Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d:n viive kaasupolkimessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ducatirocks
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 200
    • Lempäälä

    320d:n viive kaasupolkimessa

    No niin kysytäänpäs tätä taas teiltä asiantuntijoilta. Auto on E91 automaatti 320d.

    Eli siis itseäni kummeksuttaa pitkähkö viive kiihdytyksen alkamisessa kaasua painettaessa. Viive saattaa olla jopa sekunnin. Etenkin viivettä ilmenee alakierroksilta kiihdytettäessä. Laatikon ollessa sport -asennossa (DS), viive saattaa persdtuntumalla olla hiukan lyhyempi.

    Itse olen ajatellut että viive johtuu turbon viiveestä. Aiemmassa autossani - volvo s60 2.4d aut - ei ollut minkäänlaista viivettä.

    Kysymys: Onko viive ominaisuus joka pitää hyväksyä vai voiko asialle tehdä jotain parannusta.

    (Yllätyskysymys: Vaikuttaako imusarjaläpät viiveeseen, kannattaako (miksi) ne poistaa ja mihin poistaminen vaikuttaa?)

    Kiitos jo etukäteen asiantunteville vastaajille.

    T: Hämeen hitain!
    - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    #2
    Olen muuten ihmetellyt omassani ihan samaa. Auto on samanlainen kuin sulla. Ja etenkin tuo viive on ikävä jos kiekat sattuu olemaan 1500-2000 välissä. Ja siitä jos täytyy lähteä pintakaasualueelta rivakammin, niin monesti on saanut naama punaisena odotella että loota vaihtaisi pienempää silmään. Tuntuu että mitään ei tapahdu. Olen tosissani pohtinut, että onko jokin vialla, vai onko autossa hieman ylimitoitettu ahdin, joka heräilee vähän laiskasti alta 2000rpm:n. Tilasin jo uuden alkuperäisen MAF:inkin, jota en tosin ole vielä ehtinyt asentamaan paikalleen. Siitä tuskin on kuitenkaan kyse, koska herättyään auto kulkee ihan normaalin tuntuisesti. Edellisessä E220CDi:ssäni oli ihan sama ilmiö, joka poistui kun siihen asennettiin AMG-suuttimet ja Karala teki siihen uuden softan. Sen jälkeen mersu reagoi kaasuun herkästi kuin iso bensavapari. Olen viemässä oman autoni Turbotecille parin viikon kuluttua, ja sitten nähdään tuleeko sieltä helpotusta tähän hitaaseen heräämiseen. Asia alkoi todella vaivaamaa, kun kesällä oli reissussa vuokra-kärrynä uusi Citroen Picasso 1,6HDi, joka veti selvästi herkemmin ja terveemmin alta 2000rpm:n. Siinäpä onkin herkkä pikkuahdin. Voisiko siinä olla syy?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Bouma
      Bimmer Enthusiast
      • May 2007
      • 3108
      • Tampere

      #3
      Kyllä tuo viive taitaa olla ihan normaalia ainakin automaatti turbodieseleissä.
      MB CLS-12 350CGI AMG

      MYSTINEN.FI

      Comment

      • ducatirocks
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 200
        • Lempäälä

        #4
        Hyvä että olette huomanneet samoja oireita! Taitaa siis olla vakiona tollanen ominaisuus E91/E90 Aut 320D:ssä!

        Mutta siis kuten kerroin, aiemmassa automaattidieselissä ei ollut minkäänlaista viivettä!

        Kerro JKK ihmeessä kun saat kokemukset kasaan turbotechin jälkeen! Olen itsekin ajatellut hiukan piristää autoani ja erittäin kiinnostunut mitä sait irti! Pakko kysyä, paljonko aiot turbotechiltä ostaa lisähummia?
        - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

        Comment

        • mmrinne
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 15

          #5
          Sama vaiva 320d (e46) automaatin kanssa.
          Taitaa olla vakiosoftan ominaisuus!

          Comment

          • NokiNuija
            Newbiemmer
            • Sep 2009
            • 18
            • In Mind

            #6
            e90 320 dA 2007 ja ihan sama "ominaisuus". Varsinkin laatikon D-asennolla on tuskastuttavaa vaikka kaupungissa kun esim. kaistaa vaihdettaessa on kiihtyvyyden alkamisessa pitkä viive, DS-asennolla asia paranee paljon ja en kaupungissa enää aja kuin DS-asennolla.

            Tästä rpm <2000 "tukkoisuudesta" on foorumilla aiemminkin keskusteltu ja lienee ns. "ostettu ominaisuus", ainakin itsellä "ominaisuus" säilyi EPDM:n ohjelmoinninkin jälkeen (tosin muutoin ohjelmointiin olen tyytyväinen ja se oli juuri mitä etsinkin).
            ________________________________
            Kestävää kehitystä !
            ________________________________
            Vähillä päästöillä kohtuullinen kulku
            ________________________________

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7425
              • Oulu

              #7
              Itse ratkaisin ongelman vuokra-autolla ajaessani käyttämällä aina laatikon DS-moodia. Ja hiukan OT, mutta oman kokemuksen mukaan E91 320dA viive on kuitenkin tosi pieni jos vertaa tässä suhteessa moittimaani Ford Mondeo 2.0TDCi Automatic:iin. Siinä edes sporttimoodi ei poista ongelmaa taajama-ajossa.

              Ja lisää OT:ta vielä sen verran, että ei voi kuin hämmästellä miksi tästäkään asiasta ei ole lehtien testeissä juuri mitään mainintaa koskaan.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 14-04-2010, 09:54.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Sampza
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 1398
                • Rovaniemi

                #8
                Joo ja viivettä on myös 320d e46 MANUAALEISSA (montaa yksilöä ajanut).. Todellakin tuntuu pitkältä ajalta kun pitäs lähteä esim 1500rpm kierroksilta ohittamaan kun ei vaan tunnu tapahtuvan mitään sekuntiin-puoleentoista..

                Mut jos pidän kierroksia esim 2500rpm ja siitä kaasu auki --> välittömästi alkaa kiihtyyn..
                320d touring M-sport -09
                320d -02
                1250 Bandit S

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by Sampza View Post
                  Joo ja viivettä on myös 320d e46 MANUAALEISSA (montaa yksilöä ajanut).. Todellakin tuntuu pitkältä ajalta kun pitäs lähteä esim 1500rpm kierroksilta ohittamaan kun ei vaan tunnu tapahtuvan mitään sekuntiin-puoleentoista..

                  Mut jos pidän kierroksia esim 2500rpm ja siitä kaasu auki --> välittömästi alkaa kiihtyyn..
                  Niin kun katsoo noitten dieseleiden vääntökäyrää niin sehän nousee melkein pystysuoraan juuri tuosta 1500 jälkeen ja lastutus vaan pahentaa efektiä. Tarvis olla remmiahdin tai niinkuin uudemmissa tehokkaimissa 2 turboa peräkkäin.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎