Diesel viritys

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mauri H.
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 270
    • Salo

    #16
    Mynällä on nykyään käytössä vain numero:

    0600-393131

    Sijaitsee Mynämäellä, Turun kupeessa, ja homma on niin että jos dieselistä pitää saada tehoja, on pumppu viisainta teettää siellä. Nimimerkillä kokemusta on.
    F11 530D xDrive

    Comment

    • bmw harrastelija
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 761
      • -

      #17
      Näin taitaa pojat olla 8)
      thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
      Alex von Falkenhausen

      Comment

      • Lakeson
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 649
        • Jyväskylä

        #18
        "Kyllä vakiopumpusta et saa ruuvaamalla(vakio sisuskaluilla)tehoja tuon enempää...mynadieseliin vaa, tulee kaikista paras tulos ja halvin...."

        Onko omakohtaista kokemusta vai 'mutua' tuon pumpun ruuvaamisesta, kun tiedät sanoa ettei siitä kotikonstein saa enempää irti? :roll:

        Tässä ei ole tarkoitus rakentaa mitään 'superturboa', tiedän kyllä että mainittu putiikki sen varmasti tekee. Mielenkiinto kohdistuu nimenomaan tuohon vakiopumppuun ja sen säätämiseen, koska siitä ei ole kaivettu kaikkia voimavaroja pihalle. Jos noita juttuja on uskominen, Boschin VE -pumpuista saa hyvinkin tehoja sisuskaluja vaihtamatta.
        Ei mopolla mahottomia..

        Comment

        • bmw harrastelija
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 761
          • -

          #19
          No ei juuri tuosta, mutta onhan nuita tullu roplattua...
          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
          Alex von Falkenhausen

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #20
            Voihan noita harrastelu mielessä roplata monella tapaa. Vielä jos erottaa rivipumpun jakajapumpusta on suurempi mahdollisuus onnistua.

            Ilmeisesti kukaan ei ole perehtynyt tuohon säätämiseen, kun ei tunnu kuin mutua löytyvän. Toisaalta, onhan se helpompaa viedä auto pajalle ja ottaa vaikka :juo
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • TuomasTee
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 529
              • Kotka

              #21
              Mun tapauksessa tahtoisin siis Bemaristani irti 200 heppaa.

              Jos joskus turbo menee vaihtoon, kannattaako tilalle laittaa joku toinen vai sama vakio?
              Jos laittaa, pakopesän ei varmaan kannata olla isompi, vakionakin jo reagoi aika ylhäällä. Entä imupesä? Mitä jos se olisi vähän isompi? Käyttäytyisikö muuten samalla tavalla, mutta enemmän paineita? Olisiko siitä taas mitään hyötyä jos pumppua ei ole modattu? Onko vakioahtimen hukkaportin kellon tangon ruuvauksesta mitään hyötyä jos pumppua ei ole modattu?

              Eikö lastu nosta syöttöjä vakiosta silloin kun polkasee kunnolla? Mistä se lisäteho muuten tulisi? Eikö periaatteessa vois tulla vielä lisää tehoa jos nostais tankoa ruuvaamalla vähän paineita tangosta? Ja samalla isompi coolerikin toisi vielä loput, lopputuloksena 200 heppaa? Vai onko se näin?
              BMW F15 X5 M50d -14

              Comment

              • Muumi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1704
                • Rovaniemi

                #22
                Originally posted by Mauri H.
                Sijaitsee Mynämäellä, Turun kupeessa, ja homma on niin että jos dieselistä pitää saada tehoja, on pumppu viisainta teettää siellä.

                Varmasti hyvä.
                Tekeehän tuo http://www.ppdiesel.com/ myös nuita pumppuhommia,ainakin näyttää nuissa mersuissa tuonkin firman tekeleet toimivan.
                E24 635csi

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  #23
                  Originally posted by TuomasTee
                  Mun tapauksessa tahtoisin siis Bemaristani irti 200 heppaa.

                  Jos joskus turbo menee vaihtoon, kannattaako tilalle laittaa joku toinen vai sama vakio?
                  Jos laittaa, pakopesän ei varmaan kannata olla isompi, vakionakin jo reagoi aika ylhäällä. Entä imupesä? Mitä jos se olisi vähän isompi? Käyttäytyisikö muuten samalla tavalla, mutta enemmän paineita? Olisiko siitä taas mitään hyötyä jos pumppua ei ole modattu? Onko vakioahtimen hukkaportin kellon tangon ruuvauksesta mitään hyötyä jos pumppua ei ole modattu?

                  Eikö lastu nosta syöttöjä vakiosta silloin kun polkasee kunnolla? Mistä se lisäteho muuten tulisi? Eikö periaatteessa vois tulla vielä lisää tehoa jos nostais tankoa ruuvaamalla vähän paineita tangosta? Ja samalla isompi coolerikin toisi vielä loput, lopputuloksena 200 heppaa? Vai onko se näin?
                  isompi ahdin pelkästään jo sen vuoksi että tuon vakio ahtimen pesät ovat aivan liian pienet eli siipien vaihto isompiin ei auta, pakopesän koko jarruttaa pakokaasujen virtausta ja kompurakin on aivan liian pieni. itse olen hankkimassa garrett g25/40R turbon koska tämä on ehdottomasti sopivin turbo tuohon tds:ään. ja pelkästään tuo pakopesä käy vakiosyötöillä jo noin 3000 kiekan jälkeen ahtaaks niin saatika sit isommilla syötöillä ja isommilla kierroksilla kun alkaa oleen tarvetta saada kaasut kulkeen pakopesässä.

                  tankoa ruuvvamalla ei tapahdu mitään muutakuin että hukkaportti aukeaa myöhemmin ja ahdin ahtaa korkeammilla paineilla ja korkeammille kierroksille mutta tehoahan ei tule lisää ollenkaan pelkästään ilmamäärää lisäämällä, siihen tarvitaan enemmän polttoainetta.

                  mitä enemmän syötät ilmaa niin sitä enemmän voit turvallisesti tuupata polttoainetta sinne, isommalla nestepäällä sitä menee sinne enemmän ilman että "ruiskutusaikaa" täytyisi pidentää.

                  vakio turbolla ja coolerilla ei paljoa 200 hummaa taida saada, tai no olen toisaalta kuullut joistain lastuista tai bokseista jolla saadaan yli 200 hummaa vakio tds:stä irti ja hinta tais olla 600 euroa.
                  mutta tuo vakio ahdin ja cooleri on aivan pienet noidenkin tehojen hakuun, ahtoilma on aivan liian kuumaa joka vaarantaa koneen kestävyyttä.

                  isompi ahdin, cooleri, pumppuun esim 12mm nestepää. kunnon pakosarja ja putkisto niin voi odottaa enemmänkin tehoa kuin 200 hummaa ja konekkin kestää paremmin.

                  mut nämä on taas mun mielipiteitä/käsityksiä asiasta ja en ole mikään dieseltietäjä mutta tuo mauri ja tykki ovat sitten jo vähän niinkuin pioneereja tuossa diesel asiassa joten heidän neuvoja kannattaa ainakin kuunnella
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • TuomasTee
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 529
                    • Kotka

                    #24
                    Minkä kokonen tuo Garretti on? Miksi vakioturbo ahistaa jo silloin, sehän tulee mukaankin vasta kahden tonnin jälkeen?
                    Käykö tuo vakiopakosarjaan?

                    Kannattaako Bemaria viedä reilun kahdensadan hepan takia pumppuremonttiin? Ilmeisesti ainakaan vakioturbolla ja coolerilla se ei kannata, vai?

                    Mitä öljynpaineet ja moottorilämmöt tykkää yli 200hv lukemista?

                    Miksi nestepään vaihto maksaa 1000 euroa?!
                    BMW F15 X5 M50d -14

                    Comment

                    • LASSI-S
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 4918
                      • hattula/hämeenlinna.

                      #25
                      tuo vakiopumppu kyllä riittää suht pitkälle, eli varmasti pidemmälle mihin ahtimen resurssit eli vakio ahtimella ei pummpu ole se eka "pullonkaula".

                      tuo garretti on sellanen että se rupaa ahtamaan jo 1500 rpm kierroksilla jos syötöt on säädetty hyvin ja pakosarja ja putkisto on kunnolliset ja se riittää dieselissä lähes 400 hp tehoihin. hämeen dieselissä olivat sitämieltä että tuo on ehdottomasti paras vaihtoehto tds:n ahtopuolen parannukseen.

                      tuo pumpun remppaamisen kannattavuus on ihan oikeastaan mielipide asia taas johon ei välttämättä sitä oikeaa vastausta ole mutta sanon itse että joo jos rahaa löytyy vähänkin. eikä tuon pumpun rakennus nyt tonnia jokapaikassa ole, voi olla että selviää 500 eurollakin jos nestepään löytää käytettynä.

                      kunnon cooleri on pakollinen hankinta jos aikoo vähänkin saada lääkettä tehonpuutteeseen.
                      E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                      Comment

                      • Kreuzotter
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 145

                        #26
                        Originally posted by TuomasTee
                        Minkä kokonen tuo Garretti on? Miksi vakioturbo ahistaa jo silloin, sehän tulee mukaankin vasta kahden tonnin jälkeen?
                        Onkohan sulla jotain vikaa konehuoneen puolella? Ohessa mun mittaamia arvoja (kopio TDS - tekniikkaa ja viritystä threadista).

                        *****
                        VAKIONA
                        Ahtopaineen nousu: 0,5 bar @ 1750; 1,0 bar @ 2200
                        Kiihdytys 60-120 km/h vitosella n. 22 s

                        miedosti VIRITETTYNÄ
                        Ahtopaineen nousu: 0,5 bar @ 1500; 1,0 bar @ 2000
                        Kiihdytys 60-120 km/h vitosella n. 17,5 s

                        rankasti VIRITETTYNÄ
                        Ahtopaineen nousu: 1,0 bar @ 1700; 1,2 bar @ 2000
                        Kiihdytystä en voinut mitata, kytkin luistaa (yli 360 tkm mittarissa)
                        *****
                        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                        Comment

                        • boosted.fun
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 104
                          • Kannus

                          #27
                          [quote="Maza"]Vastaillaan nyt kaverin puolesta joka ei täällä kirjoittele:

                          324td mekaanisella pumpulla.

                          -Ahdin 47mm/60mm erillisellä hukkaportilla
                          -49x38x7cm cooleri (=iso)
                          -3" putki.
                          -pumppu vakiokunnossa, syöttöä ruuvattu sopivasti
                          -imusarjaan muutettu ahtoputken lähtö sopivammalle paikalle (ahtoputket kiertää nätisti keulan kautta)

                          Kiitoksia Mazalle. Päätin tulla itse kirjoitteleen jotakin. Siis pakosarja on vakio jossa optiona pakokaasun kierrätysventtiili. joka muuttui hukkaportiksi. Ahdin on Rotomaster joka varmaan talven aikana päivittyy. Pumpun aattelin viedä PP-dieselille hoitoon. Ja keväämmällä uudestaan penkkiin.
                          e36 328i
                          e21 315tic
                          ex e30 324TD
                          Pieni on kaunista lukuunottamatta ahtimia..

                          Comment

                          • TuomasTee
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 529
                            • Kotka

                            #28
                            Siis kyllähän se turbo mukaan oikeastaan tulee jo vähän ennen kahta tonnia, mutta piikki tulee n. 2500:ssa. Onko teillä muilla eri tavalla vai?

                            Nyt on lastukin kiinni, mukavasti toimii ja tuo tehoa lisää. Rajotinkin nousi 5500:een. Tuo vastusviritelmä tuo kyllä paljon enemmän tehoa kuin lastu. Tuntuis vahvasti siltä että tuo lastun kanssa paljon enemmänkin kuin aikaisemmin. Lastun kanssa kytkin ei luista mutta kun syötöt nostaa nappulasta niin luistaa tosi törkeesti. En sitten tiedä miten hyvää tuo nappulaviritelmä tekee koneelle! :shock:
                            BMW F15 X5 M50d -14

                            Comment

                            • JayJay-
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 625
                              • jkl

                              #29
                              Tietäisköhän kukaan et minkälainen pumppu/valmistajan (jakajamallinen?) e46 320d (135hv) on? Ja mimmosia sähköhärpäkkeitä on liitetty pumpun ohjaukseen.
                              Autoton..
                              ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                              Comment

                              • xela
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2004
                                • 141
                                • Tampere

                                #30
                                Tuossa e46 320d:ssä on Boschin VP44 säteismäntäjakajapumppu. Ruiskutusaika säädetään solenoidiventtiilillä sylinterikohtaisesti. Tuon VR44 pumpun "huijaaminen" ei onnistu yhtä helposti kuin vanhemman mallisten "port controlled" pumppujen, VP37 ja VE..EDC. Käytännössä jos syöttöjä halutaan lisätä niin se pitää tehdä ecun softaa päivittämällä. Pumpussa on vielä oma säätöyksikkö, joka tekee osan säätöarvojen laskennasta ecun antamien tietojen perusteella.

                                Aihetta ja ko. autoa sivuten yhdessä Boschin dieselpumppukirjassa oli artikkeli 320d:stä jolla voitettiin v. -98 Nurburgringilla 24 tunnin kestävyysajo. Autolla kilpailtiin samassa luokassa bensiiniautojen kanssa. Suoritusarvot oli aika kovat. Auton paino 1040kg, 0-100km/h = 4,5s, suurin teho [email protected], vääntö [email protected]. Normaaliin tuotantoversioon verrattuna tuohon oli tehty seuraavat muutokset: nestepää vaihdettu isommaksi ja 4-mäntäiseksi, suuttimet vaihdettu, ecu softa muutettu. Turbon/välijäähdyttäjän suurentamisesta ei puhuttu mitään, mutta vois kuvitella että näitäkin on ropeloitu. Keskikulutus 24 tunnin aikana oli 23l/100km (noin puolet vastaavan bensa auton kulutuksesta) ja keskinopeus 160.

                                Comment

                                Working...
                                X