Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä patterit...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 535_M5
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 221
    • Masku

    #16
    akuista

    Kannattaa avata mittari ennenkun menee ostamaan akkuja. Itselläni on kaksi muuten samanlaista mittaria mutta toisen akut ovat pienemmät, paksuus on sama mutta ovat sentin lyhyemmät kun normaali AAkoko. Ne lyhyemmät jotka ostin Metro-Autosta maksoivat vain noin 15€. Niissä on valmiina " jalat" joista ne juotetaan piirilevyyn, helppo homma.

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Freed
      Mä sain patterit vaihdettua ja huoltovalotkin nollaantui,mutta niissä on vissiin kosketus häiriötä joten eikun mittaristo irti vielä kerran. Mutta miksi ihmeessä mulla palaa se huutomerkki valo koko ajan? Siitä asti palanut kun vanhat patteri laitoin kiinni eikä lopettanut palamista kun laitoin uudet.
      Huutomerkkivalo? Missä kohtaa sellainen on?

      Kun noi mittaritaulut on aina vähän erilaisia, osa on sakemannien maun mukaisia, osa jenkkiversioita, osa sekasikiöitä yms. Olen nähnyt erilaisia E23:n mittaritauluja ainakin 4.

      Tuosta dokusta, sivulta 1-10 löytyy mittariston valot.

      t: Timo

      Comment

      • Freed
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 425
        • Helsinki

        #18
        Se on toi 10 eli sitten on varmaan jarrupala lopussa. Varmaankin vasen eturengas..

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #19
          Moikka,

          Se varoitusvalo 10 (kolmas oikealta päin) on käsijarrun merkkivalo. Valo numero 7 on se jarrupalojen kulumisen varoitusvalo, ABS valon vasemmalla puolella.

          t: Timo

          Comment

          • Freed
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 425
            • Helsinki

            #20
            Se on sitten jarrupalatkin vaihdettava..

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by Freed
              Se on sitten jarrupalatkin vaihdettava..
              Ei muuten ole iso homma tehdä samalla vähän muutakin jarruremonttia. Purkaa ja putsaa satulat kunnolla, männät kiiltäviksi ja uudet tiivisteet ja pölysuojat samalla. Sitten vielä joku tyyningväri pintaan ja takaisin kiinni autoon. Eipä tarvitse tuskailla jarruongelmien kanssa vähään aikaan...

              EDIT: osata kirjoittaa..

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #22
                "Kyytsis" puhuu vähän mutta asiaa.

                Jarrusatuloiden korjaussarja ja jarrupalojen asennussarja kannattaa hommata.

                Jos männät eivät ole kovin juuttuneet, homma ei ole pahakaan.
                - Eli irroitat jarrupalat. Paina ensin männät sisään jarrupaloja apuna käyttäen ("krokotiilipihdeillä"). Niin pohjaan kun menee.
                - Sitten polkaiset taas jarrrua, että jarrut topaa ihan oikeasti (männät ja palat takaisin alkuasentoon). Sitten toista pari kolme kertaa, että männät liikkuu varmasti helposti ja vaivatta.
                - Sitten palat pois, jotain sopivan paksuista mäntien ja palojen väliin ja polkaisu jarrupolkimesta (täysin lopussa oleva jarrupala on "sopiva", jossa ei yhtään kitkapintaa tai sitä on tosi vähän). Näin saadaan männät niin ulos kuin mahdollista, ilman että ne pullahtaa pois. Sitten painetaan niitä hieman, ihan vain vähän taaksepäin, jotta saadaan ko. esine(eet) pois männän ja levyn välistä.
                - Sitten irroitat satulat kokonaan irti.
                - Nyt männän pitäisi pullahtaa ulos ihan paineilmalla. Kun yksi mäntä on ulkona, putsaat sen huolella. Kaikki ruoste, paska yms pois. Tosi hieno vesihiomapaperi (luokkaa 1000 - 1200) voi olla poikaa.
                - Putsaat ko. männän poteron satulassa + sen vanhan tiivisteen. Laitat männän takaisin ja sidot sen kiinni, siten ettei pullahda uudelleen ulos.
                - Toinen mäntä ulos paineilmalla. Toistat temput.
                - Kolmas ja neljäs samalla lailla.

                Sen jälkeen saa kaikki männtä pullautettua helpohkosti ulos kerralla. Sitten viimeistelyputsaus. Kaikki vanhat pölysuojan riekaleet, tiivisteet yms. pois ja satulan putsaus "vimosenpäälle". Myös ruosteet ja paskat palojen liukupinnoilta. Teräsharjalla ja puukolla, millä vain lähtee.

                Putsaa myös ne "rinkulat" johon pölysuojat tulee. Kaikki ruoste/paska pois, niin hyvin kuin lähtee.

                Kun kaikki osat on putsattu, uudet tiivisteet sun muut paikoilleen ja asennus takaisin. Uusilla paloilla ja asennussarjalla.

                Seuraavan kerran moiseen operaatioon tarvitsee ryhtyä n. 4-5 vuoden kuluttua. Ei tarvitse kuin jarrupaloja vaihtaa.

                OK, työlästähän se on, mutta ei vaikeaa. Mutta jos katsastusaika sattuu talvelle, tämä kannattaa tehdä ehdottomasti. eipä tarvitse kylmässä/loskassa jarrujen kanssa tapella.

                t: Timo

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #23
                  Timolta tuli hyvät ohjeet, noilla ohjeilla omat remppasin kesällä.

                  Hyväksi työkaluksi jumissaolevien mäntien irrotukseen osoittautui rasvaprässi. Sitten siinä mäntäpoteroiden putsaamisessa tosin on oma hommansa kun ne on täynnä vaseliinia, mutta kyllä sen sieltä pois saa.

                  Loppuhomma olikin teräsharjan yms kanssa näpräämistä. Suuren tyydytyksen toi homman viimeistely punaisella maalilla :lol:

                  t.Ville

                  Comment

                  • Freed
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 425
                    • Helsinki

                    #24
                    Tuo kaikki on jo tehty..Minulle tyydytyksen toi hopeinen maali..

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎