Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da ahtaa liikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    #16
    Originally posted by joneml View Post
    Oliko sinun auto kokoajan "vika päällä", vai toimiko se välillä normaalisti? Minulla auto tuntuu toimivan aika ajoin lähes normaalisti. Esimerkiksi eilen pidemmän mootoritieajon jälkeen kokeilin automaatin manuaalilla kiihdytellä, niin auto tuntui menävän ihan normaalisti pieniltä nopeuksilta, ei mitään vikinöitä eikä hyytymistä, vaikka kuinka yritin. Myös 80-120km/h tuntui menevän ihan normiaikoihin (~6s).

    Eli voiko turbo toimia välillä normaalisti vaikka se olisi menossa rikki? Eli esim. siivet jumittelee vain välillä?
    Välillä toimi ihan ok,ja parhaiten kulki justiin 60-160..muistaakseni meno hyytyi kun seinään jossain 170 nurkilla kun nakkasi vikatilaan.
    Tällöin turbo lähti kokonaan pelistä ja auto piti sammuttaa jonka jälkeen pelasi miten pelasi.
    Jotenkin tekisi mieli veikata että pari palaa siivistä ja johdesiipien takertelu aiheuttaa tuon,mulla taisi olla nuo niin jumissa että niitä ei ilman vasaraa saanut liikkuun..veikkaan edelleen turboa
    Turbohan voisi ottaa pois ja halkaista niin näkee missä kunnossa siivet olisi.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Exami
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 986
      • Hyvinkää, Tuusula

      #17
      Heitetään tänne nyt ahtopainetunnistimesta(palikasta imusarjan takaosassa) eli jos osa hajooaa (tai vikaantuu) nii 99% varmuudella käy niin että alakierroksilla ei tapahdu mitään ja turbo tulee mukaan ~3000rpm kohalla.. (been there) ... toki voihan se muullakin tavalla hajota.. mutta omat epäilykset on turbon suunnalla siivekkeet jumissa.. siivekkeillä ohjataan ahtoja alakierroksille..

      mikäli siivekkeet auki asennossa niin vetoja pitäs olla jostain 3000rpm korvilta eteenpäin niikun ahtopaine tunnistin olisi viallinen..

      Onnea etsintöihin..
      sigpic
      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #18
        Originally posted by joneml View Post
        Oliko sinun auto kokoajan "vika päällä", vai toimiko se välillä normaalisti? Minulla auto tuntuu toimivan aika ajoin lähes normaalisti. Esimerkiksi eilen pidemmän mootoritieajon jälkeen kokeilin automaatin manuaalilla kiihdytellä, niin auto tuntui menävän ihan normaalisti pieniltä nopeuksilta, ei mitään vikinöitä eikä hyytymistä, vaikka kuinka yritin. Myös 80-120km/h tuntui menevän ihan normiaikoihin (~6s).

        Eli voiko turbo toimia välillä normaalisti vaikka se olisi menossa rikki? Eli esim. siivet jumittelee vain välillä?
        Kaverin auto toimi nätissä ajossa täysin moitteettomasti, mut kerta vedolla vika tila päälle joka kyllä nollaantui pidemmän rauhallisen ajelun jälkeen. Tässäkin turbon siipien ohjaus tanko liikkui käynnistäessa ja paikallaa polkiessa. Jäykkähän sen kuuluukin olla käsin testaillessa.

        Sinuna koittaisin varmasti ehjää säädintä ja vasta sen jälkeen alkaisin suunitteleen turbon vaihtoa, säädinhän ei maksa ku 80€ mut voithan lainata sitä joltai kaverilta hetkeksi ni ei tarvi turhaa ostaa.

        -Janne
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Thuppu View Post
          Toperin autoa tuli nyt katottua. Vikakoodit luettiin ja livedataa ihmeteltiin... Kyllä tuossa ahtopuolesa jotain häikkää selvästi on... 2,5 bariin nousee ahdot rivakassa vedossa, tosin kovin rivakasta ei voi puhua vikatilan olessa päällä. Turbon johdesiipien tanko liikkuu kyllä auton ollessa paikallaan, mutta melko vaivalloisesti ja hitaasti. Käsin tuota ei meinaa saada liikkumaan ollenkaan. Erittäin voimakkaasti pitää painaa jotta hieman liikkuisi.

          Itse päättelin, että tuo egr vika tulee siitä kun turbo yliahtaa ja ylittää pakopaineen niin koneeseen ei tuu ollenkaan pakokasua vaan liika puhdasta ilmaa ja päinvastoin jopa lykkää ahtoilmaa pakosarjan suuntaan...

          Epäilen kyllä vahvasti vian aiheuttajaksi johdesiipien epätäsmällistä toimintaa. Joko alipainekello epäkunnossa tai johdesiivet jumittaa karstoittumisen takia..?
          Kannattaa kuitenkin putsata EGR ja varmistaa, että venttiili sulkeutuu tiiviisti ja venttiilin sulkeva jousi on jäykkä. Sitten kokeeksi EGR:n alipaineletku irti tulpaten ja uudelleen testiin. Jos ei muutosta, aiemman mukaan turbon ja solenoidin kimppuun.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • toperi
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 105

            #20
            olen vikaa tutkinut ja löytänyt vian aiheuttajan. alipainekello toimii ja liikuttaa siitä nousevaa tappia. kuitenkin käsin koittaen tapin liike melko rajallinen sekä heiluttamisesta kuului natinaa/kitinää.
            sitten vain turbo irti ja auki niin avot. johdesiivet aivan jumissa, muutama liikkui melko ok mutta suurin vain vaivoin. tämä aiheuttanut sen että pako puolen siivistä lähtenyt paloja...
            eli turbon hankintaan mars
            kysees suomiauto vm 99 ja ajettu 290 tkm. myös turbo lienee alkuperäinen mikäli sen kyljessä oleva luku 99 on vuosiluku...
            näin tällä kertaa...
            tattis vain thupulle sekä muille asiantuntijoille!

            Comment

            • bimmerland
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 65
              • Oulu

              #21
              Originally posted by toperi View Post
              olen vikaa tutkinut ja löytänyt vian aiheuttajan. alipainekello toimii ja liikuttaa siitä nousevaa tappia. kuitenkin käsin koittaen tapin liike melko rajallinen sekä heiluttamisesta kuului natinaa/kitinää.
              sitten vain turbo irti ja auki niin avot. johdesiivet aivan jumissa, muutama liikkui melko ok mutta suurin vain vaivoin. tämä aiheuttanut sen että pako puolen siivistä lähtenyt paloja...
              eli turbon hankintaan mars
              kysees suomiauto vm 99 ja ajettu 290 tkm. myös turbo lienee alkuperäinen mikäli sen kyljessä oleva luku 99 on vuosiluku...
              näin tällä kertaa...
              tattis vain thupulle sekä muille asiantuntijoille!

              Kunhan olet uuden turbon hommannut, niin kerro sitten, mistä päädyit lopulta hankkimaan ja millä hinnalla.
              Minulla on varmaankin sama homma edessä, jos ei välittömästi niin viimestään vuoden sisään. :think
              -bimmerland-

              Comment

              • toperi
                Bimmer Rookie
                • Aug 2007
                • 105

                #22
                Originally posted by bimmerland View Post
                Kunhan olet uuden turbon hommannut, niin kerro sitten, mistä päädyit lopulta hankkimaan ja millä hinnalla.
                Minulla on varmaankin sama homma edessä, jos ei välittömästi niin viimestään vuoden sisään. :think
                taidan kääntyä "lievän" likviditeetti ongelman vallitessa tuttavani puoleen jolla ylimääräisenä vähän käytetty turbo...

                uutta hankkiessa taitaa suomen halvimmat olla 1050 euroa
                Professional Motorilla on oma maahantuonti, kilpailukykyiset hinnat ja yli 35 vuoden kokemus turboahtimista.

                korjatkaa jos olen väärässä...


                ebay:ssa olen nähnyt reilun 900 euroa olevan halvimmat, varmaan halvemmallakin euroopasta saa.?

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Toperi sai ahtimen vaihdettua ja pistettiin vielä piuhan päähän. Ahdot nousee edelleen hieman yliahtamisen puolelle. Jostain löysin että vakiopaineet pitäis olla siellä 2,1-2,2 barin paikkeilla, tässä tuntuu nousevan välillä sinne 2,4 baarin tuntumaan joskin tuntuu muuten toimivan paremmin kuin vanhalla ahtimella joka kuulemma olikin ihan jumissa. Käytettiin myös tuota mun kiisseliä vertailupohjana ja melko samanlaisia lukemia heitti joskin mulla on lastu joten vakiota korkeampi ahtopaine selittynee sillä. MAF arvot olivat molemmilla melko samanlaiset, kiihdytyksessä arvo nousee sinne 700-950 välille. Railpaineessa sensijaan oli eroa ainakin tyhjäkäynnillä. Toperilla paine oli alle 300 bar kun mulla taas oli jokin verran yli.
                  Sinänsä kyllä näin jälkikäteen ajateltuna veto tuntui olevan nyt kohtuu hyvin kohdallaan pientä sivuääntä, vihellystä kovilla ahdoilla lukuunottamatta. Epäilen pientä ahtovuotoa... Tosin sivuääntä tuntui tuosta omastakin lähtevän kunnon kiihdytyksessä, sellaista inhottavaa krahinaa joka kuuluu vain kun ikkuna on auki.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • joneml
                    Newbiemmer
                    • Mar 2005
                    • 21
                    • Lohja

                    #24
                    Pientä päivitystä meikäläisen kärryn tilanteeseen.. Eli kokeiltiin autoa eilen uudella ahtopainesäätimellä sekä toisesta autosta napatulla ahtopaineanturilla, mutta vika on ja pysyy. Saatiin myös vikakoodi liiallisesta ahtopaineesta. Aikanikuluksi tulppasin myös EGR:n, joka ei juurikaan vaikuttanut kulkuun -ehkä jopa hieman huononsi menoa :think EGR:n tukkiminen myös vähensi mielestäni savutusta ihan oleellisesti.. Nyt auto hyytyy ihan totaallisesti, kun lähtee kiihdyttämään paikaltaan kaasu pohjassa ja kierrokset saavuttavat 3000rpm. Kolmeen tonniin mennään ihan reippaasti, mutta sitten ihan kuin joku löisi jarrun päälle..

                    Eli seuraavaksi sitten turbon kimppuun, ellei jollain tule jotain muuta tutkittavaa kohdetta mieleen?? Mistähän uutta turboa kannattaisi lähteä metsästämään, mahdollisimman halvalla tietenkin Toperi mainitsikin jo yhden paikan, mutta onko muita "halpoja" Suomessa? Ilmeisesti muualta euroopasta tuon voisi saada halvemmalla, mutta mistä?
                    535dee

                    Comment

                    • Vasara
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 310
                      • Hesa

                      #25
                      Originally posted by joneml View Post
                      Pientä päivitystä meikäläisen kärryn tilanteeseen.. Eli kokeiltiin autoa eilen uudella ahtopainesäätimellä sekä toisesta autosta napatulla ahtopaineanturilla, mutta vika on ja pysyy. Saatiin myös vikakoodi liiallisesta ahtopaineesta. Aikanikuluksi tulppasin myös EGR:n, joka ei juurikaan vaikuttanut kulkuun -ehkä jopa hieman huononsi menoa :think EGR:n tukkiminen myös vähensi mielestäni savutusta ihan oleellisesti.. Nyt auto hyytyy ihan totaallisesti, kun lähtee kiihdyttämään paikaltaan kaasu pohjassa ja kierrokset saavuttavat 3000rpm. Kolmeen tonniin mennään ihan reippaasti, mutta sitten ihan kuin joku löisi jarrun päälle..

                      Eli seuraavaksi sitten turbon kimppuun, ellei jollain tule jotain muuta tutkittavaa kohdetta mieleen?? Mistähän uutta turboa kannattaisi lähteä metsästämään, mahdollisimman halvalla tietenkin Toperi mainitsikin jo yhden paikan, mutta onko muita "halpoja" Suomessa? Ilmeisesti muualta euroopasta tuon voisi saada halvemmalla, mutta mistä?
                      Nyt kuulostaa ihan samalta kuin minulla viime sunnuntaina. Nopeus nousi 100-120 joten kuten mutta siitä ylöspäin ei millään, muuten kuin alamäessä. Turbon vaihto on juuri menossa tällä hetkellä pajalla.
                      -> E92 325i -07
                      ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Jostain löysin että vakiopaineet pitäis olla siellä 2,1-2,2 barin paikkeilla.
                        Näkyyhän se DDE:n pyynti siinä live-datalla. Vakiosoftalla maksimi 2,15 ja softauksen jälkeen yleensä 2,3 bar.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Ahaa, kappas joo sielä on siis sellainenkin..? Ilmeisesti se on tuo "Soll-Charge-air pressure"?

                          Onko sulla Clavu tietoa tuosta MAFin arvoista?
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #28
                            Näkyyhän siellä kaikista parametreistä myös pyynnit, joihin verrata todellisia arvoja. MAF:n tapauksessa kyseessä on kuormituksen mukaan laskennallinen oletusarvo. Toimivalla anturilla pitäisi antaa ~10% suurempia (maksimi)arvoja. INPA:ssa nuo verrattavat arvot on vaan sen verran sekavasti sijoiteltu, että siinä mielessä melkein vanha kunnon Carsoft pieksee sen.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Näkyyhän siellä kaikista parametreistä myös pyynnit, joihin verrata todellisia arvoja. MAF:n tapauksessa kyseessä on kuormituksen mukaan laskennallinen oletusarvo. Toimivalla anturilla pitäisi antaa ~10% suurempia (maksimi)arvoja. INPA:ssa nuo verrattavat arvot on vaan sen verran sekavasti sijoiteltu, että siinä mielessä melkein vanha kunnon Carsoft pieksee sen.
                              No näinhän se näyttää olevan kun nyt tarkemmin katselin kuvia noista livedata sivuista. On hieman hassusti kyllä osa sijoitettu ku on eri välisivuilla pyynti ja todellinen arvo... pitää nyt oikein ajan kanssa tuota tutkia ja pitääpä tuota carsoftan livedataa myös testata.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • joneml
                                Newbiemmer
                                • Mar 2005
                                • 21
                                • Lohja

                                #30
                                Auto on taas kunnossa! Eli kun kaikki muut vikamahdollisuudet oli poissuljettu, niin turbo otettiin irti ja rikkihän se oli. Turbon siivistä puuttui reilusti palasia ja ohjaus-siivet ilmeisesti myöskin jumitteli.

                                Vaihtoturbolla auto kulkee niin kuin pitää ja arvot livedatalla näyttää myös hyvältä, eli ei enää liikaa ahtoja, vaikka kuinka polkee. Kiitoksia kaikille ongelmanselvittely avusta, suuri kiitos etenkin Elektromekan loistavalle palvelulle ja kärsivällisyydelle ongelman selvittelyssä!!
                                535dee

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎