Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diesel ja remmiahdin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaska T
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 215
    • Pyhäsalmi

    #16
    [quote=sirkus;1716973]Eihän tuo mekaanisestiahdettu henkilöautodiesel mikään ihmeellisyys ole kun autotehtaatkin on sellaisia tehneet jo -80 luvulla. (ainakin Opel ja Mazda).quote]

    Eikös nuo olleet ennemmin paineaaltoahtimia(comprex) kuin "normi" remmejä?

    Comment

    • Jaska T
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 215
      • Pyhäsalmi

      #17
      Originally posted by -Tapi View Post
      Mielessäsi saattaa olla melko vanhanaikaiset remmiahtimet tai suuret paineet? Esim Eatonin M45-sarjan roots-ahtimet kierretyillä siivillä ottavat hihnalta tehoa maksimikierroksilla maksimipaineilla noin 6 hv.. Pitää vaan muistaa että maksimipaineet ovat kohtuulliset, eivät mitään pullingpaineita.

      Ja Eatonin "vanhaa" designia jos verrataan hieman "uudempiiin" niin vertailussa lysholm-ahtimiin sekin näyttää varmaan vievän paljon tehoa suhteessa tuottamaansa ilmaylimäärään.

      Todennäköisesti jonkun 2 litraisen dieselin commonraililla saisi pelaamaan hienosti esim juuri tuolla Eatonin M45:lla. 0,4 bar painetta tyhjäkäynnistä huippukierroksille asti ja tehonsäätö suoraan suuttimien aukioloaikaa säätämällä. Luulisin että toimii mutta eri asia on kuka jaksaa rakentaa vain todistaakseen että se onnistuu Joku sanoo kuitenkin lopuksi että se vie litran enemmän sataselle kuin turbolla varustettu.
      Kuinka sitten toimis sertifiguraali(remmi-turbo), kun käsittääkseni niissä on myös pieni tehon kulutus ja pystyvät hyvään paineen tuottoon? Comprex:ia joskus valmet 1203:ssa kuunnelleena voi sanoa, että mielenkiintoinen ääni!

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #18
        [QUOTE=Jaska T;1717083]
        Originally posted by sirkus View Post
        Eihän tuo mekaanisestiahdettu henkilöautodiesel mikään ihmeellisyys ole kun autotehtaatkin on sellaisia tehneet jo -80 luvulla. (ainakin Opel ja Mazda).quote]

        Eikös nuo olleet ennemmin paineaaltoahtimia(comprex) kuin "normi" remmejä?
        Niin remmiahtimia on monenlaisia.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Originally posted by Jaska T View Post
          Kuinka sitten toimis sertifiguraali(remmi-turbo), kun käsittääkseni niissä on myös pieni tehon kulutus ja pystyvät hyvään paineen tuottoon? Comprex:ia joskus valmet 1203:ssa kuunnelleena voi sanoa, että mielenkiintoinen ääni!
          Remmi-turbot rupeaa tuottamaan painetta vasta jossain puolessa välissä kierrosaluettaan, sen alle valmistaja ei yleensä edes vaivaudu karttaa piirtämään.

          Pitääpäs Tapi- vähän tarkastella juttuja, voi olla että meikäläisen kuvat on jostain Gen1 ahtimista, mutta näissä ainakin on 0,7 paineilla M45:lle reilu 20hp tehontarvetta. Laskemalla se tulee helposti kun hyötysuhdekartat saa valmistajalta, mutta kesä on jo sen verran pitkällä että on ehtiny vieroittua kirjoista. Enkä mitään neitikoneita minimipaineilla ajatellutkaan, toki sellaisilla pyörii melkein itsekseen.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • racediesel
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 248
            • porvoo

            #20
            Tässäpä Valtonen Motorsportin uusin diesel-moottori.



            Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
            Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
            Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
            Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
            Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
            BMW 330d-00 250hv ja 630nm
            BMW 330D-05 vakio 2005
            BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
            BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
            BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #21
              Originally posted by Cell View Post
              näissä ainakin on 0,7 paineilla M45:lle reilu 20hp tehontarvetta.
              Paineet ahtimen mukaan.. M45:lle tuo 0,7 on jo ihan liikaa jos haluaa ahtaa lämmittämättä ilmaa turhaan. Tehontarvekin taitaa olla suorassa suhteessa lämmöntuottoon siinä vaiheessa kun ollaan yli ideaalialueen.

              Lysholmit ovat kovin kalliita vieläkin, muutenhan sellaiset olisi kaikilla
              ---

              Comment

              • katajism
                Newbiemmer
                • Sep 2004
                • 23
                • hämeenkyrö

                #22
                remmi ja turbo samssa

                paa tällainen...
                e46 330d t -00

                Comment

                • sassi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 412
                  • Nivala

                  #23
                  Originally posted by katajism View Post
                  Mielenkiintoinen ratkaisu

                  Onkohan tuosta olemassa vielä edes toimivaa prototyyppiä missään?
                  Sijoituspaikka pistää aika paljon haasteita sähkömoottorille, kova kierrosluku ja korkea lämpötila.
                  Ja lisäksi sähkömoottorin ankkuri/käämi tekee lisää pyörivää massaa, joten turbon herkkyys heikkenee tuolta osin.. :think
                  --
                  Sassi
                  - F10 530d
                  - KTM 690 Enduro
                  Ex. E90 330d, E46 330d

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎