Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ylävesiletku räjähti irti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joonas77
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 31

    Ylävesiletku räjähti irti

    Missähän mahtaa olla vika? Auto on bmw e39 540ia.
    Auto toimii muuten hienosti mutta nyt puolen vuoden aikana autosta on irronnut ylävesiletku jo kolme kertaa.
    Kaksi kertaa letku on irronnut siten että olen pysäköinyt auton normaalisti parkkipaikalle. Kun olen palannut autolle hetken kuluttua niin jäähdytysnestettä on monta litraa maassa ja ylävesiletku irti jäähdyttimen päästä. Kerran letku irtosi keskellä moottoritietä valtavan höyryn kera.
    Jokaisen kerran jälkeen auto on kuitenkin toiminut nesteiden lisäyksen ja ilmauksen jälkeen taas normaalisti pari kuukautta.
    Olen myös vaihtanut ylävesiletkun koska se oli pullistunut valtavan kokoiseksi.
    Letkun vaihto ei auttanut, eli irronut myös uudella letkulla kerran.

    Jos paisuntasäliön korkin avaa moottorin ollessa lämmin, tulevat nesteet paineella pihalle. Normaalia?

    Auto puhaltaa normaalisti lämmintä sisälle ja mittari on puolessa välissä.
    Voisiko selvitä vesipumpun, termostaatin tai korkin vaihdolla?
    Vai onko kansipahvit palaneet tai kannet halki?
    Auton huoltohistoria ei ole tiedossa.
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Viallinen paisarin korkki.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Onko siinä letkuntumpissa se lunssi päässä, ettei ole katkennut joskus kun noilla muovisäiliöisillä on vaan sellainen taipumus :think
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Madfexx
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3646
        • Lempäälä

        #4
        Paisarin korkki vaihtoon - ei päästä ylipaineita pihalle vaan ne kertyy järjestelmään. Itse korjasin juuri omasta vanhuksestani vastaavan vian: ylävesiletku pamahti irti ja paisui ajossa tuplakokoiseksi. Uudella korkilla kaikki pelaa jälleen ongelmitta.

        Vesien tulviminen ulos korkin avatessa on aivan normaalia, sillä tuolloin järjestelmän paine muuttuu ja samalla myös nesteen kiehumispiste muuttuu.
        Last edited by Madfexx; 09-09-2009, 19:53.
        Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
        Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

        Comment

        • seidltuning
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1941
          • Vantaa

          #5
          jostain syystä järjestelmä kerää painetta ja ylävesiletku oli se heikoin lenkki

          onko ikinä aamulla ilmoittanut että lisää jäähdytin-nestettä/oletko joutunut lisäämään?
          oho luin vähän huonosti
          auto pitäisi nyt aivan aluksi ilmata oikein...
          G30 530e Sedan
          E30 325i Cabriolet

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎