Diesel viritys

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    #1

    Diesel viritys

    Kootaan tänne kaikki dieselvirityksen perusasiat dieselkuskien iloksi!
    Täältä löytyy hajatietoa ja asiantuntijoita, muttei selkeästi perusasioita.

    Mitä tehoja ajatellen kannattaa vaihtaa mitäkin osia ja paljon se maksaa?

    Jos TDS-koneesta saa lastulla 165-180hv, niin mitä vaaditaan siitä eteenpäin? Miten syöttöjä saa nostettua fiksummin kuin sillä vastusviritelmällä, joka ei toimi kovin hyvin matalilla kierroksilla?
    Missä vaiheessa kannattaa vaihtaa turbo, cooleri ja peukaloida pumppua, koska isompi nestepää?
    Missä vaiheessa on isommasta putkesta ja vapaavirtaussuotimesta hyötyä? Miten iso putki kannattaa laittaa? Kannattaako laittaa vapaavirtauspanos vakioputsariin vai vaihtaa koko systeemi? Koska joutuu tekemään vakiokytkimelle jotakin?

    Miten mitkäkin asiat vaikuttaa koneen kestävyyteen?
    BMW F15 X5 M50d -14
  • pamppa
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 184
    • Kitee

    #2
    Tuolla jotakin --> http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=20423

    Comment

    • Lakeson
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 649
      • Jyväskylä

      #3
      Ainakin kannattaa asentaa RIITTÄVÄN ISO cooleri jo ihan koneen kestoa ajatellen, siitä ei ole mitään haittaa. Noissa alkuperäisissä välijäähy-malleissakin on cooleri turhan pieni.

      Tuohon omaan 524td:iin oli jälkiasennettu cooleri, joka näyttikin aika pieneltä. Ihan mielenkiinnosta laitoin sitten suoran putken tuon 'coolerin' tilalle ja kappas, ahtopaineet nousi mittarin mukaan 0,3 baria korkeammalle. Pakko oli pienentää ahtopaineita, kun mittari huiteli 1.3 barissa. Kaiken lisäksi turbo herää paljon matalammalta ilman tuota jäähyä.

      Pakoputkesta sen verran että turbon jälkeen putkesta on vain haittaa, vapaasti hengittävissä asia on toisin.
      Ei mopolla mahottomia..

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #4
        Jos tds:ssä on lastu, tehoputki ja vapaavirtausputsari, onko siitä hyötyä jos laittaa isomman coolerin? Voiko sillä saada 20 heppaa lisää?
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          Sanoit että pienensit ahtopaineita. Miten siis teit sen? Miten ahtopaineita peukaloidaan suuntaan tai toiseen?! (tarkoitan siis turboa vaihtamatta)
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #6
            Paineet pienenee ruuvaamalla hukkaportin tankoa pidemmäksi, ainakin tuossa meikäläisen mallissa. Ei uskalla ilman cooleria pitää ahtopaineita kuin kilossa, turhaa lämpökuormaa koneelle.
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4321
              • Kannus/Kokkola

              #7
              Vastaillaan nyt kaverin puolesta joka ei täällä kirjoittele:

              324td mekaanisella pumpulla.

              -Ahdin 47mm/60mm erillisellä hukkaportilla
              -49x38x7cm cooleri (=iso)
              -3" putki.
              -pumppu vakiokunnossa, syöttöä ruuvattu sopivasti
              -imusarjaan muutettu ahtoputken lähtö sopivammalle paikalle (ahtoputket kiertää nätisti keulan kautta)

              Käytiin lauantaina tehonmittauksessa.

              Pyöriltä:
              150hv/309Nm @ 1.2bar eli konetehoa tekee ~175-180hv.

              Painetta kokeiltiin nostaa -> 1.5bar, mutta tehoa tuli 5hv lisää, joten ei mitään merkitystä. Syöttöä tosin ei lisätty tuossa välissä.. Täytyy kyllä myöntää, että vetää diisseliksi aika kivasti.. :lol: E30 325i jää....

              Jospa tuohon vielä saisi pumppua päivitettyä, kunnon pakosarjan ja ehkä pykälää suuremman ahtimen. Tavoitteena on kuulemma 100hv/l eli 244hv. :lol: Eipä siitä enää kaukana olla.

              Comment

              • TuomasTee
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 529
                • Kotka

                #8
                Haluaisin saada omastani aluksi ainakin 200 heppaa. Nyt olisi ilmeisesti kohta n.180, hoituisiko loput isommalla coolerilla?

                Minkä kokoinen vakio turbo on? Mikä Garretti se olikaan, T04 vai T4 tai jotain sinnepäin?

                Jos jossain vaiheessa vakioturbo menee vaihtoon, mikä kannattaa hommata tilalle, samanlainen vai erilainen? Minkä kokoinen toimisi samoilla kierroksilla (mielellään voisi tulla alempaakin mukaan jos mahdollista), mutta kuitenkin toisi hieman tehoa lisää? Ahtopaineiden lisäys ei siis kummemmin lisää tehoja, ellei syöttöjä nosta, vai?

                Miten syöttöjä nostetaan muuten kuin sijoittamalla 1000 euroa pumpun virittelyyn tai käytetään epäilyttävää vastusviritelmää? Miten syöttöjen nosto toimii käytännössä? Syöttääkö enemmän koko kierrosalueella(kuten tuo vastusviritelmä, epämukava matalilla kierroksilla) vai onko lisäsyötöt käytössä vasta talla pohjassa?

                Miten TDS:n alakerta kestää virittelyä?

                Kiitos kaikille tähän mennessä keskusteluun osallistuneille, vihdoinkin joku huomasi tämänkin!
                BMW F15 X5 M50d -14

                Comment

                • mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

                  #9
                  Ehkä olisi kannattanut hieman käyttää searchia, löytyy MUUTAMA aihe koskien TDS:n viritystä :roll:
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                  Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                  Comment

                  • jani1632
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 2243
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by Maza
                    Vastaillaan nyt kaverin puolesta joka ei täällä kirjoittele:

                    324td mekaanisella pumpulla.

                    -Ahdin 47mm/60mm erillisellä hukkaportilla
                    -49x38x7cm cooleri (=iso)
                    -3" putki.
                    -pumppu vakiokunnossa, syöttöä ruuvattu sopivasti
                    -imusarjaan muutettu ahtoputken lähtö sopivammalle paikalle (ahtoputket kiertää nätisti keulan kautta)

                    Käytiin lauantaina tehonmittauksessa.

                    Pyöriltä:
                    150hv/309Nm @ 1.2bar eli konetehoa tekee ~175-180hv.

                    Painetta kokeiltiin nostaa -> 1.5bar, mutta tehoa tuli 5hv lisää, joten ei mitään merkitystä. Syöttöä tosin ei lisätty tuossa välissä.. Täytyy kyllä myöntää, että vetää diisseliksi aika kivasti.. :lol: E30 325i jää....

                    Jospa tuohon vielä saisi pumppua päivitettyä, kunnon pakosarjan ja ehkä pykälää suuremman ahtimen. Tavoitteena on kuulemma 100hv/l eli 244hv. :lol: Eipä siitä enää kaukana olla.
                    Mikäli oikein ymmärsin niin pakosarja on alkuperäinen....
                    Mistäs tuo ahdin on kotoisin...onko vaatinut suuriakin ponnisteluja paikalleen asentamiseksi... :roll:
                    Tallin täytteet:
                    E70 3.0d -09
                    E34 540ia -94
                    E39 520d -00
                    E39 528i M-sport -00
                    E60 520i -04
                    E30 -86
                    E61 520da -09

                    Comment

                    • Lakeson
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 649
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Tuossa loistava linkki mekaanisen syöttöpumpun ruuvaamiseen tehoja ajatellen;



                      Olisi mukava kulla jos jollain on kokemusta pumpun alkuperäisten säätöjen muuttamisesta ja niiden vaikutuksesta tehoihin. Ainakin mitä tuossa erästä syöttöpumppua tutkittiin, niin tehdasasetukset ovat 'mopoimmillaan'.

                      Linkistä pääsee edelleen foorumille josta löytyy maasturimiesten ruuvaus kommentteja, aika hauskaa luettavaa ja tuntuu tehoja löytyvän :!:
                      Ei mopolla mahottomia..

                      Comment

                      • bmw harrastelija
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 761
                        • -

                        #12
                        Kyllä vakiopumpusta et saa ruuvaamalla(vakio sisuskaluilla)tehoja tuon enempää...mynadieseliin vaa, tulee kaikista paras tulos ja halvin....
                        thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                        Alex von Falkenhausen

                        Comment

                        • TuomasTee
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 529
                          • Kotka

                          #13
                          Mikä on mynadiesel?
                          BMW F15 X5 M50d -14

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #14
                            Originally posted by TuomasTee
                            Mikä on mynadiesel?
                            :google:

                            Mynädiesel
                            Järvenkalliontie 9
                            23100 MYNÄMÄKI
                            P.02/4307180
                            Bosch-Delfi-Denso järjestelmät
                            Korjaus,varaosat ja viritys (myös raskaskalusto).

                            Comment

                            • bmw harrastelija
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 761
                              • -

                              #15
                              Se on liike tuolla tampereen lähellä, siellähän näitte superturbo(400hv ja yliki) mersujen pumput on modattu, alakaa se bemari liikahtaa
                              Tälläsiä yhteystietoja löytyy:
                              Mynä-Diesel Oy
                              Osoite Järvenkalliontie 9, 23100 Mynämäki
                              Puhelin (02) 4307180
                              Fax (02) 4307180
                              thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                              Alex von Falkenhausen

                              Comment

                              Working...
                              X