Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iskunvaimentimien huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    #16
    Originally posted by Julmis View Post
    Kaikissa Öhlinsseissä jotka olen purkanut niin korkki on ollut kiinni ihan lyömällä. Laita ruuvipenkkiin kiinni niinkuin kuvassasi on ja pikkuisella taltalla/ruuvimeisselille ja vasaralla irtoaa kun naputtelee ympäriinsä.

    Jos olet suunnitellut enemmänkin tuota hommaa tekevän niin suosittelen tekemään/teettämään alumiinista sellaiset kiinnitys kappaleet joilla saat putken kiinni ruuvipenkkiin. Samalla kun teet 36mm ja 46mm männällä olevalle säiliölle. Uudemmat kelkat ja ralliauton iskarit ovat esimerkiksi tuolla 46mm männällä. 36:nen on muistaakseni päältä 40mm ja 46mm on 50mm päältä.

    Niin ja vain ja ainoastaan typpeä sinne sisälle. Ja tarkista välimännän etäisyys ennen kuin irroitat sen, että tiedät laittaa oikealle etäisyydelle sen kasatessa.
    Pitää pyöräyttää tuollaiset kiinnityskappaleet.

    Tarkoitatko välimännällä mäntää joka erottaa öljyn ja kaasun lisäsäiliössä? Tuollaisessa 120mm lisäsäiliössä suositeltiin jättämään mäntä 7mm pohjasta.

    Onko Öhlinssin o-renkaat ihan standardi kokoisia. Eli voiko niitä hakea lähimmästä tiivistekeskuksesta vai pitääkö käyttää maahantuojaa apuna?

    Jos ei vielä huomattu, niin iskareiden huolto on minulle suhteellisen uusi aluevaltaus. Mutta tekemällä ja kysymällä oppii.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • Julmis
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 89
      • Kajaani

      #17
      Originally posted by Doni View Post
      Pitää pyöräyttää tuollaiset kiinnityskappaleet.

      Tarkoitatko välimännällä mäntää joka erottaa öljyn ja kaasun lisäsäiliössä? Tuollaisessa 120mm lisäsäiliössä suositeltiin jättämään mäntä 7mm pohjasta.

      Onko Öhlinssin o-renkaat ihan standardi kokoisia. Eli voiko niitä hakea lähimmästä tiivistekeskuksesta vai pitääkö käyttää maahantuojaa apuna?

      Jos ei vielä huomattu, niin iskareiden huolto on minulle suhteellisen uusi aluevaltaus. Mutta tekemällä ja kysymällä oppii.
      Niihin öhlinsseihin joihin olen joutunut vaihtamaan tiivisteitä on löytynyt ihan paikallisesta liikkeestä tiivisteet, lisäsäiliön ja rungon välissä on myös o-rengas. Itse en ole noita avannut kuin pakko tilanteessa esim kun jokin osa on vaurioitunut ja täytyy uusia. Kierteet ovat yleensä laitettu liimalla kiinni joten lämmitys on tarpeen.

      Oikein olet oivaltanut, välimäntä on juuri se joka erottaa öljyn ja kaasun. Tuo mitta vaikuttaa oikealta. Ei ole millintarkka mutta kun laittaa oikeeseen kohtaan niin säästyy ylimääräiseltä ohjelmalta.

      Maahantuoja on ilmeisesti mennyt konkurssiin joten sieltä ei juuri nyt saa varaosia. Mutta öljyä pitisi tulla MP-racingkiin lähipäivinä lisää.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16493
        • Asikkala

        #18
        Originally posted by Julmis View Post

        Maahantuoja on ilmeisesti mennyt konkurssiin
        What ?

        Comment

        • Julmis
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 89
          • Kajaani

          #19
          Originally posted by jr66 View Post
          What ?
          Näin ainakin kertoi eräs jälleenmyyjä kaverille joka kyseli tilaamiansa vaimentajia viimeviikolla. Seuraavaksi soitti varmuudenvuoksi maahantuojalle joka kierrellen vahvisti asian. Joten toimitus viivästyy niin, että kaverin talven rallikisat taitaa jäädä väliin.
          Last edited by Julmis; 14-01-2010, 20:01.

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            #20
            Alatulppa on tosiaan pelkkä alumiinitulppa ilman mitään tiivistystä. Lähti irti muutamalla napautuksella.

            Päivitän tähän taas lisää kun homma edennyt. Voitte seurata kun ensikertalainen huoltaa iskaria.

            Julmikselle tulee varmasti vielä monta hankalaa kysymystä.
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              #21
              Iskari osina.


              Aika vähän shimmejä rebound puolella verrattun sisäänjousto puoleen. Tarkoitus olisikin reboundille saada lisää vastusta. 140 kilosella takajousella tuntuu olevan hieman liian pomppiva perä.

              Onko tietoa mistä saisi shimmejä kätevästi? Entä dokumentaatiota iskarin shimmaamisesta? Minulla oli joskus hyvä artikkeli, mutta se on hävinnyt internetin uumeniin.
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16493
                • Asikkala

                #22
                Originally posted by Doni View Post
                Iskari osina.


                Aika vähän shimmejä rebound puolella verrattun sisäänjousto puoleen. Tarkoitus olisikin reboundille saada lisää vastusta. 140 kilosella takajousella tuntuu olevan hieman liian pomppiva perä.

                Onko tietoa mistä saisi shimmejä kätevästi? Entä dokumentaatiota iskarin shimmaamisesta? Minulla oli joskus hyvä artikkeli, mutta se on hävinnyt internetin uumeniin.
                Öhläreitä huoltaa/säätää http://ohlins.fi/index.php
                Shimmejä http://ohlins.fi/index.php?cPath=25

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  #23
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Öhläreitä huoltaa/säätää http://ohlins.fi/index.php
                  Shimmejä http://ohlins.fi/index.php?cPath=25
                  Säätöpaikkoja on varmasti vaikka kuinka. Tarkoitus olisi nyt kuitenkin oppia ja ymmärtää miten eri kokoiset ja paksuiset shimmit vaikuttaa. Aluksi olisi tietysti hyvä saada hieman osviittaa mistä lähdetään ruuvaamaan.

                  Se että vie iskarit huoltoon, lyö satasia pöytää ja ei yhtään tiedä mitä tehtiin ei nyt oikeen houkuttele.

                  Trying is the first step towards failure.
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16493
                    • Asikkala

                    #24
                    Originally posted by Doni View Post
                    Säätöpaikkoja on varmasti vaikka kuinka. Tarkoitus olisi nyt kuitenkin oppia ja ymmärtää miten eri kokoiset ja paksuiset shimmit vaikuttaa. Aluksi olisi tietysti hyvä saada hieman osviittaa mistä lähdetään ruuvaamaan.

                    Se että vie iskarit huoltoon, lyö satasia pöytää ja ei yhtään tiedä mitä tehtiin ei nyt oikeen houkuttele.

                    Trying is the first step towards failure.
                    En tarkoittanutkaan että veisit ne Penttilälle mutta sieltä saa shimmejä.

                    Lähimpänä:
                    Siltaset Development Oy
                    Hiojankuja 4, 02780 Espoo
                    Pekka Siltanen
                    0400-447 000
                    [email protected]

                    Last edited by jr66; 27-01-2010, 12:35.

                    Comment

                    • Julmis
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 89
                      • Kajaani

                      #25
                      Originally posted by Doni View Post
                      Iskari osina.


                      Aika vähän shimmejä rebound puolella verrattun sisäänjousto puoleen. Tarkoitus olisikin reboundille saada lisää vastusta. 140 kilosella takajousella tuntuu olevan hieman liian pomppiva perä.

                      Onko tietoa mistä saisi shimmejä kätevästi? Entä dokumentaatiota iskarin shimmaamisesta? Minulla oli joskus hyvä artikkeli, mutta se on hävinnyt internetin uumeniin.
                      Ööö, jos olet purkanut tuon simmipakan tuohon pöydälle niin, että "ylä" tarkoittaa varressa olevan kiristysmutterin puolta niin silloin on puristuspuoli se jossa on vähemmän simmejä.

                      Mistä laitteesta tuo iskari on?

                      Edit: Kyllä tuo oikeapuoli näyttää sittenkin paluupuolelta simmien halkaisian vuoksi. Ylä/ala kirjoitettu vaan eritavalla kuin minun papereissa normaalisti.
                      Last edited by Julmis; 27-01-2010, 19:29.

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2842
                        • Kyrsälä

                        #26
                        Ylä on kiristysmutterin puoli.

                        Aloin itsekkin tänään miettimään että olisiko se sittenkin niin että "ylä" on rebound ja "ala" on compression.

                        Iskari on E36 M3:sta.
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • Julmis
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 89
                          • Kajaani

                          #27
                          Originally posted by Doni View Post
                          Ylä on kiristysmutterin puoli.

                          Aloin itsekkin tänään miettimään että olisiko se sittenkin niin että "ylä" on rebound ja "ala" on compression.

                          Iskari on E36 M3:sta.
                          Muutama kysymys kuvasta:

                          -Onko tuo mantä ollut miten päin varressa? Kuvassa näkyvä puoli pitää olla mutteria kohti. Sen tietää siitä, että yläpuolella olevat reijät ovat pienemmällä kehällä kuin toisenpuolen reijät. Pienempi kehä on paluupuoli (Rebound). Mutterin puolella on paluupuolen pakka.

                          -Mittaa nuo männän kummallakinpuolella olevat ensimmäiset kolmio simmit, pienemmät (paksuudella ei väliä) simmit on paluupuolen pakasta. Näyttäisi, että oikeanpuoleinen olisi pienempi kuin vasemmalla oleva.

                          -Missä ihmeen käytössä tuollainen simmitys on ollut? Ralli, rata vai kylänkierrossa.

                          Minulla on takana myös Öhlinssit itsellä ja on muuten pikkuisen eri simmitys.

                          Noita kolmion mallisia simmejä ei ole tullut vastaan kuin noissa vanhemmissa Öhlinsseissa.

                          Joko olen ymmärtänyt väärin kirjoituksesi, mutta noista tiedoista voisin pikaisesti veikata että on ollut mäntä ja/tai simmipakat väärinpäin paikallaan. Jos pelkkä mäntä väärinpäin niin silloin paluupuoli todellakin potkii takaisin huomattavasti koska pienempi kehäisen paluupakka ei peitä männän reikää kokonaan.
                          Last edited by Julmis; 27-01-2010, 21:49.

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2842
                            • Kyrsälä

                            #28
                            Originally posted by Julmis View Post
                            Muutama kysymys kuvasta:

                            -Onko tuo mantä ollut miten päin varressa? Kuvassa näkyvä puoli pitää olla mutteria kohti. Sen tietää siitä, että yläpuolella olevat reijät ovat pienemmällä kehällä kuin toisenpuolen reijät. Pienempi kehä on paluupuoli (Rebound). Mutterin puolella on paluupuolen pakka.
                            Kuvassa näkyvä puoli on ollut mutteria kohti.
                            Originally posted by Julmis View Post

                            -Mittaa nuo männän kummallakinpuolella olevat ensimmäiset kolmio simmit, pienemmät (paksuudella ei väliä) simmit on paluupuolen pakasta. Näyttäisi, että oikeanpuoleinen olisi pienempi kuin vasemmalla oleva.
                            Päivitän mitat illalla.
                            Originally posted by Julmis View Post
                            -Missä ihmeen käytössä tuollainen simmitys on ollut? Ralli, rata vai kylänkierrossa.
                            Auto on ollut Öhlinssin promoautona Ruotsissa. Iskunvaimentimet on kasattu Öhlinssillä. Kun ostin auton oli iskareiden kaverina vakio E36 M3 jouset. Vuosi sitten tolpat vaihdettiin kynämallisiin ja jouset huomattavasti jäykempiin. Shimmausta ei muutettu. Voisin kuvitella että shimmaus on tehty matka-ajoa varten koska autoa on Ruotsissa liikuteltu ajaen. Viime kausi ajettiin radalla semi-slickseillä ja kadulla katurenkailla. Auto muuttunut tämän talven aikana taas enemmän rata-ajoon sopivammaksi ja nyt voikin iskareihin tehdä myös enemmän radalle sopivan shimmauksen.

                            Originally posted by Julmis View Post
                            Minulla on takana myös Öhlinssit itsellä ja on muuten pikkuisen eri simmitys.

                            Noita kolmion mallisia simmejä ei ole tullut vastaan kuin noissa vanhemmissa Öhlinsseissa.

                            Joko olen ymmärtänyt väärin kirjoituksesi, mutta noista tiedoista voisin pikaisesti veikata että on ollut mäntä ja/tai simmipakat väärinpäin paikallaan. Jos pelkkä mäntä väärinpäin niin silloin paluupuoli todellakin potkii takaisin huomattavasti koska pienempi kehäisen paluupakka ei peitä männän reikää kokonaan.
                            Iskarit on muistaakseni laitettu autoon vuonna 2000.

                            Kuvassa olevat osat on purettu niin että kiristysmutteeri on avattu ja sen jälkeen yksi osa kerrallaan on nostettu pöydälle vasemmalta oikealle. Osia ei ole käännetty, eli kaikki kuvan puolet on myös osoittanut iskarissa kiristysmutteria päin.
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • Julmis
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 89
                              • Kajaani

                              #29
                              Originally posted by Doni View Post

                              Kuvassa olevat osat on purettu niin että kiristysmutteeri on avattu ja sen jälkeen yksi osa kerrallaan on nostettu pöydälle vasemmalta oikealle. Osia ei ole käännetty, eli kaikki kuvan puolet on myös osoittanut iskarissa kiristysmutteria päin.
                              Nyt kiinostaa eniten se, että onkotuon männän kummankinpuolen eka simmi ulkomitaltaan samanlainen.

                              Laitan yv:tä simmeistä.

                              Comment

                              • Doni
                                Moderator
                                • Sep 2004
                                • 2842
                                • Kyrsälä

                                #30
                                Nykyinen shimmipakka takaiskarissa näyttää tältä:

                                rebound
                                14x0.30
                                16x0.20
                                21x0.15
                                24x0.20
                                27x0.25
                                27x0.25
                                29.5x0.30 (kolmio)
                                29.5x0.30 (kolmio)
                                mäntä
                                29.5x0.25 (kolmio) yksi pieni reikä
                                29.5x0.25 (kolmio) jokaisessa sakarassa kaksi reikää
                                29.5x0.25 (kolmio) jokaisessa sakarassa kaksi reikää
                                24x0.25
                                24x0.25
                                14x0.2
                                12x0.15

                                Mäntä ilman rebound shimmejä. Compressio shimmit peittää isot kolot.


                                Mäntä ekalla rebound shimmillä. Shimmi peittää pienet reijät.
                                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎