Announcement

Collapse
No announcement yet.

m3 kaasu hirttää. läppärungon purkajia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarci
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 783
    • Sawo

    m3 kaasu hirttää. läppärungon purkajia?

    onko noissa läppärungoissa sisällä että voi kulua jotain porrastusta tai muuta? vivusto jumittaa. ei vaijeri. päällepäin suihkuttelin mekanismit liukkaammaksi.

    ja yleensä aina vaan jos on käynnissä ja kovassa vauhdissa tottakai..

    s50b30 moottori.
    Last edited by jarci; 16-09-2009, 14:52.
    Nykyisin mennään X3 E83
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Oothan tsekannut, ettei jumita kaasupolkimen puolelta mistään?:think
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • jarci
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 783
      • Sawo

      #3
      Originally posted by O-Peksi View Post
      Oothan tsekannut, ettei jumita kaasupolkimen puolelta mistään?:think
      ei. vaikka otan koko vaijerin pois. ja käytän käsin vivustoa se voi joskus hirttää kiinni. päälle päin ei näy mitään vikaa. jouset ym ehjänä.
      Nykyisin mennään X3 E83

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Tässä kuvassahan taitaa olla käytännössä kaikki paikat, mistä vivusto voi jumittaa.:think



        Tiedä sit, jaksaisko esim. yksittäinen jumissa oleva pallonivel vaikka osan 15 päässä jumittaa joko vivuston. Itellä oli omissa läppärungoissa myös suht kankeat liikkeet, mut WD-40:ä niveliin ruiskimalla lähtivät liikkumaan nätisti. Miulla jumittamisen tosin mahtoi aiheuttaa se, kun läppikset on palovaurioautosta, ja olivat ostaessa jonkun sammutuskemikaalin ja tuhkan sotkemat.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • jarci
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 783
          • Sawo

          #5
          en tiedä en... kaasu vivusto ei hirtä jos auto ei pyöri..

          mut hirttää varmasti kiihdyttäessä yli 5000rpm..
          Nykyisin mennään X3 E83

          Comment

          • jarci
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 783
            • Sawo

            #6
            ei hirtä vaijeri, ei ehkä vivustokaan.. kysyn ennen kuin puran läppärungot irti..

            niin jokaisen läpän kohdalla on putkien päällä.. kumihatut..? voinko rasvata niiden kautta läppiä?.. vai mitä ne putket siinä on ?

            tuorevoitelu putkia vai

            kun auto ei pyöri..mikään ei hirta ja kaikki on normaalin näköiset..
            Last edited by jarci; 16-09-2009, 14:51.
            Nykyisin mennään X3 E83

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by jarci View Post
              ei hirtä vaijeri, ei ehkä vivustokaan.. kysyn ennen kuin puran läppärungot irti..

              niin jokaisen läpän kohdalla on putkien päällä.. kumihatut..? voinko rasvata niiden kautta läppiä?.. vai mitä ne putket siinä on ?

              tuorevoitelu putkia vai

              kun auto ei pyöri..mikään ei hirta ja kaikki on normaalin näköiset..
              Kumihattujen alla on "tyhjäkäyntiruuvit", joiden virallista funktiota en ite tiedä. Liittynee läppien synkronointiin, silloin, kun ne on suljettuna. Joku fiksumpi korjatkoon, jos oon aivan hakoteillä. Kuvasta näät vielä noi ruuvit paremmin:



              Edit: Nyt vasta ite hoksasin noi ohuet putket, joita taisitkin tarkoittaa. Niitten käyttötarkoituksesta ei ole mitn hajua.
              Last edited by O-Peksi; 16-09-2009, 16:30.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ohivirtauskanavaa noilla säädetään, eli tosiaan synkataan läppärungot = alipaineet tyhjäkäynnillä.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Yltti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2792
                  • Kuopio suamen texas

                  #9
                  Eli jumittaa vain jos auto on käynnissa. Eli silloin kun sinne tulee virtaa. Mitäs nuissa ohjataan sähköllä?

                  Tai sitten jumittako se silloin kun on polin tietyssä asennossa eli vaikuttaako onko lappu lattiassa puolessa välissä vai missä? Jos sillä on tietty kohta missä se jumittaa esim kun ajetaan konetiellä lappu lattiassa pitkään ni akseli jumii kiinni.
                  Last edited by Yltti; 16-09-2009, 16:40.
                  1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                  F10 525d Xdrive comfort sitte
                  Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                  www.rotator.fi

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Yltti View Post
                    Eli jumittaa vain jos auto on käynnissa. Eli silloin kun siine tulee virtaa. Mitäs nuissa ohjataan sähköllä?
                    Eihän vakionopeudensäädin vois aiheuttaa moista? Jos kyseisessä autossa on sellanen?:think
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • Yltti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2792
                      • Kuopio suamen texas

                      #11
                      Originally posted by O-Peksi View Post
                      Eihän vakionopeudensäädin vois aiheuttaa moista? Jos kyseisessä autossa on sellanen?:think
                      Voihan se vetää sitä vakkaria päälle
                      1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                      F10 525d Xdrive comfort sitte
                      Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                      www.rotator.fi

                      Comment

                      • jarci
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 783
                        • Sawo

                        #12
                        ei ole vakkaria.


                        eli mikään ei jumita kun auto on paikallaan ilman käyntiä. polkimesta painettuna kaikki liikkuu oikein.. samaten vivustoa liikutelleen liikkuu oikein.. kaikki oikein. pieni tahmominen voi välillä tuntua mut se on kyllä niin pientä että hhyvä jos erottaa ja se ehkä voisi tulla 1-2sylinterin kohdalla olevasta rungosta?


                        jos menen nyt ja lähden vedättää autolla tuonne tielle..kiihdyttämällä suht reippaasti..yli 4000rpm-5000rpm , niin vivusto voi jumittaa..ja noin puoleen väliin, ja se riittää vapaalla nostamaan kierrokset ehkä rajoittimeen asti. kun sammutan auton ja menen kattomaan. vivusto on niin jumissa ettei palaudu milläään työntämällä, vaijeri on löysällä eli se ei hirtä.. kaasua pitää kerran pumpata että "lukko" ´lähtee päältä.

                        tuollahan on vain yhdet läpät? kovasti se tarraa kiinni..mut en kyllä tiedä mikä..mut ulkoa päin sitä ei selvitä..

                        vivuston päässä on yks anturi, kaasuläpän asentotunnistin?? sillä ei ole vaikutusta.. se voi jumia niin paljon.. anturin käytin irti nimittäin jo.


                        edit, aivan kuin se tosiaan vetäisi sen vakkarin päälle.. siltä se tuntuu
                        Last edited by jarci; 16-09-2009, 18:31.
                        Nykyisin mennään X3 E83

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Tuleepa mieleen että läppärungon akseli on kulunut tai vääntynyt. Ajettaessa imu vetää niitä läppiä (ja akseleita) sisäänpäin ja kaasuläppä takertuu johonkin kulumaan hieman kiinni. Sen ei tarvitse tarttua kuin ihan vähän koska ja sitten akseli pyrkii takaisin omalle paikalleen kaasua vähennettäessä. Sitten kun moottori on sammutettu ja imu kadonnut niin läppä kiilaantuu siihen jumiin tosi tiukasti. Sitten kun kaasua vähän painaa niin se läppä irtoaa siitä jumista ja akseli palaa takaisin siihen oikeaan kohtaansa ja toimii taas ihan kun mitään ei olisi tapahtunutkaan.

                          ...olikohan vähän vaikeasti selvitetty :think
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • Mörökölli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 1735
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Jürgen_ View Post
                            Tuleepa mieleen että läppärungon akseli on kulunut tai vääntynyt. Ajettaessa imu vetää niitä läppiä (ja akseleita) sisäänpäin ja kaasuläppä takertuu johonkin kulumaan hieman kiinni. Sen ei tarvitse tarttua kuin ihan vähän koska ja sitten akseli pyrkii takaisin omalle paikalleen kaasua vähennettäessä. Sitten kun moottori on sammutettu ja imu kadonnut niin läppä kiilaantuu siihen jumiin tosi tiukasti. Sitten kun kaasua vähän painaa niin se läppä irtoaa siitä jumista ja akseli palaa takaisin siihen oikeaan kohtaansa ja toimii taas ihan kun mitään ei olisi tapahtunutkaan.

                            ...olikohan vähän vaikeasti selvitetty :think

                            Tässä voisi olla ideaa. Tulee kaukaisesti mieleen 80-luvun Suzuki GSX-r 750, jossa oli suoravetokaasarit ilman luistilaakerointia. Moottorijarrutuksen jälkeen piti kahvaan tarttua tiukemmin, koska imu veti luistin kaasarin runkoon tiukasti kiinni. Korostuu varsinkin jos runko on kulunut.
                            www.nenifab.com

                            Comment

                            • jarci
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 783
                              • Sawo

                              #15
                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Tuleepa mieleen että läppärungon akseli on kulunut tai vääntynyt. Ajettaessa imu vetää niitä läppiä (ja akseleita) sisäänpäin ja kaasuläppä takertuu johonkin kulumaan hieman kiinni. Sen ei tarvitse tarttua kuin ihan vähän koska ja sitten akseli pyrkii takaisin omalle paikalleen kaasua vähennettäessä. Sitten kun moottori on sammutettu ja imu kadonnut niin läppä kiilaantuu siihen jumiin tosi tiukasti. Sitten kun kaasua vähän painaa niin se läppä irtoaa siitä jumista ja akseli palaa takaisin siihen oikeaan kohtaansa ja toimii taas ihan kun mitään ei olisi tapahtunutkaan.

                              ...olikohan vähän vaikeasti selvitetty :think
                              jotenkii se tuntuu vähä kaukaa haetulta mut voihan se näin olla.. mut tiukkaan se tarttuu! vivustossa on kuitenkin niin kireät jouset.. että tuntuu että sen pitää lähes hitsautua yhden 6.sta läpästä kiinni..
                              miks se imu vaikuttiis siihen niin paljon?... kun paikallaan ollessa ei tartu..

                              mihin kohtaan vakkari tulee normaalisti..esim tuommoseen moni läppäseen sarjaan??...
                              Nykyisin mennään X3 E83

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎