Announcement

Collapse
No announcement yet.

co arvot liian korkeat tyhjäkäynnillä..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Mikä se koodi tarkalleen oli? Nakutunnistimet kannattaa nollata ja kattoa tuleeko uudestaan, aika harvoin hajoavat.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #17
      Ja sama lambdoille...
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • joonap
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 33
        • salla

        #18
        koodista en tarkkaan tiedä mut konees luki et lamda anturi ja nakutustunnistin 2 en tarkemmin älynny katsoa.. elikkäs se on toisen lohkon tunnistin joka on paskana ja sit toinen lambda. tos noit hintoja kattelin ja kyselinki ihan marmoritiskilt niin aika kalliiks tulee.. miten noi motonetin tuotteet.. onko ne tässä tapaukses hyviä..

        Comment

        • Radon
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 463
          • Suomi-Finland

          #19
          Originally posted by joonap View Post
          koodista en tarkkaan tiedä mut konees luki et lamda anturi ja nakutustunnistin 2 en tarkemmin älynny katsoa.. elikkäs se on toisen lohkon tunnistin joka on paskana ja sit toinen lambda. tos noit hintoja kattelin ja kyselinki ihan marmoritiskilt niin aika kalliiks tulee.. miten noi motonetin tuotteet.. onko ne tässä tapaukses hyviä..
          Kannattaa nyt ensimäiseksi varmistaa ettei se putki vuoda mistään...

          Comment

          • joonap
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 33
            • salla

            #20
            Originally posted by Radon View Post
            Kannattaa nyt ensimäiseksi varmistaa ettei se putki vuoda mistään...
            imuputki (haitariosa) on niin paksussa jeesusteipissä et huh ja ihan varotoimenpiteenä vaik en halkeamia löytäny.. niin ja pakoputket on 100% ehjät.. et se putkista.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Originally posted by Cell View Post
              Luultavasti/mahdollisesti sieltä kuitenkin löytyy koodi, joka ilmoittaa lambdan seossäädön olevan tapissa. Tämä ei tarkoita lambdavikaa, vaan sellainen aiheutuu esim. suuresta imuvuodosta tai osittain rikkinäisestä MAF:sta.
              Muistatko tämän kohdan? Vikakoodien lukeminen on ihan tyhjän kanssa jos niistä ei muista a) mitään b) kuin yhden sanan. Lambdoja ei kannata turhanpäiten vaihdella. "Nakutusanturin vikakoodi" voi myös olla mitä vaan maan ja taivaan väliltä jos ei ole nähnyt kuin sen yhden sanan mainittavan.

              Toisinsanoen, selvitä mitä sieltä on tarkalleen tullut, onko uusinut nollauksen jälkeen ja heiluuko lambdan jännitteet.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by joonap View Post
                imuputki (haitariosa) on niin paksussa jeesusteipissä et huh ja ihan varotoimenpiteenä vaik en halkeamia löytäny.. niin ja pakoputket on 100% ehjät.. et se putkista.
                Niin....korjaa nyt ne imuvuodot vaihtamalla ko.imuputket UUSIIN ihan ensin ja katso muut vasta sitten.
                Ne Lambdailmoitukset siellä on sen vuoksi kun kone käy laihalla imuvuodon vuoksi ja lambdoille tuleva seos ei sovi enään ikkunaan.
                Eli unohda ne Lambdatkin tässä vaiheessa jossa imuvuoto on enemmän kuin todennäköinen.

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  #23
                  Tuota happea lukuunottamatta noi päästöarvot täsmää myös kokonaan katittomalle M60:lle. Kannattaa nyt varmistaa että kateissa on jotain sisällä.. ne on näissä aika kulutustavaraa jos a) on osuttu johonkin b) seokset on ollu joskus pielessä

                  Hapen perusteella sentään vois päätellä joku puola ei toimi täysin ja katti ois kunnossa. Pienestä puolaviasta ei jää myöskään vikakoodia. Helpoiten asian huomaa pienestä koneen hytkynnästä tyhjäkäynnillä tai pakoputken päästä epätasaisuutena käyntiäänessä.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by Morkai View Post
                    Tuota happea lukuunottamatta noi päästöarvot täsmää myös kokonaan katittomalle M60:lle. Kannattaa nyt varmistaa että kateissa on jotain sisällä.. ne on näissä aika kulutustavaraa jos a) on osuttu johonkin b) seokset on ollu joskus pielessä

                    Hapen perusteella sentään vois päätellä joku puola ei toimi täysin ja katti ois kunnossa. Pienestä puolaviasta ei jää myöskään vikakoodia. Helpoiten asian huomaa pienestä koneen hytkynnästä tyhjäkäynnillä tai pakoputken päästä epätasaisuutena käyntiäänessä.
                    Mutta, katti ei toimi mikäli kone ei tuota reaktioon tarvittavaa seosta, eli pakokaasut eivät ole katin toimintaikkunassa.
                    Jos kone käy laihalla imuvuodon seurauksena, ovat nimenomaan tyhjäkäynnin CO koholla ja jäännöshappi korkealla ja kierroksilla menee....mikäli putkisto ei siis oikeasti vuoda.
                    Katittomana ei mene päästöistä korkeammillakaan kierroksilla ja puolavika on sekin päällä myös kierroksilla ja näkyy kyllä muissakin arvoissa.
                    Last edited by Hemi; 15-01-2010, 23:38.

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #25
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Jos kone käy laihalla imuvuodon seurauksena, ovat nimenomaan tyhjäkäynnin CO koholla
                      Jos CO on ylhäällä, niin kone käy rikkaalla. Jos taas koneessa on imuvuotoja, tai se käy muusta syystä laihalla, niin silloin CO on alhainen, mutta HC korkea.

                      Topikin autoon...
                      Ihan ensimmäiseksi kannattaisi mitata päästöt ennen katalysaattoria, mikäli se on mahdollista.

                      Nyt kun noita arvoja tarkastelee hieman syvemmin, niin voi huomata miten CO-arvot ovat välillä 0,25-0,84. Ohjearvo ennen katalysaattoria on 0,3-0,65. Taasen HC arvo on topikin autossa 44-75 ja ohjearvo olisi ennen katalysaattoria maksimissaan hieman yli 100. Eli topikin auto on hyvinkin ohjearvoissa ennen katalysaattoria.
                      Lisäksi topikin autossa CO2-arvot ovat tyhjäkäynnillä ja varsinkin kierroksilla erittäin hyvät (12,9-14%), niin palaminen moottorissa on lähes täydellistä.

                      Näillä perusteilla uskaltaisin väittää, että topikin autosta on katalysaattori finaalissa. Vaihtamalla autoon uuden toimivan katalysaattorin, tippuvat sekä CO- että HC-arvot lähes nollaan.
                      Last edited by T3; 16-01-2010, 10:34.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • joonap
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 33
                        • salla

                        #26
                        autoon on vaihettu katit noin vuosi sitten..

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          Originally posted by T3 View Post
                          Jos CO on ylhäällä, niin kone käy rikkaalla. Jos taas koneessa on imuvuotoja, tai se käy muusta syystä laihalla, niin silloin CO on alhainen, mutta HC korkea.

                          Topikin autoon...
                          Ihan ensimmäiseksi kannattaisi mitata päästöt ennen katalysaattoria, mikäli se on mahdollista.

                          Nyt kun noita arvoja tarkastelee hieman syvemmin, niin voi huomata miten CO-arvot ovat välillä 0,25-0,84. Ohjearvo ennen katalysaattoria on 0,3-0,65. Taasen HC arvo on topikin autossa 44-75 ja ohjearvo olisi ennen katalysaattoria maksimissaan hieman yli 100. Eli topikin auto on hyvinkin ohjearvoissa ennen katalysaattoria.
                          Lisäksi topikin autossa CO2-arvot ovat tyhjäkäynnillä ja varsinkin kierroksilla erittäin hyvät (12,9-14%), niin palaminen moottorissa on lähes täydellistä.

                          Näillä perusteilla uskaltaisin väittää, että topikin autosta on katalysaattori finaalissa. Vaihtamalla autoon uuden toimivan katalysaattorin, tippuvat sekä CO- että HC-arvot lähes nollaan.
                          Heh. Mulla on tässä katsurin lappu edessä omasta: Hc 299, CO 2,01, O2 0,53 ja CO2 13,6%. Ok, eli HC korkea, CO korkea, mutta happi ja CO2 viittaisi sun tekstin perusteella hyvin toimivaan palamiseen = katit mäsänä. Massiivisia imuvuotoja siellä nyt kuitenkin vaan oli ja paskana oleva MAF, turhaan ois katit vaihdettu Nämä vanhemmat E32 ja E34-koriset (josta tulikin mieleen, oliko tämä E38?) M60-koneiset ei just katteja syö, mutta niihin vaihdetaan niitä rekkalasteittain joka vuosi juuri siksi, että nojataan vanhoissa autoissa paikkansa pitäneisiin nyrkkisääntöihin. Näistä kun sekoaa imuvuodon tullen seoksen lisäksi myös sytytysennakko joka sotkee pakan aika totaalisesti.

                          Niin ja rikkinäisellä lambdalla menee myös ihan hienosti läpi päästöistä jos imupuoli on tiivis ja MAF täysin ehjä, kokeiltu sekin. Korjaukset putoaa pois, mutta normimoottorissa ne pyörii 1-2% luokassa muutenkin. Lambdakorjaus pystyy kuitenkin aika pitkälle peittämään muita vikoja, jolloin siellä katsurilla muutaman minuutin huudatuksella auto saattaakin mennä päästöistä läpi kun adaptiivinen säätö hakeutuu paikalleen hissuksiin. Tämä on sitä "kattien lämmitystä".

                          Autoon on viime vuonna vaihdettu ne katit 99,999% varmuudella juurikin päästöongelmien takia, saatu se uusilla menemään juuri ja juuri läpi mutta jätetty varsinainen vika korjaamatta.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #28
                            Originally posted by Cell View Post
                            Heh. Mulla on tässä katsurin lappu edessä omasta: Hc 299, CO 2,01, O2 0,53 ja CO2 13,6%. Ok, eli HC korkea, CO korkea, mutta happi ja CO2 viittaisi sun tekstin perusteella hyvin toimivaan palamiseen = katit mäsänä. Massiivisia imuvuotoja siellä nyt kuitenkin vaan oli ja paskana oleva MAF, turhaan ois katit vaihdettu Nämä vanhemmat E32 ja E34-koriset (josta tulikin mieleen, oliko tämä E38?) M60-koneiset ei just katteja syö, mutta niihin vaihdetaan niitä rekkalasteittain joka vuosi juuri siksi, että nojataan vanhoissa autoissa paikkansa pitäneisiin nyrkkisääntöihin. Näistä kun sekoaa imuvuodon tullen seoksen lisäksi myös sytytysennakko joka sotkee pakan aika totaalisesti.

                            Niin ja rikkinäisellä lambdalla menee myös ihan hienosti läpi päästöistä jos imupuoli on tiivis ja MAF täysin ehjä, kokeiltu sekin. Korjaukset putoaa pois, mutta normimoottorissa ne pyörii 1-2% luokassa muutenkin. Lambdakorjaus pystyy kuitenkin aika pitkälle peittämään muita vikoja, jolloin siellä katsurilla muutaman minuutin huudatuksella auto saattaakin mennä päästöistä läpi kun adaptiivinen säätö hakeutuu paikalleen hissuksiin. Tämä on sitä "kattien lämmitystä".

                            Autoon on viime vuonna vaihdettu ne katit 99,999% varmuudella juurikin päästöongelmien takia, saatu se uusilla menemään juuri ja juuri läpi mutta jätetty varsinainen vika korjaamatta.
                            Heh vaan
                            Mutta sinullahan oli myös HC korkealla, jolloin imuvuodot ovat selkeä vika.
                            Tämän topikin ongelma-autossa HC on hyväksytyissä rajoissa.

                            Minullakin on erään (oman autoni) kaksi katsastuspaperia edessäni.

                            Hylätty päästömittaus:

                            CO% 0,76/0,71
                            CO2 13,8/14,2
                            HC 72/40
                            O2 1,19/0,74

                            Siis vain CO% aiheutti hylkäyksen

                            Autoon tehtiin tämän jälkeen yli kuukausi töitä. KAIKKI mahdollinen (paitsi katit) vaihdettiin, eikä tulokset tuosta muuttuneet. Viimein irroitin putkiston ja katsoin miltä ne katit mahtaa näyttää.---> Tyhjät.
                            Alkuperäistä kahdella katilla olevaa putkistoa en siihen hätään saanut, joten vedin laikalla putkiston poikki ja hitsasin kaksi Y-haaraa, joihin väliin vain yhden tarvikekatin ja ajoin suoraan konttorille. Mikäli olisin laittanut sinne kaksi kattia (molempiin putkiin omansa), niin todennäköisesti arvot olisivat tippuneet vielä paremmiksi. En vaan jaksanut odottaa uutta alkuperäistä putkistoa tulevaksi, vaan tein helpomman kautta homman, koska putkisto ei kuitenkaan olisi autossani viikkoa pidempään.

                            Hyväksytty päästömittaus:

                            CO% 0,17/0,18
                            CO2 12,5/14,4
                            HC 23/24
                            O2 3,2/0,7

                            Eli minun tapauksessani arvot olivat hyvinkin samankaltaiset, kuin tässä topikin ongelma-autossa. Siis vain CO koholla. Perustin vastaukseni tähän ja lainaukseen vieressäni olevasta Robert Boschin teknisestä julkaisusta.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Jep, mutta M60 ei tuollaisia happiarvoja ehjänä päästele, jotka ei ainakaan katista johdu

                              Ihan hyvät pointit sulla kyllä oli tuossa kun lukee pari kertaa ajatuksella uudestaan läpi. Saas nähdä mikä tässä lopuksi on syynä, noita kattivikaisia vaan tulee niin harvoin näissä vastaan suhteessa muihin vikoihin, ettei osaa hyväksyä sellaista hevillä
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • T3
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 8530
                                • Karhe

                                #30
                                Niin, enhän minäkään halunnut aluksi millään hyväksyä kattivikaa, vaan ensin eliminoitiin tietenkin imuvuodot yms. Sitten uusittiin järjestyksessä: Lambda, Motronicin lämpöanturi, tulpat/jakajankansi/pyörijä/johdot, ilmanputsari, Motronicin aivoboksi, ilmamäärämittari. Huom! Kaikki osat jotka vaihdettiin, olivat uusia alkuperäisosia ja voit vaan kuvitella mitä esim boksi ja IMM maksoivat...

                                Lopuksi hitsasin putkistoon Magnaflow:n tarvikekatin (yhden) 49€ ja auto sai leiman. Tuli suht "halpa" leima. No onpahan nyt sitten autossa paljon uusia alkuperäisosia
                                .

                                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎