Announcement

Collapse
No announcement yet.

TSW Sakatan lakkapinta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • McBeast
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2007
    • 2998
    • Tallinn

    TSW Sakatan lakkapinta

    Ajattelin tuossa tylsän päivän ratoksi käydä hinkkaamassa nuo kesävanteet siistiin kuntoon, kun oli jäänyt paskaiseksi renkaiden vaihdon jälkeen.

    Ihan pelkällä pesemisellä ei vanteet puhtaaksi lähtenytkään.

    Ilmeisesti syksyn suolatiet ovat syöneet lakkapinnan pilalle ihan totaalisesti.

    Miten olisi viisain tapa toimia, että vanteista saadaan hyvät ja siistit.

    1. Ensin mietin, että kiillottaisin tuon lipan kokonaan, aloittaen karkeasta ja lopuksi autoglymiä päälle.

    2. Vien hiekkapuhallutettavaksi ja sen jälkeen uusi lakkaus? Onnistuuko tälläinen ja mitä maksaa?

    3. Hiekkapuhallutus + puolat mustaksi maalarilla ja lipan kiillotaisin itse?

    Kertokaa te, joilla on ollut vastaavaa ongelmaa, että miten kannattaa toimia. Ihan romukoppaankaan en noita viitsisi heittää.

    Pari kuvaa vanteista:










    Last edited by McBeast; 13-11-2009, 09:37. Reason: Kuvat skaalattu
    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    #2
    Originally posted by McBeast View Post
    Ajattelin tuossa tylsän päivän ratoksi käydä hinkkaamassa nuo kesävanteet siistiin kuntoon, kun oli jäänyt paskaiseksi renkaiden vaihdon jälkeen.

    Ihan pelkällä pesemisellä ei vanteet puhtaaksi lähtenytkään.

    Ilmeisesti syksyn suolatiet ovat syöneet lakkapinnan pilalle ihan totaalisesti.

    Miten olisi viisain tapa toimia, että vanteista saadaan hyvät ja siistit.

    1. Ensin mietin, että kiillottaisin tuon lipan kokonaan, aloittaen karkeasta ja lopuksi autoglymiä päälle.

    2. Vien hiekkapuhallutettavaksi ja sen jälkeen uusi lakkaus? Onnistuuko tälläinen ja mitä maksaa?

    3. Hiekkapuhallutus + puolat mustaksi maalarilla ja lipan kiillotaisin itse?
    Ohhoh, onpa mennyt humpalle Sakatat

    1. Kiilloittamalla onnistuu. Karkealla lähdet liikkeelle esim. 180:llä ja siitä hienompaan aina 1200:een. 3M:n hionta-aineella esim. loppusilaus ja 3M:n kiilloitus-aine perään. Sitten Autoglymin kultainen. Tapoja monia ja aikaa vievää puuhaa, mutta työnsä väärti.

    2. Hiekkapuhallus myös hyvä keino, mutta pelkkä lakkaaminen ei onnistu. Hiekkapuhalluksen jälkeen pinnasta tulee harmaa ja vaatii muutenkin 2K-hiontaväriä runtut. Eli vaatii luonnollisesti basen ja 2K-lakan.

    3. Tämä myöskin ihan asiallinen vaihtoehto ja osittain säästää hikeä, kun puhaltaa koko vanteen ja kiilloittaa sitten lipan, jonka jälkeen puolat mustiksi.

    Hiekkapuhallus on sen verran nopea ja siisti keino aina, että älä sitten vain ala millään maalinpoisto-aineella lutraamaan. Sitä paskaa on joka paikka täynnä. Tosin jos puolat ei ole syöpynyt, kuten ymmärsin, niin nopeasti tuon pelkän lipan hiookin.
    Rikollinen ja laiton konsti, jota en suosittele aloittelijoille, vaikka helppo nakki onkin. Toiset vaan vetää tuosta aina pullat väärään kurkkuun. Auto tukevasti pukeille takapäästä ja pyörät pois, jos hiottavat vanteet eivät vielä ole paikallaan ja ne tilalle. Kiesi käymään ja sopiva vaihde silmään -> huomaat että pyörät pyörii. Okei. Soitat kaverille, että tulee toiselle puolelle santapaperin kanssa, joten kaksi vannetta kerralla. Siinä pyörä pyörii ja käsi pitää santapaperia huulella, valmista tulee. MUTTA varokaa sormia, ettei jää puolien väliin. Itsellä kerran lähti rystysestä siivu, kun jotain tein noin - joten hanskoista plussaa.
    Konsti ei toimi etu-ja nelivetoihin

    Saa ne toki käsinkin, jos jänskättää, mutta tovin jos toisenkin saa kiilloitella.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • tinke76
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 289
      • Lempäälä

      #3
      Kato kato, omissa Sakatoissa oli hieman samaa ongelmaa mutta huomattavasti lievempänä (vain hieman noita vaaleita täpliä). Mikä lie aiheuttanut.
      Last edited by tinke76; 13-11-2009, 10:41.



      F11 525 dA M-sport & F45 218iA& Corvette C5

      Comment

      • McBeast
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2007
        • 2998
        • Tallinn

        #4
        Originally posted by Rockford View Post
        Ohhoh, onpa mennyt humpalle Sakatat

        1. Kiilloittamalla onnistuu. Karkealla lähdet liikkeelle esim. 180:llä ja siitä hienompaan aina 1200:een. 3M:n hionta-aineella esim. loppusilaus ja 3M:n kiilloitus-aine perään. Sitten Autoglymin kultainen. Tapoja monia ja aikaa vievää puuhaa, mutta työnsä väärti.

        2. Hiekkapuhallus myös hyvä keino, mutta pelkkä lakkaaminen ei onnistu. Hiekkapuhalluksen jälkeen pinnasta tulee harmaa ja vaatii muutenkin 2K-hiontaväriä runtut. Eli vaatii luonnollisesti basen ja 2K-lakan.

        3. Tämä myöskin ihan asiallinen vaihtoehto ja osittain säästää hikeä, kun puhaltaa koko vanteen ja kiilloittaa sitten lipan, jonka jälkeen puolat mustiksi.

        Hiekkapuhallus on sen verran nopea ja siisti keino aina, että älä sitten vain ala millään maalinpoisto-aineella lutraamaan. Sitä paskaa on joka paikka täynnä. Tosin jos puolat ei ole syöpynyt, kuten ymmärsin, niin nopeasti tuon pelkän lipan hiookin.
        Rikollinen ja laiton konsti, jota en suosittele aloittelijoille, vaikka helppo nakki onkin. Toiset vaan vetää tuosta aina pullat väärään kurkkuun. Auto tukevasti pukeille takapäästä ja pyörät pois, jos hiottavat vanteet eivät vielä ole paikallaan ja ne tilalle. Kiesi käymään ja sopiva vaihde silmään -> huomaat että pyörät pyörii. Okei. Soitat kaverille, että tulee toiselle puolelle santapaperin kanssa, joten kaksi vannetta kerralla. Siinä pyörä pyörii ja käsi pitää santapaperia huulella, valmista tulee. MUTTA varokaa sormia, ettei jää puolien väliin. Itsellä kerran lähti rystysestä siivu, kun jotain tein noin - joten hanskoista plussaa.
        Konsti ei toimi etu-ja nelivetoihin

        Saa ne toki käsinkin, jos jänskättää, mutta tovin jos toisenkin saa kiilloitella.
        Vanteet ei tosiaan ole alla enään, enkä niitä laitakkaan ennen seuraavaa kesää.

        Kiillotus on tuttua puuhaa noilta "kevari"ajoilta, kun runkoa tuli kiilloteltua, että sikäli on hieman edes perusteet hallussa.

        Puolat ei ole moksiskaan, niin niitä en välttämättä lähde työstämään turhaan, kun ei ole pakko.

        Taidan mennä rautakauppaan ja ostaa hiekkapaperia ja alkaa hommiin, eikai tuossa muukaan auta. Maalari varmaan ottaa ainakin vanteiden hinnat, jos noita rupee ehostamaan.
        Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

        Comment

        • McBeast
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2007
          • 2998
          • Tallinn

          #5
          Originally posted by tinke76 View Post
          Kato kato, omissa Sakatoissa oli hieman samaa ongelmaa mutta huomattavasti lievempänä (vain hieman noita vaaleita täpliä). Mikä lie aiheuttanut.
          Kiveniskuthan noita taitaa aiheuttaa, mutta nämä on kyllä selvästi suolaveden tai vastaavan aiheuttamia.
          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Originally posted by McBeast View Post
            Kiveniskuthan noita taitaa aiheuttaa, mutta nämä on kyllä selvästi suolaveden tai vastaavan aiheuttamia.
            Tai halvan laadun ->huonon pinnoitteen kun kerran tsw kyse

            Comment

            • Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

              #7
              Originally posted by Simo View Post
              Tai halvan laadun ->huonon pinnoitteen kun kerran tsw kyse
              Tuohan se. Yleensä edullisista japsivanteista hilseilee oikeastaan kaikki -> halpa merkki, halvat vanteet, halpa työ.
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

              Comment

              • tinke76
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 289
                • Lempäälä

                #8
                Taisi lukea TSW:ssä Made in China:think



                F11 525 dA M-sport & F45 218iA& Corvette C5

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Omat TSWt koki samanlaisen kohtalon kun viime talveksi laitettiin talvisäilöön kun vaimon pikkuveli ei pessytkään meidän vanteita vaikka lupasikin

                  Itse olen käyttänyt tuota Rockfordin kertomaa tapaa aina kiillottaessa vanteiden huulia, tosin aina etuvetoisessa autossa (eipä tuolla kyllä väliä ole), eli toisen puolen eturengas vaan maahan joten toinen puoli pyörii hyvin ja ei mene aikaa kovinkaan kauaa per vanne kun kiillottelee huulet.
                  Enkä ole saanut sormia tungettua väliin vaikka kuin yrittänyt
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • McBeast
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2007
                    • 2998
                    • Tallinn

                    #10
                    jees. mukavasti tullut vastauksia. tässä on ny tuleva talvi aikaa noita kiillotella ja se on sikäli mukavaa hommaa että tyän edetessä tuloksia näkee heti. hiomisen iloa.
                    Last edited by McBeast; 08-01-2020, 13:57.
                    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                    Comment

                    • Ekape
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 205
                      • Luvia

                      #11
                      Originally posted by McBeast View Post
                      Kiveniskuthan noita taitaa aiheuttaa, mutta nämä on kyllä selvästi suolaveden tai vastaavan aiheuttamia.
                      Kiveniskut puhkoo lakkapinnan, lakan alla ei ole esikäsittelyä, siihen pikkuisen suolavettä tai kosteuskin riittää niin lopputulos on tän näköinen. Ja pahemmaksi menee kiihtyvällä tahdilla.

                      Comment

                      • McBeast
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2007
                        • 2998
                        • Tallinn

                        #12
                        Kai tämä menee jo ihan projektihommiksi, mutta pistän nyt vielä pari kuvaa tuosta vanteesta, kun se on kiillotettu..
                        Vedin siis 240 -> 320 -> 400 -> 600 -> 800 -> 1000 -> 1200 -> Metalpolish

                        Tuommonen on jälki.. Saisi paremmin varmasti peilaamaan, jos hinkkaisi porakoneella oikein tosissaan, mutta saa nyt kelvata.



                        Last edited by McBeast; 08-01-2020, 13:57.
                        Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎