Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulinaa moottorista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • only BMW
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 67

    #16
    Olen vähän kysellyt tästä viasta, että miksi jakohihna pyrkii liikkumaan etteenpäin ja muutamalta taholta on tullut epäilystä että hihnapyörät jotka ovat nokka-akselin ja kampiakselin päässä olisivat kuluneet kartioiksi. Moottorillahan on jo ajettu reilu 300 tonnia joten hyvin todennäköistä voisi olla. Onko kellään kokemusta tai tietoa asiasta. Jos hihnapyörillä on taipumusta kulua kartioiksi luulisi sen olevan harrastajien kesken yleisessä tiedossa. Ei oikein vaan viittisi ostaa kalliita hihnapyöriä ja huomata että eipä auttanut mitään. Itse en ainakaan uskoisi että hieman väärin kiristetty hihna voisi aiheuttaa tällaista.

    M40 hihnan kestävyydestä ja vaihtovälistä on ollut paljon juttua. Omaan autoon vaihdatin hihnan 65 000 jälkeen ja vanha hihna näytti aivan terveeltä

    Comment

    • pete81
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 2056
      • .........

      #17
      vaihda se kiristin ja ne kaksi ohjainrullaa sinne! se on halpa remontti vielä ennen kuin joku niistä leikkaa kiinni! itse vaihdoin m40 koneeseen hihnan 40 tkm välein!

      Comment

      • only BMW
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 67

        #18
        ohjainrullat ja kiristin on kyllä vaihdettu 10 000 sitten joten turhaan niitä vielä vaihtaa

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10043
          • KVLA

          #19
          Originally posted by only BMW
          Olen vähän kysellyt tästä viasta, että miksi jakohihna pyrkii liikkumaan etteenpäin ja muutamalta taholta on tullut epäilystä että hihnapyörät jotka ovat nokka-akselin ja kampiakselin päässä olisivat kuluneet kartioiksi. Moottorillahan on jo ajettu reilu 300 tonnia joten hyvin todennäköistä voisi olla. Onko kellään kokemusta tai tietoa asiasta. Jos hihnapyörillä on taipumusta kulua kartioiksi luulisi sen olevan harrastajien kesken yleisessä tiedossa. Ei oikein vaan viittisi ostaa kalliita hihnapyöriä ja huomata että eipä auttanut mitään. Itse en ainakaan uskoisi että hieman väärin kiristetty hihna voisi aiheuttaa tällaista.

          M40 hihnan kestävyydestä ja vaihtovälistä on ollut paljon juttua. Omaan autoon vaihdatin hihnan 65 000 jälkeen ja vanha hihna näytti aivan terveeltä
          Mittaa työntömitalla onko ne kartiot vai ei.Ennen kuin menet uusia ostamaan.

          Comment

          • zewiz
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 62
            • vantaa

            #20
            Ei viitsi uuttakaan alottaa, joten nostetaan vanhaa juttua.
            Elikkä sellanen kysymys, että onko jollain jotain hyvää kikkaa tuon hihnan kiristämiseen? kuinka tiukka sen pitää olla?
            Tuli tossa vaihdettuu remmi ja rullat.
            Aluks kiristettiin haynesin ohjeen mukaan, siitä seuras aikamoinen ujellus jonka jälkeen laitettiin vähän löysemmälle, mutta ujellus jatkuu edelleen (ehkä hieman hiljasempana).
            Ääni alkaa kuulua vasta kun kone on käynyt muutaman minuutin, eli onko vieläkin liian tiukka?vai?
            Pitäs varmaa tänää ottaa auki ja ihmetellä.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10043
              • KVLA

              #21
              Tulihan KAIKKI ohjain/kiristinpyörät uusittua?Muuten aika ilkeä homma saada just sopivaksi sanovat.Kokeileppa hakua.Varmasti asiasta on juttua.
              Last edited by Heguli 31; 05-10-2005, 19:38.

              Comment

              • patte.525iM
                BTCF Member
                • Dec 2003
                • 188
                • raasepori

                #22
                Originally posted by only BMW
                Tiukkasin hihnan ja laitoin romppeet kiinni. Avot, ujellus on hävinnyt, mutta äänestä päätellen hihna tuli liian tiukalle. No, tänä aamuna löysäsin vähän hihnaa ja taas sama ujeltaminen kuuluu kun ennenkin. Vittu, menee hermot.

                Osaisko joku selittää miten tiukalla sen hihnan pitää olla?
                haynes korjausoppaassa on aika simppeli ohje kiristinrullassa on kolo kuusiokkulmaavaimelle siihen kuusiokulmaavain jonka varsi on noin10 cm pitkä sit mittaat sieltä kuusiokolosta 85mm sitä avaimenvartta ja siihen paat tämmöinen millä kaloja punnitaan semmoinen miss on koukut päissä ja jousi keskellä sillä vedät 2 kg ja kiristät mutterin
                patte.525im

                Comment

                • HarzaTheMan
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 458
                  • Sawo

                  #23
                  Vesipumppu pitäis vaihtaa ainakin M20:iin joka toisessa hihnan vaihdossa. Jos pumpussa on jo tuntuvaa välystä, niin vaihda ihmeessä. Uudessa pumpussa ei ole klappia yhtään (ainakin kun vaihdoin kesällä omaan autoon).

                  M20:ssä hihna on oikealla kireydellä silloin kun hihna kääntyy käsillä kääntäen pisimmältä väliltä 70-80 astetta. M40:ssä hihnan kireys katsotaan merkkiliikkeessä kireysmittarilla (Autodatan mukaan), mutta voi kai tuota ohjetta siihenkin soveltaa.
                  ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎