Announcement

Collapse
No announcement yet.

lambda peltisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arto
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1079
    • Vaasa

    lambda peltisarjaan

    hommasin peltisarjan jossa 2 mahdollista paikkaa lambdalle. toinen jossa kolme putkea on yhtä ja toinen paikka siellä missä koko sarja on yhtä putkea.

    1. lamban johdoissa ei riitä pituus siihen (parempaan) paikkaan jossa sarja on yhtä putkea.

    2. riittääkö lambdalle tietous pelkästään kolmelta putkelta?

    3. onko niitä lambdan johtoja mahdollista jatkaa?

    apua kaivataan :roll:
    325tds -97
    GSX-R1000 -04
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #2
    toimii se siinä 1-3 putkessa mutta parempi olisi laittaa sinne yhdys putkeen ja piuhoja voit jatkaa kun teet sen mieluiten juottamalla hyvälaatuista piuhaa sinne laittaa kannattaa.

    kosteus eristä liitokset hyvin.


    arvatkaa paljon mulla oli äikkä kuolussa?

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #3
      no ei näköjään kaikista vahvin aine ollu sulla :wink:

      Mitenkäs jos on peltisatsi tyyli 3-2-1 * 2 ja siitä etiäppäin menee kahessa putkessa, pitänee laittaa toiseen jolloin se haistelee vain kolmea pyttyä, mutta niin se on toisaalta tossa orkkispakosarjassakin..
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Arto
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1079
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by larmatin
        kosteus eristä liitokset hyvin.
        mitenkäs tämä olisi VIISAINTA toteuttaa?
        325tds -97
        GSX-R1000 -04

        Comment

        • Tukste
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 357
          • Kouvola, Finland

          #5
          Eli toi sarja on tyyliä 6-2-1, jos sen lambdan laittaa sinne missä putket on yhtä niin pitäs melkeen ehdottomasti laittaa lämmitettävä lambda että näyttäis oikein. Toimii se kyllä siinäkin missä on 3 putkea yhdessä mutta sittenhän se ei tietysti näytä kuin niiden kolmen pytyn tiedot.

          535d M-sport -07
          Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
          325ix turbo -88 (projekti)

          Comment

          • Arto
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1079
            • Vaasa

            #6
            Originally posted by Jonsku
            Mitenkäs jos on peltisatsi tyyli 3-2-1 * 2 ja siitä etiäppäin menee kahessa putkessa, pitänee laittaa toiseen jolloin se haistelee vain kolmea pyttyä, mutta niin se on toisaalta tossa orkkispakosarjassakin..
            eli sillonhan senhän pitäis kaiken järjen mukaan toimia hyvin pelkästään niitten kolmen pytyn tiedoilla? :oops:
            325tds -97
            GSX-R1000 -04

            Comment

            • Arto
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1079
              • Vaasa

              #7
              Originally posted by Tukste
              lämmitettävä lambda
              no mikäs ihme se tämä sitten on? taas vaihteeksi aivan pihalla asioista :lol: :lol:
              325tds -97
              GSX-R1000 -04

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Arto
                eli sillonhan senhän pitäis kaiken järjen mukaan toimia hyvin pelkästään niitten kolmen pytyn tiedoilla? :oops:
                Näin on. Mutta eihän sitä seosta joka pytylle erikseen ohjata muutekaan, siellä on vain yksi ilmamäärämittari ja kaasuläppä kuitenkin. Eli riittävän tarkkaa tietoa saat niiltä kolmeltakin pytyltä.

                Toki erikoistilanteessa jos siinä valvomattomassa sarjassa menee vaikka suutin jumiin tms. niin se ei näy lambdassa, mutta toisaalta sen huomaa muutenkin. Eikä labda kuitenkaan kerro missä pytyssä on vikaa ellei joka pytylle olisi omaa lambdaa.

                Mitä lähemmäs saat sylinteriä sen anturin niin sen parempi, sillä sen anturin tulee lämmetä että näyttämät muuttuvat järkeviksi. Lämmitettävä labmda korjaa ongelman sähkövastuksella jolloin herää nopeammin. Ovat vain jonkinverran kalliimpia kuin ei lämmitettävät.

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4320
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Arto
                  Originally posted by larmatin
                  kosteus eristä liitokset hyvin.
                  mitenkäs tämä olisi VIISAINTA toteuttaa?
                  Sopivankokoista kutistesukkaa liitoksen päälle. Sitä kun lämmittää, niin se tekee jo aika hyvän suojan kosteutta vastaan.
                  Toinen vaihtoehto on vulkanoituva teippi.

                  Comment

                  • Masinol
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 988
                    • "Turku"

                    #10
                    Lambdoja EI SAA JUOTTAA... vaan kytkeä esim puristusliitoksella. Koska lambda tarvitsee sisäänsä ns. vertailuilmaa jonka mukaan se jännite muuttuu siinä lambdassa. Ja kun se anturi itse on täysin tiivis niin ainoa mistä se saa sen pienen määrän "vertailuilmaa" on tuolta piuhan säikeiden välistä. Juottaminen tukkii välit ja lambda ei saa ilmaa. Anturi tosin voi toimia muutamankin vuodenkin piuhat juotettuna, mutta ajan myötä se alkaa valehtelemaan kun "vertailuilmassa" on väärä määrä happea. En itsekään alunperin tätä uskonut... mutta näin se on.
                    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                    Comment

                    • -Tate-
                      Moderator
                      • Jan 2004
                      • 3210
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Itellä kävi joskus kun ekan kerran lamdan asensin putkeen (4-2-1) seuraavaa: Asensin lambdan ihan tonne asti missä putki muutttuu yhdeksi isoksi, koska olin kuullut että näin ainakin saan seoksen jokaiselta sylinteriltä, jos taas asentaisin esim mittaamaan kahdelta sylinteriltä. Kuitenkin kävi niin että asentamani lambda meni liian kauas sylinteristä ja se ei näyttäynyt oikein. Joten se siitä. Kannattaa siis huomioida se että sen lambdan tosiaankin pitää olla aika lähellä sylinteriä, ei nyt ihan kiinni tarvitse olla, mutta kuitenkin.
                      I Believed I Would Die.

                      Comment

                      • gnz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 428
                        • -

                        #12
                        Originally posted by Arto
                        Originally posted by Tukste
                        lämmitettävä lambda
                        no mikäs ihme se tämä sitten on? taas vaihteeksi aivan pihalla asioista :lol: :lol:
                        Olisko lämpövastuksella varustettu lambda. Nehän toimii oikein vain tietyllä lämpötila-alueella.

                        Comment

                        • larmatin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1118
                          • Perttula

                          #13
                          Originally posted by Masinol
                          Lambdoja EI SAA JUOTTAA... vaan kytkeä esim puristusliitoksella. Koska lambda tarvitsee sisäänsä ns. vertailuilmaa jonka mukaan se jännite muuttuu siinä lambdassa. Ja kun se anturi itse on täysin tiivis niin ainoa mistä se saa sen pienen määrän "vertailuilmaa" on tuolta piuhan säikeiden välistä. Juottaminen tukkii välit ja lambda ei saa ilmaa. Anturi tosin voi toimia muutamankin vuodenkin piuhat juotettuna, mutta ajan myötä se alkaa valehtelemaan kun "vertailuilmassa" on väärä määrä happea. En itsekään alunperin tätä uskonut... mutta näin se on.

                          kyllä johdot saa juottaa ja kannattaa jännitehäviöiden estämiseksi mutta toisissa lambdoissa niiden "hengitys" on tehty sen johto sukan kautta ja sitä ei saisi laittaa silleen että sinne menee vesi tai se on tukossa.

                          kuitenkin tälläiset hengittävät lambdat on harvinaisia.

                          monesti ne tunnistaa tiiviistä sukka liitoksesta lambdalla(tarvike lamdoissa on irto sukka päällä)

                          Comment

                          • FroZ
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 298
                            • jkl

                            #14
                            pakosarjan kupeessa on myös lämmintä, joten jos tinaa johtoja ei kannata hollata niitä tinauksia kovin lähelle pakosarjaa. liitokset tuppaa aukeilemaan :!:

                            Comment

                            • antti79
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 2499
                              • Littoinen

                              #15
                              Originally posted by Arto
                              Originally posted by Tukste
                              lämmitettävä lambda
                              no mikäs ihme se tämä sitten on? taas vaihteeksi aivan pihalla asioista :lol: :lol:
                              Bemareissahan on jo alkuperäisenä lämmitettävä "Lambada" :wink:
                              sigpic
                              Originally Posted by jari kihlman
                              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎