Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diesel ja remmiahdin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Diesel ja remmiahdin

    Minkä takia autokäytössä on turbo dieseleiden ahtamisessa?

    Vene yms. käytössä on näkynyt myös remmillä pyöriviä pumppuja mutta autoissa remmit ovat melko harvinaisia.

    Pähkäilin jos tuollaisen koittaisi rakentaa.
    Vai onko tässä oikein jokin syykin miksi ei?
  • Jaska T
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 215
    • Pyhäsalmi

    #2
    2-tahtisissa

    Mekaanisella ahtimella varustetut dieselit ovat yleensä 2-tahtisia.

    Comment

    • Mörökölli
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 1735
      • Turku

      #3
      Tässä on molemmat:




      www.nenifab.com

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Jaska T View Post
        Mekaanisella ahtimella varustetut dieselit ovat yleensä 2-tahtisia.
        Tai siis niissä tuota käytetään huuhtelupumppuna. Jos 2-T diesel on ahdettu siinä on huutelupumpun lisäksi turbo. Huutelupumppu tarvitaan jo siihen että 2-T diesel lähtee käyntiin.

        Mutta ihan nelitahti diesel mihin remmiahdin, tällä pääsisin eroon siitä raivostuttavasta viiveesta

        Miksi pitäisi aina olla se turbo jos on tarpeeksi iso pumppu?

        Comment

        • Jaska T
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 215
          • Pyhäsalmi

          #5
          Originally posted by Mörökölli View Post

          Tää voi olla kohtuu kiukkunen myös. Valtoselta tämäkin.


          Remmi+pikkuturbo+isoturbo? om606:ssa
          Last edited by Jaska T; 28-07-2009, 18:15.

          Comment

          • Jaska T
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 215
            • Pyhäsalmi

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Tai siis niissä tuota käytetään huuhtelupumppuna. Jos 2-T diesel on ahdettu siinä on huutelupumpun lisäksi turbo. Huutelupumppu tarvitaan jo siihen että 2-T diesel lähtee käyntiin.

            Mutta ihan nelitahti diesel mihin remmiahdin, tällä pääsisin eroon siitä raivostuttavasta viiveesta

            Miksi pitäisi aina olla se turbo jos on tarpeeksi iso pumppu?
            Tuohon viiveseenhän löytyy nykypäivänä konsteja vnt:stä sarja-ahtamiseen.

            Äkkiseltään aateltuna remmis vois olla esim. se huono puoli, että se ahtaa aina.

            Tässä mennään kyllä semmosiin asioihin notta multa loppuu järkin aika äkkiä.

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              Turbo on suvereeni moottorin hyötysuhteen ja sita kautta kulutuksen kannalta. Dieseliähän ei muista syistä valitakkaan kuin säästösyistä, niin miksi tehdä siinä kompromissi? Diesel-moottorin rakenne suosii lisäksi tuota turboa, imupuoli on simppeli: Sen kun pumppaa moottorin niin paljon ilmaa kuin sielu sietää, polttoaineen määrällä määrätään tuotettu teho ja kierrosluku.

              Tokihan mekaanisella ahtimella päästäisiin eroon valtaosin noista turboahtimen vajavaaisuuksista, mutta eikö sitten ole sama ruveta rakentelmaan bensa-konetta...

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Tuo on aivan totta että diiselissä on rankasti "ilmaylijäämää".

                Noista bensakoneista jota minulla on olen pitänyt eniten juurikin remmiahdetun luonteesta ja turbot ovat tuntuneet lähinnä raivostuttavilta.

                Diesel konetta ei ole vielä edes hankittu mutta ajattelin että miksi ei tuollaista konstruktiota voisi käyttöautoon laittaa turbon sijaan?

                Onko tähän edes mitään parempaa syytä? Vai kokeillaanko vaan

                Comment

                • Jaska T
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 215
                  • Pyhäsalmi

                  #9
                  Diesel konetta ei ole vielä edes hankittu mutta ajattelin että miksi ei tuollaista konstruktiota voisi käyttöautoon laittaa turbon sijaan?

                  Onko tähän edes mitään parempaa syytä? Vai kokeillaanko vaan [/quote]

                  Pistäs kyssäriä www.holysmoke.fi puolelle, sieltä löytyy aika järkysti tietoa.

                  Henkilökohtainen(mitään ymmärtämätön) mielipiteeni on, että nykyaikaisella turbotekniikalla ja paneutumisella saa paljon toimivamman paketin, kuin pelkällä remmillä dieselissä(asia erikseen missä on remmi+turbo).
                  Last edited by Jaska T; 28-07-2009, 22:12.

                  Comment

                  • Jaska T
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 215
                    • Pyhäsalmi

                    #10
                    [quote=pmv;1716393]Dieseliähän ei muista syistä valitakkaan kuin säästösyistä, niin miksi tehdä siinä kompromissi? quote]

                    Ilahduttavaa nähdä miten paljon diesel-harrastusta ja niiden virityksen tietotaitoa maastamme löytyy. Esim pohjanmaalla ei ole itsestään selvää mennä jokaisen manne mallin 300d mersun edelle heittämällä, jos kuskilla vaan sattuu olemaan kiire(raveihin).

                    Saapa nähdä josko vauhtiputkat alkavat tarjoamaan samanlaisia bolt-on viripaketteja eurooppalaisiin dieseleihin, kuin jenkit ovat jo jonkin aikaa tarjonneet omiinsa esim. valmiiita tuplaturbosettejä, kaksoiskorkeapainepumppuja, laatikon vahvistukittejä(siellä harrastajat odottavatkin saavansa ostaa osat täysin bolt-on tyyliin suoraan hyllystä, siellä ei ole aivan samaa pioneerihenkeä kuin täälläpäin)....
                    Last edited by Jaska T; 28-07-2009, 22:13.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Tämä asia vaatii jo jonkin asteista tutkimusta.

                      Nyt päästään harrastamaan

                      Holysmokin sivuiltakaan en äkkiä haulla löytänyt tuosta paljon asiaa mutta palaan asiaan jos tämä nyt joskus toteutetaan.

                      Comment

                      • jmp2002
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 5727
                        • Rovaniemi

                        #12
                        eikös tuo ole aika paljon kiinni minkälaisen remmin sinne laittaa...
                        ruuviahtiimella luulisi että tulee ongelmia polttoaineen kanssa kun saattaa olla jo 1300-1500rmp ahtoja kohtuu paljon...
                        E30 325i Touring -89
                        E30 325i touring -88 m50tbo
                        G20 330e M-Sport -20

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Yksi ongelma on se jatkuva remmin kuluttama teho. Jos et saa rajoitettua millään remmin tuottoa, siellä pyörii jatkuvasti iso kuorma moottorin mukana vaikka periaatteessa ajaisit vain matka-ajoa (paine max. syötön mukaan jatkuvasti) -> todella suuri kulutus. Ja sitten tietysti se, että tuo leikkaa huipputehoista sen 50hp vähintään kun vaatii pyörittämiseen, eikä kaikki pysty samanlaisiin paineisiin kuin turbot joka saattaa rajoittaa syöttöä.

                          Kyllä se varmaan onnistuu jos tarpeeksi jaksaa rakenella, mutta voi olla että lopputuloksena on kallis ja hidas diesel jolla on todella kallista ajaa :think Tai sitten hyvä jos saa kehitettyä sen kunnolla.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            , että tuo leikkaa huipputehoista sen 50hp vähintään kun vaatii pyörittämiseen,
                            Mielessäsi saattaa olla melko vanhanaikaiset remmiahtimet tai suuret paineet? Esim Eatonin M45-sarjan roots-ahtimet kierretyillä siivillä ottavat hihnalta tehoa maksimikierroksilla maksimipaineilla noin 6 hv.. Pitää vaan muistaa että maksimipaineet ovat kohtuulliset, eivät mitään pullingpaineita.

                            Ja Eatonin "vanhaa" designia jos verrataan hieman "uudempiiin" niin vertailussa lysholm-ahtimiin sekin näyttää varmaan vievän paljon tehoa suhteessa tuottamaansa ilmaylimäärään.

                            Todennäköisesti jonkun 2 litraisen dieselin commonraililla saisi pelaamaan hienosti esim juuri tuolla Eatonin M45:lla. 0,4 bar painetta tyhjäkäynnistä huippukierroksille asti ja tehonsäätö suoraan suuttimien aukioloaikaa säätämällä. Luulisin että toimii mutta eri asia on kuka jaksaa rakentaa vain todistaakseen että se onnistuu Joku sanoo kuitenkin lopuksi että se vie litran enemmän sataselle kuin turbolla varustettu.
                            ---

                            Comment

                            • sirkus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 2195
                              • kaustinen

                              #15
                              Eihän tuo mekaanisestiahdettu henkilöautodiesel mikään ihmeellisyys ole kun autotehtaatkin on sellaisia tehneet jo -80 luvulla. (ainakin Opel ja Mazda). Venemoottoreissahan on usein molemmat mekaaninen ja turbo ja tehoakin riittävästi.
                              Chrysler 300c crd touring 2010
                              Daily driver
                              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                              Man cave on wheels
                              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                              Built not bought
                              V8, only juice&milk come in 2 litres

                              Kawasaki zzr1100 fighter


                              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎