Mikä se koodi tarkalleen oli? Nakutunnistimet kannattaa nollata ja kattoa tuleeko uudestaan, aika harvoin hajoavat.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
co arvot liian korkeat tyhjäkäynnillä..
Collapse
X
-
Ja sama lambdoille...sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
koodista en tarkkaan tiedä mut konees luki et lamda anturi ja nakutustunnistin 2 en tarkemmin älynny katsoa.. elikkäs se on toisen lohkon tunnistin joka on paskana ja sit toinen lambda. tos noit hintoja kattelin ja kyselinki ihan marmoritiskilt niin aika kalliiks tulee.. miten noi motonetin tuotteet.. onko ne tässä tapaukses hyviä..
Comment
-
-
Originally posted by joonap View Postkoodista en tarkkaan tiedä mut konees luki et lamda anturi ja nakutustunnistin 2 en tarkemmin älynny katsoa.. elikkäs se on toisen lohkon tunnistin joka on paskana ja sit toinen lambda. tos noit hintoja kattelin ja kyselinki ihan marmoritiskilt niin aika kalliiks tulee.. miten noi motonetin tuotteet.. onko ne tässä tapaukses hyviä..
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostLuultavasti/mahdollisesti sieltä kuitenkin löytyy koodi, joka ilmoittaa lambdan seossäädön olevan tapissa. Tämä ei tarkoita lambdavikaa, vaan sellainen aiheutuu esim. suuresta imuvuodosta tai osittain rikkinäisestä MAF:sta.
Toisinsanoen, selvitä mitä sieltä on tarkalleen tullut, onko uusinut nollauksen jälkeen ja heiluuko lambdan jännitteet.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by joonap View Postimuputki (haitariosa) on niin paksussa jeesusteipissä et huh ja ihan varotoimenpiteenä vaik en halkeamia löytäny.. niin ja pakoputket on 100% ehjät.. et se putkista.
Ne Lambdailmoitukset siellä on sen vuoksi kun kone käy laihalla imuvuodon vuoksi ja lambdoille tuleva seos ei sovi enään ikkunaan.
Eli unohda ne Lambdatkin tässä vaiheessa jossa imuvuoto on enemmän kuin todennäköinen.
Comment
-
-
Tuota happea lukuunottamatta noi päästöarvot täsmää myös kokonaan katittomalle M60:lle. Kannattaa nyt varmistaa että kateissa on jotain sisällä.. ne on näissä aika kulutustavaraa jos a) on osuttu johonkin b) seokset on ollu joskus pielessä
Hapen perusteella sentään vois päätellä joku puola ei toimi täysin ja katti ois kunnossa. Pienestä puolaviasta ei jää myöskään vikakoodia. Helpoiten asian huomaa pienestä koneen hytkynnästä tyhjäkäynnillä tai pakoputken päästä epätasaisuutena käyntiäänessä.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Originally posted by Morkai View PostTuota happea lukuunottamatta noi päästöarvot täsmää myös kokonaan katittomalle M60:lle. Kannattaa nyt varmistaa että kateissa on jotain sisällä.. ne on näissä aika kulutustavaraa jos a) on osuttu johonkin b) seokset on ollu joskus pielessä
Hapen perusteella sentään vois päätellä joku puola ei toimi täysin ja katti ois kunnossa. Pienestä puolaviasta ei jää myöskään vikakoodia. Helpoiten asian huomaa pienestä koneen hytkynnästä tyhjäkäynnillä tai pakoputken päästä epätasaisuutena käyntiäänessä.
Jos kone käy laihalla imuvuodon seurauksena, ovat nimenomaan tyhjäkäynnin CO koholla ja jäännöshappi korkealla ja kierroksilla menee....mikäli putkisto ei siis oikeasti vuoda.
Katittomana ei mene päästöistä korkeammillakaan kierroksilla ja puolavika on sekin päällä myös kierroksilla ja näkyy kyllä muissakin arvoissa.Last edited by Hemi; 15-01-2010, 23:38.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos kone käy laihalla imuvuodon seurauksena, ovat nimenomaan tyhjäkäynnin CO koholla
Topikin autoon...
Ihan ensimmäiseksi kannattaisi mitata päästöt ennen katalysaattoria, mikäli se on mahdollista.
Nyt kun noita arvoja tarkastelee hieman syvemmin, niin voi huomata miten CO-arvot ovat välillä 0,25-0,84. Ohjearvo ennen katalysaattoria on 0,3-0,65. Taasen HC arvo on topikin autossa 44-75 ja ohjearvo olisi ennen katalysaattoria maksimissaan hieman yli 100. Eli topikin auto on hyvinkin ohjearvoissa ennen katalysaattoria.
Lisäksi topikin autossa CO2-arvot ovat tyhjäkäynnillä ja varsinkin kierroksilla erittäin hyvät (12,9-14%), niin palaminen moottorissa on lähes täydellistä.
Näillä perusteilla uskaltaisin väittää, että topikin autosta on katalysaattori finaalissa. Vaihtamalla autoon uuden toimivan katalysaattorin, tippuvat sekä CO- että HC-arvot lähes nollaan.Last edited by T3; 16-01-2010, 10:34..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostJos CO on ylhäällä, niin kone käy rikkaalla. Jos taas koneessa on imuvuotoja, tai se käy muusta syystä laihalla, niin silloin CO on alhainen, mutta HC korkea.
Topikin autoon...
Ihan ensimmäiseksi kannattaisi mitata päästöt ennen katalysaattoria, mikäli se on mahdollista.
Nyt kun noita arvoja tarkastelee hieman syvemmin, niin voi huomata miten CO-arvot ovat välillä 0,25-0,84. Ohjearvo ennen katalysaattoria on 0,3-0,65. Taasen HC arvo on topikin autossa 44-75 ja ohjearvo olisi ennen katalysaattoria maksimissaan hieman yli 100. Eli topikin auto on hyvinkin ohjearvoissa ennen katalysaattoria.
Lisäksi topikin autossa CO2-arvot ovat tyhjäkäynnillä ja varsinkin kierroksilla erittäin hyvät (12,9-14%), niin palaminen moottorissa on lähes täydellistä.
Näillä perusteilla uskaltaisin väittää, että topikin autosta on katalysaattori finaalissa. Vaihtamalla autoon uuden toimivan katalysaattorin, tippuvat sekä CO- että HC-arvot lähes nollaan.Nämä vanhemmat E32 ja E34-koriset (josta tulikin mieleen, oliko tämä E38?) M60-koneiset ei just katteja syö, mutta niihin vaihdetaan niitä rekkalasteittain joka vuosi juuri siksi, että nojataan vanhoissa autoissa paikkansa pitäneisiin nyrkkisääntöihin. Näistä kun sekoaa imuvuodon tullen seoksen lisäksi myös sytytysennakko joka sotkee pakan aika totaalisesti.
Niin ja rikkinäisellä lambdalla menee myös ihan hienosti läpi päästöistä jos imupuoli on tiivis ja MAF täysin ehjä, kokeiltu sekin. Korjaukset putoaa pois, mutta normimoottorissa ne pyörii 1-2% luokassa muutenkin. Lambdakorjaus pystyy kuitenkin aika pitkälle peittämään muita vikoja, jolloin siellä katsurilla muutaman minuutin huudatuksella auto saattaakin mennä päästöistä läpi kun adaptiivinen säätö hakeutuu paikalleen hissuksiin. Tämä on sitä "kattien lämmitystä".
Autoon on viime vuonna vaihdettu ne katit 99,999% varmuudella juurikin päästöongelmien takia, saatu se uusilla menemään juuri ja juuri läpi mutta jätetty varsinainen vika korjaamatta.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostHeh. Mulla on tässä katsurin lappu edessä omasta: Hc 299, CO 2,01, O2 0,53 ja CO2 13,6%. Ok, eli HC korkea, CO korkea, mutta happi ja CO2 viittaisi sun tekstin perusteella hyvin toimivaan palamiseen = katit mäsänä. Massiivisia imuvuotoja siellä nyt kuitenkin vaan oli ja paskana oleva MAF, turhaan ois katit vaihdettuNämä vanhemmat E32 ja E34-koriset (josta tulikin mieleen, oliko tämä E38?) M60-koneiset ei just katteja syö, mutta niihin vaihdetaan niitä rekkalasteittain joka vuosi juuri siksi, että nojataan vanhoissa autoissa paikkansa pitäneisiin nyrkkisääntöihin. Näistä kun sekoaa imuvuodon tullen seoksen lisäksi myös sytytysennakko joka sotkee pakan aika totaalisesti.
Niin ja rikkinäisellä lambdalla menee myös ihan hienosti läpi päästöistä jos imupuoli on tiivis ja MAF täysin ehjä, kokeiltu sekin. Korjaukset putoaa pois, mutta normimoottorissa ne pyörii 1-2% luokassa muutenkin. Lambdakorjaus pystyy kuitenkin aika pitkälle peittämään muita vikoja, jolloin siellä katsurilla muutaman minuutin huudatuksella auto saattaakin mennä päästöistä läpi kun adaptiivinen säätö hakeutuu paikalleen hissuksiin. Tämä on sitä "kattien lämmitystä".
Autoon on viime vuonna vaihdettu ne katit 99,999% varmuudella juurikin päästöongelmien takia, saatu se uusilla menemään juuri ja juuri läpi mutta jätetty varsinainen vika korjaamatta.
Mutta sinullahan oli myös HC korkealla, jolloin imuvuodot ovat selkeä vika.
Tämän topikin ongelma-autossa HC on hyväksytyissä rajoissa.
Minullakin on erään (oman autoni) kaksi katsastuspaperia edessäni.
Hylätty päästömittaus:
CO% 0,76/0,71
CO2 13,8/14,2
HC 72/40
O2 1,19/0,74
Siis vain CO% aiheutti hylkäyksen
Autoon tehtiin tämän jälkeen yli kuukausi töitä. KAIKKI mahdollinen (paitsi katit) vaihdettiin, eikä tulokset tuosta muuttuneet. Viimein irroitin putkiston ja katsoin miltä ne katit mahtaa näyttää.---> Tyhjät.
Alkuperäistä kahdella katilla olevaa putkistoa en siihen hätään saanut, joten vedin laikalla putkiston poikki ja hitsasin kaksi Y-haaraa, joihin väliin vain yhden tarvikekatin ja ajoin suoraan konttorille. Mikäli olisin laittanut sinne kaksi kattia (molempiin putkiin omansa), niin todennäköisesti arvot olisivat tippuneet vielä paremmiksi. En vaan jaksanut odottaa uutta alkuperäistä putkistoa tulevaksi, vaan tein helpomman kautta homman, koska putkisto ei kuitenkaan olisi autossani viikkoa pidempään.
Hyväksytty päästömittaus:
CO% 0,17/0,18
CO2 12,5/14,4
HC 23/24
O2 3,2/0,7
Eli minun tapauksessani arvot olivat hyvinkin samankaltaiset, kuin tässä topikin ongelma-autossa. Siis vain CO koholla. Perustin vastaukseni tähän ja lainaukseen vieressäni olevasta Robert Boschin teknisestä julkaisusta..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Jep, mutta M60 ei tuollaisia happiarvoja ehjänä päästele, jotka ei ainakaan katista johdu
Ihan hyvät pointit sulla kyllä oli tuossa kun lukee pari kertaa ajatuksella uudestaan läpi. Saas nähdä mikä tässä lopuksi on syynä, noita kattivikaisia vaan tulee niin harvoin näissä vastaan suhteessa muihin vikoihin, ettei osaa hyväksyä sellaista hevillä325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Niin, enhän minäkään halunnut aluksi millään hyväksyä kattivikaa, vaan ensin eliminoitiin tietenkin imuvuodot yms. Sitten uusittiin järjestyksessä: Lambda, Motronicin lämpöanturi, tulpat/jakajankansi/pyörijä/johdot, ilmanputsari, Motronicin aivoboksi, ilmamäärämittari. Huom! Kaikki osat jotka vaihdettiin, olivat uusia alkuperäisosia ja voit vaan kuvitella mitä esim boksi ja IMM maksoivat...
Lopuksi hitsasin putkistoon Magnaflow:n tarvikekatin (yhden) 49€ ja auto sai leiman. Tuli suht "halpa" leima. No onpahan nyt sitten autossa paljon uusia alkuperäisosia.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
Comment