Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensapumpusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beeämvee
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 18

    Bensapumpusta

    Auto on 325 coupe -93. Auto ei lähde käyntiin ja virrat kun laittaa päälle niin pumpun ääntä ei kuulu. Miten sen pumpun sais testattua? Ja onko kyseisessä autossa kaksi bensapumppua?
  • Enska325i
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 333
    • Masku

    #2
    Ota pumppu irti ja laita virrat suoraan akulta. Itsellä sama ongelma, ei tule virta pumpulle.
    E46 330i M-sport touring

    ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
    sigpic

    Comment

    • beeämvee
      Newbiemmer
      • Sep 2004
      • 18

      #3
      Samalla voisin testata myös pumpun releen mutta miten se käy?
      Rele on irti ja napaan 30 tulee virta virtaavaimen ollessa 0-asennossa muihin ei, virrat päällä tulee napoihin 30 ja 86 virtaa muihin ei. Releen ollessa paikallaan ei siinä tapahdu mitään kun virran kytkee päälle eli onko rele rikki?

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4328
        • Turku

        #4
        Voisithan testata releen vaikka akkulaturilla tai paristolla. Kun laitat virran napoihin 86 ja 85, pitäisi napojen 30 ja 87 alkaa johtamaan, testaa mittarilla.

        Navan 85 pitäisi mennä maihin DME:n kautta, kun on virrat päällä. Eli jos kytket mittarin plus-johdon napaan 86 ja miinus-johdon napaan 85, niin virrat päällä mittarin pitäisi näyttää noin 12v jännitteitä.

        Comment

        • 325tds
          BTCF Member
          • Aug 2004
          • 293

          #5
          Re: Bensapumpusta

          Originally posted by beeämvee
          Auto on 325 coupe -93. Auto ei lähde käyntiin ja virrat kun laittaa päälle niin pumpun ääntä ei kuulu. Miten sen pumpun sais testattua? Ja onko kyseisessä autossa kaksi bensapumppua?
          Muistaakseni bensapuppu ei käynnisty kuin vasta startatessa,jos tulee myös kipinä,eli kolari tilanteessa kun auto sammuu ja kipinää ei tule sammuu myös bensapumppu. Helppoin pumppu on testata kun irroitta bensaletkun konetilasta ja pistää putkenpään astiaan ja starttaa
          E93 vaimon
          ex
          E70 3.0 SD
          E46x2
          M5 E39
          325tds E36
          M535i E28
          323i E30
          323 E21




          BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

          Comment

          • Freed
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 425
            • Helsinki

            #6
            E23:sessa bensapumpun saa varmasti toimimaan kun releeseen menevän ruskean johdon maidoittaa akulle.En tiedä toimiiko sama teille..

            Comment

            • Enska325i
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 333
              • Masku

              #7
              Originally posted by jani73
              Voisithan testata releen vaikka akkulaturilla tai paristolla. Kun laitat virran napoihin 86 ja 85, pitäisi napojen 30 ja 87 alkaa johtamaan, testaa mittarilla.

              Navan 85 pitäisi mennä maihin DME:n kautta, kun on virrat päällä. Eli jos kytket mittarin plus-johdon napaan 86 ja miinus-johdon napaan 85, niin virrat päällä mittarin pitäisi näyttää noin 12v jännitteitä.

              E30 bensapumpun releen tarkistus? Onko tietoa napojen numeroinneista?
              E46 330i M-sport touring

              ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
              sigpic

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4328
                • Turku

                #8
                Originally posted by Enska325i
                Originally posted by jani73
                Voisithan testata releen vaikka akkulaturilla tai paristolla. Kun laitat virran napoihin 86 ja 85, pitäisi napojen 30 ja 87 alkaa johtamaan, testaa mittarilla.

                Navan 85 pitäisi mennä maihin DME:n kautta, kun on virrat päällä. Eli jos kytket mittarin plus-johdon napaan 86 ja miinus-johdon napaan 85, niin virrat päällä mittarin pitäisi näyttää noin 12v jännitteitä.

                E30 bensapumpun releen tarkistus? Onko tietoa napojen numeroinneista?
                E30:ssä pitäisi olla ihan samat navat releessä.

                Comment

                • beeämvee
                  Newbiemmer
                  • Sep 2004
                  • 18

                  #9
                  Entä mistäpäin löytyy coupesta bensansuodatin?

                  Comment

                  • Enska325i
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 333
                    • Masku

                    #10
                    Originally posted by jani73
                    Originally posted by Enska325i
                    Originally posted by jani73
                    Voisithan testata releen vaikka akkulaturilla tai paristolla. Kun laitat virran napoihin 86 ja 85, pitäisi napojen 30 ja 87 alkaa johtamaan, testaa mittarilla.

                    Navan 85 pitäisi mennä maihin DME:n kautta, kun on virrat päällä. Eli jos kytket mittarin plus-johdon napaan 86 ja miinus-johdon napaan 85, niin virrat päällä mittarin pitäisi näyttää noin 12v jännitteitä.

                    E30 bensapumpun releen tarkistus? Onko tietoa napojen numeroinneista?
                    E30:ssä pitäisi olla ihan samat navat releessä.
                    Samat taisivat olla ja näytti vaihtelevia tuloksia testattaessa, uutta relettä huomenna. Kummallista oli, että hiakkapaperilla putsatiin releen liitoskohdat ja auto lähti käymään ja kävi kunnolla kaasutellessakin. Mutta kun sammutti ja yritti uudestaan, niin auto kävi vaan hetken, eikä bensapumppu enää pumpannut.

                    Onko bensapumpuille kaksi relettä, kun on kaksi samanlaista vierekkäin ja ovat kytkentäkaavion muukaan yhteydessä toisiinsa? Tietoa kumpi on kummalle pumpulle?
                    E46 330i M-sport touring

                    ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
                    sigpic

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Bensapumpulle on yleensä vain yksi rele, jos pumppuja on vain yksi. Jos kaksi pumppua, sille toisella saattaa olla oma releensä. Motronic version bensarele toimii näin:
                      - Pinniin 30 tulee +12V, joko kun virrat päällä tai sitten jatkuvasti (kytketty suoraan akulle)
                      - Pinniin 87 tulee +12V kun rele "vetää"
                      - Pinni 86 on releen "vetokelan" "+" pinni, siihen pitäisi tulla +12V kun virrat kytketään päälle. Yleensä se saa käyttöjännitteensä samasta pisteestä kuin suihkusuuttimet.
                      - Pinni 85 on releen "vetokelan" "-", siihen tulee maat kun motronic niin komentaa.

                      Aina kun motronic maadoittaa pinnin 85 maihin, rele "vetää" eli kytkee sen pinnit 30 ja 87 yhteen, jolloin virta menee akulta pinnin 30 kautta pinnille 87 ja sitä kautta pumpulle.

                      Pumpun rele ohitetaan kytkemällä releen kannasta pinnit 30 ja 87 yhteen, esimerkiksi johdonpätkällä.

                      Se rele on yleensä tavallinen "yleisrele" eli halpa. Uusi se nyt ensitilassa, tietääpähän ainakin onko vika siinä vai ei.

                      Toki sen releen voi myös testata. Ota rele irti, kytke +12V pinniin 86 ja laita pinni 85 maihin. Kuuluuko "napsahdus" eli vetääkö rele? Mittaa yleismittarilla onko pinnien 30 ja 87 välinen resistanssi 0 ohmia?

                      Mutta se ei anna varmaa totuutta, rele saattaa toimia juuri sillä hetkellä, mutta seuraavassa hetkessä se ei teekään mitään. Johtuen esim. kylmäjuotoksesta tms.

                      Jos auto toimii kun rele on "ohitettu" (eli rele irti ja johdon pätkä pinnien 30 ja 87 väliin releen kannalla), vika on varmasti releessä.

                      t: Timo

                      Comment

                      • Enska325i
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 333
                        • Masku

                        #12
                        Nyt on uudet releet, mutta ei auttanut. Bensapumppu ei pyöri.

                        Taitaa sittenkin olla bensapumpussa vika, kun yritettiin uudestaan pakkosyötöllä laittaa pumppu pyörimään, ni mitään ei tapahtunut. Myös kummastuttaa, että bensapumpun virtaliittimille tulee alle 1 V. Onko normaalia?
                        E46 330i M-sport touring

                        ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
                        sigpic

                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #13
                          Ei ole normaalia, kyllä siinä +12V pitäisi olla aina kun virrat päällä (omassa autossa siinä on AINA +12V, oli virrat päällä tahi ei). Tarkista nyt se virtapiuha, se joka tulee pinnille 30 (punainen piuha?). Kytkepä suoraan akulta jännitteet (hyppylangalla, jossa 10A sulake välissä) siihen bensareleen pinniin 87. Mitä nyt tapahtuu? Pyöriikö pumppu vai palaako sulake?

                          Jos pumppu pyörii, vika on siinä virtapiuhassa. Jossain on huono kontakti tai se johto/liittimet on muuten sököt tai sitten pahasti hapettuneet jostain.

                          Jos sulake palaa, on vika pumpussa tai sinne menevässä piuhassa. Vetää "oikkarin" jostain. 10A sulakkeen pitäisi kestää pumpulle. Voit toki kokeilla 15A sulakkeellakin (omalla vastuulla).

                          t: Timo

                          Comment

                          • Enska325i
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 333
                            • Masku

                            #14
                            Ota sitten selvää missä vika, tuntuu että pumppu toimii silloin kuin haluaa ja virta kulkee, kun haluaa. Mittaus tulokset vaihtelee päivittäin. Kokeilin testata hyppyjohdolla ja auto käynnistyi, kuten sen jälkeen rele paikallaankin, eli nyt auto toimii aivan normaalisti. Eikä mitään käryä misä vika olisi ollut.

                            Toivottavasta auto käynnistyy huomennakin.

                            Kiitoksia neuvoista.
                            E46 330i M-sport touring

                            ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
                            sigpic

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4328
                              • Turku

                              #15
                              Olet varmaan putsannutkin kaikki virtaliittimet hapettumista bensapumpun ympäristöstä, jos kerran mittailitkin niitä jännitteitä.
                              Muuten, jos se pumpun rele oli siinä keskellä, kannattaa tarkistaa myös sen etupuolella (auton edestä katsoen) oleva päävirtarele, se nimittäin syöttää virtaa pumpun releelle.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎