Announcement

Collapse
No announcement yet.

mistä tietää käykö vajaalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dippaaja
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 107
    • -

    mistä tietää käykö vajaalla?

    eli kertokaas ne yleisimmät syyt mistä tietää jos käy 5 pytyllä?
    oma kosla "puputtaa" jännästi lämpimänä, kylmänä toimii ihan normaalisti, joten mietin että voisko se hypätä 5 pytylle?

    vika ilmaantui ihan yhtä-äkkiä tyhjäkäynnillä.

    auto e36 325 -91
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11685
    • Kouvola

    #2
    No empä nyt tiedä mitään puputtamisesta, mutta tyypillisesti ihan ontuva käynti, huono kaasuun vastaaminen, huono käyntiääni ja koneen täristäminen on ihan selkeitä merkkejä. BMW:n perusmallien 6-sylinteriset koneen kun käy todella pehmeästi ja värinättömästi, niin kyllä sen eron huomaa melko helposti jos vajailla käy!

    Comment

    • dippaaja
      Bimmer Rookie
      • Feb 2009
      • 107
      • -

      #3
      ok.kyllä tuo tuntus 5 käyvän. mutta osaisko joku sanoa mikä vois heittää sen 5 kun ylmänä toimii ihan hyvin ja normaalisti, mut sit ku lämmöt nousee "normaaliks" nii alkaa röpeltämään, ja vähä vetoja kateissa. ja tuo tyhjäkäynti on semmosta "puputtamista".

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Puolan reiässä öljyä/puola paskana
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • Mörökölli
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 1735
          • Turku

          #5
          Sulla on venttiilikopan keskitiivisteet vaihtokunnossa, ja tulppa ui öljyssä. Tai sitten vuotaa venakopan muovi ja tulpan montussa on vettä. Joka tapauksessa kuopassa on jotain nestettä todennäköisesti.
          www.nenifab.com

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16457
            • Asikkala

            #6
            Tai sitten vaan puola sökönä kun kylmänä pelaa ja lämpöisenä ei.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              En nyt ottanut selvää kysytkö syitä pytyn pimeänä olemiseen vai sitä miten tunnistaa pytyn olevan pimeänä.

              anyway.. Ota 1 tulpanjohto käynnissä ollessa irti , huononiko käynti? Jos ei , laita takaisin kiinni ja toista yksitellen kaikille sylintereille.

              Huom tällä tavoin saa vikamuistin kyllä täyteen vikakoodia sytkäkatkoista ja monesta muusta asiasta , mahd myös mottivalon palamaan, että omaa harkintaa ennenkuin ylläolevaa ohjetta noudattaa.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • dippaaja
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 107
                • -

                #8
                lisätääs vielä että kuuluu kolkatusta imusarjan pääältä kun kuuntelee, onko normaalia, ja mikä sielä vois kolista? suuttimet??

                ja uskaltaako tuon ajaa korjaamolle vaikka käy vajaalla, matkaa n.8 km.

                ja tuossahan ei siis ole tulpan johtoja vaan suora sytkä..

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by dippaaja View Post
                  lisätääs vielä että kuuluu kolkatusta imusarjan pääältä kun kuuntelee, onko normaalia, ja mikä sielä vois kolista? suuttimet??

                  ja uskaltaako tuon ajaa korjaamolle vaikka käy vajaalla, matkaa n.8 km.

                  ja tuossahan ei siis ole tulpan johtoja vaan suora sytkä..
                  Jos olis oma auto niin ajaisin jos ei öljyn varoitusvalo tai mottivalo pala. Vaikea sanoa tietty kun ei ole kuullut / nähnyt.

                  On siellä tulpanjohdot vaikka puola joka kynttilän päässä onkin , yksitellen puolia irtinyppimällä voi saada samoin pimeän pytyn kiinni.

                  24 venttiiliähän siellä hyppii vimmatusti että kyllä jotain kuuluu mutta ei mitään hirveää kalkatusta. Jos ajamalla viet pajalle niin käytä vaikka pienempiä kierroksia..
                  Last edited by petrolhead; 22-06-2009, 13:09.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • jasse
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 473
                    • Salo , Finland

                    #10
                    meilläpäin tuppaa syttymään yleensä motin valo oranssina jos alkaa käymään vajailla, kyllähän sen muutenkin huomaa. Auto tosin e39 525i. Siitä vaan nyppimään puolat kerrallaan irti, tunnet kyllä kun osut "kylmänä olevaan" puolaan

                    Vikakoodeja ei kannata pelätä, niitä siellä jo on jos käy vajailla ja ne saa kyllä nollattua joko itte jos on vermeet olemassa tai sitten huollossa.

                    Comment

                    • Lanakt
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 147
                      • Helsinki / Orimattila

                      #11
                      Originally posted by dippaaja View Post
                      lisätääs vielä että kuuluu kolkatusta imusarjan pääältä kun kuuntelee, onko normaalia, ja mikä sielä vois kolista? suuttimet??

                      ja uskaltaako tuon ajaa korjaamolle vaikka käy vajaalla, matkaa n.8 km.

                      ja tuossahan ei siis ole tulpan johtoja vaan suora sytkä..
                      Mulla kuulu säksätys m52:ssa suuttimilta, vaihdoin nokka-akselin asentotunnistimen ja säsätys loppu.

                      Comment

                      • Tojopa
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 1592
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by jasse View Post
                        meilläpäin tuppaa syttymään yleensä motin valo oranssina jos alkaa käymään vajailla, kyllähän sen muutenkin huomaa. Auto tosin e39 525i. Siitä vaan nyppimään puolat kerrallaan irti, tunnet kyllä kun osut "kylmänä olevaan" puolaan

                        Vikakoodeja ei kannata pelätä, niitä siellä jo on jos käy vajailla ja ne saa kyllä nollattua joko itte jos on vermeet olemassa tai sitten huollossa.
                        -91 vuosimallin autossa ei vielä ole puolat vikadiagnostiikan piirissä.

                        Comment

                        • dippaaja
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2009
                          • 107
                          • -

                          #13
                          Originally posted by Lanakt View Post
                          Mulla kuulu säksätys m52:ssa suuttimilta, vaihdoin nokka-akselin asentotunnistimen ja säsätys loppu.
                          saako mitenkään selville että kuuluuko säksätys venoista vai suuttimista?

                          kun laittaa käyntiin niin n.2 sek kuuluu selvä säksätys, luulisin että venttiileistä, mutta onko mitään muuta mistä se vois kuuluu?

                          Comment

                          • Noppe
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 535
                            • Veneen alla

                            #14
                            Originally posted by dippaaja View Post
                            saako mitenkään selville että kuuluuko säksätys venoista vai suuttimista?

                            kun laittaa käyntiin niin n.2 sek kuuluu selvä säksätys, luulisin että venttiileistä, mutta onko mitään muuta mistä se vois kuuluu?
                            Käynnistämisen yhteydessä kuuluva säksätys tulee hydraulisista nostimista, normaalia jos loppuu sen kahden sekunnin päästä. Suuttimista kuuluu ehkä ennemminkin tikitys eikä säksätys jos nokka-anturi sökö, ainakin omien kokemuksien/kuuntelujen perusteella.

                            Comment

                            • dippaaja
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2009
                              • 107
                              • -

                              #15
                              aivan, otin puolat pois ja yllätys yllätys 6 tulpan reiässä oli aika reilusti jotain nestettä. kirkasta ja ehkä hiukan vihertävää..sitä oli n. 1 cm kerros siellä pohjalla, eli ei tuo normaalia ainakaan liene

                              ei ihme että kävi 5:llä, ja olihan sitä pikku tippa 1 tulpan päällä tai ainakin kostealta näytti.

                              ja kysymys siis kuuluu mistä tuota nestettä sinne vuotaa ja onko millanen remppa tiedossa?? mitä kaikkee pitää vaihtaa/irrottaa.

                              ihme, koska kaikki yläpään tiivisteet vaihdettu n. 300 km sitten..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎