Announcement

Collapse
No announcement yet.

330D ei lämpene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tepe_
    Newbiemmer
    • Aug 2009
    • 16
    • helsinki

    330D ei lämpene

    Eli ongelma seuraavanlainen: pakkasella moottorin lämpötila ei nouse kun ensimmäiseen viivaan. Ilmeisesti tästä johtuen kulutus noussut n. 1.5 litralla. Ei oo meinaan kovin mukava kun saa puolituntia ajella ennenkuin alkaa sisältä edes vähän lämpenemään. Minkälainen homma tuo termostaatin vaihto on, ja minkä hintainen? Kyseessä 330d vm 2004 touring.
    Last edited by Tepe_; 24-01-2010, 01:55.
  • powder
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 105
    • Tuusula

    #2
    Ei se termostaatin vaihto tohon auta mitään. Ja ihan normaalia diisselille että kovilla pakkasilla ei nosta lämpöjä. Vai mimmosissa pakkaslukemissa onkelma esiintyy?
    Nyt:
    MB Sprinter 313cdi vm04, 750tkm
    E38 740dA vm99, ikuisuusrojekti Virosta
    E38 725tdsA vm96, käyttis
    E36 316i vm98, latolöytö
    HD Spora 883/1200 vm91

    EX:
    E39 525tdsA
    E36 320
    MB w210 220d
    MB w210 270cdi
    MB w201 Avatgarde azzurro
    MB w124 300d
    +paljon muuta romumetallia ruotsista, ameriikasta, saksasta ja jaappanista

    Comment

    • antvarh
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 34
      • Uurainen

      #3
      Omassa autossa, 320 dA, oli sama ongelma. Lämmöt ei noussu vaikka kuinka ajoi. Autoon vaihdettiin tuo kuuluisa EGR-termostaatti, jonka jälkeen lämpöä on kyllä riittäny ja koneen lämmöt kohti pohjoista.
      530d -99
      ST 220 -04

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #4
        Ei se kyllä normaalia ole, itelläki menee 15min ennenku lämmöt noussu täysin viisarin mukaan, mutta salavalikko näyttää vaan 75 celsiusta, eli omaankin pitäs termostaatti vaihtaa, ei jollain sattuis kuvia olemaan e39:sin termarin vaihdosta?
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • Tepe_
          Newbiemmer
          • Aug 2009
          • 16
          • helsinki

          #5
          Originally posted by powder View Post
          Ei se termostaatin vaihto tohon auta mitään. Ja ihan normaalia diisselille että kovilla pakkasilla ei nosta lämpöjä. Vai mimmosissa pakkaslukemissa onkelma esiintyy?

          No mitä täällä Helsingissä on ollu..semmosta 20-25 pahimmillaan. Kyllä kaverin Diesel A6:ssa lämpöä riittää aivan erilailla.

          Comment

          • JTP
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2008
            • 506
            • Hpj

            #6
            Kyllä täällä ainakin lämpömittarin viisari nousee asteikon puoliväliin, vaikka pakkasta on ollut pahimmillaan -35.
            Eli jompikumpi termostaatti sinun tapauksessa on viallinen, tai sitten se sähköinen lisälämmitin ei toimi...
            e90 330i lci -09
            Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
            Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

            Comment

            • Patriot
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 274

              #7
              Vanhemmalla tekniikalla oleva 2002 330D touring lämpeää kovemmillakin pakkasilla (-20) ensimmäisten 10km jälkeen täyteen lämpöön. Laatikko on manuaali, ja lämmönvaihdinta/termostaatta/etc. ei löydy EGR-putkesta. Ei ilmeisesti automaattilaatikonkaan lämmönvaihdinta.

              Ei ehkä osu täysin tämän topikin ongelmaan, mutta liittyy automalliin ja lämpöihin: omassa 32' C automaatti-ilmastoinnin asetuksella olisi huoletta voinut ajaa koko päivän putkeen ilman, että sisälämpö mitenkään erikoisesti nousi yli 20' C. Ongelma korjaantui vikakoodeistakin selvinneellä sähköisen kiertovesipumpun vaihdolla. Pumppu taisi maksaa 250 euroa ja sen vaihdosta selvisi letkuklemmarimeisselillä. Edustusliike Oinosella ainakin on ollut valikoimassaan pelkkiä pumppua. Ehkä sellaisen vaihdonkin olisi voinut jotenkin modifioida tuohon.

              En ole 330D:n kanssa tuntenut kärsiväni energiatehokkaille dieseleille ilmeisesti tyypillisestä kylmän kabiinin syndroomasta tuon jälkeen. Eri asia lie alle 2-litraiset koevedokset oikeista moottoreista
              E39 540iA M62TUB44

              Comment

              • 324tdic2d
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 136
                • Kemi, Oulu, Vaala

                #8
                EI OLE AUTON OMINAISUUS!
                Mulla on 330d Touring 6/2003 eli M57N koneella, lämmityslaitteena säteilylämmitin, eli moottorin yläkertaa ei juurikaan tällä lämmitetä.
                Täällä "Pohjoisessa" on tuntuva talvi, nytkin mittari näyttää -25c ja voin sanoa, että nykyinen Touring on yksi lämpimimmistä autoista, mitä olen omistanut.
                Ajan 9km työmatkaa ja lämmöt on normaalissa jo puolessa välin matkaa, eli kyllä lämpenee ja tarkenee myös hytissäkin erinomaisesti.
                325iA Cabriolet 3/1987
                330d 6/2003

                Comment

                • Tico76
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2009
                  • 54
                  • Savo

                  #9
                  Originally posted by Tepe_ View Post
                  Eli ongelma seuraavanlainen: pakkasella moottorin lämpötila ei nouse kun ensimmäiseen viivaan. Ilmeisesti tästä johtuen kulutus noussut n. 1.5 litralla. Ei oo meinaan kovin mukava kun saa puolituntia ajella ennenkuin alkaa sisältä edes vähän lämpenemään. Minkälainen homma tuo termostaatin vaihto on, ja minkä hintainen? Kyseessä 330d vm 2004 touring.
                  Mulla oli pari viikkoa sitten sama vika. Lämmöt nousi vain kolmanneksen ja lämpöjä sai koko ajan pitää siellä 32 asteella ja silti paleli. Tuon termostaatin vaihdolla alkoi lämmöt nousta jo ihan eri tavalla(puoleen väliin asteikkoa)
                  Termostaatti maksoi muistaakseni n. 40€ motonetistä. Itse en sitä vaihtanut, joten vaikea sanoa onko hankala vaihtaa. Niin ja auto oli 330d vm.2004

                  Comment

                  • sassi
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2008
                    • 412
                    • Nivala

                    #10
                    Ei ole todellakaan normaalia.

                    Termostaatista tuo aiheutuu, joko moottorin termostaatista tai EGR:n termostaatista (jos sellainen autossasi on).
                    Tällä foorumilla on useampikin viestiketju aiheesta "ei nosta lämpöjä" "egr termari" jne.. Vähän hakua kehiin, niin jopa alkaa selviämään!

                    Näet helposti että onko sinulla jäähdytetty egr (eli onko siinä termostaattia) kun katsot imusarjaan tulevaa pakokaasun kierrätysputkea, joka kulkee moottorin etuosassa ja menee imusarjan kylkeen EGR venttiilin kohdalle.
                    Jos se on sileä, pyöreä metalliputki, ei ole jäädytetty EGR. Jos taas nelikulmainen, aluvalua oleva putki, niin on jäähdytin ja EGR termari on mahdollinen syyllinen.

                    Tuossa EGR ilman jäähdytystä


                    Ja EGR jossa jäähdytys ja termostaatti
                    http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Touring/Europe/330d-M57N/LHD/N/2003/june/browse/engine/emission_reduction_cooling-2/
                    Ja tuossa näkyy tuo EGR termostaattikin, numero 8
                    Last edited by sassi; 24-01-2010, 10:12. Reason: oikean vuosimallin kuvat
                    --
                    Sassi
                    - F10 530d
                    - KTM 690 Enduro
                    Ex. E90 330d, E46 330d

                    Comment

                    • Tepe_
                      Newbiemmer
                      • Aug 2009
                      • 16
                      • helsinki

                      #11
                      Noniin. Nyt on testattu piuhan päässä (kiitos Marko.k)
                      Kaikki arvot kohdallaan, paitsi ainut mikä pisti silmään niin moottorin lämpö ei nouse kuin 74"c asteeseen. Olisiko tässäki tapauksessa sitten kyse siitä kuuluisasta egr-termostaatista. Ainut mihin tuo nyt vaikuttaa niin tosiaan nuo lämmöt ei meinaa nousta ja siitä johtuen ilmeisesti kulutus on yli 9l/100km!!

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎