Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vettä ja kosteutta!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freed
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 425
    • Helsinki

    Vettä ja kosteutta!

    Eli apukuskin lattiamatto oli märkä ja purin hieman niin maton alla oikein lillui vettä.Mistä sinne sitä pääsee? Ja mistäs takakontissa pitäisi ilman kiertää kun se on alkanut "hikoilemaan" hirveästi ja vettä tiivistyy konttiin sisälle?Auto on e23.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: Vettä ja kosteutta!

    Originally posted by Freed
    Eli apukuskin lattiamatto oli märkä ja purin hieman niin maton alla oikein lillui vettä.Mistä sinne sitä pääsee? Ja mistäs takakontissa pitäisi ilman kiertää kun se on alkanut "hikoilemaan" hirveästi ja vettä tiivistyy konttiin sisälle?Auto on e23.
    Vilkaiseppa huviksesi sinne apukuskin jalkatilan etuosaan, erityisesti siihen "kulmaan" josta lattia taittuu lokasuojaksi/tulipelliksi. Ainakin e28:ssa ihan vakio paikka reiälle. Ainakin omassa oli ollut kuraläpät joiden kiinnikkeet oli ruostuttaneet reiät sinne. Molemmin puolin. Helppo hitsata tosin.

    Comment

    • Freed
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 425
      • Helsinki

      #3
      Kaivoin sitäkin tuossa vielä ja huomasin että siinä oli kolme reikää suoraan tulipellistä sisälle.Sisätilalämmittimen johdon reikä ja ilmastoinnin putkien reiät.Reiät ovat paljon isommat suhteessa letkuihin eikä ole läpivienti kumeja tai muutakaan tiivistettä.Milläs se kannattais tiivistää?

      Comment

      • cricke
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1977
        • espoo

        #4
        no läpivientikumit hankit tai ruuttaat sikalla umpee..tosin kumit ois parempi jos ne tarvii joskus "avata"
        E38 740ia -94
        E46 316 -00
        Volvo S60
        EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
        E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Just tuo kohta minkä "Kyytsis" mainitsi on myös E23:n "heikkokohta". "Kyytsis" ei liene tarkoittanut pelkästään niitä läpivientejä, vaan ihan rehellisiä ruostereikiä hänen mainitsemassaan kohdassa.

          Eli otetaanpa uusiksi. Katso se kohta missä on "tulipellin" ja "sivupellin" liitoskohta (n. "90 asteen kulma"), koko matkalta tuulilasin alareunasta jalkatilaan. Joutunet irroittamaan hansikaslokeron tieltä. Tarkista löytyykö "ruskeata raitaa" mistään, rusteveden aiheuttamia vanoja. Se "saumamälli" saattaa vaikuttaa ehjältä, mutta kun vähän kaivelee ruuvimeisselillä niin sieltä löytyy ylläreitä. Painuu läpi että kohisee ja ehyeltä näyttänyt saumamälli lähtee irti yhtenä pötkönä.

          Yleensä se johtuu siitä, että etulokarin takimmaisen "sisälokarin" taakse on pesitynyt paskaa/pölyä/törkyä. Siellä se sitten muhii kosteana, onnellisena ja hyvissä olosuhteissa, syöden autosi pellit puhki.

          Jos sinulla on kattoluukku, tarkista että sen molemmilla puolilla olevat putket on auki. Sitä kautta sinne päässyt vesi vuotaa ulos. Ne ulostulot on siellä jossain tulipellin kieppeillä, muistaakseni juuri siellä takimmaisen sisälokasuojan takana.

          t: Timo

          Comment

          • Freed
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 425
            • Helsinki

            #6
            Ei mistään löytynyt pehmeää vaikka piikillä hakkailin koko apukuskin puolen läpi.Reiät on tukittu ja tänää ajellessa ei aikanaa vettä tullut sisään.Saa nyt nähdä alkaako tulla kovemmassa sateessa.

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Hieno juttu, ei ole vielä päässyt läpi.

              Käytännön vinkki!! Irroita joka kevät ja syksy ne taaemmat etulokasuojan "lokarit" ja puhdista kaikki törky, hiekka, paska, piki yms. sieltä. Ensin pahimmat paskat vaikka käsin tahi jollain astalolla kaapimalla, sitten vaikka vedellä loput pois.

              Jos näyttää ruostumisen merkkejä, kuivaa huolellisesti (lämpöpuhaltimella) paikat ja laita ruosteenestotavaraa ja -massaa perään. Pysyy vähän parempana seuraavaan kertaan. Tämä paikka on tosiaankin tyyppipaikka mistä se porsii läpi.

              t: Timo

              Comment

              • Freed
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 425
                • Helsinki

                #8
                Mutta mistä se vesi sitten tulee..?Kun tuntuu et taas tuli vettä sisään ja sieltä keskikonsolilta päin..Älä vain sano että ainoa vaihtoehto on lämppärin kenno..Vesi ei kuitenkaan autosta vähene..(siis sieltä missä sitä pitää olla)

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Jos se keskikonsolin tienoilta tulee, niin yksi vaihtoehto on lamppärin (sen koko helahoidon) tiiviste. Tuossa näkyvä tiiviste, puhaltimen ympärillä.

                  Jos se vuotaa, se on paskamainen saada tukittua. Itse otin suosiolla koko roskan pois. Toki ennen sitä purin puoli sisustaa, mm. kojetaulun pois. Sen jälkeen lämppärin irroitus ei ole temppu eikä mikään.

                  Voihan sitä jollain tiivistemassalla yrittää tukkia.

                  t: Timo

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by tihuovin
                    Just tuo kohta minkä "Kyytsis" mainitsi on myös E23:n "heikkokohta". "Kyytsis" ei liene tarkoittanut pelkästään niitä läpivientejä, vaan ihan rehellisiä ruostereikiä hänen mainitsemassaan kohdassa.

                    Eli otetaanpa uusiksi. Katso se kohta missä on "tulipellin" ja "sivupellin" liitoskohta (n. "90 asteen kulma"), koko matkalta tuulilasin alareunasta jalkatilaan. Joutunet irroittamaan hansikaslokeron tieltä. Tarkista löytyykö "ruskeata raitaa" mistään, rusteveden aiheuttamia vanoja. Se "saumamälli" saattaa vaikuttaa ehjältä, mutta kun vähän kaivelee ruuvimeisselillä niin sieltä löytyy ylläreitä. Painuu läpi että kohisee ja ehyeltä näyttänyt saumamälli lähtee irti yhtenä pötkönä.

                    Yleensä se johtuu siitä, että etulokarin takimmaisen "sisälokarin" taakse on pesitynyt paskaa/pölyä/törkyä. Siellä se sitten muhii kosteana, onnellisena ja hyvissä olosuhteissa, syöden autosi pellit puhki.

                    Jos sinulla on kattoluukku, tarkista että sen molemmilla puolilla olevat putket on auki. Sitä kautta sinne päässyt vesi vuotaa ulos. Ne ulostulot on siellä jossain tulipellin kieppeillä, muistaakseni juuri siellä takimmaisen sisälokasuojan takana.

                    t: Timo
                    Tuota tuota, asiaan hieman ehkä liittyen.

                    Omassakin e28:ssa tulee vettä mattojen alle, joten rupesin eilen tutkimaan asiaa tarkemmin. Aiemmin tarkistin, ettei mm tuulilasi vuoda.

                    Joten otin ruuvarin käteen ja tökkäsin apparin puolen "kolmikulmaan" eli siihen kohtaan, jossa on tuo 90 asteen kulma. Ja kas kummaa, läpihän se meni helposti! Ja reikä vaan laajeni. Tänään nosturilla otin ne sisälokarit irti, ja rupesin kartoittamaan vaurioita.
                    Meinas hermot mennä kun näin tarkemmin sinne: "kolmikulmassa" ei ollut peltiä kulmissa lähes ollenkaan, vaan sikamassaa! Sikamassan vieressä oli joku hitsauksen yritelmä; helvetin huonoa saumaa, ja sitäkin liian vähän. Pienet pellin palat siinä oli jäljellä, mutta muuten pelkkää sikamassaa, noin nyrkin kokoinen (!!!) möykky. Tämä möykky piti paikallaan sitä hökötystä siinä kolmikulman alla, ilmeisesti on joku nostokohta tms? Muutenkin ko sikamassalla oli "kiinnitetty" pellin pala alkuperäisen ruostereiän kohdalle.

                    Kuskin puolella sama juttu! Tosin sikamassaa ei ollut niin paljoa. Kummaltakin puolelta noi "nostokohdat" on pakko repiä pois, kun ovat niin mätiä. Sen jälkeen, toivottavasti, voi lattiaan laittaa uutta peltiä KUNNON SAUMALLA (itse en osaa, mutta eräs tuttu tekee mahdollisesti). Ja pohjamaalia ja massaa kunnolla päälle.

                    Helmakoteloa ym on pari vuotta sitten ukkini korjauttanut peltikorjaamolla, ja tossa hyvä esimerkki työn jäljestä! Tämä "korjaamo" sijaitsee eräässä pommisuojassa Helsingin Haagassa... Nyttemmin on omistaja vaihtunut, joten paha mennä sinne valittamaan. Kaikki pitää tehdä itse, muuten tulee näköjään pelkkää vahinkoa


                    KYMYSYS kuuluu seuraavasti: voiko sen "nostokohdan" tms siinä kulmassa, mihin sisälokarin alapää päättyy, korvata ihan vaikka lattaraudalla tms. Eli ensin rälläköi vanhat paskat pois, sitten lattia kuntoon, ja lattian "alapuolelle" (nostomötikän tms) kohdalle vaikka lattarautaa vahvikkeeksi??? Vai mikä tarkoitus sillä kohdalla oikein on?
                    Tämä kohta on siis n 10x10cm neliö, jossa 1cm reunukset, ja siten keskellä oiva paikka hallitunkille tms.
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Onneksi olkoon, ja tervetuloa joukkoon.

                      Tuota minä juuri tarkoitin, se sauma saattaa näyttää ihan nätiltä ja ehjältä, mutta kun hieman tarkemmin tutkailee ja ruuvalilla tonkii, niin läpihän se yleensä menee.

                      Korjaus pitää ja kannattaa tehdä perusteellisesti. Jos yhdessä kohdassa on reikä, sen viereesä on pian toinen. Eli repiä se aukin niin kauas että vastaan tulee täysin ehjä ja ruostumatonta peltiä. Sitten paikkaus siihen asti. Ja suojata se sen jälkeen KUNNOLLA.

                      Kuka sen estää, laita lattarautaa vaan. Kunhan sen kiinnitys tulee kohtiin joka kestää painon. Enpä usko "kattastussedänkään" siihen motetta sanovan. Sillä kohdalla on selvä tarkoitus, auto on tarkoitettu nostettavaksi siitä kohtaa, tunkin paikka.

                      t: Timo

                      Comment

                      • Freed
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 425
                        • Helsinki

                        #12
                        Tänään autoa pestessä käskin pikku-veljeni lorottaa vettä tuulilasin tienoille ja itse tutkin että mistä sitä vettä voisi tulla. Kun hän laski vettä sen mustan ritelikön läpi alkoi sisäänkin tulla. Joten mikä vuotaa? Se vesi näytti valuvan vaihdelaatikko tunnelin reunoja pitkin joten todennäköisesti sitä on kuskin puolellekin valunut.

                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #13
                          Minähän jo sanoi, se lämppärin tiiviste. Lämmityslaiteen (koko helahoito kennoineen ja koteloineen päivineen) yläosa on "tulipeltiä" vasten. Puhaltimen kohdalla on aukko, josta ilma pääsee sisuksiin, sen ympärillä on tiiviste, pellin ja lämppärin välissä. Se tiiviste tuntuu nyt vuotavan.

                          Jos se vuotaa, se on paskamainen korjata. Jos kunnolla haluaa tehdä, pitää purkaa kojetaulut sun muut pois tieltä, napa koko lämppäri pois ja uusia tai tehdä uusiksi se tiiviste.

                          Tietenkin voi yrittää paikata asiaa silikonilla tms. jankilla. Mutta sitä ennen täytyy ainakin puhallin ottaa pois (yläkautta). Eli ensin se ritilä tuulilasin etupuolelta. Sitten pyyhkijän sulat varsineen. Sitten se pelti tuulilasin ja tulipellin välistä. Sitten kun se on irti (varo pissapojan letkuja yms.), pääse käsiksi puhaltimeen ja sen saa taiteilemalla sieltä pois. Sitten pitää putsata paikat kunnolla, jotta silikoni tms. jankki tarttuu kunnolla. Ja sittetn tietenkin asentaa puhallin sun muut hilut takaisin.

                          Kannattaa joka tapauksessa irroittaa ne ritilät ja se pelti. Sieltä saattaa olla joku läpivienti huonona/irti, tai jotain muuta "helpompaa" vikaa. Muttei sitä näe ennenkuin se peltiosa on irti.

                          t: Timo

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by tihuovin
                            Onneksi olkoon, ja tervetuloa joukkoon.

                            Tuota minä juuri tarkoitin, se sauma saattaa näyttää ihan nätiltä ja ehjältä, mutta kun hieman tarkemmin tutkailee ja ruuvalilla tonkii, niin läpihän se yleensä menee.

                            Korjaus pitää ja kannattaa tehdä perusteellisesti. Jos yhdessä kohdassa on reikä, sen viereesä on pian toinen. Eli repiä se aukin niin kauas että vastaan tulee täysin ehjä ja ruostumatonta peltiä. Sitten paikkaus siihen asti. Ja suojata se sen jälkeen KUNNOLLA.

                            Kuka sen estää, laita lattarautaa vaan. Kunhan sen kiinnitys tulee kohtiin joka kestää painon. Enpä usko "kattastussedänkään" siihen motetta sanovan. Sillä kohdalla on selvä tarkoitus, auto on tarkoitettu nostettavaksi siitä kohtaa, tunkin paikka.

                            t: Timo
                            Juu nyt on tarkoitus tehdä niin hyvä, kun työkaveri vaan osaa hitsata... Pitänee sitten laittaa lattaraudasta tms uudet nostokohdat, ja tehdä niistä tukevat.
                            Ja pohjamaalissa ja massauksessa en prkl säästä, koska haluan sen kestävän auton loppuiän. Ajattelin laittaa mastonin harmaata ruosteenestopohjamaalia (sitä sattuu olemaan kotona) ja sen päälle mastonin siveltävää massaa, ja jos kaikkialle ei pensseli mahdu, niin spraymassaa sinne sitten.
                            Luulis tulevan hyvä ja tiivis, jos kunnolla tekee. Toivottavasti loppuu myös veden tuleminen lattialle...

                            Kuinkas paksu lattarauta tms riittäisi sinne nostokohtaan? 3mm? Tai jos laittaisi vaikka 100x100x3mm palan terästä siihen kohtaan? Ei siihen vissiin niitä reunuksia tartte tehdä?

                            Mieli tekis tehdä myös helmapellit uusiksi joskus. Montakos tuuletusreikää helmakoteloissa muuten kuuluu olla per puoli? Mulla vaan yhdet keskellä. Pitäisköhän tehdä muutama lisää (jos vaikka joskus joutuu vettä sinne)?
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by tihuovin
                              Onneksi olkoon, ja tervetuloa joukkoon.

                              Tuota minä juuri tarkoitin, se sauma saattaa näyttää ihan nätiltä ja ehjältä, mutta kun hieman tarkemmin tutkailee ja ruuvalilla tonkii, niin läpihän se yleensä menee.

                              t: Timo
                              Vähän taas offtopic,

                              mutta jos/kun on ostamassa e28:sia ja myyjä sanoo taikasanan "ruosteeton", niin yleensä ei tarvitse muualla kontata kuin tuolla kohtaa niin yleensä selviää että miten ruosteeton se kori on. Eli jos nuo paikat kunnossa, niin sitten muualtakin...

                              t.Ville

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎