleisempi juttu.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Miksi vanos pois?
    Jos tähän saa vastauksen niin sen valossa voi ehkä pohtia hyötyjä ja haittoja..
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Joskus otetaan vanos pois käytöstä, jotta voidaan käyttää virinokkaa.

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4645
        • Tuusula

        #4
        Normaalivehkeessä ei mitään järkeä blokata sitä, hieno laite se on olla olemassa ja sillä saadaan nimenomaan ala-keskialueelle lisävääntöä

        Originally posted by petrolhead View Post
        Miksi vanos pois?
        Jos tähän saa vastauksen niin sen valossa voi ehkä pohtia hyötyjä ja haittoja..
        No nyt pistetään päivän mutuilut; se blokataan pitkälle viedyissä vapari- / turbovehkeissä koska se ei käytännössä vaikuta huipputehoon (nokat lukitaan maksimitehoasentoon) vaan on ainoastaan yksi (tai useampi) hajoava osa lisää. Helpottaa moottorinohjaustakin kummasti. Toki tällöin menetetään ala- ja keskikierroksilta vääntöä (tehoa).

        VANOS ei pysy mukana kun aletaan ahtamaan reilusti => kierrokset nousevat todella nopeasti <--- tämä on ihan hatusta heitetty ajatus, kertokaa toki jos ja kun menee väärin.
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Jonsku View Post
          Normaalivehkeessä ei mitään järkeä blokata sitä, hieno laite se on olla olemassa ja sillä saadaan nimenomaan ala-keskialueelle lisävääntöä



          No nyt pistetään päivän mutuilut; se blokataan pitkälle viedyissä vapari- / turbovehkeissä koska se ei käytännössä vaikuta huipputehoon (nokat lukitaan maksimitehoasentoon) vaan on ainoastaan yksi (tai useampi) hajoava osa lisää. Helpottaa moottorinohjaustakin kummasti. Toki tällöin menetetään ala- ja keskikierroksilta vääntöä (tehoa).
          Joo. Tossa ne vaihtoehdot on. Kysyin syytä poistolle siksi että saadaan lukea onko siellä joku syy tehdä näin vain tehdäänkö vain siksi että isot pojat rapakon takanakin tekee.

          Originally posted by Jonsku View Post
          VANOS ei pysy mukana kun aletaan ahtamaan reilusti => kierrokset nousevat todella nopeasti <--- tämä on ihan hatusta heitetty ajatus, kertokaa toki jos ja kun menee väärin.
          En tiedä vanhemmista mutta m54 vanokset kyllä pitää +-1 asteen sisällä halutusta tuon todellisen ajoituksen , kun olen nostellut kierroksia auton ollessa vapaalla.

          Vastauksena aloittajan kysymykseen: lukaisepa Wikipediasta Variable valve timing niin tiedät mitä Vanos tekee. Kaikki nämä hyödyt menetät (vaihdossa johonkin muuhun?) jos deaktivoit sen.
          Katsastettavaan autoon jos tehdään niin luulisin että moottorinohjainlaite heittää vikakoodin päälle ja sitten ei OBD-testi mene läpi.
          Last edited by petrolhead; 23-04-2009, 15:35.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • ///saMi
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1198
            • 52300

            #6
            Lähinnä tarkoituksena olisi välttää mahdolliset vanoksesta aiheutuvat viat moottorin lievän virittämisen jälkeen. Jotenkin tuntuu että ensimmäisenä tuon vanoksen kanssa alkaisi tulla ongelmia, säksätystä ym.., vaikka sen kuinka huoltaisi, käyttäisi kunnon öljyjä ja vaihtaisi öljyt ajoissa.. Tarkoituksena siis asentaa jyrkemmät nokka-akselit ja käyttää kantta paikallisella pajalla pienen tehonlisäyksen toivossa.
            Last edited by ///saMi; 23-04-2009, 19:16.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎