Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ensimmäistä kertaa OBD-testissä katsastuksessa ja hermot meni.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    #31
    Kyllähän tuossa minusta kuitenkin pitäis hiillostaa noita automaahantuojia kun heillä kerran mahdollisuus olisi toimittaa AKE:lle lista "ei haitallisista" vioista.
    Maahantuojalla lienee kuitenkin paras tieto mitä mikäkin vikakoodi ko. merkkisessä autossa merkitsee.
    Maahantuojat tietysti perustelee, sitä että eivät toimita listaa Ake:lle, sillä että jos auto ilmoittaa vikakoodeja niin siinä on aina jotain vikaa. Ja viallisella autollahan ei tule ajaa.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Jopi
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 374
      • Oulu

      #32
      Originally posted by wta View Post
      tarkastetaan "järjestelmän olemassaolo ja toiminta" "merkkivalosta testerillä".
      Tässäpä oiva markkinarako. Kuka keksii ensimmäisenä jonkin asteen feikki OBD2 pistokkeen+mokkulan, joka kivasti ilmoittaa katsurille et homma ok.

      Ebayhin vaan ja kauppa käy. Tietenkin sillä edellytyksellä, että muuallakin maailmoissa yhtä sairaita katsastuskäytäntöjä. hehheh
      Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
      e39 M5

      Comment

      • Caikkone
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 95
        • Tornio

        #33
        Mielenkiintoinen ketju ja itekki tullu ihmeteltyy tän OBD luvun järkevyyttä. Esim tämä kohta tuossa AKE:n vastauksessa:

        Katsastuksessa näistä luetaan vaiheen 3 vikamuisti, jonne tallentuvat pakokaasupäästöihin vaikuttavat vikakoodit, jotka ovat siis pakokaasupäästöihin vaikuttavia. Tällainen vaiheeseen 3 tallentuva vika sytyttää myös vikavalon.

        Eli miks ihmeessä ne sit lukee niitä koodeja kun vikavalon pitäisi silloin palaa jos jotain vikaa on. Esim omassa e46:ssa jos moottorin häiriövalo syttyy jostain häiriöstä, niin se kyllä sammuu jos auto käynnistetään muistaakseni 15 kertaa ilman että häiriö uusiutuu. Mutta se vikakoodi jää sinne muistiin ja autohan ei sit luonnollisesti mene katsastuksesta läpi vaikka siinä mitään vikaa olisikaan

        On taas osattu päättäjille puhuu kuinka tärkeää on koodit lukee, kyllä haisee vaan rahastus tässäkin hommassa.



        ex. e36 325iA Coupe -94

        Nyt.
        e46 330i Sedan -02
        e70 X5 xDRIVE 35d -10

        Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
        CAN-AM DS250 -06

        Comment

        • wta
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 641
          • ------

          #34
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Kyllähän tuossa minusta kuitenkin pitäis hiillostaa noita automaahantuojia kun heillä kerran mahdollisuus olisi toimittaa AKE:lle lista "ei haitallisista" vioista.
          Maahantuojalla lienee kuitenkin paras tieto mitä mikäkin vikakoodi ko. merkkisessä autossa merkitsee.
          Maahantuojat tietysti perustelee, sitä että eivät toimita listaa Ake:lle, sillä että jos auto ilmoittaa vikakoodeja niin siinä on aina jotain vikaa. Ja viallisella autollahan ei tule ajaa.
          Juu siis helpointahan se olisi noin mutta silti se ei oikeuta AKEa antamaan lain vastaisia katsastusohjeita joita katsastajien on noudatettava. Minun mielestäni oikeusvaltiossa on voitava luottaa siihen, että julkista tehtävää hoitavat noudattavat lakeja.

          Onhan tuo maahantuojaltakin vähän kiusallista (puhumattakaan taloudellisista vaikutuksista) jos katsastustilastoissa näkyy oma merkki hylättyjen listalla. Huolimatta, että se näkyy siellä mahdollisesti aiheetta.

          Tässä on mielestäni kyse enemmänkin periaatteesta. Enkä pidä arvossa sitäkään, että asiakkaalta nyhdetään rahaa turhilla uusintakatsastuksilla.

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            #35
            Eipä ole ensimmäinen, eikä varmaan viimeinenkään kerta, kun AKE vierittää vastuutaan maahantuojien harteille. Erinomaista kansalaisaktiivisuutta wta:lta, olette loistava!

            Tuli oikein inspiraatio itsellekin. Olen jo pitkään miettinyt kantelun rustaamista AKE:n mielivaltaisesta mallisarja-/vertailumalliruletista, joka selkeästi on lain vastaista. Jos jollain on enemmän tietoa ja kokemusta E30 vs. E30 M3, Ford Taunus vs. Cortina ym. -keisseistä, niin ota mieluusti yhteyttä. Mukavampi aina löydä päitä yhteen ja kaikki aineisto ylipäätään on tarpeen.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • singha
              Newbiemmer
              • Dec 2008
              • 27

              #36
              Hienoa työtä wta:lta, hatunnosto täältäkin! Ja plussa AKEllekin siitä, että on suhtautunut asiallisesti ja vastannut nopealla aikataululla ja ainakin yrittänyt perustella tulkintojaan. Oikeusasiamiehelle lähetetyn kantelun tutkinta kestääkin sitten pidempään - keskimääräinen käsittelyaika on näköjään seitsemän kuukautta. Tämä edellyttäen, että asia yleensä otetaan tutkintaan. Wta:n kantelu on kyllä niin hyvin perusteltu, että luulisi ehtojen täyttyvän tältä osalta.

              Kaiken kaikkiaan - AKE:n tulkintaan laista tässä puuttumatta - olen sitä mieltä, että sinänsä hyvää tarkoittava OBD-järjestelmä on otettu liian keskeneräisenä ja virhealttiina käyttöön. OBD-laitteiden esittämät viat pitäisi olla selkeästi tunnistettavissa ja yksilöitävissä. Tulkinnanvaraisia tai perusteettomia vikailmoituksia ei saisi tulla niin paljon kuin nyt tulee.

              Ja onhan sekin jotenkin eriarvoista, että v.2001 jälkeen käyttöön otettujen autojen omistajat joutuvat maksamaan - OBD-testien lisäksi - lisäkustannuksia OBD-laitteittensa nollaamisesta korjaamoilla, vaikka autot ovat yleisesti ottaen vähäpäästöisempiä kuin vanhemmat. Ja vaikka OBD-testissä ilmenisi ihan "oikeita" vikoja, jotka voivat vaikuttaa päästöihin, niin samat viathan jäävät kokonaan toteamatta vanhemmissa autoissa.

              Olisi mielenkiintoista tietää miten direktiivejä tulkitaan muissa EU-maissa OBD-testeissä ja mitkä ovat hylkäysprosentit Suomeen verrattuna - arvaan, että näin jäykkää ei ole meininki..

              -singha

              Comment

              • jonne
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 248
                • Rusko

                #37
                turhaa valitusta

                Originally posted by miq View Post
                Hienoa, isot peukut nickille wta
                Kaikki kun jaksaisimme alkaa työllistää virkamieskoneistoa samaan malliin epäkohtien suhteen niin ehkäpä siellä mietittäisiin tarkemmin asioita ennen niiden kaikenlaisten ja -karvaisten ideoiden voimaan saattamista.


                Asiaa on paisuteltu järjettömyyksiin. Jos löytyy vikakoodi jolle ei maahantuoja ole antanut "vapautusta", menee auto hylkyyn. Helvetin yksinkertaista.

                Eihän kukaan voi katsastuksessa tietää onko vikakoodi jäänyt ns. roikkumaan vai onko vika akuutti ja päästöihin vaikuttava. Esim. sytytyskatkokset jäävät muistiin makaamaan ja kuittaantuvat ajan kanssa, jos ei muuta syytä tilanteeseen ole.

                Lähes jokainen auto läpäisee normaalisti testin. Vikakoodiautojen omistajat sitten tehtailevat valituksia joka maailman kolkkaan tuntiessaan olevansa syrjittyjä vaikka juuri heidän autonsa on se ongelma.

                Tietysti voidaan jättää kaikki mahdolliset testit ja tarkastukset tekemättä ja lopettaa koko saatanan katsastus, ettei tule paha mieli kenellekään eikä tarvita kriisiapua hylätyn auton vuoksi.
                Mikä laulaen tulee, se tulee.

                BMW E39 M5, vm. 2002

                Comment

                • wta
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 641
                  • ------

                  #38
                  Originally posted by jonne View Post
                  Asiaa on paisuteltu järjettömyyksiin. Jos löytyy vikakoodi jolle ei maahantuoja ole antanut "vapautusta", menee auto hylkyyn. Helvetin yksinkertaista.

                  Eihän kukaan voi katsastuksessa tietää onko vikakoodi jäänyt ns. roikkumaan vai onko vika akuutti ja päästöihin vaikuttava. Esim. sytytyskatkokset jäävät muistiin makaamaan ja kuittaantuvat ajan kanssa, jos ei muuta syytä tilanteeseen ole.

                  Lähes jokainen auto läpäisee normaalisti testin. Vikakoodiautojen omistajat sitten tehtailevat valituksia joka maailman kolkkaan tuntiessaan olevansa syrjittyjä vaikka juuri heidän autonsa on se ongelma.


                  Lueppa nuo aikaisemmat viestini uudestaan...
                  Lyhyesti: Jos meillä laissa ja asetuksessa säädetään jotain niin ei kai jokin yksittäinen viranomainen voi noin vain alkaa säätelemään omia sääntöjään. Googlaappas huvikses mitä oikeusvaltio tarkoittaa.

                  Minä en ole valittanut mistään turhista testeistä ja mielestäni on hyvä, että pidetään erilaisilla testeillä autot kunnossa mutta jos AKE:n tai nykyään Trafin "tietämättömyydestä" yksittäisen asiakkaan täytyy maksaa perusteettomasti, niin ei kai se nyt voi oikeinkaan olla?

                  ps. autoni ei muuten antanut vikakoodeja katsastuksessa.

                  Originally posted by jonne View Post
                  Tietysti voidaan jättää kaikki mahdolliset testit ja tarkastukset tekemättä ja lopettaa koko saatanan katsastus, ettei tule paha mieli kenellekään eikä tarvita kriisiapua hylätyn auton vuoksi.
                  Tai, mitä jos hoidettaisiin ne vain niin kuin ne pitää hoitaa.

                  Comment

                  • wta
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 641
                    • ------

                    #39
                    Vastaus kanteluun:

                    Ei aiheuta toimenpiteitä. Selvityksessä ei ole ilmennyt, että muu kuin laissa tai asetuksessa määritelty vika aiheuttaisi OBD-testauksessa vikailmoituksen.

                    Eli mitä ilmeisimmin ainoastaan näissä seitsemässä automerkeissä, jotka Peuranen mailissaan luettelee, vikakoodit ovat yhdistettyjä ja niiden osalta maahantuoja on toimittanut inssille listat joiden avulla vikakoodit voidaan tulkita. En kyllä ymmärrä miksi Peuranen ei voinut tuossa aikaisemmassa mailissaan todeta, että nämä seitsemän merkkiä jotka ovat toimittaneet ne listat ovat ainoat merkit joissa on tällaiset yhdistetyt vikamuistit. Mielestäni Peurasen mailista jäi mahdollisuus, että tällaisia yhdistettyjä vikamuisteja voi löytyä joiltakin muiltakin merkeiltä kuin vain niiltä jotka ovat toimittaneet nämä listat. Ottaen vielä huomioon, että Peuranen sanoo mailissaan että muut autot voitaisiin muutenkin hylätä vaatimuksenmukaisuuden puuttumisen vuoksi. Vähän jäi selittelyn maku näistä vastauksista, mutta kun ei ole esittää mitään selvitystä, että oikeasti jokin muu kuin laissa tai asetuksessa tarkoitettu vika aiheuttaisi hylkäyksen niin ei voi mitään. Kuten kanteluun annetussa vastauksessakin todetaan, niin minun kantelukirjoitukseni perustui kuulopuheisiin. Eli jos jollakulla on oikeasti auto hylätty OBD-testin pohjalta ilman, että kyse on ollut päästöistä tai liikenneturvallisuuteen vaikuttavasta viasta ottakoot näytön talteen ja valittakoon asiasta. Tuon näytön hankkiminen tuskin on kovinkaan vaikeaa, nimittäin jos hylky tulee niin hakee BMW:ltä tulosteen missä ilmoitetaan vikakoodin syy. Jos tällainen löytyy niin sitten voidaan kannella taas uudelleen.

                    Comment

                    • PeteK
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 46

                      #40
                      Vanha threadi, mutta itselle ajankohtainen.

                      Mulla tuli viime viikolla Smart Forfourissa katsastuksessa OBD -testissä hylkäys (autoa ei hylätty vain tämän takia, vaan myös takajarrulevyt piti uusia).

                      Koodi oli joku UXXXX ja katsastusasemalla eivät tienneet mikä ko. koodi on. No vein auton huoltoon, missä vaihdettiin jarrulevyt+palat ja luettiin+nollattiin OBD. Toi OBD koodi oli "mittaristo ei saa yhteyttä sähköjärjestelmään tms." no silloin välähti. Mulla meni toisesta ajovalosta sulake pari viikkoa sitten ja nappasin siihen toisen 10A sulakkeen talusta, jonka johdosta mittaristo ei toiminut (ajoin näin pari kilometria lähimpään Biltemaan, hain sulakkeen ja vaihdoin sen heti). Eli tästä tapahtumasta oli jäänyt vikakoodi.

                      Tästä nyt sitten maksoin 40e autokorjaamolle nollauksesta... Ja korjaamolla sanoivat että ei mene välttämättä heidän tulosteensa kanssa läpi katsastukonttorilla, kun siinä ei päästötesti ollet menneet läpi (kuulemma kylmä auto, niin tulee OBD vika päästöihin) eivät nyt joutaneet lähteä autolla ajamaan rundia vain ton testin takia. Eli saata joutua jälkitarkastuksessa maksamaan 15e OBD -mittauksesta vain siksi, koska toi täysin turha koodi löytyi...

                      Rahastusta sanon minä. 60e ihan turhasta.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎