Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veneen nosto 520D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #16
    Toi venhopaketti on kyllä niin kevyt että sama kummasta päästä se veturi raapii. Kyllä sulla on jotain siinä vehkeessä pielessä tai sitten vaan tosiaan niin heikko vääntö pienillä kierroksilla. Kokeile nyt vielä sitä lastutus/optimointi vaihtoehtoa...
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • Convertible
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2638
      • Turku

      #17
      Originally posted by samtheman1 View Post
      Pitäiskö tuolla hieman yli 200t ajetulla 100kW vehkeellä nousta alle 700kg venepaketti normaaleilta betoniluiskilta helposti? Onkohan autossa jotain vialla, kun kytkintä pitää luistattaa aika tavalla, vai enkö vaan osaa ajaa? Auto meinaa sammua väkisinkin, riippumatta onko luistonesto käytössä vai ei. Aiempi auto oli maasturi, niin totuin vissiin liian hyvälle...
      En tiedä, mitä teet väärin, mutta kyllä tuolla pitäis onnistua. Laita vaikka kässäri pohjaan ja vapauta samalla kun vedät kytkimen ylös ja pistä kunnolla hanaa ja luistonesto tietenkin pois.
      F25 X3 35d
      E87 118i
      E46 330ti
      E46 M3
      E30 M3
      E30 M3 Convertible
      Z3 Roadster

      Comment

      • Kähmy
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 422
        • Kempele

        #18
        Originally posted by Vasara View Post
        Olisiko jollain kokemusta miten automaattilaatikkoinen vastaava auto jaksaa ko. noston tai vastaavan tapahtuman hoitaa?
        Moi, itse nostin 525iA:lla melkein 2000kg yhdistelmän (1400kg vene ja jotain 500-600kg traileri) ja tuli kyllä melkoisen helposti ylös veneluiskaa pitkin, vaikka luiska oli märkä (joku nosti just veneen ennen meitä). Ei kyllä ollut mitään ongelmia.

        Niin, tommoinen tuli sieltä ylös ja perässä sitten hieman yli 700km uuteen kotiin.



        EDIT: onhan tuosta todistekin vielä:



        -Kähmy
        Last edited by Kähmy; 28-08-2009, 12:31.
        e46 325xi
        Yamaha FZR 1000 EXUP
        ex-e39 530i Touring

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #19
          On se Kähmyllä vallan komia paatti
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Juubi
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 999

            #20
            Originally posted by Kähmy View Post
            Moi, itse nostin 525iA:lla melkein 2000kg yhdistelmän (1400kg vene ja jotain 500-600kg traileri) ja tuli kyllä melkoisen helposti ylös veneluiskaa pitkin, vaikka luiska oli märkä (joku nosti just veneen ennen meitä). Ei kyllä ollut mitään ongelmia.
            Sulla onkin tuolla mallimerkinnän perässä tuo A. Kyllä 170 heppasella manuaalilla olevalla passatillakin oli 1000kg kuorman peruuttaminen kohtalaiseen ylämäkeen täyttä myrkkyä (huom, jarruton kärry). Samalla kuormalla testasin piruuttaan 330dA:lla ja meni heittämällä ilman mitään kakisteluja.

            Noissa vetohommissa ja hitaissa nopeuksissa tuo automaatti (tai siis se momentinmuunnin/turbiini) on kyllä aivan ehdoton, muuten ajelisin kyllä mielummin manuaalilla.

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #21
              Omasta mielestä nykydieseleissä on todella onneton vääntö aivan tyhjäkäynnin tuntumassa. Tämä vielä yhdistettynä manuaalivaihteistoon aiheuttaa juuri sen, että kun pitäisi kuorman kanssa lähteä liikkeelle, niin pitää antaa kaasua reilusti, tai sammuu kone todella helposti. Moottorin saa tottumaton sammumaan todella helposti ilman sen suurempaa kuormaakin.

              Automaatin kanssa lähtö on helpompaa, koska momentinmuunnin nostaa vääntömomenttia, eikä kytkimen kanssa tarvitse kikkailla.

              Autossa ei välttämättä ole mitään vikaa. On vaan kaikkein huonoin yhdistelmä tuohon hommaan.


              Comment

              • Kähmy
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 422
                • Kempele

                #22
                Originally posted by Juubi View Post
                Sulla onkin tuolla mallimerkinnän perässä tuo A. Kyllä 170 heppasella manuaalilla olevalla passatillakin oli 1000kg kuorman peruuttaminen kohtalaiseen ylämäkeen täyttä myrkkyä (huom, jarruton kärry). Samalla kuormalla testasin piruuttaan 330dA:lla ja meni heittämällä ilman mitään kakisteluja.

                Noissa vetohommissa ja hitaissa nopeuksissa tuo automaatti (tai siis se momentinmuunnin/turbiini) on kyllä aivan ehdoton, muuten ajelisin kyllä mielummin manuaalilla.
                Mutta mulla oli myös yli 1000kg enemmän tavaraa takana kuin sulla. En edelleenkään usko, etteikö tuo nousis kohtuu kevyesti ylös luiskaa.

                Toisena esimerkkinä olen vetänyt meidän kalastusvenettä 550 Rönnqvist (paino 40hp yamahalla noin 500kg ja siihen traileri) surkean pikkuisella corollaattori D4D (teho 90hp!) surkeasta betoniluiskasta ylös...sulla on tohon verrattuna takaveto ja melkein 50hp enemmän! Paino on yhdistelmässä jotakuinkin sama ja rollaattori on manuaali.

                Jotain on nyt pielessä, joko kuskissa tai autossa...

                -Kähmy

                ps. Jürgen_: Ja kiitoksia
                e46 325xi
                Yamaha FZR 1000 EXUP
                ex-e39 530i Touring

                Comment

                • samtheman1
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 208
                  • Mikkeli

                  #23
                  Niin on...

                  ja kuski ei ainakaan oo mikään Räikkönen. Täytyy vielä kokeilla kaventaa rengasmallia ja keventää aisapainoo, jos sen sais vaikka sutimaan ennen sammumista...
                  -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                  Exiä E39 520D, E38 735

                  Nykyisiä E61 525D, E65 745

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16465
                    • Asikkala

                    #24
                    Originally posted by Kähmy View Post
                    Mutta mulla oli myös yli 1000kg enemmän tavaraa takana kuin sulla. En edelleenkään usko, etteikö tuo nousis kohtuu kevyesti ylös luiskaa.

                    Toisena esimerkkinä olen vetänyt meidän kalastusvenettä 550 Rönnqvist (paino 40hp yamahalla noin 500kg ja siihen traileri) surkean pikkuisella corollaattori D4D (teho 90hp!) surkeasta betoniluiskasta ylös...sulla on tohon verrattuna takaveto ja melkein 50hp enemmän! Paino on yhdistelmässä jotakuinkin sama ja rollaattori on manuaali.

                    Jotain on nyt pielessä, joko kuskissa tai autossa...

                    -Kähmy

                    ps. Jürgen_: Ja kiitoksia
                    Edelleenkään niin sitä traileria ei vedetä luiskasta ylös huipputeholla ellei kierrokset ole tapissa. Alakierrosten vääntö, tai keskialueen jos kytkintä reilusti luistattamalla pitää operoida, nostaa vehkeet kuivalle maalle. Samalla saa hassun hajun tulemaan laatikon ja koneen väliseltä alueelta :think

                    Comment

                    • Kähmy
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 422
                      • Kempele

                      #25
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Edelleenkään niin sitä traileria ei vedetä luiskasta ylös huipputeholla ellei kierrokset ole tapissa. Alakierrosten vääntö, tai keskialueen jos kytkintä reilusti luistattamalla pitää operoida, nostaa vehkeet kuivalle maalle. Samalla saa hassun hajun tulemaan laatikon ja koneen väliseltä alueelta :think
                      Kyllä. Siksi otinkin tähän toisen esimerkin. Kyllähän tuossa corollaattorissa pitää luistattaa kytkintä, mutta siksi otin esimerkiksi, että D4D on lähempänä 520D:tä kuin 525iA...

                      Tarkkana pitää olla polkimien kanssa ja luistatuksella mennään, mutta ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole...

                      Aisapainoa en ole koskaan mitannut, eikä se tässä tapauksessa merkkaa yhtään mitään. Korkeintaan sen verran, että jos se on negatiivinen, niin silloin voi pito heiketä (takavetoisella). Sammumiseen se ei vaikuta, jos auto sammuu, on vika kuskissa yleensä...jos kerran autosta ei ole löytynyt teknistä vikaa.

                      -Kähmy
                      e46 325xi
                      Yamaha FZR 1000 EXUP
                      ex-e39 530i Touring

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2044
                        • Riihimäki

                        #26
                        Kun tää nyt herättää näin paljon keskustelua niin pohtikaa vähän välityksiäkin. Se nyt on kuitenkin merkittävin asia tuossa hommassa. Veneen vetää ylös vaikka ruohonleikkurilla tai polkuautolla kun välitykset on kohdallaan ja pito riittää.

                        Onko 520d:ssä esimerkiksi poikkeuksellisen pitkä ykkönen? Tai voiko autoon olla vaihdettu vaikka pitempivälitteinen perä joskus? ...

                        Comment

                        • Kähmy
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 422
                          • Kempele

                          #27
                          Hyvä pointti. Tulee vaan mieleen, että 520D:ssä malliston "pienimpänä" tuskin on kovin pitkä ykkönen...vois kuvitella että esim 530D:llä olis...viisaammat korjatkoon.

                          -Kähmy
                          e46 325xi
                          Yamaha FZR 1000 EXUP
                          ex-e39 530i Touring

                          Comment

                          • samtheman1
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 208
                            • Mikkeli

                            #28
                            No

                            Lastutin auton Mikkelissä Street Turbolla. En huomaa perstuntumalta toimenpiteen jälkeen muuta eroa, kuin polttoaineen kulutus on noussut 0,5l-1l ja vene perässä hieman enemmän...
                            -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                            Exiä E39 520D, E38 735

                            Nykyisiä E61 525D, E65 745

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #29
                              Sait sentään sen veneen ylös
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              • jsr85
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 1375
                                • Oulainen

                                #30
                                Originally posted by samtheman1 View Post
                                Lastutin auton Mikkelissä Street Turbolla. En huomaa perstuntumalta toimenpiteen jälkeen muuta eroa, kuin polttoaineen kulutus on noussut 0,5l-1l ja vene perässä hieman enemmän...
                                Vaadi rahat takaisin, olisipa itselläki noin tarkka perse...
                                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎