Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds lastu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpelä
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 50
    • Vantaa -Finland

    525tds lastu?

    Mikä lastu tämmöseen E39 tds:n olisi toimivin ja onko kellään penkitystuloksia tämmösestä? Kaikki valmistajat tuntuu lupaavan sen 170hv ja +300nm, mutta mikä sitten on todellisuus ja minkälainen vaikutus on kulutukseen normaaliajossa? Täyskaasulla vie varmasti enemmän lastulla, koska eihän se teho tyhjästä tule mutta normaali maantieajon kulutus kiinnostais. Onko näissä ylipäätään vaihdettavaa lastua siellä ecu:n sisällä, vai tuleeko joku pulikka johtosarjan väliin?

    Vakio cooleri tekis mieli vaihtaa isompaan ensimmäisenä, vaikka ei muuta autolle tekiskään, mutta ei vaan liikaa ole tilaa tuolla keulalla... Bensa autoissa jo pelkkä coolerin vaihto tuntuu jo vakiossakin auttavan huomattavasti, mutta kun ahdasta on tolla vakio puskurilla ja ilmastoinnin flektillä.

    500-600e ei viitsis maksaa ihan tyhjästä, eli kaikki kokemukset aiheesta olisi tervetulleita!
    UZS190 Lexus GS430 - käyttis
    MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti
  • S4Driver
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 572
    • Kaukana

    #2
    -

    Google. Search.
    Ookko ikinä kokeillu kumpaakaan?

    Comment

    • Kilpelä
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 50
      • Vantaa -Finland

      #3
      Originally posted by S4Driver View Post
      Google. Search.
      Ookko ikinä kokeillu kumpaakaan?
      Mitäpä luulet kysyisinkö, jos olisin löytänyt jo todellisia kokemuksia kyseisen auton lastutuksesta ja siitä minkä merkkinen lastu toimii hyvin kyseisessä kinnerissä?







      Hyviähän näiden täytyy kaikkien olla, kun myyjätkin kehuu!

      Suuri kiitos avusta S4Driver!
      UZS190 Lexus GS430 - käyttis
      MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

      Comment

      • S4Driver
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 572
        • Kaukana

        #4
        -

        Kiitos, kiitos.

        Itse käytin tätä firmaa.
        Last edited by S4Driver; 12-07-2009, 12:06.

        Comment

        • Kilpelä
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 50
          • Vantaa -Finland

          #5
          Originally posted by S4Driver View Post

          Itse käytin tätä firmaa.
          http://www.motorbit.fi/
          Mikä auto oli kyseessä ja tehtiinkö dynomittausta?
          UZS190 Lexus GS430 - käyttis
          MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

          Comment

          • S4Driver
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 572
            • Kaukana

            #6
            -

            -00 e39 530d. Ajettu dynossa, ennen ja jälkeen. Winolsilla ohjelmoitu muistaakseni. Rullilla kun säädetään niin tulee autokohtainen. Suosittelen. Ne ns boxit voit unohtaa heti.
            Vetoja otettiin varmaa noin 10 kpl yhteensä. Säädelty nääs sopivaksi eikä vain sinnepäin.
            231hv/530Nm

            Comment

            • Kilpelä
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 50
              • Vantaa -Finland

              #7
              Originally posted by S4Driver View Post
              -00 e39 530d. Ajettu dynossa, ennen ja jälkeen. Winolsilla ohjelmoitu muistaakseni. Rullilla kun säädetään niin tulee autokohtainen. Suosittelen. Ne ns boxit voit unohtaa heti.
              Vetoja otettiin varmaa noin 10 kpl yhteensä. Säädelty nääs sopivaksi eikä vain sinnepäin.
              231hv/530Nm
              Ok, tietysti autokohtanen säätö on aina parempi, mutta taitaa olla toi 530d sen verta uudempaa tekniikkaa ku mitä toi mun tds et onnistuu ohjelman vaihto ihan testipistokkeen kautta eikä tartte mitään epromeja vaihdella? Minkä hintanen oli toi sun säädätys kaikkineen?

              Jollain vastus systeemeillähän tohon tds:n saa lisää syöttöä, mutta se lisää sitä sitten jo tyhjäkäynnillekin ja siinä ei mun mielestä ole mitään järkeä. Käsittääkseni noita vastus virityksiä on jotkut tehny niin että lisää syöttöä vasta kun kaasu on pohjassa, mutta eihän siitä ole paljon normaalikäytössä iloa...
              UZS190 Lexus GS430 - käyttis
              MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

              Comment

              • S4Driver
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 572
                • Kaukana

                #8
                -

                Soittelet huomenna ko puljuun niin selvii monia asia.

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Kurkkaappa pellin alle. Ahtimessa ei ole yhtään pelivaroja nostella paineita, eikä sen läpi mene kovin suurta ilmamäärää vakio ahdoillakaan. Maltillisesti isompi turbo ja sen jälkeen lastutus. Eiköhän ne 170hp antavat softat ole ihan toisiaan vastaavia, tuossa ollaan vielä niin pienissä syöttömäärissä (per pytty ja vakioon verraten) ettei ennakotkaan ole niin just. Cooleri riittänee normaalissa tiekäytössä pariinsataan heposeen.

                  Voi sen lastun laittaa vakioonkin, mutta kannattaa ostaa turbo ja kansi valmiiks tallin perukoille.. tds on vielä kammiokone.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14446
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by muuris View Post
                    Voi sen lastun laittaa vakioonkin, mutta kannattaa ostaa turbo ja kansi valmiiks tallin perukoille.. tds on vielä kammiokone.
                    Eli edes normiajoon ei kannata vakio M51D25:een harkita lastua?
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Kilpelä
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 50
                      • Vantaa -Finland

                      #11
                      Originally posted by muuris View Post
                      Kurkkaappa pellin alle. Ahtimessa ei ole yhtään pelivaroja nostella paineita, eikä sen läpi mene kovin suurta ilmamäärää vakio ahdoillakaan. Maltillisesti isompi turbo ja sen jälkeen lastutus. Eiköhän ne 170hp antavat softat ole ihan toisiaan vastaavia, tuossa ollaan vielä niin pienissä syöttömäärissä (per pytty ja vakioon verraten) ettei ennakotkaan ole niin just. Cooleri riittänee normaalissa tiekäytössä pariinsataan heposeen.

                      Voi sen lastun laittaa vakioonkin, mutta kannattaa ostaa turbo ja kansi valmiiks tallin perukoille.. tds on vielä kammiokone.
                      Onhan se vakio turbo aika pieni, mutta jos alkaa ahdinta ja lastua vaihtamaan tulee koko hommalle sen verta paljon hintaa ettei taida kannattaa...tosin maksaahan se kansikin jotain :think Paineita en ajatellut nostaa kun sen mitä nyt toi lisääntynyt syöttö nostaa automaattisesti. Tossahan ei käsittääkseni ecu säädä ahtoja millään lailla ja käsittääkseni noilla lastuilla se nousee n. 0,1bar eli ei tolla pitäs vielä olla mitään vaikutusta koneen kestoon jos ei oo jo muutenkin hajoomassa?

                      Onko muuten ihan legendaa kun monessa kohtaa tullu vastaan et e39:ssä olisi parempi kansi kun mitä e34:ssä?

                      Mutu tuntumalla luulis ton kannen kesto paljon käytöstäkin kiinni...pitkiä matkoja motarilla urku auki, kuumana täydestä laulusta sammuksiin, kylmällä koneella liikaa kenkää, huono syylari yms....
                      UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                      MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                      Comment

                      • Kilpelä
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 50
                        • Vantaa -Finland

                        #12
                        Tuosta vakio ahtimen koosta vielä, voiko se olla ensimmäisenä tulppana tuolla kun ainakin mulla koneessa riittää vetoa hyvin punarajalle saakka ilman puutumista mikä on tullut monen vakio turbon kanssa vastaan?
                        Last edited by Kilpelä; 13-07-2009, 17:42.
                        UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                        MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                        Comment

                        • muuris
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Normiajo on vähän suhteellinen käsite. Lastutettua vakioturbolla olevaa en ajaisi montaa sekuntia kaasupohjassa.

                          En ole tutkinut tuota konetta, mutta oletetaan että hukkaportti on täysin auki vakiona paineiden ollessa 1,1bar. Lisätään syöttöä ja paineet nousee --> hukkaportti ei siis pysty rajoittamaan painetta --> tilanne on poissa hallinnasta. Se ei virtaa tarpeeksi, eikä ahtimen pakopesäkään. Silloin siellä voi olla sitä pakopainetta jo mukavasti. Kompressoripuoli on varmaan vielä alueella.

                          Jos ahtopaine nousee 0,1bar mutta pakopaine vaikka 0,4bar, niin meneekö koneen läpi muka enemmän ilmaa kuin vakiona? Paineet on kovemmat, mutta ilmamäärät pienempiä ja lämpökuormat suurempia --> käyhän se öljykattilasta. Imusarjan paine ei tee tehoa, vaan ilmamäärästä ja polttoaineesta saatava teho. Toki huipputeho/-vääntö voi silti olla vakioa suuremmat, mutta koneen rasitukset on nousseet suhteessa tuntuvasti enemmän kuin teho.

                          Niin se vaan menee, että aina virittäminen maksaa. Kannattaa ostaa valmiiksi tarpeeks tehokas auto, tai jos leikkiin ryhtyy, niin tekee hommat kunnolla. Oppirahoja on maksanut jo yksi jos toinenkin --> tietoa on tarjolla, ei kaikkien tarvitse mennä perse edellä puuhun. Tuon koneen rajat kyllä tiedetään melko hyvin. Jos et usko niin laita edes ahto- ja pakopainemittarit kiinni, niin on sitten faktaa paineiden suhteesta ennen ja jälkeen lastutuksen.

                          E34, E36 ja E39 tds kannet on kaikki samalla varaosanumerolla..
                          Last edited by muuris; 13-07-2009, 19:45.
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • TFV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 3080
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Kansi muuttui jossain vaiheessa. Kestää aivan hyvin sen 1.3 baria jonka auton elektroniikkakin vielä ymmärtää. Vanhemmissa ahto 0.9 ja uudemmissa 1.1.
                            Muuta eroa ei ole paperilla kuin 20nm. vääntöä uudemman hyväksi 260/280
                            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14446
                              • Oulu

                              #15
                              Jep, tämä selvä. Etsimme siis vakio kuntoisen TDS:n.

                              TFV: jep, haussa E34 TDS Touring, jos TDS tulee.
                              Last edited by zener; 13-07-2009, 19:56.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎