Rahakysymys, webasto/eber asennettuna ~2000e, loki+sisäpistoke 200-500e...Jos on massia, niin tietysti lisälämmitin.
-Kähmy
E90 eber asennettuna alkaen ~1100€ (4,3kw kellolla). 5kw kaukosäädöllä +400-500€. Säteilylämmitin sisähaaralla menee yli kolmensadan asennettuna ja jollei ole sisälämppäriä ennestään niin sekin kustantaa jotakin. Tietysti halvin vaihtoehto on lämmittää pelkkää moottoria sähköllä, säteilyelementti jotakin 100€ johtosarja 4-50€ ja työt päälle jollei itse tee.
No niin lämmitellään tätä juttua nyt taas kun ulkona alkaa kelit viiletä. Kiitos teidän arvoisista vastauksista tähän asti. Eli nyt on selvinnyt että autossani ei ole lisälämmitintä! Taukolämmitin on ja independent tuuletus on! Asensin juuri autoon letkulämmittimen joka lämmittää moottorin ensikokemusten perusteella mainiosti. Nyt ajatuksiin on tullut että voisiko lämmenneen moottorin lämpöä saada sisälle ennen ajoon lähtöä? Independent tuletuksenhan saa ajastettua mutta tuoko se lämmintä ilmaa moottorilta sisälle kuten taukolämmitin. (mm. pyörittääko independent tuuletin sähköistä vesipumppua)?
- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
No niin lämmitellään tätä juttua nyt taas kun ulkona alkaa kelit viiletä. Kiitos teidän arvoisista vastauksista tähän asti. Eli nyt on selvinnyt että autossani ei ole lisälämmitintä! Taukolämmitin on ja independent tuuletus on! Asensin juuri autoon letkulämmittimen joka lämmittää moottorin ensikokemusten perusteella mainiosti. Nyt ajatuksiin on tullut että voisiko lämmenneen moottorin lämpöä saada sisälle ennen ajoon lähtöä? Independent tuletuksenhan saa ajastettua mutta tuoko se lämmintä ilmaa moottorilta sisälle kuten taukolämmitin. (mm. pyörittääko independent tuuletin sähköistä vesipumppua)?
Löytyykö tollasta miettineitä tai jopa virittäneitä?
- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
No niin lämmitellään tätä juttua nyt taas kun ulkona alkaa kelit viiletä. Kiitos teidän arvoisista vastauksista tähän asti. Eli nyt on selvinnyt että autossani ei ole lisälämmitintä! Taukolämmitin on ja independent tuuletus on! Asensin juuri autoon letkulämmittimen joka lämmittää moottorin ensikokemusten perusteella mainiosti. Nyt ajatuksiin on tullut että voisiko lämmenneen moottorin lämpöä saada sisälle ennen ajoon lähtöä? Independent tuletuksenhan saa ajastettua mutta tuoko se lämmintä ilmaa moottorilta sisälle kuten taukolämmitin. (mm. pyörittääko independent tuuletin sähköistä vesipumppua)?
Eli oletteko kokeillu "virittää" taukolämmittimen vesipumppua ja ilmastointilaiteen pumppua siten, että noi painaisi lämmintä ilmaa sisälle kun moottorin vesi on lämmitetty/lämmitetään letkulämmittimellä (samaa vettä tietenkin)? Tarviiko välttämättä softamuutoksen ja kuka sellaisen osaa tehdä?
Letkulämmittimen teho on toki huomattavasti pienempi kuin sisätilan lämppärin mutta jos varaa reilummin aikaa aamulämmitykselle... Independent -toimintohan tuulettaa auton ulkoilmalla ennen ajoon lähtöä ja sen saa päälle muistaakseni n puoleksi tunniksi. Kysymyksessäni independent toisikin sisälle lämmintä ilmaa (sähköisen, taukolämmittimeen liittyvän, pienen vesipumpun (ja letkulämmittimen) pitäisi siis toimia sisäilman lämmityksen aikana.
- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
Eli oletteko kokeillu "virittää" taukolämmittimen vesipumppua ja ilmastointilaiteen pumppua siten, että noi painaisi lämmintä ilmaa sisälle kun moottorin vesi on lämmitetty/lämmitetään letkulämmittimellä (samaa vettä tietenkin)? Tarviiko välttämättä softamuutoksen ja kuka sellaisen osaa tehdä?
Letkulämmittimen teho on toki huomattavasti pienempi kuin sisätilan lämppärin mutta jos varaa reilummin aikaa aamulämmitykselle... Independent -toimintohan tuulettaa auton ulkoilmalla ennen ajoon lähtöä ja sen saa päälle muistaakseni n puoleksi tunniksi. Kysymyksessäni independent toisikin sisälle lämmintä ilmaa (sähköisen, taukolämmittimeen liittyvän, pienen vesipumpun (ja letkulämmittimen) pitäisi siis toimia sisäilman lämmityksen aikana.
En ole tuollaista kokeillut, mutta ainakin niissä malleissa missä lämmityslaitteelle/ilmastoinnille tuodaan webastolta se "heräte" saisi toimimaan auton omalla pumpulla. Eli 12v tiettyyn paikkaan ja lämmityslaite herää ja vesiventtiili aukeaa ja kiertovesipumppu käynnistyy. Mutta lämpöä ei riitä kyllä sisälle tuollalailla, Webaston teho kun on luokkaa 5000w.
Joo tota itsekin mietiskelin että teho ei taida piisata letkulämmittimessä. Mutta toisaalta jos edes lasit sais pikkusen auki pakkasella niin siitä jo olis iso apu...
Tiedätkö tarkemmin missä liitin webastoa varten ja mille nastalle heräte?... Köh, ja niin mitä tarkemmin se heräte tekee.
- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
Webaston asennusta kysellessäni 525 dA:han (vm. 2006) ainakin erään Tampereella toimivan virallisen webastopisteen vastaus oli, etteivät suostu sitä asentamaan kuin vanhempiin Bemareihin. Mainitsi ongelmia olleen paljonkin (käynnistykseen liittyviä?) ja Webaston nostaneen kätensä ylös Bemareiden osalta.
Webaston asennusta kysellessäni 525 dA:han (vm. 2006) ainakin erään Tampereella toimivan virallisen webastopisteen vastaus oli, etteivät suostu sitä asentamaan kuin vanhempiin Bemareihin. Mainitsi ongelmia olleen paljonkin (käynnistykseen liittyviä?) ja Webaston nostaneen kätensä ylös Bemareiden osalta.
Mistään en mittään tiiä, mutta kuullostaa ihan ammattitaidon puutteelta..? :think
Kysyin juuri tarjousta asennuksineen (Helsingistä) omaan E90 320d ja Webasto Thermo Top Evo 5 Htm100-kaukosäädöllä kustantaa 1950eur. Onko hinta miten pykälässään? :think
Joo tota itsekin mietiskelin että teho ei taida piisata letkulämmittimessä. Mutta toisaalta jos edes lasit sais pikkusen auki pakkasella niin siitä jo olis iso apu...
Tiedätkö tarkemmin missä liitin webastoa varten ja mille nastalle heräte?... Köh, ja niin mitä tarkemmin se heräte tekee.
Eli kuinka?
- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
Kysyin juuri tarjousta asennuksineen (Helsingistä) omaan E90 320d ja Webasto Thermo Top Evo 5 Htm100-kaukosäädöllä kustantaa 1950eur. Onko hinta miten pykälässään? :think
Kuulostaa ihan isojen firmojen hinnalta, saman suuntasia parin tonnin tai hiukan yli tarjouksia sain ittekkin pari vuotta sitten. Omani asennutin loppujenlopuksi elektromekalla lohjalla, puhuttiin erittäin huomattavasta erosta. Myös mm. tuolta kannattanee kysyä tarjous: http://www.autoalarm.fi/
-tyyristä on tyrkätä webastoa/eberiä... itse totesin perusteeksi ohuen lompakon ja etelän löyhät talvet... --> päätyminen lohkariin sisähaaralla.
-ja saman olen kuullut itsekin, eli "ei kannata" ja "ei asenneta" vastauksia jälkiasennettavalle webastolle+bemarille.
-ja tuota taukolämmitystä on tullut kyllä niin vähän käytettyä etten ollu edes miettinyt vaihtoehtoa, että sitä voisi valjastaa tuohon ohjelmoitavaan puhallukseen, on jäänyt kokeilematta se ajastettu puhallus sieltä tietsikan valikoista. siellä muistaakseni oli 2 ohjelmoitavaa kohtaa... Onko joku kokeillu kuinka se toimii?
#######
e30 325i cab
ja aiemmin nippu muita e ja f-koppasia
Mistään en mittään tiiä, mutta kuullostaa ihan ammattitaidon puutteelta..? :think
Voi johtua näistä väylä jutuista, niiden tarvitsisi kääntyä merkkihuollon puoleen ohjelmoinnin tjms. takia, vanhemmista saa siten paremman katteen kun voi tehdä hommat itse ja lopputulos on toimiva eikä "kyllä sen pitäisi toimia oikein" mallia.
Eli tässäkin autotehtaat onnistuvat vetämään omiin huoltoihin töitä.
Comment