Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polttoainelämmitin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ducatirocks
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 200
    • Lempäälä

    Polttoainelämmitin?

    Ei ehkä kelien puolesta ihan relevantein kysymys mutta haluaisin tietoa e90/E91 ns. taukolämmittimestä!

    Auto on tuotu saksan markkinoilta mutta siinä on mm. penkinlämmittimet.

    Eli kysymys kuuluu, että onko autossa taukolämmitin ja voiko sitä käyttää "vebastona/eberinä" talvella suomessa? Siis normaalina polttoainelämmittimenä? Voiko jotenkin ohjelmoida käynnistymään ennen liikkeelle lähtöä?

    Kertokaa taas asiantuntijat! Kiitos aiemmista hyvistä autoani koskevista vastauksista!
    - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
  • Tontsa
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 201
    • Uusimaa

    #2
    Eikös taukolämmitin ole toiminto joka puhaltaa esim. kaupan pihassa autoon lämmintä niin kauan kun koneessa lämmintä riittää ?
    Tai ainakin omassa E39:issä näin on.

    Mutta et ilmeisesti tätä tarkoittanut.
    Audi S3 -07

    Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
    Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
    Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
    BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
    BMW 530dA -00, Audi S3 -07

    Comment

    • ducatirocks
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 200
      • Lempäälä

      #3
      Olen antanut itseni ymmärtää, että taukolämmitin on "jouduttu" lisäämään hyötysuhteeltaan liian hyviin dieselmoottoreihin koska lämpöä ei riitä koneelta annettavaksi enää ohjaamotilaan!

      Voin olla aivan hakoteillä tämän luuloni suhteen!

      Kertokaa tietävät!!?
      - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

      Comment

      • -kim81-
        Bimmer Rookie
        • Feb 2009
        • 76
        • Sladist

        #4
        Originally posted by ducatirocks View Post
        Olen antanut itseni ymmärtää, että taukolämmitin on "jouduttu" lisäämään hyötysuhteeltaan liian hyviin dieselmoottoreihin koska lämpöä ei riitä koneelta annettavaksi enää ohjaamotilaan!

        Voin olla aivan hakoteillä tämän luuloni suhteen!

        Kertokaa tietävät!!?

        juurikin näin. jos autosta löytyy taukolämmitin niin siihen kyllä pystyy liittämään normi webasto/eberi toiminnon. Toki ilmaista sekään ei ole.

        Comment

        • ducatirocks
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 200
          • Lempäälä

          #5
          Kerro Kim81 lisää! Jos on taukolämmitin, niin miten sen saa toimimaan myös perinteisenä polttoainelämmittimenä? Onko muuta kun ohjelman vaihto!?
          - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7518
            • Jyväshyvä

            #6
            Taukolämmitin =
            Sähköinen vesipumppu kierrättää jäähdytysnestettä moottorin ollessa
            lämmitettynä ja tällöin lämmöt riittää tietysti kauemmin kuin jos vesi ei kierrä.

            Lisälämmitin on taas webasto joka lämmittää autoa sen ollessa käynnissä.
            Sen saa muutettua ajastetuksi mutta vaatii yleensä
            vesipumpun laiton sekä ohjelmoinnin ja lisäksi erillisen kaukosäätimen boxin + anturin, tai sitten esim. E6x sarjassa i-driveen ohjelmoinnin jotta sen voi sitä kautta ajastaa. Vanhempiin pitänee laittaa viikkokello jos ei kakea halua...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7518
              • Jyväshyvä

              #7
              Niin joo näitä webastoja ei enää ole vakiona E39 jälkeen,
              ei ainakaan E6x sarjoissa joten aika harvasta ne löytyy,
              ja yleensä ne on valmiiksi kakella.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • -kim81-
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 76
                • Sladist

                #8
                juu siis onko autossa sähkötoiminen vai polttoainetoiminen taukolämmitin? uskoisin tätä ensimmäistä :think En ole niinkään perehtynyt tähän korimalliin

                Comment

                • ducatirocks
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2009
                  • 200
                  • Lempäälä

                  #9
                  Selvitän onko autossa lisälämmitintä (webasto) tai edes taukolämmitintä (sähköinen tms. vesipumppu) ja palaan sitten asiaan!

                  Mutta se nyt on ainakin selvää, että jos taukolämmitin ei kuluta tankista polttoainetta niin ei se kyllä pysty bimmeriä -30 asteen pakkasesta lämmittämään ajokuntoon... Eli siis taukolämmitin ei ole "webasto" tai "eberi" -lisälämmitin!!! Tähän tulokseen nyt teidän oikaisuista tulin...?
                  - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10
                    Originally posted by ducatirocks View Post
                    Selvitän onko autossa lisälämmitintä (webasto) tai edes taukolämmitintä (sähköinen tms. vesipumppu) ja palaan sitten asiaan!

                    Mutta se nyt on ainakin selvää, että jos taukolämmitin ei kuluta tankista polttoainetta niin ei se kyllä pysty bimmeriä -30 asteen pakkasesta lämmittämään ajokuntoon... Eli siis taukolämmitin ei ole "webasto" tai "eberi" -lisälämmitin!!! Tähän tulokseen nyt teidän oikaisuista tulin...?
                    TAUKOLÄMMITYS on vain "toiminto" joka kierrättää lämpöisenä auton nesteitä sähköisellä kiertovesipumpulla koneen ollessa sammutettuna (esim. kaupassakäynnin ajan), ja näinollen pitää kabiinin lämpötilaa yllä. Tämä toiminto ei lämmitä moottoria mitenkään, päinvastoin.

                    LISÄLÄMMITIN on dieselautoissa yleinen nimensä veroinen kapistus, joka talvikeleillä esim. heti käynnistyksen jälkeen menee päälle ja auttaa näin moottoria lämpenemään.

                    LISÄLÄMMITTIMEEN voi kytkeä/ohjelmoida kellon ja kaukosäätimen ja mitälie hilppeitä, jolloin sen saa ajastettua toimimaan ennen varsinaista ajoa ns. ESILÄMMITTIMENÄ.

                    Selvensikö?
                    Last edited by Supra^; 22-05-2009, 13:51.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • -kim81-
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 76
                      • Sladist

                      #11
                      hyvähyvähyvä! näin päihän tuo oli!

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        #12
                        Originally posted by Supra^ View Post
                        TAUKOLÄMMITYS on vain "toiminto" joka kierrättää lämpöisenä auton nesteitä sähköisellä kiertovesipumpulla koneen ollessa sammutettuna (esim. kaupassakäynnin ajan), ja näinollen pitää kabiinin lämpötilaa yllä. Tämä toiminto ei lämmitä moottoria mitenkään, päinvastoin.

                        LISÄLÄMMITIN on dieselautoissa yleinen nimensä veroinen kapistus, joka talvikeleillä esim. heti käynnistyksen jälkeen menee päälle ja auttaa näin moottoria lämpenemään.

                        LISÄLÄMMITTIMEEN voi kytkeä/ohjelmoida kellon ja kaukosäätimen ja mitälie hilppeitä, jolloin sen saa ajastettua toimimaan ennen varsinaista ajoa ns. ESILÄMMITTIMENÄ.

                        Selvensikö?
                        Mulla ainakin taukolämmitys pitää myös koneen lämpimänä!! Kun sen kytkee päälle niin kv-pumppu pyörittää vettä ja puhallin hoitaa lämmön kabiiniin ja kun moottorin lämpö laskee riittävän alas niin webasto lähtee hörisemään ja hörisee kunnes on saavuttanut jonkun rajan, siitä lämpötilarajasta en sen enempää tiedä, mutta näin se mulla pelittää! Sama ketju toistuu kunnes, olisiko ollut max tunti kun taukolämmitys on kytkettynä.
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • ducatirocks
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2009
                          • 200
                          • Lempäälä

                          #13
                          Kiitos! Kyllä selvensi asiaa!

                          No mutta ne -30 asteen vilut tulee ens talvena taas yhtä varmasti kuin krapula sahtista ja auto on saatava silti käyntiin ilman autotallin lämpöä, joten kyselen mielipiteitänne aiheesta:

                          Polttoainelisälämmitin(webasto) vai lohkolämmitin+sisätilan pistoke???

                          Mielipiteitänne arvostaen!
                          - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                          Comment

                          • Kähmy
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 422
                            • Kempele

                            #14
                            Originally posted by ducatirocks View Post
                            Kiitos! Kyllä selvensi asiaa!

                            No mutta ne -30 asteen vilut tulee ens talvena taas yhtä varmasti kuin krapula sahtista ja auto on saatava silti käyntiin ilman autotallin lämpöä, joten kyselen mielipiteitänne aiheesta:

                            Polttoainelisälämmitin(webasto) vai lohkolämmitin+sisätilan pistoke???

                            Mielipiteitänne arvostaen!
                            Rahakysymys, webasto/eber asennettuna ~2000e, loki+sisäpistoke 200-500e...Jos on massia, niin tietysti lisälämmitin.

                            -Kähmy
                            e46 325xi
                            Yamaha FZR 1000 EXUP
                            ex-e39 530i Touring

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              #15
                              Originally posted by VolvoTDi View Post
                              Mulla ainakin taukolämmitys pitää myös koneen lämpimänä!! Kun sen kytkee päälle niin kv-pumppu pyörittää vettä ja puhallin hoitaa lämmön kabiiniin ja kun moottorin lämpö laskee riittävän alas niin webasto lähtee hörisemään ja hörisee kunnes on saavuttanut jonkun rajan, siitä lämpötilarajasta en sen enempää tiedä, mutta näin se mulla pelittää! Sama ketju toistuu kunnes, olisiko ollut max tunti kun taukolämmitys on kytkettynä.

                              Arvasin että joku tulee tästä pätemään sulla on siis siinä autossa LISÄLÄMMITIN/ESILÄMMITIN joka pelittää TAUKOLÄMMITYKSEN kanssa yhteen. Yritin sanoa mahd. selvästi niin sen takia jätin kaikki tällaiset kombinaatiot pois.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎