Announcement

Collapse
No announcement yet.

jakokettinki asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasi Alakokkare
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 27

    jakokettinki asiaa

    Mikä on m50b25 jakokettingin vaihtoväli ja onkohan minkä hintainen homma ko vaihattas?
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Ei ketjua tarvitse vaihtaa moottorin elinaikana, tietenkin rattaat ja kiristin kuluu sekä ketju venyy..

    Onhan noita joskus menny poikkikin.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      #3
      Ite vaihtaisin varmasti ennen 250tkm, ja hintaa oli muistaakseni työn osalta 700e merkkiliikkeessä.:think Osat taitaa olla sellaset 300e. Omaan vaihdoin ketjun+muut kilkkeet kyllä jo 200tkm kohdalla, jolloin alaketjun oikeanpuoleinen ohjuri oli särkynyt alapäästään, ts. roikkui yläpään varassa, ja olis varmaan päässyt huonolla tuurilla karkaamaan kokonaan. Toisestakin täysin vastaavasta tapauksesta olen foorumilta lukenut.
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • JD
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1194
        • Espoo

        #4
        Originally posted by O-Peksi View Post
        Ite vaihtaisin varmasti ennen 250tkm, ja hintaa oli muistaakseni työn osalta 700e merkkiliikkeessä.:think Osat taitaa olla sellaset 300e. Omaan vaihdoin ketjun+muut kilkkeet kyllä jo 200tkm kohdalla, jolloin alaketjun oikeanpuoleinen ohjuri oli särkynyt alapäästään, ts. roikkui yläpään varassa, ja olis varmaan päässyt huonolla tuurilla karkaamaan kokonaan. Toisestakin täysin vastaavasta tapauksesta olen foorumilta lukenut.
        Kuinka onnistuit vaihtamaan pitkän ohjaimen, sen joka kiristää ketjun?
        Ei tunnu lähtevän sylinterinkantta irroittamatta?
        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Originally posted by O-Peksi View Post
          Ite vaihtaisin varmasti ennen 250tkm, ja hintaa oli muistaakseni työn osalta 700e merkkiliikkeessä.:think Osat taitaa olla sellaset 300e. Omaan vaihdoin ketjun+muut kilkkeet kyllä jo 200tkm kohdalla, jolloin alaketjun oikeanpuoleinen ohjuri oli särkynyt alapäästään, ts. roikkui yläpään varassa, ja olis varmaan päässyt huonolla tuurilla karkaamaan kokonaan. Toisestakin täysin vastaavasta tapauksesta olen foorumilta lukenut.
          Pitikö millaista ääntä tuo tuo hajonut ohjuri? Vai ei mitään?
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by JD View Post
            Kuinka onnistuit vaihtamaan pitkän ohjaimen, sen joka kiristää ketjun?
            Ei tunnu lähtevän sylinterinkantta irroittamatta?
            Ohjurin kiinnitystapit on kierteellä(jonka ite hoksasin vasta sen jälkeen, kun olin vaihtanut vasemman puoleiseen "liukuun" pelkän liukupinnan uudesta osasta) ja molempien ohjureiden pitäis mahtua irtoamaan paikoiltaan, kun kiinnitystapit ruuvaa irti.:think

            Tuossa vielä havainnekuva:



            Originally posted by JJT View Post
            Pitikö millaista ääntä tuo tuo hajonut ohjuri? Vai ei mitään?
            Ei pitänyt mitään ääntä. Tai kone päästi vaikka minkälaisia helinöitä ennen jakopääremppaa, mutta ei tuo käytännössä mitään vaikuttanut rallatukseen, vaikka kaikki osat uusinkin(pl. kampiakselin päässä olevan rattaan, joka olis pitänyt tietenkin vaihtaa, näin jälkikäteen ajatellen...) Ja moottorihan on siis vanokseton, eli ääni ei kuulu siitäkään.

            Edit: Tuota kuvaa kun ynnäilin, en oo enää ollenkaan varma, että kummasta päästä tuo oikeanpuoleinen ohjuri oli rikki, kun alapää taitaakin kellua vapaana ketjun päällä.:think Jokatapauksessa korvakko, josta kiinnitystappi menee läpi, oli lohjennut. Remontista aikaa 2v, niin alkaa muistikuvat hataroitua. Searchilla löytynee kyllä silloin kirjoitettua juttua aiheesta.
            Last edited by O-Peksi; 15-09-2009, 18:08.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • JD
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1194
              • Espoo

              #7
              Originally posted by O-Peksi View Post
              Ohjurin kiinnitystapit on kierteellä(jonka ite hoksasin vasta sen jälkeen, kun olin vaihtanut vasemman puoleiseen "liukuun" pelkän liukupinnan uudesta osasta) ja molempien ohjureiden pitäis mahtua irtoamaan paikoiltaan, kun kiinnitystapit ruuvaa irti.:think:
              M50 -93 koneessa siinä on pyöreä tappi, ei mitään mistä kääntää auki. Muissa tapeissa on nuo kuusiokannat. Jos irtoisi tappi niin helppo nakki mutta nyt ei, liukupinnan vaihto näyttää ainoalta ratkaisulta jos ei irrota kantta.
              Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
              https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by JD View Post
                M50 -93 koneessa siinä on pyöreä tappi, ei mitään mistä kääntää auki. Muissa tapeissa on nuo kuusiokannat. Jos irtoisi tappi niin helppo nakki mutta nyt ei, liukupinnan vaihto näyttää ainoalta ratkaisulta jos ei irrota kantta.
                No prkl, onpas oudosti tehty. Mut eihän sitä ohjurin runkoa oo toisaalta mikään pakko vaihtaa, kun ei se käytössä kulu. Haurastumisesta en tosin tiedä. Miulla ei kyllä liukupintakaan ollu noilla kilometreillä vielä kulunut yhtään, että sikäli tyhjä arpa oli mennä sekin vaihtamaan.
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1194
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  No prkl, onpas oudosti tehty. Mut eihän sitä ohjurin runkoa oo toisaalta mikään pakko vaihtaa, kun ei se käytössä kulu. Haurastumisesta en tosin tiedä. Miulla ei kyllä liukupintakaan ollu noilla kilometreillä vielä kulunut yhtään, että sikäli tyhjä arpa oli mennä sekin vaihtamaan.
                  Minulla on tapaus jossa lyhyempi muovinen ohjuri hajonnut ja tämän pidemmänkin liukupinnan ylemmät muovikiinnikkeet murtuneet, siksi molemmat vaihtoon. Kilometrejä autossa 160tkm.

                  Sinänsä hölmöä sekin ettei BMW myy erikseen muovipintaa vaikka se on irto-osa jolla oma osanumerokin...
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by JD View Post
                    Minulla on tapaus jossa lyhyempi muovinen ohjuri hajonnut ja tämän pidemmänkin liukupinnan ylemmät muovikiinnikkeet murtuneet, siksi molemmat vaihtoon. Kilometrejä autossa 160tkm.

                    Sinänsä hölmöä sekin ettei BMW myy erikseen muovipintaa vaikka se on irto-osa jolla oma osanumerokin...
                    No jopas. Taitaa olla suht yleinen vika sit tuo, kun kovin moni ei kuitenkaan ole avannut jakopäätä ollenkaan, ja niistäkin harvoista avatuista on niin "monesta" tuo paljastunut.
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • Pasi Alakokkare
                      Newbiemmer
                      • Aug 2008
                      • 27

                      #11
                      Originally posted by O-Peksi View Post
                      No jopas. Taitaa olla suht yleinen vika sit tuo, kun kovin moni ei kuitenkaan ole avannut jakopäätä ollenkaan, ja niistäkin harvoista avatuista on niin "monesta" tuo paljastunut.
                      Kiitoksia tiedoista. pittää alkaa suunnitteleen ko autolla ajettu 225000 km.

                      Comment

                      • Aazu
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 182

                        #12
                        Itse kun tuossa 220tkm kohdalla vaihdoin kummatkin kiristimet, niin nokkien päässä olevat rattaat ainakin näyttivät hyviltä, ja ketju näytti istuvan niihin hyvin. Tästä voi tarkastaa, ovatko rattaat aivan syöty loppuun.

                        Myös merkkiliikkeen kanta asiaan oli, että ei noita moottorin elinaikana tarvitse vaihtaa.

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Aazu View Post
                          Itse kun tuossa 220tkm kohdalla vaihdoin kummatkin kiristimet, niin nokkien päässä olevat rattaat ainakin näyttivät hyviltä, ja ketju näytti istuvan niihin hyvin. Tästä voi tarkastaa, ovatko rattaat aivan syöty loppuun.

                          Myös merkkiliikkeen kanta asiaan oli, että ei noita moottorin elinaikana tarvitse vaihtaa.
                          Mut siltikin niitä on katkeillut. Ite mieluummin vaihdoin noi rojut, ja ajelenpahan nyt ainakin ilman pelkoa siitä, että jossain vaiheessa napsahtaa.
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • Kape30
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 509
                            • Nokia

                            #14
                            Originally posted by JD View Post
                            M50 -93 koneessa siinä on pyöreä tappi, ei mitään mistä kääntää auki. Muissa tapeissa on nuo kuusiokannat. Jos irtoisi tappi niin helppo nakki mutta nyt ei, liukupinnan vaihto näyttää ainoalta ratkaisulta jos ei irrota kantta.
                            Tosiaan muovisen pikkuohjurin kiinnitystapit on kierteillä. Mutta isomman kiristysohjurin tappi on lämpösovitteella, joten ilman kannen aukaisua ei kiristintä saa vaihdettua.

                            Tämä opittu kantapään kautta, kun koneen kasausvaiheessa pulttasin kannen kiinni ennen kiristinojuria... En raskinut enään kantta aukaista joten hakkasin tapin pihalle alakerran kautta ja oli tosiaan niin tiukassa, että halkes sen karkaistun tapin pää samassa rytäkässa. Uusi tappi menikin sitten kivuttomasti jäähdyttämällä paikalleen.

                            En tosin voi suositella kenellekkään kyseistä toimenpidettä...
                            E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                            E39 520d Touring -00 Sienarot II
                            MB Sprinter
                            Lynx Rave Re 600 -15
                            Suzuki GSX-R1100 -95

                            Comment

                            • Kape30
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 509
                              • Nokia

                              #15
                              Originally posted by Aazu View Post
                              Itse kun tuossa 220tkm kohdalla vaihdoin kummatkin kiristimet, niin nokkien päässä olevat rattaat ainakin näyttivät hyviltä, ja ketju näytti istuvan niihin hyvin. Tästä voi tarkastaa, ovatko rattaat aivan syöty loppuun.

                              Myös merkkiliikkeen kanta asiaan oli, että ei noita moottorin elinaikana tarvitse vaihtaa.
                              Eihän ne nokkien rattaat siellä niinkään kulu. Kampuran vetävä ratas siellä ensimmäisenä tyhjää polkaisee jos joku...

                              On muuten se pieni ohjuri todella kovaa muovia joten ei vissiin isoa napautusta tarvi että menee paskaks. Purkuvaiheessa hieman kun tarjosi ruuvaria niin kiinnike napsahti tallinnurkkaan.
                              E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                              E39 520d Touring -00 Sienarot II
                              MB Sprinter
                              Lynx Rave Re 600 -15
                              Suzuki GSX-R1100 -95

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎